Rampen 900i16V kat lakkoilee (vsta nyt)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Rampen 900i16V kat lakkoilee (vsta nyt)

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Prkle Kehusin Saappia kavereille ja minkä teki.
22.12 jouluostoksilla kaikki toimii, kuin ennenkin (tankkaus).
23.12 aamulla voimakkaita käyntihäiriöitä iltapäivällä ei suostu enää käymään niin, että voisi ajaa. Vaihdettu tulpat, -johdot ja virranjakajan kansi, ei auttanut. Hinausauton avulla kotipihalle.
25.12 testattu kävi normaalisti 10 minuuttia samat oireet.
27.12 ryhdytty korjaamaan. Otettu vikakoodit mm. seuraavat, käynyt laihalla, rikkaalla ja iac valve. Käynnistetty kävi hetken hyvi ajettu n.300m., samat oireet. Saatu käymään hyvin tukkimalla imuilma-aukkoa hieman trasselilla. Päätelty että bensassa vettä ja lisätty tenua tankkiin. Lakkasi käymästä vallan ja sen minkä käy pakokaasu haisee kuin myrkky????? Onko teillä kenelläkään ollut vettä bensassa? Jos on, mitkä ovat oireet?????
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Saako se bensaa?
Bensapumppua vaihettu koskaan ? Yli 200tkm lukemat voi olla loppu.
Kun ei suostu käyntiin niin lyö harjalla tankin pohjaan samalla kun kaveri pyörittää konetta.
Tai sitten asennontunnistin jos on jo niin uusi että on siellä kampiakselilla.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Ihan varmuuden välttämiseksi, tankkasithan bensaa?
95 2,3 vireessä
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ju60ni kirjoitti:Ihan varmuuden välttämiseksi, tankkasithan bensaa?
Ja oletko varmistanut, ettei huoltoaseman säiliöitä täyttäessä ole sattunut kömmähdystä...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Niin tuo jakeluaseman tilanne pitää varmistaa. Ei olis eka kerta , kun jakeluketju sekoilee. Onpa joskus öljylämmittäjä saanut 2,5mottia 95 bensaa.
95 2,3 vireessä
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Bensiinipumppu pitäisi HUOM! pitäisi olla kunnossa, koska se sanoi sopimuksensa irti 330002 km:n kohdalla ja vaihdettiin (ajettu vasta sellaiset 17000 km.). Käypi hyvin terhakkaasti ulisten. Bensaa, tai mitä se sitten lieneekin, on tankissa yli 20 litraa (ja kyllä sitä ruiskusuuttimillekin tulee, koska kone ontuen käy). Ja kyllä minä ainakin olin tankkaavinani bensaa (eikä se kyllä naftalle haissut, tarkistin asian). No yritin käynnistää kylmänä, kävi taas hyvin hetken ja sama juttu. Ei kestä kaasua ottaa voimattomasti kierroksia ja käy toki kaikilla sylintereillä. Mekaanista venttiili tms. vikaa ei voi olla. Tyhjäkäyntiäkin käy satunnaisesti. Vikakoodit näyttää aivan päin ties mitä, kun näyttää, että käy sekä rikkaalla että laihalla. Alipainevuotoja ei ole ja uudet tulpat ja -johdot sekä virranjakajan kansi on asennettu. Höyryä kyllä tulee pakoputkesta, mutta jäähdytysneste on ollut siinä samassa pykälässä aina siitä, kun moottori oli pois 200000 km:iä sitten vaihteistovaurion takia. Moottori käy kaikilla sylintereillä mutta voimat on loppu. Tämä Lh jetronic 2.4 on hankala paketti silloin, kun ongelmia syntyy. Mitään oikotietä kokeiluihin ei oikein ole, kun kaikki toiminnot ovat boxin takana.
Bensan taidan vaihtaa ensin, niin se on sitten pois suljettu vaihtoehto.
Sytytysyksikkö seuraava jne. Oletan, että tämä järjestelmä on niin yleinen, että yleisimmät tyyppiviat olisivat tiedossa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni yksi tyyppivika ainaskin on bensapumpunreleen ohjauspiirin pimahtaminen ruiskuboksin sisältä. Ovat kuulemma korjanneet sitä vaihtamalla sellaisen releen tilalle, joka ottaa puolan miinusnavasta tiedon, käykö kone (eli jonkun vanhemman mallin ruiskun rele). Voihan senkin LH-boksin vaihtaa, mutta hymy hyytyy varmasti maksunhetkellä.

Mitä mie tekisin ekana, niin kävisin kaikki maadoitukset läpi autosta, ja mittaisin käyttöjännitteet kaikista pisteistä. Sitten voisi kokeilla bensapumpun releen ohittamista hyppylangalla.

Ihmeellisistä vioista on jäänyt mieleen se eräs tonnari, joka sai aivan liikaa bensaa, eli ruisku antoi koneelle soppaa aivan liian isolla kauhalla, eikä säätövarakaan riittänyt. Syylliseksi paljastui liian korkea bensapaine, joka johtui rikkoutuneesta bensan painesäätimestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

??

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Oli semmonenkin tapaus että pensanpaineensäätimen kalvo vuoti ja bensaa meni siitä pienestä alipaineletkusta suoraan imusarjaan,kävi hivenen rikkaalla eli putken täydeltä ylimäärästä bensaa imusarjaan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin