Hiilipytty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

MOI, mikä on tämän hiilipytyn/kannun virka. Itse huomasin kyseisen lootan vahingossa. Keskellä oleva kumimutka oli kyllä muumiotakin hauraampi ja reikiä täysi. Myös toisen letkun (pienemmän) osuus kiinnostaa?
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

naamakirjan kuvaa katsoen

oisko bensahuuruihin liittyvä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

nalleolut kirjoitti:naamakirjan kuvaa katsoen

oisko bensahuuruihin liittyvä

suottaapi olla, mut haluu tarkan diaknoosin
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pytyn kyljestä numerokoodi ja epc kurkaten.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Siinä kuskin puolen lokarin edessä sellanen musta pönttö?

Jos tuosta puhe, muistaakseni kerää bensatankin höyryjä ja suhauttelee niitä sitten sopivissa tilanteissa imusarjaan. Vähentää jotenkin päästöjä..? Joku kertonee tarkemmin, tää on ihan epämäärästä muistelua nyt. Toimintaperiaatteesta riippumatta tuo kyseinen musta pönttö on auton toiminnalle merkityksetön, tankin huohotuksen voi ohjata ulkoilmaan (hiilivetypäästöjä ilmeisesti tuolla lailla enemmän, mitä sekin sitten tarkottanee) ja imupuolelle lähtevän letkun tulpata, jos tuo pönttö jotenkin on haitaksi. Ite jätin tekniikanvaihdossa pöntön ylimääräsenä rojuna asentelematta. Ohjausventtiilin liitin pitää jättää johtosarjaan, muuten palaapi vikavalo.

Näin tää tais mennä?
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Jatra kirjoitti:Siinä kuskin puolen lokarin edessä sellanen musta pönttö?

Jos tuosta puhe, muistaakseni kerää bensatankin höyryjä ja suhauttelee niitä sitten sopivissa tilanteissa imusarjaan. Vähentää jotenkin päästöjä..? Joku kertonee tarkemmin, tää on ihan epämäärästä muistelua nyt. Toimintaperiaatteesta riippumatta tuo kyseinen musta pönttö on auton toiminnalle merkityksetön, tankin huohotuksen voi ohjata ulkoilmaan (hiilivetypäästöjä ilmeisesti tuolla lailla enemmän, mitä sekin sitten tarkottanee) ja imupuolelle lähtevän letkun tulpata, jos tuo pönttö jotenkin on haitaksi. Ite jätin tekniikanvaihdossa pöntön ylimääräsenä rojuna asentelematta. Ohjausventtiilin liitin pitää jättää johtosarjaan, muuten palaapi vikavalo.

Näin tää tais mennä?

Kyllä taitaa bensankanssa olla tekemisissä, nimittäin pönttö huoneessani ja huone haisee bensalle NICE. :lol:. Kun vain löydän jostain sen kumitiivisteen niin pistän takaisin.
Liikaaa romua
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:pistän takaisin.
Ite pistin roskiin. :roll:
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja TommiA »

SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:
Jatra kirjoitti:Siinä kuskin puolen lokarin edessä sellanen musta pönttö?

Jos tuosta puhe, muistaakseni kerää bensatankin höyryjä ja suhauttelee niitä sitten sopivissa tilanteissa imusarjaan. Vähentää jotenkin päästöjä..? Joku kertonee tarkemmin, tää on ihan epämäärästä muistelua nyt. Toimintaperiaatteesta riippumatta tuo kyseinen musta pönttö on auton toiminnalle merkityksetön, tankin huohotuksen voi ohjata ulkoilmaan (hiilivetypäästöjä ilmeisesti tuolla lailla enemmän, mitä sekin sitten tarkottanee) ja imupuolelle lähtevän letkun tulpata, jos tuo pönttö jotenkin on haitaksi. Ite jätin tekniikanvaihdossa pöntön ylimääräsenä rojuna asentelematta. Ohjausventtiilin liitin pitää jättää johtosarjaan, muuten palaapi vikavalo.

Näin tää tais mennä?

