99 keittää, missä vika?
99 keittää, missä vika?
Tuli hankittua itselleni tuollainen vm.83 99GL ja olen sillä nyt puskenut 3500km vähän reilu kuukaudessa, ja hyvin on pelannut tähän asti.
No mitä nyt yhtenä aamuna jäi ryypyt ottamatta, kun vaijeri meni päästä poikki, onneksi sai vielä kiinni samaan vaijeriin.
No nyt uusi "fiitseri" löytynyt sabastani, eli sillä näemmä voi kohta keittää potut tien päällä.
Kone käy hyvin, ei seilaa, eikä pätki, käy tasaisesti niin kuin pitääkin.
Tyhjäkäynnillä lämmöt huilii punaisen rajamailla.
Liikkeelle lähdön jälkeen lämmöt laskee alle puolen hetkeksi ja sitten tasoittuu puoleen väliin. Mutta kun ajan ruuhkaan tai käytän paikoillaan huilii lämmöt taassen punaisen tuntumaan.
Ostaessani auton vanha omistaja vaihtoi vielä lähteissä termostaatin. ( Ja molemmat vetonivelet ) -> hyvä palvelu, ai nii ja vielä kävi katsastaan ja sanoi että soittele jos tulee jotain... (no en kyllä kehtaa enää, kun se jo päivän rassas tuota)
Eli siis missä vika?
- termostaatti?
- kannentiiviste?
- muu mikä?
No mitä nyt yhtenä aamuna jäi ryypyt ottamatta, kun vaijeri meni päästä poikki, onneksi sai vielä kiinni samaan vaijeriin.
No nyt uusi "fiitseri" löytynyt sabastani, eli sillä näemmä voi kohta keittää potut tien päällä.
Kone käy hyvin, ei seilaa, eikä pätki, käy tasaisesti niin kuin pitääkin.
Tyhjäkäynnillä lämmöt huilii punaisen rajamailla.
Liikkeelle lähdön jälkeen lämmöt laskee alle puolen hetkeksi ja sitten tasoittuu puoleen väliin. Mutta kun ajan ruuhkaan tai käytän paikoillaan huilii lämmöt taassen punaisen tuntumaan.
Ostaessani auton vanha omistaja vaihtoi vielä lähteissä termostaatin. ( Ja molemmat vetonivelet ) -> hyvä palvelu, ai nii ja vielä kävi katsastaan ja sanoi että soittele jos tulee jotain... (no en kyllä kehtaa enää, kun se jo päivän rassas tuota)
Eli siis missä vika?
- termostaatti?
- kannentiiviste?
- muu mikä?
*Jos aiot elää ikuisesti, toistaiseksi kaikki sujuu hyvin...
Aloittaisin termostaatista ja nimenomaan alkuperäisestä.
Sitten samalla tarkistaen että nestettä on riittävästi. Vielä kun ilmaat järjestelmän termarinvaihdon yhteydessä.
Ilmaus onnistuu termarikotelossa ja sisälämppärille menevästä letkusta löytyvistä nipoista.
Lämppäris letkun nippa avataan vain nestettä täytettäessä ja suljetaan kunnes siitä tulee "pelkää nestettä".
Termarikotelon nippaa pidetään auki koneen käydessä ja suljetaan kunne neste on "ilmakuplatonta"
(muista laittaa kabiinin lämpöhana täysille).
Jos ei tämä tehoa, niin vikaa voisi hakea siitä B-moottorin vesipumpusta ?
Sitten samalla tarkistaen että nestettä on riittävästi. Vielä kun ilmaat järjestelmän termarinvaihdon yhteydessä.
Ilmaus onnistuu termarikotelossa ja sisälämppärille menevästä letkusta löytyvistä nipoista.
Lämppäris letkun nippa avataan vain nestettä täytettäessä ja suljetaan kunnes siitä tulee "pelkää nestettä".
Termarikotelon nippaa pidetään auki koneen käydessä ja suljetaan kunne neste on "ilmakuplatonta"
(muista laittaa kabiinin lämpöhana täysille).
