90 ravistaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

90 ravistaa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Noppa on nyt rekisteröity, mutta ilmeni kuitenkin uusi murhe, joka oli tiedossa, mutta laajuus ei, kun en päässyt sitä kunnolla koeajamaan. Eli auto ravistaa kauheasti ajettaessa.

Ilmenee siten, että vauhdin noustessa ja vedon ollessa päällä, auto ravistaa kovasti. Jos veto ei ole päällä se vähenee = auton rullatessa kevyellä moottorijarrutuksella ja kytkin pohjassa loppuu kokonaan, vaikka auto on vauhdissa. Paikallaan ollessa ei ravistusta ole, eli voimansiirtovikahan se on, mutta mikä?

Nyt valistuneita arvioita, mikä voisi olla syynä? Vetarin maljat vai joku muu. Ravistus on saman tapaista, kuin olisi hirmuinen jääpaakku renkaassa, mutta sellaista ei siis ole.

Tässä kunnossa sillä ei juuri viitsi ajella, mutta toisaalta muuten siinä kunnossa, että kunnostaahan tuo kannattaa. Ovetkin käy kuin uudessa ja kilometrejä vain 74.000. Malli on 90 -85
# 419 Vesa Pohjalainen
ilra
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Ravistus

Viesti Kirjoittaja ilra »

Minulla oli ennen Mondeo :oops: , jonka tunnettuihin tyyppivikoihin kuului vetareiden sisäpään nivelien kuluminen. Oireet olivat juuri tuollaiset eli isommassa vauhdissa vedätettäessä koko auto alkoi "hyppimään" ja vapaalla ei mitään. En ole itse ikinä törmännyt Saabissa moiseen mutta mistä sen koskaan tietää onhan Saab kuitenkin monipuolinen auto. :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo samainen vika kuuluu myös 99/90/900 "vikavalikoimaan", enkä näe mitään estettä saman vian tulemiselle myös tonnariinkaan. Onhan tonnarissakin tripoid-nivelet sisempinä nivelinä. 99/90/900:ssa lievässä tapauksessa monikin tekee korjauksen vaihtamalla nivelien puolta, jolloin ravistus siirtyy moottorijarrutuksenpuolelle. Jos vika on lievä, täristystä ei edes ilmene moottorijarrutuksella. Oikein huonokuntoisia en menisi vaihtamaan puolelta toiselle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllähän se on varmaankin vetareista niinkuin Mertmi sanoi.
Voihan vian varmistaa vaihtamalla vetoakselikupit päikseen ja jos oireilu helpottaa niin voi ostaa sitten uudet.
Sitten tosin joutuu tekemään saman työn kahteen kertaan :x

Tämmöisen fiksauksen tekivät tuulilasin käyttötestissäkin:
http://www.tuulilasi.fi/kaytetytautot/? ... cle=100690
(vaatii ilmaisen rekisteröitymisen)


http://www.tuulilasi.fi/kaytetytautot/? ... 690&page=3
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Joulu 28, 2004 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Veikkaisin kanssa vetarien sisempiä niveliä...Ollut riesana pienempänä tai suurempana lähes kaikissa "halpis"-satkuissa (3-400tkm), mitä meillä on ollut tai on. Lumikkoon on vaihdettu huoltokirjan mukaan noi maljat jossain 150tkm kohdalla ja jos tohon kirjaan/muistiinpanoihin on uskomista, on noilla maljoilla päästelty taas lähes 400tkm eikä ravista yhtään.

Noita maljoja ei ainakaan tarvikeliikkeistä taida enää saada, kyselin viime kesänä parista varaosaliikkeestä "Ei oo eikä enää tuu"...Tripodia maljan sisälle sai ainakin Helsingin Varaosamaailmasta noin 50e/kpl, mutta se ongelmahan ei taida olla siinä. Muistelisin jonkun täällä aikoinaan väittäneen, että 99:n (onko samat?) maljoja saisi vielä Saabilta jotain 170e/kpl...