Kyllä taitaa bensankanssa olla tekemisissä, nimittäin pönttö huoneessani ja huone haisee bensalle NICE. :lol:. Kun vain löydän jostain sen kumitiivisteen niin pistän takaisin.
Juuri näin, eli suuressa maailmassa on erilaisia päästöjä yritetty hillitä paljon kauemmin kuin täällä. Kysykää vaikka vanhojen jenkkkien harrastajilta, kun ne on riipinyt katalysaattorit, ilmapumput ja kaikkea muuta mäjelle siitä 70-luvun lintasta ja saaneet entistä huonommin toivan auton aikaiseksi :D

Pönttö sisältää aktiivihiiltä joka absorboi bensiininkatkut polttoainetankista silloin kun auto seisoo. Huurut pukataan sitten moottorin käydessä imusarjaan tavallisesti ECU:n tms. ohjaamana. Pöntöstä nouseva bensiininkatku on merkki siitä, että sitä ei ole tuuletettu eli ei ole imetty tyhjäksi imusarjaan.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

TommiA kirjoitti:
SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:
Jatra kirjoitti:Siinä kuskin puolen lokarin edessä sellanen musta pönttö?

Jos tuosta puhe, muistaakseni kerää bensatankin höyryjä ja suhauttelee niitä sitten sopivissa tilanteissa imusarjaan. Vähentää jotenkin päästöjä..? Joku kertonee tarkemmin, tää on ihan epämäärästä muistelua nyt. Toimintaperiaatteesta riippumatta tuo kyseinen musta pönttö on auton toiminnalle merkityksetön, tankin huohotuksen voi ohjata ulkoilmaan (hiilivetypäästöjä ilmeisesti tuolla lailla enemmän, mitä sekin sitten tarkottanee) ja imupuolelle lähtevän letkun tulpata, jos tuo pönttö jotenkin on haitaksi. Ite jätin tekniikanvaihdossa pöntön ylimääräsenä rojuna asentelematta. Ohjausventtiilin liitin pitää jättää johtosarjaan, muuten palaapi vikavalo.

Näin tää tais mennä?

Kyllä taitaa bensankanssa olla tekemisissä, nimittäin pönttö huoneessani ja huone haisee bensalle NICE. :lol:. Kun vain löydän jostain sen kumitiivisteen niin pistän takaisin.
Juuri näin, eli suuressa maailmassa on erilaisia päästöjä yritetty hillitä paljon kauemmin kuin täällä. Kysykää vaikka vanhojen jenkkkien harrastajilta, kun ne on riipinyt katalysaattorit, ilmapumput ja kaikkea muuta mäjelle siitä 70-luvun lintasta ja saaneet entistä huonommin toivan auton aikaiseksi :D

Pönttö sisältää aktiivihiiltä joka absorboi bensiininkatkut polttoainetankista silloin kun auto seisoo. Huurut pukataan sitten moottorin käydessä imusarjaan tavallisesti ECU:n tms. ohjaamana. Pöntöstä nouseva bensiininkatku on merkki siitä, että sitä ei ole tuuletettu eli ei ole imetty tyhjäksi imusarjaan.

Joo, johtuu varmasti siitä, että letkut ovat olleet rikki. Niin vissiin sen takia haju jäänyt, ainakin tänäyönä nukuttaa. :P
Liikaaa romua
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Tämä pönttö siis on tarpeeton? Ilman sitäkin auto siis toimii moiteetta?! Juuri tänään purin nuo kamat tekniikanluovuttajasta ja siinä mieteinkin tuon pöntön tarpeellisuutta... Sieltä meni yksi letku imusarjaan ja toinen letku kattoverhoilun alta tankin täyttöaukon luokse.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei auto sitä hiilisäiliötä tarvitse toimiakseen. Hiilisäiliön päällä olevan magneettiventtiilin pitää olla ruiskun ohjausboksiin yhteydessä, jos boksi on hiilisäiliöllistä mallia. Vikavaloa sytyttää muuten.

Tankin tuuletushan johdetaan katittomissa hiilisäiliöttömissä ulkoilmaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Hiilipytty

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

jus kirjoitti:Ei auto sitä hiilisäiliötä tarvitse toimiakseen. Hiilisäiliön päällä olevan magneettiventtiilin pitää olla ruiskun ohjausboksiin yhteydessä, jos boksi on hiilisäiliöllistä mallia. Vikavaloa sytyttää muuten.

Tankin tuuletushan johdetaan katittomissa hiilisäiliöttömissä ulkoilmaan.
Ok. Pitääkös tuolla tankin luukun puolella nyt tukkia nuo lähdöt, vai saako jäädä auki?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Vastaa Viestiin