OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja aero »

Dodiin, aloitetaanpa tällainen. Eli kasataan tähän OG900:n sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa ja mitä pelätä jatkossa. Pyrin päivittämään ketjun ensimmäistä viestiä, jotta lista on helposti luettavissa suoraan tästä. Jos jollakulla on tarjota hyviä esimerkkikuvia, voin julkaista niitä internetissä ja laittaa tähän linkin aiheen kohdalle.

Yleisimmät ruostevauriot:
Pelastakaa satkuja -ketjussa f-19 ja kimmoa oivasti listasivat pahimmat koripaikat, joten melko suora lainaus, vähän omaakin lisää:
- vetaritunnelit
- takaiskarin yläpäät (voivat korkata helposti vaikka näyttäisivät ehjältä, kun vanhat ja löysät iskarit vaihdetaan uusiin toimiviin)
- edelliseen liittyen takapyöränkoteloissa olevat palkit ja niiden takana oleva pelti
- etu- ja takajousien yläpäät
- kaikki lokasuojien sisäalanurkat (8kpl)
- varapyöräkotelo
- ovien alareunat
- edelliseen liittyen kumilistojen kiinnitysnastojen reiät
- tuulilasin alanurkka
- kylkilistojen reiät
- takareaktiotankojen kiinnityspisteet
- taka-akselin pannat
- konepelti (ilmeisesti lähinnä saranoinnin kiinnitys ja takanurkat)
- sähköjärjestelmän maadoituspisteet (ei nämä pahasti mene, mutta tarpeeksi että sähköpuoli häröilee)
- akkuteline
- etulattiat pitkittäispalkkien kohdalta
- etujousien alalautaset, helpohko vaihtaa kunhan saa jousen puristettua kasaan
- Jarrukilvet katoavat ympäri auton - uusia ei enää saa, joten patenttiratkaisu voi olla vaihtoehto. Ainakin Volvo 740:n kilvistä on taiottu sopivia kilpiä etujarruille.
- polttoainetankin pannat - ei välttämättä yleisimmästä päästä, mutta kannattaa tarkistaa ajoissa.

