Og 900 kulutus
Re: Og 900 kulutus
uutta kysymystä pukkaa:
ostin keväällä 16v vaparisatkun, ja säännöllisesti olen mitannut kulutukseksi 7.7-8.0 litraa satasella sekalaisessa ajossa rauhallisella ennakoivalla ajotavalla. Eli erittäin tyytyväinen olen ollut kulutukseen kunnes:
edellinen tankkaus: 9.5l keskikulutus. Ja sama tahti jatkuu, näen sen heti bensamittarin neulasta: trippimittarissa vasta 140km ja sain tankkiin mahtumaan 15 litraa, eli keskikulutus noussut jo yli kympin nyt.
-ajotapa, ajomatkat ja kuski on pysyneet samoina
-moottorin käyttäytymisessä en ole huomannut mitään poikkeavaa.
ainoat huoltotoimenpiteet mitä viime aikoina tehty: öljyä lisätty moottoriin ja öljynpaineen anturi vaihdettu. Katsoin konepellin alle, letkut kaikki silmämääräisesti ok, ainostaan venttiilikopan huohotinputken kumitiiviste falskaa, sen vaihdan, mutta voiko se vaikuttaa noin paljon kulutukseen?
Itseäni kovasti pohdituttaa viimeaikainen ilmojen kylmeneminen joka ikäänkuin vaikuttaisi "syylliseltä" kulutuksen kasvuun, onko mulla joku rikastusanturi joka toimii päin peetä ja antaa liikaa polttoainetta kylmällä säällä?
ostin keväällä 16v vaparisatkun, ja säännöllisesti olen mitannut kulutukseksi 7.7-8.0 litraa satasella sekalaisessa ajossa rauhallisella ennakoivalla ajotavalla. Eli erittäin tyytyväinen olen ollut kulutukseen kunnes:
edellinen tankkaus: 9.5l keskikulutus. Ja sama tahti jatkuu, näen sen heti bensamittarin neulasta: trippimittarissa vasta 140km ja sain tankkiin mahtumaan 15 litraa, eli keskikulutus noussut jo yli kympin nyt.
-ajotapa, ajomatkat ja kuski on pysyneet samoina
-moottorin käyttäytymisessä en ole huomannut mitään poikkeavaa.
ainoat huoltotoimenpiteet mitä viime aikoina tehty: öljyä lisätty moottoriin ja öljynpaineen anturi vaihdettu. Katsoin konepellin alle, letkut kaikki silmämääräisesti ok, ainostaan venttiilikopan huohotinputken kumitiiviste falskaa, sen vaihdan, mutta voiko se vaikuttaa noin paljon kulutukseen?
Itseäni kovasti pohdituttaa viimeaikainen ilmojen kylmeneminen joka ikäänkuin vaikuttaisi "syylliseltä" kulutuksen kasvuun, onko mulla joku rikastusanturi joka toimii päin peetä ja antaa liikaa polttoainetta kylmällä säällä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Og 900 kulutus
Jarru jumissa?lucaf kirjoitti: rauhallisella ennakoivalla ajotavalla
Moottorin esilämmittämisen voi aloitta jo +5 asteen lämpötiloissa.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Og 900 kulutus
en oikein usko, mutta tarkistan vanteen lämpötilat ja teen uutta raporttia kun tulee viikonlopun aikana parisataa kilsaa mittariin. Olihan se venttiilikopan kumi aika löysä, kunpa uusi timmi kumi korjaisi asiaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Og 900 kulutus
Ruiskuanturi sökö? Eli luulee koneen olevan kylmä koko ajan. Paskaset nesteetkin likaavat ja vääristävät anturin infon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Og 900 kulutus
Varaudu vielä että bensapumpun elinaika lyhenee rankasti kun joutunu täysillä pyörimään tukosta vasten.Rare kirjoitti:Niinhan sieltä oli tuo vikavalon poltin pois ja kun pistin polttimon paikoilleen valo palaa koko ajan...no ilmamassamittarin puhdistin ja langat olivat ehyet, vaihdoin vielä polttoainesuodattimen oli vaihdettu viimmeksi 2008 ja kas kumma vika valo sammuu auton lähdettyä käyntiin ja voi jestas kulku on tosi hyvää, nyt kulkee kevysti 160 uskalsin ajaa olis menny vieläkin lujempaa.
Kiitoksia kaikille neuvoja jakaneelle, näin tuli asia kuntoon.
Mulla edellisessä ässässä suodatin tukossa, jonkun aikaa vaihdon jälkeen meni pumppu ja vielä lopuksi kaksi suutinta tukkoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Og 900 kulutus
koska olet ilmansuodattimen uusinut ja onko saab katalysaattorilla vai ilman?
nousevatko lämmöt normaalisti mittarin vaakatasoon normaali ajassa?
nousevatko lämmöt normaalisti mittarin vaakatasoon normaali ajassa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Og 900 kulutus
näinkö se vaan tuo venttiilikopan kumiholkin uusiminen palautti kulutuksen ruotuun, mielenkiintoista. 140 kilometriä ajettu ja 11.5 litraa polttoainetta kului = 8.2L keskikulutus.
