mikä pulttikoko, onko tietoa ?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
mikä pulttikoko, onko tietoa ?
OG Saab 900 -90 kytkimen työsylinteri on kiinni ensiövedon kopassa kolmella pultilla. Kuka osaa kertoa pultin koon ? montako milliä ja mikä nousu ?
Onko sen kiinnittämisessä koteloon joku "tieto" ? Sitä pyörittää vain laakerien aiheuttama vastus akselista koneen pyörimissuuntaan ja pääsylinteristä tuleva letku pitää sitä "paikallaan" johonkin voimaan saakka. Riittääkö letku estämään painelaakerin pyörimisen akselin myötä ?
Pultit hukassa ja kierteet piloilla !!!!
Onko sen kiinnittämisessä koteloon joku "tieto" ? Sitä pyörittää vain laakerien aiheuttama vastus akselista koneen pyörimissuuntaan ja pääsylinteristä tuleva letku pitää sitä "paikallaan" johonkin voimaan saakka. Riittääkö letku estämään painelaakerin pyörimisen akselin myötä ?
Pultit hukassa ja kierteet piloilla !!!!
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
muistaakseni ihan normaali M6 kierre ja pultit on pakolliset koska pitävät sylinterin kasassa.. Olen joskus pullauttanut tiivisteet ulos kun tullut painettua kytkinpoljinta sylinteri irrallaan..
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
Kiitos tähänasti.
Pitääkö ne pultit sen työsylinteripaketin jotenkin koossa. Onko sen työsylinterin "takaseinässä " joka tulee ensiövetoa vasten tiivisteitä jotka tule ulos työsylinterin toimittaessa virkaansa ?
Luulisi sen olevan rakennettu niin että mäntäosa liikkuisi kytkinlevyyn päin eli sylinteri olisi umpinainen ensiövetokopan suuntaan.
Meneekö ne pultinreiät ensiövedon koppaan läpi saakka eli tuleeko niistä reistä ensiövedon öljyt ulos ?
Asia olisi helppo ymmärtää jos olisi käytettävissä jonkinlainen riittävän tarkka hajoituskuva tms siitä rakennelmasta.
Kovin on hentoiset pultit mutta riittävät kun sylinteri painautuu voimalla työvaiheessa ensiövetokoppaa kohti eli pitävät vaan sen työsylinteripaketin paikoillaan. Eikö näin ?
Pitääkö ne pultit sen työsylinteripaketin jotenkin koossa. Onko sen työsylinterin "takaseinässä " joka tulee ensiövetoa vasten tiivisteitä jotka tule ulos työsylinterin toimittaessa virkaansa ?
Luulisi sen olevan rakennettu niin että mäntäosa liikkuisi kytkinlevyyn päin eli sylinteri olisi umpinainen ensiövetokopan suuntaan.
Meneekö ne pultinreiät ensiövedon koppaan läpi saakka eli tuleeko niistä reistä ensiövedon öljyt ulos ?
Asia olisi helppo ymmärtää jos olisi käytettävissä jonkinlainen riittävän tarkka hajoituskuva tms siitä rakennelmasta.
Kovin on hentoiset pultit mutta riittävät kun sylinteri painautuu voimalla työvaiheessa ensiövetokoppaa kohti eli pitävät vaan sen työsylinteripaketin paikoillaan. Eikö näin ?
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
Työsylinterin kiinnitysruuvit pitävät työsylinterin kiinni ensiövälityksen kotelossa ja työsylinterin rungon puoliskot kiinni toisissaan. Koska mäntä on putkimainen, sylinterin rungossa on tiivistys sekä männän sisä- että ulkopintaa vasten. Sylinterin runko on koottu kahdesta osasta. Jos ruuvit puuttuvat, rungon sisempi putki kyllä pysyy ensiövedon koteloa vasten painettuna, mutta mikään ei estä rungon ulompaa osaa ponnistamasta kytkinnesteen paineen vaikutuksesta ulospäin, samaan suuntaan kuin männän halutaan liikkuvan.
