Millä puhdistaa jäähdytysjärjestelmä?
Millä puhdistaa jäähdytysjärjestelmä?
Aiemmin kirjoittelin siitä, kuinka tuplaysi ei lämpene. Tein kaikki temput joita neuvottiin ja vähän lämpeni. Mutta koska koppi lämpenee hitaassa ajossa tai paikallaan mutta kylmenee pakkasen/vauhdin lisääntyessä niin arvelen, että nestekierrossa on vikaa. Joku oli siitä kirjoittanutkin.
Millä ja miten puhdistaisitte jäähdytysjärjestelmän + lämppärin kennon sisältäpäin? Kodin putkimiestäkö? Entäpä huuhtelu?
Millä ja miten puhdistaisitte jäähdytysjärjestelmän + lämppärin kennon sisältäpäin? Kodin putkimiestäkö? Entäpä huuhtelu?
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Oletko tarkistanut / vaihtanut termostaatin? Yleensä jäähdytysjärjestelmän tukokset ja epäpuhtaus huonontaa jäähdytystä eli oireet on päinvastaiset. Mulla on 4.s Saab alla ja kaikki on lämmenneet vaikka olis -20 asteessa lähteny suoraan maantielle. Jos termostaatti on jumittunut auki kone ei lämpiä oikein. HUOM! 99/90/og900:ssa(ainakin) ei saa panna pahvia syylärin eteen! Ekan Saabiin pistin pahvin, kun ei kylillä pyöriessä lämmennyt ja myöskin kun oli muissa merkeissä ollut. Ekan maantieajon alkuvaiheessa n.10 km ajon jälkeen piti repiä pahvi pois kun ei ruvennut jäähtyyn. Saab, lämmin talviauto.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Järjestelmän puhdistukseen on varaosaliikkeistä saatavilla juuri siihen tehtävään tarkoitettuja aineita.
Tarkasta lisäksi, että järjestelmässä on tarpeeksi nestettä. Jos sulla on 99, niin lämppärin kennon päässä on ilmausruuvi ja muissa pelkästään termostaattikotelossa. Varmista siis, että järjestelmässä ei ole ilmaa.
Ehkä syynä voi myös olla vika siinä venttiilissä, josta säädetään lämpötila. Ei aukea tarpeeksi tjms.
Tarkasta lisäksi, että järjestelmässä on tarpeeksi nestettä. Jos sulla on 99, niin lämppärin kennon päässä on ilmausruuvi ja muissa pelkästään termostaattikotelossa. Varmista siis, että järjestelmässä ei ole ilmaa.
Ehkä syynä voi myös olla vika siinä venttiilissä, josta säädetään lämpötila. Ei aukea tarpeeksi tjms.
900C -86
Aika kuuma termostaatti sinulla, minulla on 89-asteinen, ja vielä merkkiliikkeestä ostettu Motorad-niminen.tany kirjoitti:Uusi, 98-termostaatti on paikoillaan. Eikä pahvia syylärin edessä. Kone lämpenee kyllä. Mutta koppi on kylymä.
Onko syyläri harva ja jäähdytysteholtaan huono, vai onko hyväkuntoinen?
Termostaatti nimittäin ohjaa vesikierron kokonaan syylärille jos uhkaa lämmetä liikaa, ja silloin ei tule kunnolla lämpöä ohjaamoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikä SAABi sulla mahtaa olla?
Niin joo yleisesti Saabit on aika lämpimiä.
Viimeisimmissä SAAB 900i 2,1 16-VALVE malleissa (ja koskee varmaan muitakin loppuppään 900-malleja) on lämmitysllaitteen letluissa semmonen t-kappale.
Se on joku ihme venttiili ja tää jumitellessaan saattaa aiheuttaa sitä että kone lämpenee mutta koppi ei.
Viimeisimmissä SAAB 900i 2,1 16-VALVE malleissa (ja koskee varmaan muitakin loppuppään 900-malleja) on lämmitysllaitteen letluissa semmonen t-kappale.
Se on joku ihme venttiili ja tää jumitellessaan saattaa aiheuttaa sitä että kone lämpenee mutta koppi ei.
SAAB
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Putsaus
Eräs kaveri sovelsi Nissan Primeran jäähdytysjärjestelmän putsaukseen muurahaishappoa hyvällä menestyksellä. Sanoi, että vanha ja hyväksi havaittu kikka. Mene ja tiedä...
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Noh varmaan se Forten putsausaine on parhaasta päästä, mutta kaipa se ihan tavallisellakin aineella putsaantuu.
Isoin ongelma lienee saada koko lohko tyhjäksi, tyhjennystulppa on pahassa paikassa.
Millä tahansa huuhteletkin, niin älä mitään voimakkaita happoja/emäksiä mene laittamaan. Kodinputkimies taitaa olla lipeää (NaOh), joka kyllä tuhoaa muutakin kuin lian moottorista.
Minua on neuvottu huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmä vesiletkulla, tämä lienee paras koska kaikki liat tulee tällöin pois.
http://www.forte-nwe.com/FIN/koeling.html
Isoin ongelma lienee saada koko lohko tyhjäksi, tyhjennystulppa on pahassa paikassa.
Millä tahansa huuhteletkin, niin älä mitään voimakkaita happoja/emäksiä mene laittamaan. Kodinputkimies taitaa olla lipeää (NaOh), joka kyllä tuhoaa muutakin kuin lian moottorista.
Minua on neuvottu huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmä vesiletkulla, tämä lienee paras koska kaikki liat tulee tällöin pois.
http://www.forte-nwe.com/FIN/koeling.html
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Muurahaishaposta vielä.. minäkin ole kuullut, että muurahaishapolla kalkit saavat kyytiä.
Laimeana liuoksena homma toimiikin, mutta väitän että terveydelle turvallisempiakin aineita löytyy. Muurahaishapon käsittely vaatii hengityssuojaimia, suojalaseja yms.
Laitetaan se muurahaishappo AIV-rehuun, ei saappiin
Laimeana liuoksena homma toimiikin, mutta väitän että terveydelle turvallisempiakin aineita löytyy. Muurahaishapon käsittely vaatii hengityssuojaimia, suojalaseja yms.
Laitetaan se muurahaishappo AIV-rehuun, ei saappiin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Irroitin lämppärin kennon vielä kerran ja liuotin sisäpuolelta viemärinpuhdistusaineen ja kuuman veden kanssa n 1/2 tuntia. Sitten huuhtelua. Läksi tosi p...en vesi, "hetaleita" irtosi mielettömästi. Lopuksi liuotus 10% etikalla ja loppuhuutelu. NYT SAABI LÄMPENEE. Oletettu vuoto kennostossa oli muualta tullutta kosteutta. Tuulilasille puhaltaa niin kuumaa ilmaa, että melkein kättä polttaa.
Vielä kun laitan lattialle puhaltavien suuttimien päälle putket, jotka ohjaavat ilman alaspäin niin vot....
Vielä kun laitan lattialle puhaltavien suuttimien päälle putket, jotka ohjaavat ilman alaspäin niin vot....
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329