Juu kattipeli on ja ilmansuodatin ei ole kovin vanha. Mielenkiintoinen kommentti oli tuo likaisten nesteiden vaikutus ruiskuanturiin. Autossa oli ostettaessa järkyttävän likaiset jäähdytysnesteet, tuli muutamaan kertaan kierrätettyä puhtaat vedet systeemissä ennen kun laitoin uudet glykolit. Lämpömittari on muuten oma lukunsa tässä autossa, lämmöt on jatkuvasti rankasti alakantissa, tosin epäilen että mittariston kalibrointi metsässä (ei alkuperäinen mittaristo) sillä flekti käynnistyy jo neulan noustessa keskiasentoon (oletan siis nesteiden olevan lämpimämmät mitä mittari väittää).
Juu kattipeli on ja ilmansuodatin ei ole kovin vanha. Mielenkiintoinen kommentti oli tuo likaisten nesteiden vaikutus ruiskuanturiin. Autossa oli ostettaessa järkyttävän likaiset jäähdytysnesteet, tuli muutamaan kertaan kierrätettyä puhtaat vedet systeemissä ennen kun laitoin uudet glykolit. Lämpömittari on muuten oma lukunsa tässä autossa, lämmöt on jatkuvasti rankasti alakantissa, tosin epäilen että mittariston kalibrointi metsässä (ei alkuperäinen mittaristo) sillä flekti käynnistyy jo neulan noustessa keskiasentoon (oletan siis nesteiden olevan lämpimämmät mitä mittari väittää).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Og 900 kulutus
Joutu nykyisen ässän ruiskuanturia kanssa putsaamaan syylärinvaihdon yhteydessä. Ruskeat nesteet ja anturi samanvärinen, pinnassa karstakerroskin jo tullut. Tuo likakerroshan eristää joten ei saa nesteen oikeaa lämpötila-arvoa.
Lämpötila myös näyttää mulla alakanttiin mutta se sai jäädä putsaamatta, löytys uusikin anturi siihen. Eli flekti lähtee alle mittarinäytön puolenvälin päälle ja kun se on uusi anturi niin tuo mittarinäyttölämpö valehtelee.
Lämpötila myös näyttää mulla alakanttiin mutta se sai jäädä putsaamatta, löytys uusikin anturi siihen. Eli flekti lähtee alle mittarinäytön puolenvälin päälle ja kun se on uusi anturi niin tuo mittarinäyttölämpö valehtelee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Og 900 kulutus
Samaa probleemaa täällä. 2.1 16v. Kulutus n. 10 litraa/100km, kuitenkin päivittäin tulee ajettua lähes pelkästään motarilla 80-100km/h.
Neula ei nouse aivan puoleenväliin, ajattelin aluksi olevan termostaattivika, laitoin uuden (Saab Original), ei kummentunut.
Alipaineletkut pitäis jokatapauksessa uusia, eli montako metriä ja mitä kokoa haetaan?
Pa-suodatin menee vaihtoon, tuon ruiskuanturin ja IMMun vois tarkistaa. Tuleeko muita ehotuksia vielä mieleen?
Neula ei nouse aivan puoleenväliin, ajattelin aluksi olevan termostaattivika, laitoin uuden (Saab Original), ei kummentunut.
Alipaineletkut pitäis jokatapauksessa uusia, eli montako metriä ja mitä kokoa haetaan?
Pa-suodatin menee vaihtoon, tuon ruiskuanturin ja IMMun vois tarkistaa. Tuleeko muita ehotuksia vielä mieleen?
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Og 900 kulutus
Olikohan ilmamassamittarin liitin huonosti paikallaan tai kontakti huono?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Og 900 kulutus
Ei ollu kumpikaan
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Og 900 kulutus
Eka pidempi reissu satkulla ajeltu. Perhe kyydissä ja kontti täynnä sellasta 110 km/h mittarin mukaan (eli reilua satasta) ja 8,6 oli kulutus. Onko tää ihan terve? Tonnarillahan menis yli litra vähemmän varmaan, mutta toki kierroksetkaan ei siinä pyöri 2900 tuntumassa ku satasta ajaa...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Og 900 kulutus
Kyllä minun käytössäni olleet on aina tuon vieneet. Jos haluat päästä vähemmällä niin nopeusmittarin neula ei saa nousta yli yhdeksänkympin.
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Og 900 kulutus
Oma 2.1 manuaali menee 10l/100km, mutta siinä lienee ihan vikaakin ku vie niin tolkuttomasti
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Og 900 kulutus
Kasitappisella ruiskulla ajelin nuorempana. Sillä ajettiin parhaillaan 7,1 litran kulutuksia matka-ajossa rajoituksia noudattaen, esim. Lapinreissua jne. Sitten kun vauhtia nosti esim. Etelä-Suomessa käydessä motariosuudet, niin polttoainetalous kärsi ihan selvästi. Kulutuslukemat nousi, mutta toisaalta joutuuhan se matkakin. Ulkolämpötila vaikutti myös kulutukseen nostavasti. Ei nämä og900:t mitään talousihmeitä olleet silloin verrattuna muihin autoihin, mutta toisaalta mukavasti matkat aina meni ja ohituksetkin sujui ihan ok. Siellä se 8,5 litran tuntumassa enintään kuitenkin pitäisi olla, jos näin mutulla heitän tommosta reilu sadan vauhtia ajeltua reipasta menoa. 10 on yläkanttiin. 2.1 litraisesta moottorista ei ole muuta kun koeajokokemus. Huhut kertovat kovemmista kulutuksista vrt. 2.0 litraiset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01