99 vm. -74 käynnistysongelma
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
99 vm. -74 käynnistysongelma
Vanha ysiysini temppuilee. Vm. -74, 2-litrainen B-kone. Yhdellä kaasarilla. Kone käynnistyy mainiosti kylmänä, ja kun sen sammuttaa lämpimänä ja starttaa heti uudelleen niin lähtee käyntiin. Mutta jos lämpimänä sammutetun koneen antaa seisoa vartin verran, niin ei lähde käyntiin vaikka kuinka startilla jauhaisi. Starttimoottori kyllä pyörittää iloisesti, mutta moottori ei yritäkään sytyttää. Jos tuosta tilanteesta jäähdyttää vielä 15-30 minuuttia, niin käynnistyy taas. Käynnissä pysyy kyllä. Tuntuu olevan lämpötilaan liittyvä juttu, ainakin mulla on sellainen vaikutelma että konepelti auki kone jäähtyy nopeammin ja käynnistyy aikaisemmin.
Olen tuota vikaa koittanut jahdata, selvittää onko vika kipinässä vai bensan saannissa. Jälkimmäiseen tuntuisi viittaavan se, että vaikka konetta pyörittää silloin kun se ei ota käynnistyäkseen, niin tulpat ovat starttiyrityksen jälkeen kuivat. Mutta mikä sitten aiheuttaisi tuollaisen lämpötilasta riippuvan bensansaantiongelman? Roska kaasarissa? Kone on tähän saakka käynnistyttyään vetänyt hyvin, mutta tänään (peräkärriä vetäessä) alkoi taas esiintyä sama ongelma kuin aiempina kesinä, koneen kuorman kasvaessa (matalahkot kierrokset ja paljon kaasua) kone alkaa nykiä, ikäänkuin jonkun sylinterin sytytys jäisi satunnaisesti väliin. Aikaisemmin tuo saatiin kuntoon säätämällä katkojat kärjet. Onko vika siis sittenkin kipinässä?
Olen tuota vikaa koittanut jahdata, selvittää onko vika kipinässä vai bensan saannissa. Jälkimmäiseen tuntuisi viittaavan se, että vaikka konetta pyörittää silloin kun se ei ota käynnistyäkseen, niin tulpat ovat starttiyrityksen jälkeen kuivat. Mutta mikä sitten aiheuttaisi tuollaisen lämpötilasta riippuvan bensansaantiongelman? Roska kaasarissa? Kone on tähän saakka käynnistyttyään vetänyt hyvin, mutta tänään (peräkärriä vetäessä) alkoi taas esiintyä sama ongelma kuin aiempina kesinä, koneen kuorman kasvaessa (matalahkot kierrokset ja paljon kaasua) kone alkaa nykiä, ikäänkuin jonkun sylinterin sytytys jäisi satunnaisesti väliin. Aikaisemmin tuo saatiin kuntoon säätämällä katkojat kärjet. Onko vika siis sittenkin kipinässä?
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Nykybensat, molemmat, ovat koostumukseltaan ja ominaisuuksiltaankin kovin erilaisia kuin se bensa, jolle systeemi on aikanaan suunniteltu ja kalibroitu. En tiedä mahtaako 95 ja 98 välillä olla kovin merkittäviä eroja höyrystymis- ym. ominaisuuksissa, mutta toki sitä toistakin laatua voisi kokeilla.
Jos tulpat ei ole olleet märät, voisi tietty kokeilla vaikuttaisko ryypyn käyttö (esim. pari senttiä vedettynä) asiaan positiivisesti. Vääräoppista, mutta mistä tietää jos vaikka toimisikin.
Eihän imuilmanotto vain ole talviasennossa?
Jos tulpat ei ole olleet märät, voisi tietty kokeilla vaikuttaisko ryypyn käyttö (esim. pari senttiä vedettynä) asiaan positiivisesti. Vääräoppista, mutta mistä tietää jos vaikka toimisikin.
Eihän imuilmanotto vain ole talviasennossa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
98:aa käytän, noin vanha kone ei taida tykätä 10% etanolia. Ja lisäaineena kaliumia voitelemaan venttiileitä, kun ei bensassa enää ole öljyä.
Voisiko nykybensa ja/tai etanoli höyrystyä ja tehdä kaasuttimeen kaasukuplan?
