Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
5 vaihde ei mene päälle, toimii muuten eikä äännä.
Ei käsitystä mikä voisi olla vikana?
Onkohan korjaus mahdollista vai kannattaako etsiä toimiva laatikko?
Ei käsitystä mikä voisi olla vikana?
Onkohan korjaus mahdollista vai kannattaako etsiä toimiva laatikko?
Viimeksi muokannut rokiroki, Pe Loka 11, 2013 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
kepin juuresta kumi irti ja kurkkaus kepin kiinnitys ruuveihin 3kpl torx kantaa. jos ne tiukalla ni sit muuta..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Tuon nalleoluen vinkin jälkeen kato sitten vaihteensiirtimen kumin kunto laatikon päästä ja itse kokeilisin yrittää säätää ennen kuin alkaa laatikkoa etsimään. Onko 1 vaihde laidassa vai keskemmällä?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
täälä oli tuossa tuoreimmassa hankinnassa laatikko lähes kuiva ja 100km ajon jälkeen katosi vitonen, joten tarkasta myös öljyt em lisäksi.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Jep, ruuvit kiinni, öljyä on ja keppi toimii muuten normaalisti, vitonen menee vähän matkaa ja työntyy sitten takaisin, nelonen pysyy päällä.
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
ei saa edes pakkisalpaa nostamalla päälle? eli meneekö keppi tarpeeksi sivulle?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Vanhat kunnon perän laakerit voi olla tiensä päässä.
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Perän laakerit? Miten? Kai laakeri pitää ääntä hajotessaan, ei ylimääräisiä ääniä
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Luulisi kyllä ääntävän, mutta kyllä. Pikkuvetopyörän laakerit hajotessaan aiheuttaa sen että vaihteiston pääakseli pääsee liikkumaan eestaas-suunnassa ja silloin vaihteet toimii omituisesti. Tuli aikoinaan muutama tuollainen korjattua.
Toinen mahdollisuus on että laatikkoa on peukaloitu ja pääakselin hammaspyörät on hieman väärällä kohtaa. Silloin kyllä itselle sattuneissa heitti kolmosta pois ja moottorijarrutuksessa. VIisivaihteisissa ei mulle ikinä tätä sattunut.
Moottorin etutyyny voisi olla helpoin paikka aloittaa. Jos oikein pääsee kone elämään, voi heitellä vaihdetta.
Voisko vaihteiston sivukannen alta paljastuvan lukkomekanismin (kuula + jousi) jousi olla poikki? Tämän saa tarkastettua lootan ollessa kiinni autossa.
Toinen mahdollisuus on että laatikkoa on peukaloitu ja pääakselin hammaspyörät on hieman väärällä kohtaa. Silloin kyllä itselle sattuneissa heitti kolmosta pois ja moottorijarrutuksessa. VIisivaihteisissa ei mulle ikinä tätä sattunut.
Moottorin etutyyny voisi olla helpoin paikka aloittaa. Jos oikein pääsee kone elämään, voi heitellä vaihdetta.
Voisko vaihteiston sivukannen alta paljastuvan lukkomekanismin (kuula + jousi) jousi olla poikki? Tämän saa tarkastettua lootan ollessa kiinni autossa.
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Eli vapaalta kun siirrät keppiä ykkösen suuntaan pitääkö vetää laitaan asti että menee vai löytyykö pykälä jo jostain puolivälistä sivuliikettä?
Kahdessa ollut säätö laatikonpäässä pielessä joten 5-vaihde ei mennyt kuin voimalla ihan laidassa sisään.
Mulla kului noin 2 sekuntia perän laakeriäänen alkamisesta siihen kun laatikko leikkasi totaalisesti kiinni motarilla 100km/h vauhdissa.
Muissa lievä ulina taas kuului niin kauan kuin mulla olivat ja ehjänä nuo laatikot seuraavillakin pysyneet.
Kahdessa ollut säätö laatikonpäässä pielessä joten 5-vaihde ei mennyt kuin voimalla ihan laidassa sisään.
Mulla kului noin 2 sekuntia perän laakeriäänen alkamisesta siihen kun laatikko leikkasi totaalisesti kiinni motarilla 100km/h vauhdissa.
Muissa lievä ulina taas kuului niin kauan kuin mulla olivat ja ehjänä nuo laatikot seuraavillakin pysyneet.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Kyllä tutkisin tarkkaan vaihteensiirron, ennen kuin tekisin laatikolle mitään öljyntarkistusta isompaa. Olisiko vaihteensiirtovivussa olevan kuminivelen kiinnitys tankoon päässyt liikkumaan? Nivel löytyy auton alta vaihteiston ja ohjaamon välistä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Tuota tuota, nyt huomattiin semmoinen juttu että kun kierrokset on yli 4000
viitonen meneekin päälle, mutta ei pienemmillä kierroksilla.
Henkimaailman asia?
Ruuvit kiinni, keppi normaali, ei äännä, öljyä on
viitonen meneekin päälle, mutta ei pienemmillä kierroksilla.
Henkimaailman asia?
Ruuvit kiinni, keppi normaali, ei äännä, öljyä on
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Joku koneen kannake rikki?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
No niin ,päivitetään, tämähän se oli: Kyllä tutkisin tarkkaan vaihteensiirron, ennen kuin tekisin laatikolle mitään öljyntarkistusta isompaa. Olisiko vaihteensiirtovivussa olevan kuminivelen kiinnitys tankoon päässyt liikkumaan? Nivel löytyy auton alta vaihteiston ja ohjaamon välistä.
Kuminivel rikki, uusittu ja Saab toimii hyvin.
Kiitokset kaikille avittajille!
Kuminivel rikki, uusittu ja Saab toimii hyvin.
Kiitokset kaikille avittajille!
Re: Saab 2.1 -92 5-vaihde katosi
Moikka
Itselläni 45712 ja 45614 laatikossa ollut semmoinen vika että 5:n sai päälle ajossa normaalisti vaihtamalla, moottori "jouto" käynnillä kytkintä nostamalla, sitten "imaisi" 5:n päälle, jonka jälkeen ajossa pysyi päällä.
En ole vielä purkanut ko laatikkoa. mutta olettaisin vaihteiston akseleissa olevan päittäis välystä. 45712 laatikon propun magneetissa oli säätölevyn palasia en muista/tiedä onko muualla kuin pienen vetopyörän laakerien yhteydessä niitä.
Terveisin Heikki.
Itselläni 45712 ja 45614 laatikossa ollut semmoinen vika että 5:n sai päälle ajossa normaalisti vaihtamalla, moottori "jouto" käynnillä kytkintä nostamalla, sitten "imaisi" 5:n päälle, jonka jälkeen ajossa pysyi päällä.
En ole vielä purkanut ko laatikkoa. mutta olettaisin vaihteiston akseleissa olevan päittäis välystä. 45712 laatikon propun magneetissa oli säätölevyn palasia en muista/tiedä onko muualla kuin pienen vetopyörän laakerien yhteydessä niitä.
Terveisin Heikki.