Tekniikka:
- B-moottorin vesipumppu on tunnettu porsiuspiste ja varaosa hankalasti tavoitettavissa.
- Garrett T03 -ahtimen pakopesän halkemat
- pakosarjan halkeamat, etenkin turbomalleissa
- vaihdelaatikko, manuaali - uliseeko, pysyykö pykälät sisällä (testaa kaikki, pakkia myöten, tätä voi testata vähän rohkeammalla kaasujalan käytöllä, vähäinen oire on helppo "korjata" ajamalla rauhallisemmin)
- ohjaustehostin - pykiikö, mitkä litkut sisällä
- etukäsijarrullisen etusatulat - kolahtaako, kun peruuttaessa painaa ensimmäisen kerran jarrua (ei vaarallista, mutta voi häiritä)
- jos moottori pääsee ylikuumenemaan voi kansi haljeta
- tarkista siis jäähdytysnesteet, sekä niiden määrä että kunto ja ettei paisarissa pulputa kun auton käynnistää
- viemärinkurina kuuluu öljyntäyttöputkessa - puhaltaa vettä öljykanavaan, öljy vaaleata ja pinta ylhäällä, tarkista siis myös öljyt
- öljyvuodot mahdollisia ainakin seuraavista kohteista: venttiilikopan tiiviste, huohotinputkien kumitiivisteet, virranjakajan juuri, kannentiiviste, kampiakselin tiivisteet
- jäähdyttimen tuulettimen termostaatin johdot sekä liitännät, varmista että ovat ehjät ja hapettumattomat
- automaattivaihteisissa saattaa perä viheltää 80-100 vauhdissa lievässä vedossa, ääni vaimenee kun vaihtaa peräöljyt
- sisemmät vetarit, jos maljat kuluneet kuopalle, ravistaa vedätettäessä nopeuksilla 70-100
- K-jetronicin (i8/T8) ruiskutussuuttimien ja etenkin bensaputkien kunto, haperoituvat ajan myötä
- K-jetronicin (i8/T8) ohjauspaineensäätimen kunto
- sytytyksen elektroninen ohjausyksikkö. Orastavat viat ilmenevät kierroslukumittarin pykimisenä
- alipaineletkujen tiiveys, OG-satkussa alipainetta pitäisi riittää sammutuksen jälkeen vielä hetkeksi kääntelemään lämmönohjauksen läppiä
- lämppärin hana - tiputtelee vuotaessaan vettä kuskin jalkojen tienoille
- Kytkinlevyn kuluneisuutta voi arvioida kytkinkopan kurkistusluukusta. Kuluneella levyllä asetelman jousen käpälät tulevat lepoasennossa ulommas ja työsylinteri palautuu lyhyimpään pituuteensa. Poljintuntuma voi myös olla raskas.
- Korjaustarvetta kytkimen suunnalla voi ennakoida pitkä vapaan liikkeen osuus polkimen liikeradan alussa tai se, että kytkin irrottaa vasta polkimen ollessa pohjassa. Polkimen varressa oleva reikä ja pääsylinterin työntötangon haarukan reikä on usein kulunut soikeaksi. Pääsylinterin palautusjousi voi olla poikki.
- Laturin kiinnityksessä kumihelat kovettuvat ja kuluvat väljiksi -> laturin vino asento, toinen hihna luistaa. Ajoissa tehtynä riittää kumihelojen vaihtaminen uusiin.
- Ohjausvaihteen ristinivelet voivat kangistella ja aiheuttaa kulmikkuutta ohjaukseen. Helppo korjata voitelemalla nivelet.
- Tarkista ettei ohjausakselissa ole päittäistä välystä, ratti ei saa liikkua vetämällä ulospäin eikä painamalla sisäänpäin. Ohjausakselissa oleva törmäystilanteessa kokoonpainuvaksi suunniteltu osuus voi väljistyä jos rattia irrotetaan lyömällä. Ratin välyksestä voi tulla sanomista katsastuksessa, eikä vilkun palautus toimi ratin ollessa liian ulkona. Korjauksena ohjausakselin vaihto ehjään tai vanhan prässäys tiukemmaksi, edellyttää akselin irrottamisen. Tai akselia irrottamatta pieni hitsaustäppä akselin kylkeen, toivoen että täppä antaa törmäystilanteessa periksi.
- 16V-mallit: venttiilien paininkupit jumittavat tai vuotavat - naputtava käyntiääni kylmäkäynnistyksessä tai jatkuvasti. Turbomalleissa ääni voi häiritä APC:tä ja ahdot jäädä tämän takia vajaiksi. Paininkuppien irrottaminen, purkaminen, liottaminen ja puhdistaminen auttaa.
- 16V-mallit: jakoketju venyy, ajoitusmerkit nokka-akseleilla ei osu kohdalleen, ketjunkiristimen kiristysvara voi loppua. Kiristimen irrottamalla voi arvioida kuluneisuutta. Pika-apuna harkinnan mukaan ketju vaihdettavissa yläkautta, jos laahaimet kunnossa. Muussa tapauksessa moottori nostettava ylös ja tehtävä jakopääremontti koko laajuudessaan.
-16V-ruiskumallit: viallinen kampiakselin asentoanturi voi aiheuttaa käyntihäiriöitä tai totaalisen kipinän puutteen ja käymättömyyden. Anturi vaihdettavissa kohtuudella, hihnat pois, vauhtipyörä lukitaan ja tiukassa oleva hihnapyörän pultti auki erikoislyhyellä hylsyllä. Anturin saatavuus ehkä se suurin ongelma. Pitkälohkotonnarinkin anturit kelpaavat kunhan vaihtaa johtoon oikeanlaisen liittimen.
- Turbo- ja kaasarimallit: virranjakajan alipainesäätimen kalvo usein puhki -> huono alavääntö, lisääntynyt bensankulutus

