Tyypillisiä ongelma- ja vikakohtia voidaan luetella vaikka kuinka pitkästi, mutta eikö ostajan oppaaksi tarkoitetussa listassa pitäisi keskittyä tai ainakin erikseen mainita ne viat, joiden takia ostomielessä silmäilyn alla oleva yksilö pitäisi jättää väliin. Tarvitaan siis asteikko, jolla korostetaan erityisen suuritöiset tai kalliisti korjattavat viat, jotka olennaisesti haittaavat auton toimimista käyttöautona.
Takaiskareiden vaihtamisen työmäärää arvioidessa ei pidä väheksyä alapään pulttien jumitusta iskarin puslan metalliholkkiin. Puukkosaha on radikaali mutta nopea apuväline, vanha iskari tulee pois murusina ja tukivarsi jää ehjäksi.
Ruostekohteista puuttuu maininta etujalkatilan alta pitkittäispalkkien kohdalta ja tunkinkorvakkeista.
Etujousien alapäät (jousilautaset) ruostuvat. Vaihto on yksinkertainen, kunhan saa jousipuristimet sovitettua pyöräkoteloon. Yleismalliset puristimet (kierretanko + käpälät) saa toimimaan paremmin, kun hitsaa vääntiön kierretangon toiseen päähän. Jotkut madallusjouset saa irrotettua ilman puristimien käyttöä.
Jarrukilvet ruostuvat ja murenevat pois -> ongelmia ennen pitkää katsastuksessa. Ehjiä kilpiä ei saa uusina, toisinaan löytyy kohtalaisia käytettynä. Etujarrukilven vaihtamiseksi pitää leikata pala pois jarrukilvestä (helppo) tai vaihtaa pyöränlaakerikin (prässihomia).
Kytkinlevyn kuluneisuutta voi arvioida kytkinkopan kurkistusluukusta. Kuluneella levyllä asetelman jousen käpälät tulevat lepoasennossa ulommas ja työsylinteri palautuu lyhyimpään pituuteensa. Poljintuntuma voi myös olla raskas. Kytkinremontti OG900/99/90:n ei ole ollenkaan niin työläs kuin toisiin autoihin, joissa edellytetään vaihteiston irrottamista. Omat niksinsä tähän vaaditaan silti.
Korjaustarvetta kytkimen suunnalla voi ennakoida pitkä vapaan liikkeen osuus polkimen liikeradan alussa tai se, että kytkin irrottaa vasta polkimen ollessa pohjassa. Polkimen varressa oleva reikä ja pääsylinterin työntötangon haarukan reikä on usein kulunut soikeaksi. Pääsylinterin palautusjousi voi olla poikki.
Pysyykö auto moottori käynnissä vaihde päällä kytkinpoljin pohjassa paikallaan vai pyrkiikö ennen pitkää liikkeelle? Kuluneet pääsylinterin tiivisteet päästävät nestettä ohi. Uudet tiivisteet sylinteriin saa vaihdettua kuskin jalkatilasta ja sylinterin saa samassa yhteydessä kevyesti hoonattuakin. Kytkinnesteen vaihdon laiminlyönnin myötä pahat syöpymät sylinterin seinämissä yleisiä, uudet tiivisteet eivät kestä kauan syöpyneessä sylinterissä. Uuden pääsylinterin vaihtokin on satkussa helppoa. (Off-topiccina mainittakoon ettei 99/90 sylinterin vaihtokaan sen vaikeampaa ole, vaikka paikka aluksi näyttääkin ahtaammalta).
Kytkinletku murenee sisältä päin -> kuminmurusia jarrunesteessä pää- ja työsylinterillä -> ilmausvaikeuksia, toimintahäiriöitä kytkimessä. Letkun kudokset voi repeytyä -> letku pullistuu kytkinpoljinta painettaessa, kytkin ei irrota.
Laturin kiinnityksessä kumihelat kovettuvat ja kuluvat väljiksi -> laturin vino asento, toinen hihna luistaa. Ajoissa tehtynä riittää kumihelojen vaihtaminen uusiin. Laturista kannattaa tutkia onko hiilet vaihdon tarpeessa ja onko liukurenkaat kovin kuluneet. Onnistuu myös irrottamatta laturia, mutta kannattaa tehdä viimeistään kun laturi on irtonaisena.
Lämmityslaitteen puhaltimen viat ovat melko harvinaisia, mutta sitäkin työläämpiä, puhallinmoottorin asiallinen vaihtaminen edellyttää koko kojetaulun irrottamista.
Ajovalojen pyyhinmoottorit jumittavat ja voivat estää pissapojan toiminnan. Moottorit ovat avattavissa ja puhdistettavissa. Diodivika valopyyhinmoottorissa aiheuttaa pissapojan ja tuulilasinpyyhkijöiden toimimisen keskeytyksettä.