Jos ei tämä tehoa, niin vikaa voisi hakea siitä B-moottorin vesipumpusta ?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Niin, pyöriikö flektin moottori missään vaiheessa?
Jos ei, niin jäähdyttimessä oleva lämpöaikakytkin on finito tai sen liittimet hapettuneet, tai flektin sulake kaputt.
Jos ei, niin jäähdyttimessä oleva lämpöaikakytkin on finito tai sen liittimet hapettuneet, tai flektin sulake kaputt.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Flekti pyörii jatkuvasti, pitää ehkä noin 20sek taukoja, mutta sitten taassen pyöritään.
Nestettä on kyllä riittävästi, eikä vuoda mistään. Eikä pulputa...
No tänään täytyy katsella, että tuleeko syyläriin paineita....
No toivottavasti saan korjattua piakkoin, muutoin kuin sampo-tulitikku ja jerry-the-canister tyylillä.
Nestettä on kyllä riittävästi, eikä vuoda mistään. Eikä pulputa...
No tänään täytyy katsella, että tuleeko syyläriin paineita....
No toivottavasti saan korjattua piakkoin, muutoin kuin sampo-tulitikku ja jerry-the-canister tyylillä.
*Jos aiot elää ikuisesti, toistaiseksi kaikki sujuu hyvin...
Aloita termostaatista, pitää olla alkuperäinen, muut on silkkaa hapatusta.
-83:ssa on H-moottori, johon on helppoa ja halpaa (eikun edullista) vaihtaa kunnollinen vesipumppu.
Jäähdyttäjä on todennäköisesti tiensä päässä tai kuten jo aiemmat on todenneet, salaperäinen ilmakupla on liimautunut strategiseen paikkaan. Tällöin vesi kiertää kierroksilla, mutta kierrosten laskiessa kupla estää liemen liikkumisen kunnolla.
Ihmeellisin vika, mitä minä olen nähnyt jäähdytysjärjestelmässä, on ollut sekä ala- että ylävesiletkun pullistuminen sisäänpäin ... siinä oli hetkeksi jopia.
Jos siis termostaatti on oikea ja toimii, letkut on kunnossa ja pumppu saa veden liikkeelle, niin sitten vaan ilmaamaan konetta.
-83:ssa on H-moottori, johon on helppoa ja halpaa (eikun edullista) vaihtaa kunnollinen vesipumppu.
Jäähdyttäjä on todennäköisesti tiensä päässä tai kuten jo aiemmat on todenneet, salaperäinen ilmakupla on liimautunut strategiseen paikkaan. Tällöin vesi kiertää kierroksilla, mutta kierrosten laskiessa kupla estää liemen liikkumisen kunnolla.
Ihmeellisin vika, mitä minä olen nähnyt jäähdytysjärjestelmässä, on ollut sekä ala- että ylävesiletkun pullistuminen sisäänpäin ... siinä oli hetkeksi jopia.
Jos siis termostaatti on oikea ja toimii, letkut on kunnossa ja pumppu saa veden liikkeelle, niin sitten vaan ilmaamaan konetta.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Saman merkkistä kuin alkuperäinen termostaatti löytyy myös tarvikkeena kuin myös muitakin osia . Sama valmistaja sen termarin tekee saabin hyllyyn ja tarvikepuljuun kunhan on saman merkkinen.
Sama tilanne öljynsuodattimien kohdalla. En tiedä yhtään automerkkiä joka tekisi osia itse.
Vinkiksi ->minullakin on kyllä saabi liikkeestä ostettu termari
Sama tilanne öljynsuodattimien kohdalla. En tiedä yhtään automerkkiä joka tekisi osia itse.
Vinkiksi ->minullakin on kyllä saabi liikkeestä ostettu termari
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jos flekti pyörii, niin se on jo merkki siitä että vesi kiertää eli en usko ilmalukkoon jäähdytysjärjestelmässä. Ennemmin kiinnittäisi huomiota syylärin kuntoon ihan silmämääräisesti: Maski irti ja katsellen että miten paljon on lamelleista jäljellä ja minkä verran ei ole tukossa roskista ym. ryöhkästä.