Alusta:
- takaiskarit, onko etenkin yläpäät kunnolla kiinni, onko iskarit timmit - vaihtaessa alapultit voivat olla pahastikin jumissa
- reaktiotankojen kiinnitykset sekä puslat, näiden huono kunto muistaakseni päästää akselin kiertymään, jonka voisin kuvitella olevan huono asia mm. taka-akselin kiinnityspantojen osalta.
- panhard -tangon puslat, kuluneina aiheuttavat perän liikkeisiin levottomuutta ja viivettä esim. kaistanvaihdossa
- Käsijarrujen säätö on usein tehty väärin, vaijeria kiristämällä. Olipa kyseessä etu- tai takakäsijarru. Tästä seuraa ettei satulassa oleva automaattisäätö toimi palojen kuluessa, käsijarru on pian taas tehoton. Vaijerin pitää olla niin löysällä, että käsijarruvipu palautuu milliä vaille kokonaan, säätö satulasta.
- Satkun ABS-jarruissa taka-akselille menee vain yksi jarruputki, joka haarautuu molemmille takajarruille. Jos katsastuksessa yritetään hylätä tämän takia, pyydä toinen inssi paikalle.

Sähköt:
- ne maadoituspisteet, maaviat voi olla todella jänniä
- peräkoukun liitin/liitokset, oli koukkua tai ei - irrallinenkin hapettunut liitin voi aiheuttaa jänniä, samoten vanhat, huonosti suoritetut ryöstöliitokset
- radion antennikaapeli, osassa(?) Saabin orggisradioita on ollut erilainen antennisovitus, josta nykypäivän radiot ei tykkää ja kuuluu huonosti
- Lämmityslaitteen puhaltimen viat ovat melko harvinaisia, mutta sitäkin työläämpiä, puhallinmoottorin asiallinen vaihtaminen edellyttää koko kojetaulun irrottamista.
- Ajovalojen pyyhinmoottorit jumittavat ja voivat estää pissapojan toiminnan. Moottorit ovat avattavissa ja puhdistettavissa.
- Diodivika valopyyhinmoottorissa aiheuttaa pissapojan ja tuulilasinpyyhkijöiden toimimisen keskeytyksettä.
- Vilkkuviiksi kuluu, ei pysy vilkku päällä varsinkaan oikealle. Helppo korjata viilaamalla viiksen sisältä lukitusurat syvemmäksi.
- Keskuslukko toimii satunnaisesti. Keskuslukon ohjausyksikön piirilevyn juotoksien uudelleenjuottaminen auttaa usein.
- Vakionopeussäädin toimii satunnaisesti. Poljinkytkimien kontaktit hapettuneet, poljinkytkimet ei ilmatiiviit, poljinkytkimien säätö väärä. Säätimen ohjausyksikön piirilevyn uudelleenjuottaminen voi auttaa, 80-luvun boksit luotettavampia kuin uudemmat, sovitettavissa toistensa tilalle johtosarjamuutoksin.

Sisusta:
- kattoverhoilu, roikkuuko?
- kojelauta, tarkista halkeamien varalta
- hanskalokeron kansi, kupliiko ja mikä merkintä koristeraidassa
- virtalukko, toimiiko oikein, pysyykö avain kiinni auton käydessä
- edelliseen liittyen toimiiko pakkilukko oikein, avain pitäisi saada irti vain kun pykälä on pakilla, eikä pakkia pitäisi saada pois päältä virtalukkoa kääntämättä
- mittariston taustavalaistus - ylitehokkailla polttimoilla (oikeat on 3 watin, turhan helppoa on vaihtaa tilalle 5 watin) voi valaistuksen virransyötön polttaa poikki, minkä jälkeen mittariston valot sammuvat tai vilkkuvat herkästi.