Vilkkuviiksi kuluu, ei pysy vilkku päällä varsinkaan oikealle. Helppo korjata viilaamalla viiksen sisältä lukitusurat syvemmäksi.
Ohjausvaihteen ristinivelet voivat kangistella ja aiheuttaa kulmikkuutta ohjaukseen. Helppo korjata voitelemalla nivelet.
Käsijarrujen säätö on usein tehty väärin, vaijeria kiristämällä. Olipa kyseessä etu- tai takakäsijarru. Tästä seuraa ettei satulassa oleva automaattisäätö toimi palojen kuluessa, käsijarru on pian taas tehoton. Vaijerin pitää olla niin löysällä, että käsijarruvipu palautuu milliä vaille kokonaan, säätö satulasta.
16V-mallit: venttiilien paininkupit jumittavat tai vuotavat - naputtava käyntiääni kylmäkäynnistyksessä tai jatkuvasti. Turbomalleissa ääni voi häiritä APC:tä ja ahdot jäädä tämän takia vajaiksi. Paininkuppien irrottaminen, purkaminen, liottaminen ja puhdistaminen auttaa.
16V-mallit: jakoketju venyy, ajoitusmerkit nokka-akseleilla ei osu kohdalleen, ketjunkiristimen kiristysvara voi loppua. Kiristimen irrottamalla voi arvioida kuluneisuutta. Pika-apuna harkinnan mukaan ketju vaihdettavissa yläkautta, jos laahaimet kunnossa. Muussa tapauksessa moottori nostettava ylös ja tehtävä jakopääremontti koko laajuudessaan.
16V-ruiskumallit: viallinen kampiakselin asentoanturi voi aiheuttaa käyntihäiriöitä tai totaalisen kipinän puutteen ja käymättömyyden. Anturi vaihdettavissa kohtuudella, hihnat pois, vauhtipyörä lukitaan ja tiukassa oleva hihnapyörän pultti auki erikoislyhyellä hylsyllä. Anturin saatavuus ehkä se suurin ongelma. Pitkälohkotonnarinkin anturit kelpaavat kunhan vaihtaa johtoon oikeanlaisen liittimen.
Kaasarimallit: Rikkinäinen kaasarin kalvo hukkaa tyhjäkäynnin. Karstaantunut ja jumittava luisti voi estää käynnistymisen.
Turbo- ja kaasarimallit: virranjakajan alipainesäätimen kalvo usein puhki -> huono alavääntö, lisääntynyt bensankulutus
ABS-viat, pyöräanturit. Tarkista, että valot syttyvät virrat kytkiessä, pumppu käynnistyy, paineiden noustua pumppu pysähtyy ja valot sammuvat. Jarruttaessa pyörät eivät lukkiudu. Satkun ABS-jarruissa taka-akselille menee vain yksi jarruputki, joka haarautuu molemmille takajarruille. Jos katsastuksessa yritetään hylätä tämän takia, pyydä toinen inssi paikalle.
Tarkista, että CE-valo mittariston vasemmassa yläkulmassa syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun käynnistää. Ruiskuvikaisessa polttimo on voitu poistaa mittaristosta.
Keskuslukko toimii satunnaisesti. Keskuslukon ohjausyksikön piirilevyn juotoksien uudelleenjuottaminen auttaa usein.
Vakionopeussäädin toimii satunnaisesti. Poljinkytkimien kontaktit hapettuneet, poljinkytkimet ei ilmatiiviit, poljinkytkimien säätö väärä. Säätimen ohjausyksikön piirilevyn uudelleenjuottaminen voi auttaa, 80-luvun boksit luotettavampia kuin uudemmat, sovitettavissa toistensa tilalle johtosarjamuutoksin.
EDIT: Tarkista ettei ohjausakselissa ole päittäistä välystä, ratti ei saa liikkua vetämällä ulospäin eikä painamalla sisäänpäin. Ohjausakselissa oleva törmäystilanteessa kokoonpainuvaksi suunniteltu osuus voi väljistyä jos rattia irrotetaan lyömällä. Ratin välyksestä voi tulla sanomista katsastuksessa, eikä vilkun palautus toimi ratin ollessa liian ulkona. Korjauksena ohjausakselin vaihto ehjään tai vanhan prässäys tiukemmaksi, edellyttää akselin irrottamisen. Tai akselia irrottamatta pieni hitsaustäppä akselin kylkeen, toivoen että täppä antaa törmäystilanteessa periksi.
Jotain aiempaa listantynkää (tosin 99):
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=128862
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00