Tuota ryyppyä kokeilin (alunperin tarkoituksena saada tulpat kasteltua sen osoittamiseksi, että bensaa tulee), ja yhden kerran sillä konstilla kone lähti käyntiin. Toistamiseen konsti ei kuitenkaan enää toiminut.
Voisiko nykybensa ja/tai etanoli höyrystyä ja tehdä kaasuttimeen kaasukuplan?
Tuota ryyppyä kokeilin (alunperin tarkoituksena saada tulpat kasteltua sen osoittamiseksi, että bensaa tulee), ja yhden kerran sillä konstilla kone lähti käyntiin. Toistamiseen konsti ei kuitenkaan enää toiminut.
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Kyllä se tuntuis sopivan oireisiin aika hyvin.Tapio Linkosalo kirjoitti: Voisiko nykybensa ja/tai etanoli höyrystyä ja tehdä kaasuttimeen kaasukuplan?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
hm, jos on tuosta kyse, niin mitä voi asialle tehdä? Hommata jostain antiikkibensaa? Tehdä kaasarille jäähdytyksen?
Ja kuinka voisi asiaa testata? Ajaa koneen taas samaan tilaan, ja sitten pikajäähdyttää kaasarin sumuttamalla sen päälle vettä?
Ja kuinka voisi asiaa testata? Ajaa koneen taas samaan tilaan, ja sitten pikajäähdyttää kaasarin sumuttamalla sen päälle vettä?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Eikös tuossa mallissa ollut Zenith Strömberg..
Imuvuotoa veikkaisin.
http://www.saabcentral.com/phpgallery/a ... s/carb.jpg
Imuvuotoa veikkaisin.
http://www.saabcentral.com/phpgallery/a ... s/carb.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Ei mulla bensat aiheuttaneet mitään ongelmia Tupliksen käytössä. Kaasareiden imuvuodot sitten sitäkin enemmin ja muutenkin kaasareiden kehno kunto.
Imusarjan ja kaasarin välisen bakeliittieristeen molemmin puolin olevat tiivisteet voi itse askarrella tiivistepahvista ja asentaa tiivisteliimalla.
Kaikki kaasarille menevät letkut kannattaa suosiolla uusia: niitä on vähän ja ne on AINA ajan myötä hapristuneet.
Kaasarin kohokammion tuuletusventtiilin voi myös säätää. Se vaikuttaa nimenomaan lämpimän koneen käynnistyvyyteen, vaikka itse en ole tuon systeemin huomannut olevan kovin tarkka säädöistä. Ehkä, jos säätö on täysin pielessä, sillä on merkitystä.
Sytytys (ja muu moottorin ajoitus) voi sitten olla pielessä myös kuluneen nokkaketjun kiristimen vuoksi. Rallattaako ketju tyhjäkäynnillä? Ketjun kireyden voi teräsviivaimella mitata, kun avaa venttiilikopan kannen. Omassa tupliksessa oli ketju jo niin löysä, että ei moottoria saanut säädöillä käymään tasaisesti, vaan aina jossain nopeuksissa ilmeni nykimistä. Korjausoppaista löytää mittausohjeet ja mitat -itse en niitä enää valitettavasi muista.
Ja onhan kaasarin kalvo ja vaimennusöljyn määrä tarkistettu? Entä tulpan johdot ja niiden kiinnitys jakajan kanteen? Jonkun tulpan vaihdon jälkeen ihmettelin nykimistä ja vasta pidemmän tutkimisen jälkeen huomasin, että johdon kontaktipinta jäi kantamaan jakajan kannen kontaktipinnan pieneen porrastukseen eikä painunutkaan pohjalle.
Ja sitten voit vielä tarkastaa sen jakajan alipainekellon imaisemalla sille menevästä letkusta. Kello ei saa päästää ilmaa läpi.
Imusarjan ja kaasarin välisen bakeliittieristeen molemmin puolin olevat tiivisteet voi itse askarrella tiivistepahvista ja asentaa tiivisteliimalla.
Kaikki kaasarille menevät letkut kannattaa suosiolla uusia: niitä on vähän ja ne on AINA ajan myötä hapristuneet.
Kaasarin kohokammion tuuletusventtiilin voi myös säätää. Se vaikuttaa nimenomaan lämpimän koneen käynnistyvyyteen, vaikka itse en ole tuon systeemin huomannut olevan kovin tarkka säädöistä. Ehkä, jos säätö on täysin pielessä, sillä on merkitystä.