Koska ketju on poikinut myös ei niin OG-spesifisiä seikkoja, niin tässä muutamia poimintoja noistakin:
- Polttoainepumpun ikä ja takana olevat kilometrit, sähköinen pumppu väsähtää yleensä jossain 300-350tkm välillä
- tulpanjohtojen kunto, etenkin eristys heikkenee iän myötä
- Pysyykö auto moottori käynnissä vaihde päällä kytkinpoljin pohjassa paikallaan vai pyrkiikö ennen pitkää liikkeelle? Kuluneet kytkimen pääsylinterin tiivisteet päästävät nestettä ohi.
- Kytkinletku murenee sisältä päin -> kuminmurusia jarrunesteessä pää- ja työsylinterillä -> ilmausvaikeuksia, toimintahäiriöitä kytkimessä. Letkun kudokset voi repeytyä -> letku pullistuu kytkinpoljinta painettaessa, kytkin ei irrota.
- Laturista kannattaa tutkia onko hiilet vaihdon tarpeessa ja onko liukurenkaat kovin kuluneet.
- Kaasarimallit: Rikkinäinen kaasarin kalvo hukkaa tyhjäkäynnin. Karstaantunut ja jumittava luisti voi estää käynnistymisen.
- ABS-viat, pyöräanturit. Tarkista, että valot syttyvät virrat kytkiessä, pumppu käynnistyy, paineiden noustua pumppu pysähtyy ja valot sammuvat. Jarruttaessa pyörät eivät lukkiudu.
- Tarkista, että CE-valo mittariston vasemmassa yläkulmassa syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun käynnistää. Ruiskuvikaisessa polttimo on voitu poistaa mittaristosta.
Viimeksi muokannut aero, Pe Elo 16, 2013 18:47. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sw^
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 08:26

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja sw^ »

Kyllä mä lisäisin vielä kojelaudan halkeamisen, ehjiä ei löydy joka nurkasta.
900c 2d -89 (semi käyttis)
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja aero »

Hyvä pointti, lisätty listaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

paisuntasäiliö tyhjä - kansi voi olla halki.
viemärinkurina kuuluu öljyntäyttöputkessa - puhaltaa vettä öljykanavaan, öljy vaaleata ja pinta ylhäällä.

vaihteet hyppii päältä, myös pakki. laatikko laakerivikainen.

tuosta vars listasta - missäs og900:ssa on b moottori?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kansivammavaara, jäähdytysnesteiden tarkistus ja öljyn tarkistus sekä tuo viemärikorina lisätty, pykälien hyppiminenhän olikin jo mainittuna.

H-moottori tuli OG900:een mallivuoteen 1981, eli sitä vanhemmat ovat alunperin B-moottorilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

-Tarvitseeko virtalukosta mainita jotain?
-Entä erilaisista öljyvuodoista lohkossa, esim mitä vuotomahdollisuuksia voi pitää silmällä, esim: venttiilikopan tiiviste, huohotinputkien kumitiivisteet, virranjakajan juuri, kannentiiviste, kampiakselin tiivisteet...
-Mittariston taustavalaistus usein vaillinainen eikä välttämättä korjaudu polttimon vaihdolla
-Ruostekohtiin lisätäänkö akkuteline?
-Tekniikkaosastolle lisäisin tarkistuskohteeksi syylärin flektitermostaatin johdot, että ovat kunnossa. Usein juuriostettu helmi keittääkin ensimmäisissä liikennevaloissa :D
-Automaattivaihteisissa saattaa perä viheltää 80-100 vauhdissa lievässä vedossa. Ääni vaimenee kun vaihtaa peräöljyt.
-sisemmät vetarit, jos maljat kuluneet kuopalle, ravistaa vedätettäessä nopeuksilla 70-100
-manuaaliaskeissa kannattanee testata myös peruutusvaihteen pysyminen sisällä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja aero »

Hyviä huomioita, kiitos Luca. Kuten arvelinkin, lähti lista kasaantumaan melko nopeasti melko hyvin, vaikken itse muistakaan läheskään kaikkia satkun tyypillisiä tarkistuspaikkoja. Jatketaan siis, antakaa tulla vain lisää :).