Ruuvit ovat tosiaan kierteeltään M6, viiden millin kuusiokolokannalla.
Korjausohjeissa neuvotaan laittamaan kierteentiivistysainetta työsylinterin kiinnitysruuveihin, joten eiköhän ne reiät ole läpi asti, ja ruuvien puuttuessa vaihteistoöljyäkin voisi pyrkiä ulos.
Ruuvit ovat tosiaan kierteeltään M6, viiden millin kuusiokolokannalla.
Korjausohjeissa neuvotaan laittamaan kierteentiivistysainetta työsylinterin kiinnitysruuveihin, joten eiköhän ne reiät ole läpi asti, ja ruuvien puuttuessa vaihteistoöljyäkin voisi pyrkiä ulos.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
juupa juu.
Miten on viisainta menetellä kun niiden kolmen työsylinteriä koossa pitävien pultien kierteet on menneet täysin piloille eli ei ole lainkaan kierteitä jäljellä siellä ensiövetokopassa, jotta saataisiin auto taas liikkeelle.
Hätäisesti tutkiessa näytti tilanne tosi pahalta eli onko koko ensiövetoosa irroitettava moottorista-vaihdelaatikosta. Nyt menee vaikeaksi eli mahdottaksi. Näinkö on ??
Miten on viisainta menetellä kun niiden kolmen työsylinteriä koossa pitävien pultien kierteet on menneet täysin piloille eli ei ole lainkaan kierteitä jäljellä siellä ensiövetokopassa, jotta saataisiin auto taas liikkeelle.
Hätäisesti tutkiessa näytti tilanne tosi pahalta eli onko koko ensiövetoosa irroitettava moottorista-vaihdelaatikosta. Nyt menee vaikeaksi eli mahdottaksi. Näinkö on ??
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
helikoil mahtiaisko onnistua ihan paikallaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
Helicoil olisi hyvä idea mutta. . . . Työsylinterin runkoreiät on vain tarkoitettu M6 pultille, isommalle ahdistaa.
Muita hyviä neuvoja vastaanotetaan !
Muita hyviä neuvoja vastaanotetaan !
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
M7 ja 6- koloruuvit tai 1/4 " ja kierreliimalla lisäksi tai aluhitsillä raakasti
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
Jos purat maskin, syylärin ja ensiövedon etukannen irti ja otat ketjupyörät pois, saatat päästä poraamaan etupuolelta laatikkoa pultinreiät senverran isommaksi (6mm) että saat asennettua läpipultit ja mutterit. Tekee huollon jälkikäteen kyllä todella vaikeaksi. Poraamaan siksi että läpipultti voi paskaksi menneen kierteen läpi olla hankala saada menemään perille asti. M6:n pienin halkaisija sisäkierteen harjalta kun on vähemmän kuin 6mm.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
Tällaista läpipulttausta minäkin mietin (tosi hiljaa ja itsekseni ).
Se vain askarrutti, onko siellä kopassa tilaa ylimääräsille muttereille juuri siinä kohtaa mistä ne pultit tulevat sisään sinne ensiövetokoppaan ?
Hommaa on tiedossa joka tapauksessa ja paljon, teki sitten mitä hyvänsä. Ja tuo remonttiaika taivasalla rupeaa käymään vähiin tältä syksyltä ......:...
Se vain askarrutti, onko siellä kopassa tilaa ylimääräsille muttereille juuri siinä kohtaa mistä ne pultit tulevat sisään sinne ensiövetokoppaan ?
Hommaa on tiedossa joka tapauksessa ja paljon, teki sitten mitä hyvänsä. Ja tuo remonttiaika taivasalla rupeaa käymään vähiin tältä syksyltä ......:...
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
mikä niiden jenkojen päälle on käynyt?
ei kierretapilla saisi uusia väännettyä esim kulmaporalla?
ei kierretapilla saisi uusia väännettyä esim kulmaporalla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
Ruuvien kiristysmomentti 6 - 14 Nm ylitetty reilusti?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
No nyt taas netti toimii monen päivän seisokin jälkeen !
