Tilavuuden kasvattaminen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Tilavuuden kasvattaminen?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Onko joku joskus kokeillut, mahtuuko 2.3-litraisen kampiakseli pyörimään vinolohkoisessa H-moottorissa? Entä onko joku joskus mitannut, mikä on silmästä silmään-kiertokangen mitta tuossa samaisessa H-moottorissa? Itsellä ei oo yhtään purettuna, josta kävisi mitata.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tilavuuden kasvattaminen?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Lohkossa mahtuu, 2,3 kammet pitää olla.
Öljypohja eli vaihdelaatikko OG:ssä on tiukka. Tonnarissa ei ongelmia
On ruotsissa tehty, jyrsitty vaihdelaatikon yläpuolta jne..
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tilavuuden kasvattaminen?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Lohkossa mahtuu, 2,3 kammet pitää olla.
Öljypohja eli vaihdelaatikko OG:ssä on tiukka. Tonnarissa ei ongelmia
On ruotsissa tehty, jyrsitty vaihdelaatikon yläpuolta jne..
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilavuuden kasvattaminen?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Saattaa olla useampikin tällanen keskustelu käyty foorumilla, jossain vaiheessa joku kertoo että 2.3:sen vääntö on todella helppo ja näppärä tapa hajottaa og:n vaihdelaatikko.

Itellä ei oo kyseisestä asennuksesta kyllä muuta tietoa, kun tää samainen toisen käden nettitieto, että ruotsissa ois toteutettu tätä konstruktiota. Ei varmaan helpoin eikä järkevin tapa virittää kyseistä konetta, erilainen ja jollain lailla toki kiinnostava kyllä.

2.0:sta 2.1:een litraan tilavuus on helppo kasvattaa hankkimalla b212-alakerta.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Tilavuuden kasvattaminen?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

2.1 toki saa helposti mutta olisi jännä kokeilla tuota pitkäiskuista akselia. En usko vaihteiston semmoisenaan hajoavan, senverta hengetön on 2.3 ollut kun pari kertaa sitä kokeillut olen ja vääntäähän turbomoottorit roimasti enemmän eivätkä hajota vaihteistoja jos osaa oikein ajaa. Mutta jos laatikkoa pitää alkaa jyrsimään niin taidan antaa olla, silloin kun se voi jo hajotakin. Kuoressa ei liikaa ainetta ole nytkään.

Bensaa vois myös suuremmalla tilavuudella palaa aikalailla enempi.

Onko jollakulla noita kiertokankien mittoja?
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Tilavuuden kasvattaminen?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.helpompi tapa on tehdä se pitkäisku kone siitä omasta kammesta.(tämä on tietoa omasta kokemuksesta).
hiotutat sen kammen 5mm sivuun ja laitat diseli golfin kiertokaget ja aa mäännät 35 mm korkeat.ja saat kuutioita 2450cm.

jos taas teet 2.3 saapin veivistä niin käytä 2.0 saabin kankia.lohkoon täytyy jyrsiä noin.25mm leveä ura ja syvyyttä noin 5mm,että mahtuu kanget pyörimään.
kampiakselin päätä kannattaa lyhentää siviliautoon.kampiakselin kehästä pitää jyrsiä noin 14mm pois.pieni kevennys hionta myös laatikon kuoreen.
aina ei tarvitse mennä ruotsiin on näitä jo tehty v4 saabissa jo 20 vuotta sitten joista ei ruotsin pojat edes tienneet.

2.1 saabin laatikko kyllä kestää kun on laakerit ehjät ja oikeat öljyt.
Vastaa Viestiin