Olisko mitään vinkkejä antaa kun tuo tuplis on itselle aika vierat kapine.
Mitä kannattaa katsoa ja etsiä?
Tarkoitus on laittaa auto museorekisteriin, eli etsin joko valmiiksi museoitua tai siihen kelpaavaa yksilöä.
T. Toni
99:ä ostamassa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
99:ä ostamassa
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 99:ä ostamassa
No.vetoakselien tunnelit,ovienpohjat,takakulmat-takakontinpohja,takaiskareiden yläpään kiinnityskohdat.tekniikasta vaihteet menee kunnolla päälle lämmöt pysyy kurissa ei neste-öljyvuotoja moottori ok vetarit ei pauku-rutise.jne...noin ens alkuun ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 99:ä ostamassa
Lista kuullostaa kovin tutulta, nuo on samat paikiat kun ysikuupassapölkkäri kirjoitti:No.vetoakselien tunnelit,ovienpohjat,takakulmat-takakontinpohja,takaiskareiden yläpään kiinnityskohdat.tekniikasta vaihteet menee kunnolla päälle lämmöt pysyy kurissa ei neste-öljyvuotoja moottori ok vetarit ei pauku-rutise.jne...noin ens alkuun
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 99:ä ostamassa
Mitä uudempi, sen toimivampi. Korin kunto ratkaisee, moottorin osalta kahden litran koneet parempia. H-moottori on vm. 81 kesästä eteenpäin, ja 81 mallissa on vielä kromilistat ikkunoissa, eli näyttää hieman vanhemmalta. Tänä päivänä 80-luvun autotkin on jo noin 30-vuoden iässä, eli ihan harkinnan arvoisia! Kannattaa etsiä yksilö, jota ei tarvi ylimaalata. Maalaus on sen verran hintavaa, että perus 99:n kohdalla ei saa välttämättä omiaan pois mahd.myyntitilanteessa. Turbo mallin suhteen tilanne on toinen.
Re: 99:ä ostamassa
jokaisessa vuosimallissa on omat kiehtovat yksilöllisyydet, mutta B-moottoreissa (vm 72-81) on tosiaan se vesipumppuriesa (varaosat kiven takana, pumppuja kolmea eri sorrttia) sekä jakopään ongelmat (ketjut löysällä lähes aina), ja sitten on ne vanhimmat ysiysit (69~72) joissa oli niitä triumphin 1.8 moottoreita ja nostalgiset rosteripuskurit.
Mitä vähemmän haluaa tekniikan puolelta haasteita, sitä uudemman etsit, ja päinvastoin. Joidenkin mielestä H-moottoriset (82-84) ovat hajuttomia ja mauttomia (kaikissa oli jotakuinkin samanlainen varustus yhdellä kaasuttimella) kun taas toisten mielestä h-moottoriset ovat parhaimpia harrastuskohteita (ehkä vähäruosteisimpia ja eniten yhteisiä osia satkun ja nopan kanssa)
ruosteongelmaiset vuosimallit ovat erityisesti 77-79. Kovimmin haluttuja yksilöitä on erikoismallit GLE (76-78), EMS (73-78), TURBO(77-80), FINLANDIA(76-78) ja tokihan ne vanhat rautapuskuriset herättää huomiota ehkä vielä edellämainittuja spesiaalimalleja enemmän. Jotkut sitten lämpenee combiperäisille tupliksille, nekin ovat oma lukunsa (vm74-78)
Mitä vähemmän haluaa tekniikan puolelta haasteita, sitä uudemman etsit, ja päinvastoin. Joidenkin mielestä H-moottoriset (82-84) ovat hajuttomia ja mauttomia (kaikissa oli jotakuinkin samanlainen varustus yhdellä kaasuttimella) kun taas toisten mielestä h-moottoriset ovat parhaimpia harrastuskohteita (ehkä vähäruosteisimpia ja eniten yhteisiä osia satkun ja nopan kanssa)
ruosteongelmaiset vuosimallit ovat erityisesti 77-79. Kovimmin haluttuja yksilöitä on erikoismallit GLE (76-78), EMS (73-78), TURBO(77-80), FINLANDIA(76-78) ja tokihan ne vanhat rautapuskuriset herättää huomiota ehkä vielä edellämainittuja spesiaalimalleja enemmän. Jotkut sitten lämpenee combiperäisille tupliksille, nekin ovat oma lukunsa (vm74-78)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99:ä ostamassa
Mitä vähemmän ajettu, sen paremmat edellytykset saada se museokilpiin. Tahtoo kilsojen myötä hävitä osia ja tulla ranetuksia ja sellaisia korjauksia, joissa alkuperäisyys ei enää toteudu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01