Sytytys (ja muu moottorin ajoitus) voi sitten olla pielessä myös kuluneen nokkaketjun kiristimen vuoksi. Rallattaako ketju tyhjäkäynnillä? Ketjun kireyden voi teräsviivaimella mitata, kun avaa venttiilikopan kannen. Omassa tupliksessa oli ketju jo niin löysä, että ei moottoria saanut säädöillä käymään tasaisesti, vaan aina jossain nopeuksissa ilmeni nykimistä. Korjausoppaista löytää mittausohjeet ja mitat -itse en niitä enää valitettavasi muista.
Ja onhan kaasarin kalvo ja vaimennusöljyn määrä tarkistettu? Entä tulpan johdot ja niiden kiinnitys jakajan kanteen? Jonkun tulpan vaihdon jälkeen ihmettelin nykimistä ja vasta pidemmän tutkimisen jälkeen huomasin, että johdon kontaktipinta jäi kantamaan jakajan kannen kontaktipinnan pieneen porrastukseen eikä painunutkaan pohjalle.
Ja sitten voit vielä tarkastaa sen jakajan alipainekellon imaisemalla sille menevästä letkusta. Kello ei saa päästää ilmaa läpi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Hm. Kaasari on perusteellisesti huollettu ja säädetty asiantuntijan toimesta, joskus kymmenisen vuotta sitten, sen jälkeen ajoa on tullut vähänlaisesti. Silloin siis lienee kalvot ja öljyt katsottu kohdilleen, ja tiivisteiden tiiviys. Letkut vaihdoin viime kesänä ja alipainekellon. Täytyy perehtyä tuohon kaasarin toimintaan ja rakenteeseen... vai vieläkö pääkaupunkiseudulta löytyisi mekaanikko, joka osaisi korjata Strömberin toimivaksi? Lähikorjaamossa vaan nostelivat hartioita ja totesivat, etteivät he tuollaista osaa...
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Jos huollosta on kymmenen vuotta, niin kalvo voi olla jo entinen ja öljyt häipyneet. Kalvot on helppoja ja halpoja vaihtaa, mutta etsi kaasarin kannen ruuveihin sopiva meisseli, ennen kuin alat avata kantta. Ruuvit ovat pehmetä ja menevät helposti pilalle! Myös bensafiltteri on hyvä tarkastaa, jos auto on ollut vähällä käytöllä. Bensa kiteytyy ja tukkii suodattimen seisoessaan. Jos autoosi ei ole laitettu erillistä suodatinta, on ainoa suodatin bensapumpun kannessa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Käytin autoa luottokorjaajalla (Telcar Tattarisuolla). Aukaisi kaasarin, ei mitään erityistä outoa siellä. Vaihtoi puolan ja tulpat. Kotimatkalla ajoin loivaan ylämäkeen matalilla kierroksilla ja painoin reilusti kaasua, ja tuttuun malliin nykäisi terävästi. Korjaaja kehotti vielä vaihtamaan tulpanjohdot.
Tulpat näyttivät siltä, ettei kone olisi käynyt liian rikkaalla, pikemminkin pikkaisen laihalla. Mutta toisaalta, polttoaineensyötöstä ei vaan meinaa löytyä mitään ilmeistä vikaa.
Oireitahan on siis kaksi. Tuo tämänkesäinen siis se, ettei lähde lämpöisenä vähän jäähtyneenä käyntiin. Ja sitten se vanhempi, että kovemmalla alipaineella moottorin veto hyytyy kunnes kone nykäisee terävästi, ikäänkuin jättäisi pari kierrosta sytytykset kokonaan välistä.
Heh, viimeistään maanantaina katsastukseen. Toivottavasti lähtee käyntiin konttorin pihalla.
Tulpat näyttivät siltä, ettei kone olisi käynyt liian rikkaalla, pikemminkin pikkaisen laihalla. Mutta toisaalta, polttoaineensyötöstä ei vaan meinaa löytyä mitään ilmeistä vikaa.
Oireitahan on siis kaksi. Tuo tämänkesäinen siis se, ettei lähde lämpöisenä vähän jäähtyneenä käyntiin. Ja sitten se vanhempi, että kovemmalla alipaineella moottorin veto hyytyy kunnes kone nykäisee terävästi, ikäänkuin jättäisi pari kierrosta sytytykset kokonaan välistä.
Heh, viimeistään maanantaina katsastukseen. Toivottavasti lähtee käyntiin konttorin pihalla.