Asentajan moka, hukkasi kai alkuperäiset pultit ja pisti tilalle vain jotain, Niissä oli kaiketi väärä nousu ja sitten hullunvoimalla kiinni. Pulttteja tarkastellessa jälkikäteen niiden kierteissä oli alumiinikierteet päällä.
Sillälailla kolmen euron ystävä teki kymmenen euron vahingon !
Oma osaaminen ja välineet ei riitä tuon töppäyksen korjaamiseen. Taisi siis autosta tulla kertaheitolla vainaa ? Sikäli harmi että katsastusta olisi voimassa ensi toukokuuhun ja jatkonkaan saamisessa ei ole vaikeuksia. Ja kun Saabilla on ajettuna alle 200 000 km ja on muutenkin siisti ja ryhdikäs eli oli tuo sisäänajo vähän niinkuin kesken !
Asentajan moka, hukkasi kai alkuperäiset pultit ja pisti tilalle vain jotain, Niissä oli kaiketi väärä nousu ja sitten hullunvoimalla kiinni. Pulttteja tarkastellessa jälkikäteen niiden kierteissä oli alumiinikierteet päällä.
Sillälailla kolmen euron ystävä teki kymmenen euron vahingon !
Oma osaaminen ja välineet ei riitä tuon töppäyksen korjaamiseen. Taisi siis autosta tulla kertaheitolla vainaa ? Sikäli harmi että katsastusta olisi voimassa ensi toukokuuhun ja jatkonkaan saamisessa ei ole vaikeuksia. Ja kun Saabilla on ajettuna alle 200 000 km ja on muutenkin siisti ja ryhdikäs eli oli tuo sisäänajo vähän niinkuin kesken !
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_ju ... ulukko.pdfstara kirjoitti:1/4 " ja kierreliimalla lisäksi
Tuolta kun valitsee UNC tai UNF 1/4" ruuvit ja käy pulttiliikkeestä ostamassa sopivan pitkät. Ovat nimellishalkaisijaltaan 6.35mm, voisivat mennä sellaisenaan rikottuun kierteeseen edestakaisin väsyttämällä ja jos ei mene niin vastaavalla kierretapilla käy reijät läpi. Ja tosiaan lukitteella kiinni.
En tiedä sitten onko siinä kopassa ehjää kierrettä siellä syvemmällä? Eli toimisiko pidemmillä m6-ruuveilla ja lukitteella?
Eipä siinä paljoa menetä jos kokeilee, jos vaihtoehtona paalaus
Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?
hienokierrettä UNF ( United fine) ei kannata yrittää, hieno tukkeutuu herkemmin ja menee puuroksi . kannattaa juu mitata mauserilla tms tikulla reikien syvyys, jos vaikka tuurilla olisi jonkin verran ylimääräistä, silloin menisi pidempi pultti, eipä siellä tarvitse olla kuin pari ehjää kierrettä, niillä luulisi sylinterin jo pysyvän paikoillaan
Mutta kyllä kierretappia ( siis M6 tässä puhdistusmielessä) siellä on käytettävä jo senkin takia, että saa irronneen metallin pois, muuten se tukkeaa kierteen jumiin. alumiini on erityisen herkkää tukkeutumaan ja leikkaamaan kiinni.
Paineilmalla tietty irtonaiset lähtee, mutta suuri osa on kiinni korkanneessa kierteessä ja ei lähde ilmalla.
Mutta kyllä kierretappia ( siis M6 tässä puhdistusmielessä) siellä on käytettävä jo senkin takia, että saa irronneen metallin pois, muuten se tukkeaa kierteen jumiin. alumiini on erityisen herkkää tukkeutumaan ja leikkaamaan kiinni.
Paineilmalla tietty irtonaiset lähtee, mutta suuri osa on kiinni korkanneessa kierteessä ja ei lähde ilmalla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00