Edit: Ja termostaatin tulee olla nimenomaan auetessaan sisäisen kierron sulkevaa mallia, mieluiten alkuperäinen.
Edit: Ja termostaatin tulee olla nimenomaan auetessaan sisäisen kierron sulkevaa mallia, mieluiten alkuperäinen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
No nyt Saabi sai valohoito tuomion ja saa(bi) seistä loppiaiseen asti. Silloin lähden rannikon saabisteja kiusaamaan (Pedersöre?!). Ja katsellaan viimeistään silloin että mistä ahdistaa. Ellei sitten leikkaa kiinni välillä.
Kiitoksia vastauksista, hyvä käyttää niitä tarkistuslistana, kun käydään saabin kimppuun.
Totta jos joku käy laittaan mulle Saabin tulille aikaisemmin täällä Oulun seudulla, niin kyllä siitä yhden joulutakkisen mäyräkoiran aina mukaan saa...
Kirjaan sitten tänne mikä tai mitkä olivat Suabin syvimmät ongelma(t).
Kiitoksia vastauksista, hyvä käyttää niitä tarkistuslistana, kun käydään saabin kimppuun.
Totta jos joku käy laittaan mulle Saabin tulille aikaisemmin täällä Oulun seudulla, niin kyllä siitä yhden joulutakkisen mäyräkoiran aina mukaan saa...
Kirjaan sitten tänne mikä tai mitkä olivat Suabin syvimmät ongelma(t).
*Jos aiot elää ikuisesti, toistaiseksi kaikki sujuu hyvin...
Jäähdyttäjän osaat katsoa itsekkin.. jos iso osa jäähdyttimestä näyttää samalle kuin seuraavan kuvan vasen yläkulma niin...
http://www.4x4wire.com/toyota/tech/radiator/old1.jpg
http://www.4x4wire.com/toyota/tech/radiator/old1.jpg
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Täytyypä tsekata toi, mutta kun toi vika tuli ykskaks yllättäin, eikä oireillut ekan 3000km aikana mitenkään, vaan lämmöt oli aina "kone lämpimänä" puolessa mittarissa.
Täytyy kyllä myöntää, etten ole kerennyt "harrastamaan" tuota koneen tutkailua / rappausta vielä, mutta hyvin alkanut saabismi-sairaus näköjään antaa siihen vielä aihetta tulevaisuudessakin. Eli eiköhän tuo kone tule vielä tutuksi!
Tuohon heittoon vielä: Totta jos joku käy laittaan mulle Saabin tulille aikaisemmin täällä Oulun seudulla, niin kyllä siitä yhden joulutakkisen mäyräkoiran aina mukaan saa... -> niin tarkennusta että tottakai maksan varaosat, ja korotetaan vielä, että tarjoan Tupos ABC:llä safkat. Eli jos jolla kulla on nälkä ja jano, ja jaksaa Newbielle kertoa 99:n koneen hienouksista vaikka tyyliin 99:n koneen rappausta for dummies, niin laittakaa privaa tuleen, niin katellaan soppeli ilta.
Täytyy kyllä myöntää, etten ole kerennyt "harrastamaan" tuota koneen tutkailua / rappausta vielä, mutta hyvin alkanut saabismi-sairaus näköjään antaa siihen vielä aihetta tulevaisuudessakin. Eli eiköhän tuo kone tule vielä tutuksi!
Tuohon heittoon vielä: Totta jos joku käy laittaan mulle Saabin tulille aikaisemmin täällä Oulun seudulla, niin kyllä siitä yhden joulutakkisen mäyräkoiran aina mukaan saa... -> niin tarkennusta että tottakai maksan varaosat, ja korotetaan vielä, että tarjoan Tupos ABC:llä safkat. Eli jos jolla kulla on nälkä ja jano, ja jaksaa Newbielle kertoa 99:n koneen hienouksista vaikka tyyliin 99:n koneen rappausta for dummies, niin laittakaa privaa tuleen, niin katellaan soppeli ilta.
*Jos aiot elää ikuisesti, toistaiseksi kaikki sujuu hyvin...