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Tutkittiinko ne alipainevuotojen mahdollisuudet? Tarkastettiinko virranjakajan alipainekello? Kaasarin ja imusarjan väliset tiivisteet? Onko kohokammion tuuletus säädetty? Onko kaasari oikeissa arvoissa? Entäs se nokkaketjun kiristin -rallattaako ketju?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Alipainevuodoista en osaa sanoa, mainitsin kyllä korjaajalle. Alipainekello on vaihdettu viime kesänä. Nokkaketju ei rallata. Tiivisteistä ja kohokammion tuuletuksesta en myöskään tiedä (pitäisi varmaan tarkistuttaa jollakulla kaasutinspesialistilla, jos sellaisia vielä jostain löytyy....)
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Eihän vaan lämpimänä venttiilit kanna ja se hankaloittais sitte käynnistystä?
Jos tekee höyrylukkoa pensaan niin vois kokeilla lisätä sekaan tuota muodissa olevaa E85-soppaa. Viinan höyrystymislämpötila on korkeampi ja pysyy siten hieman paremmin nestemäisessä muodossa myös kuumalla kaasarilla.
Jos tekee höyrylukkoa pensaan niin vois kokeilla lisätä sekaan tuota muodissa olevaa E85-soppaa. Viinan höyrystymislämpötila on korkeampi ja pysyy siten hieman paremmin nestemäisessä muodossa myös kuumalla kaasarilla.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Käytin autoa luottokorjaamolla, kun katsastusmies mainitsi että etujarrua pitäisi vähän korjata. Samalla kun käytti autoa jarrudynamolla, niin mittasi pakokaasut ja totesi että CO-arvo oli matala, 1 (promille?), kun 3 olisi vanhalle autolle parempi, ja sääti seosta hiukkasen rikkaammalle. Nyt tuntuisi aiempi nykiminen isommalla kuormalla parantuneen/vähentyneen, ja kaikkiaan kone tuntuisi käyvän tasaisemman oloisesti. Auttoiko tuo sitten myös käynnistysongelmaan, vaikea sanoa, se kun tuntui olleen aikalailla helteen aikana esiintynyt ilmiö, ja sitä ilmiötä ei taida tulla ennen ensi kesää...
Jarrussa oli sellainen ongelma, että vasen etujarru jäi 1 kiloNewtoniin, kun oikea meni kahteen (1kN saakka olivat tahdissa, mutta siitä eteenpäin eivät). Jarrumännästä löytyi naarmu ja nestevuoto, tiivisteet uusimalla ero pieneni sen verran että kelpasi katsastusmiehelle, mutta pidemmällä tähtäimellä tuo varmaan pitäisi korjata. Ongelma on nyt vaan se, ettei jarrusatuloita enää löydy vm. -74 autoon. Tässä yksilössä on vielä se vanhemman mallinen jarrusatula, jossa on erilliset männät molemmin puolin jarrulevyä (käsittääkseni jo vuoden -74 aikana malli muuttui sellaiseksi, jossa on vain yksi mäntä joka länkien kautta puristaa molemmilta puolilta jarrupaloja levyä vasten). Mistähän mahtaisi löytyä uudet satulat, että saisi jarrut kuntoon?
Jarrussa oli sellainen ongelma, että vasen etujarru jäi 1 kiloNewtoniin, kun oikea meni kahteen (1kN saakka olivat tahdissa, mutta siitä eteenpäin eivät). Jarrumännästä löytyi naarmu ja nestevuoto, tiivisteet uusimalla ero pieneni sen verran että kelpasi katsastusmiehelle, mutta pidemmällä tähtäimellä tuo varmaan pitäisi korjata. Ongelma on nyt vaan se, ettei jarrusatuloita enää löydy vm. -74 autoon. Tässä yksilössä on vielä se vanhemman mallinen jarrusatula, jossa on erilliset männät molemmin puolin jarrulevyä (käsittääkseni jo vuoden -74 aikana malli muuttui sellaiseksi, jossa on vain yksi mäntä joka länkien kautta puristaa molemmilta puolilta jarrupaloja levyä vasten). Mistähän mahtaisi löytyä uudet satulat, että saisi jarrut kuntoon?
Re: 99 vm. -74 käynnistysongelma
Toisen puolen (en nyt muista oliko v vai o) uusia jarrusatuloita on ollut myynnissä ainakin nimimerkillä "jukka - uki". Huom. välilyönnit ennen ja jälkeen viivan.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342