Jostain vara-osa autosta noita kai kannattaisi kyttäillä. Noiden kunto kun ei läheskään aina ole mitenkään sidoksissa kilometreihin. Olen ainakin itse ajanut (ja varmaan moni muukin täällä) samanikäistä yli 300tkm ajettua satkua, missä orkkisnivelet ei oikutelleet yhtään.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 90 ravistaa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ravistus on saman tapaista, kuin olisi hirmuinen jääpaakku renkaassa, mutta sellaista ei siis ole.
Ensin tutkisin vanteiden tasapainoituksen. Eli tekisin niin, että heittäisin eturenkaat taakse. Ainakin sais eliminoitua sen mahdollisuuden pois. Itselläni vanteet/renkaat ovat aiheuttaneet sietämättömätkin ravistukset...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 90 ravistaa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jariha kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ravistus on saman tapaista, kuin olisi hirmuinen jääpaakku renkaassa, mutta sellaista ei siis ole.
Ensin tutkisin vanteiden tasapainoituksen. Eli tekisin niin, että heittäisin eturenkaat taakse. Ainakin sais eliminoitua sen mahdollisuuden pois. Itselläni vanteet/renkaat ovat aiheuttaneet sietämättömätkin ravistukset...
Periaatteessa renkaiden epätasapaino varmaan jatkuisi koko ajan, nyt tuo homma loppuu, kun painaa kytkimen pohjaan ja vähenee moottorijarrutuksen aikana. Mitä isompi vauhti, sen kovempi ravistus.
# 419 Vesa Pohjalainen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1273
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Yksi huvittava mahdollisuus liittyy vetoniveliin. Jos auto on seisonut pitkään ja nivelissä on paljon löysää vaseliinia niin, rasva saattaa valua yhdeksi klöntiksi, joka pyöriessä ravistaa. Tämä oikku on usein todettu kutvosissa, noissa uudemmissa ei kai rasvaa ole yhtä paljon eikä sillä tilaa valua yhtä epäkeskeiseen asentoon. Korjaustoimenpide on ryömiä selin auton alle ja puristella niitä suojuskumeja niin, että vaseliini jakautuu tasaisemmin nivelissä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Noilla kilometreillä/vuosi veikkaisin oikean puolen sisäpään tripoidia. On päässyt kuivaksi. Malja tuskin on kulahtanut, jos ei ole ihan paskavankkurin veturina ollut. Pelkkä tripoidin purkaminen ja uudet rasvat voi poistaa koko ongelman.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hieman tuossa ajelin ja tunnistelin vikaa.

Kun reippaasti vedättää, tärinä ei juurikaan tunnu. Kun ajaa tasakaasulla, tärinä on aika voimakasta, myös moottorijarrutuksessa se tuntuu.

Entinen Saabin huoltomies epäili sisemmän nivelen kuivumista, kuten täälläkin on esitetty. Autossa on kovin vähän kilometrejä, joten aika jänä juttuhan se on. Toisaalta ajoa on tullut vuotta kohden vain 3500 km.

Pyörät linkussa vedättäminen ei aiheuta mitään ääniä, joten tuskin ulommissa on vikaa.

Onkos tuo sisemmän nivelen purkaminen kovasti työläs homma. On eka kertaa edessä, kun satkussa ei ole ollut mitään vikaa tähän mennessä.
# 419 Vesa Pohjalainen
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tarkasta vielä, että napamutterit on tiukasti kiinni.
900C -86
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

OG900 kirjoitti:Kyllähän se on varmaankin vetareista niinkuin Mertmi sanoi.
Voihan vian varmistaa vaihtamalla vetoakselikupit päikseen ja jos oireilu helpottaa niin voi ostaa sitten uudet.
Sitten tosin joutuu tekemään saman työn kahteen kertaan :x

Tämmöisen fiksauksen tekivät tuulilasin käyttötestissäkin:
http://www.tuulilasi.fi/kaytetytautot/? ... cle=100690
(vaatii ilmaisen rekisteröitymisen)


http://www.tuulilasi.fi/kaytetytautot/? ... 690&page=3
Onko ketään tehnyt kyseistä "korjausta" :?:

Ajattelin kääntää projektista samalla kun laatikko pöydällä, mutta entäs nuo säätölevyt :?: Jätetäänkö paikalleen vai heitetäänkö nivelen mukana toiselle puolelle....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tilapäisautoni, Lefalle päätynyt poliisi-99 vemputti ja täristi niin maan vietävästi, etenkin veto päällä, mutta muutenkin, ilmeisesti etuvanteet olivat kierot, vika loppui kun vanteet vaihtuivat.
Mutta eiköhän tuo sinun tapauksesi kuulosta kyllä enemmän voimansiirtoon viittaavalta. :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kipe_9000 kirjoitti: Onko ketään tehnyt kyseistä "korjausta" :?:

Ajattelin kääntää projektista samalla kun laatikko pöydällä, mutta entäs nuo säätölevyt :?: Jätetäänkö paikalleen vai heitetäänkö nivelen mukana toiselle puolelle....
Minun 900Aeroon laitettiin uudet maljat ja tripodit tänä kesänä. Vanhat oli jo ajettu loppuun molemmin puolin. Juttua ja kuvia löytyy osoitteesta http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm

Ymmärtääkseni ne säätölevyt pitää jättää paikalleen, eikä vaihtaa puolelta toiselle.

Eski
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8127
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

korjaa jos olen väärässä

Viesti Kirjoittaja mestari »

mutta eikö siihen kotkan saabin vaihdettu ostaessa tripoidi/malja? vai olenko kullut väärin jämsän klubipäivillä,oisko tällä osuutta asiaan?
meinaan jos ne osat ei olleetkan pitkäikäisiä.
Vastaa Viestiin