Pienenä lisänä mulle saa tarjoilla esimerkkikuvia listan ongelmista julkaisuluvan kanssa. Survon niitä sitten internetiin ja laittelen listaan linkkejä sopivalle kohdalle. Pete mainitsi kirjoittavansa listan myöhemmin lehteen asti, todennäköisesti osa kuvista pääsee myös sinne - mainitse siis kuvia tarjotessasi, saako niitä julkaista myös tai vain lehdessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1819
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jos KAIKKI edellä mainitut asiat pitää olla og900:ssa kunnossa, niin lienee mahdoton ko. yksilöä löytää. Tai onhan niitä varmasti, mutta hintakin on sitten jo yleensä muutaman Tonnin luokkaa ja sittenhän täälä taas itketään, kuinka kalliita OG900:set voivat olla :roll:

Nykyään kun täälä on trendinä, että 200-300e:llä pitäisi saada saada täydellinen oogee, kaikilla varusteillakin vielä.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, uusia autoja (ei toki OG-satkuja) saa kaupasta, niissä on kaikki kunnossa ja takuukin päällä. Sudenkuoppalistan ideana on ennemminkin kertoa, mitä kannattaa tarkistaa ja miettiä samalla pohtien, mitä on hakemassa ja mitä haluaa harrastaa. Jos haluaa harrastaa koritöitä ja/tai joka tapauksessa muokkaa korin aivan uusiksi, kannattaa keskittyä tekniikkalistaan. Jos taas miggikahva ei pysy kourassa ei niin millään, kannattaa koripuolen vinkit käydä läpi ja kaivaa sitä taskunpohjaa hieman syvemmältä, jos löytää hyväkorisen yksilön, vaikka tekniikka vaatisi huolenpitoa.

Eli lista on oiva apuväline kun pohtii:
-mitä oikeastaan etsii
-mitä on valmis tekemään
-mitä haluaa tehdä
-mistä on valmis maksamaan
-minkä korjaustöiden välttämisestä on valmis maksamaan
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Mielestäni lista on enemmänkin käyttökelpoinen juuri satkua kunnostaessa.

Kaikki satkut on kuitenkin jo yli 20v vanhoja autoja... =)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuon listan ku printtaa seinälle ni ei tarvii kenenkään ostaa OG saabbia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Rate »

Jos OG900 on varustettu ruiskutusmoottorilla (K-Jetronic), voi listaa vielä hieman jatkaa:
- ruiskutussuutimien kunto
- ohjauspainesäätimen kunto
- kaikkien mahdollisten letkujen ja liitosten ilmatiiviys (mukaanluettuna kunnollisesti suljettu öljyn täyttöaukon korkki),
- kylmäkäynnistyspiirin toiminta,
- bensatankissa olevan korkeapainepumpun toiminta. Väsähtää yleensä 300.000 - 350.000 km:n jälkeen (hiilet kuluvat loppuun)

Sähköpuolesta voisi vielä mainita pari asiaa:

- sytytyksen elektroninen ohjausyksikkö. Orastavat viat ilmenevät kierroslukumittarin pykimisenä,
- tulpanjohtojen vanheneminen ja läpilyöntien lisääntyminen
- erilaiset releviat.

Olikohan tässä kaikki?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mitenkäs lämppärin ilmaläppien toiminta, riittääkö alipainetta moottorin sammuttamisen jälkeen vielä läppien liikutteluun vai hupeneeko vakuumi saman tien? Tuleeko kaasujalan tienoille kosteutta vuotavasta lämppärin hanasta?
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Parempi pyytää myyjältä lupa purkaa koko auto osiin ja pari vko aikaa etsiä kaikki kohdat....aivan kuin kummelin auton osto.löytyy you tubesta.eihän siis ostotilaantessa voi mitenkään tuota listaa kahtoa....omalla oogeella ajanu vuodesta 2009 ja ainoat viat mitä ollu alapallo ja pari paikkaa pohjaan sekä termari.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Tämä oli jossain toisessakin ketjussa hetki sitten, mutta jotenkin tuli taas mieleen

https://www.youtube.com/watch?v=b9cWZxb-HGY

Ei millään pahalla :wink: Tämän topicin listaus on oikeesti hyvä idea.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin