99:ä ostamassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

99:ä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Olisko mitään vinkkejä antaa kun tuo tuplis on itselle aika vierat kapine.

Mitä kannattaa katsoa ja etsiä?

Tarkoitus on laittaa auto museorekisteriin, eli etsin joko valmiiksi museoitua tai siihen kelpaavaa yksilöä.

T. Toni
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: 99:ä ostamassa

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

No.vetoakselien tunnelit,ovienpohjat,takakulmat-takakontinpohja,takaiskareiden yläpään kiinnityskohdat.tekniikasta vaihteet menee kunnolla päälle lämmöt pysyy kurissa ei neste-öljyvuotoja moottori ok vetarit ei pauku-rutise.jne...noin ens alkuun :)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 99:ä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

pölkkäri kirjoitti:No.vetoakselien tunnelit,ovienpohjat,takakulmat-takakontinpohja,takaiskareiden yläpään kiinnityskohdat.tekniikasta vaihteet menee kunnolla päälle lämmöt pysyy kurissa ei neste-öljyvuotoja moottori ok vetarit ei pauku-rutise.jne...noin ens alkuun :)
Lista kuullostaa kovin tutulta, nuo on samat paikiat kun ysikuupassa :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 99:ä ostamassa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mitä uudempi, sen toimivampi. Korin kunto ratkaisee, moottorin osalta kahden litran koneet parempia. H-moottori on vm. 81 kesästä eteenpäin, ja 81 mallissa on vielä kromilistat ikkunoissa, eli näyttää hieman vanhemmalta. Tänä päivänä 80-luvun autotkin on jo noin 30-vuoden iässä, eli ihan harkinnan arvoisia! Kannattaa etsiä yksilö, jota ei tarvi ylimaalata. Maalaus on sen verran hintavaa, että perus 99:n kohdalla ei saa välttämättä omiaan pois mahd.myyntitilanteessa. Turbo mallin suhteen tilanne on toinen.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:ä ostamassa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jokaisessa vuosimallissa on omat kiehtovat yksilöllisyydet, mutta B-moottoreissa (vm 72-81) on tosiaan se vesipumppuriesa (varaosat kiven takana, pumppuja kolmea eri sorrttia) sekä jakopään ongelmat (ketjut löysällä lähes aina), ja sitten on ne vanhimmat ysiysit (69~72) joissa oli niitä triumphin 1.8 moottoreita ja nostalgiset rosteripuskurit.

Mitä vähemmän haluaa tekniikan puolelta haasteita, sitä uudemman etsit, ja päinvastoin. Joidenkin mielestä H-moottoriset (82-84) ovat hajuttomia ja mauttomia (kaikissa oli jotakuinkin samanlainen varustus yhdellä kaasuttimella) kun taas toisten mielestä h-moottoriset ovat parhaimpia harrastuskohteita (ehkä vähäruosteisimpia ja eniten yhteisiä osia satkun ja nopan kanssa)

ruosteongelmaiset vuosimallit ovat erityisesti 77-79. Kovimmin haluttuja yksilöitä on erikoismallit GLE (76-78), EMS (73-78), TURBO(77-80), FINLANDIA(76-78) ja tokihan ne vanhat rautapuskuriset herättää huomiota ehkä vielä edellämainittuja spesiaalimalleja enemmän. Jotkut sitten lämpenee combiperäisille tupliksille, nekin ovat oma lukunsa (vm74-78)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99:ä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä vähemmän ajettu, sen paremmat edellytykset saada se museokilpiin. Tahtoo kilsojen myötä hävitä osia ja tulla ranetuksia ja sellaisia korjauksia, joissa alkuperäisyys ei enää toteudu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin