Ahtoja..
Ahtoja..
-84 t8(ei cooleria)käyttäytyy hivenen oudosti.Tää ei ole mikään uusi vika vaan on ollut autossa siitä asti kun tuon hankin.Eli pistin tänään eguussin ahtopainemittarin kokeeksi kiinni ahtojen tarkailua varten.Tulos:alle 3000rpm 1.4bar jonka jälkeen tipahtaa peruspaineille 0.5 eikä suostu kierroksilla enää nousemaan siitä.Sinänhänsä tässä on hauskaa mm.että 5vaihteella 80-120 repäisy on sekunnin nopeampi kuin 3vaihteella.Taitaa olla aika messevät väännöt...Kysymys lähinnä kuuluukin että millä noi paineet sais tuolla ylhäällä pysymään?Ja kun apc:n tahtoo ohittaa mitä tehdä niille 3 letkun paikalle siellä turbossa?Yhdistää vai tukkia?Pitääkö jotakin muutakin irroittaa?Tällä ei muuten voi ajaa juuri ollenkaan jos käyttää modattua purkkia-menee heti yli-ja taas peruspaineille.
Oletko askarrellut nakutusvaloa tuohon? Jos ei, niin kytke sellainen ja varmista ettei tuo peruspaineille tippuminen johdu nakutuksesta.
Samalla voit rakentaa merkkivalon joka vilkkuu mag-venan tahtiin, näin tiedät milloin APC lopettaa säätämisen.
Jos Mag.vena naputtaa normaalisti, mutta paineet on kateissa niin jostain vuotavat ulos...
Vikoja voi olla esim. viallinen nakutusanturin johto, tai huono kosketus, kun APC ei kuule moottorin ääniä niin tiputetaan peruspaineille.
Myös tulpanjohdot saattavat aiheuttaa virheellistä nakutuksen tunnistusta.
Varmaan 95% tai enemmän ahdot katoaa/vain peruspaineella-ongelmista johtuu nakutuksentunnistuksesta tavalla tai toisella...
Samalla voit rakentaa merkkivalon joka vilkkuu mag-venan tahtiin, näin tiedät milloin APC lopettaa säätämisen.
Jos Mag.vena naputtaa normaalisti, mutta paineet on kateissa niin jostain vuotavat ulos...
Vikoja voi olla esim. viallinen nakutusanturin johto, tai huono kosketus, kun APC ei kuule moottorin ääniä niin tiputetaan peruspaineille.
Myös tulpanjohdot saattavat aiheuttaa virheellistä nakutuksen tunnistusta.
Varmaan 95% tai enemmän ahdot katoaa/vain peruspaineella-ongelmista johtuu nakutuksentunnistuksesta tavalla tai toisella...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
APC:tä ei kannata poistaa, se estää varsin tehokkaasti koneen hajoamisen. 1,4bar on myöskin aivan liikaa tuolle koneelle, varsinkin ilman IC:tä. Todennäköisesti APC:tä on joku rukannut ja laittanut siihen "vähän" yliampuvat säädöt. Suosittelen säätämään takaisin vakioksi (~0,7bar) ja se on täysin normaalia että kierroksilla laskee vähän pienemmäksi.
Hanki ensin IC, pistä sitten vähän lisää ahtoa, tuonne 1bar nurkille on vielä turvallista mennä k-jet ruiskulla, sen yläpuolella menee laihalle ja on vaarana sulattaa männät.
Hanki ensin IC, pistä sitten vähän lisää ahtoa, tuonne 1bar nurkille on vielä turvallista mennä k-jet ruiskulla, sen yläpuolella menee laihalle ja on vaarana sulattaa männät.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Niin,nyt autossa on aivan vakio purkki.En olettanutkaan että jaksaisi pitää ahtoja yläkierroksilla noin paljon,toden näköisesti pudottaa sinne kilon tuntumaan.Kyllähän noi apc:t oli uutena hyviä-nyt 20 vuotta vanhoina pelkkiä vikaherkkiä kapistuksia...Kyllähän noita turbokoneita aikanaan tehtiin ilman mitään tuollaisia järjestelmiä/coolereita ja viritettiin niitäkin..Ja nipussa pysyivät.Edelleen olisi hakusessa neuvot apc:n poistamiseen Ts:mitä tehdä niille letkuille jotka tulevat mankuvenaan?
No ensinnäkin ne ennen apc-purkkia olevat koneet olivat 7,2:1 puristussuhteella, joten se ei nakuttanut niin paljon vrt 8,5 APC-keksintöön.
1,4*8,5=11,9 puristussuhde, alkaa oleen jo pumppubensalla aika kova suoritus, varsinkin ahdettuna.
1,4*7,2=10,08 mikä ei enää olekaan niin mahdoton ajatus.
Kannattaa vaan ihan suosiolla unohtaa se 1,4 baaria k-jetistä. Ei kyllä kestä. se baarikin ahtoa alkaa olemaan jo siin rajoilla, että palaa männät. Tosin jos ehdointahdoin haluaa koneensa hajottaa, niin siitä vaan. Helpommin sen saa rälläkällä kyllä tohjoksi.
-tuomas-
1,4*8,5=11,9 puristussuhde, alkaa oleen jo pumppubensalla aika kova suoritus, varsinkin ahdettuna.
1,4*7,2=10,08 mikä ei enää olekaan niin mahdoton ajatus.
Kannattaa vaan ihan suosiolla unohtaa se 1,4 baaria k-jetistä. Ei kyllä kestä. se baarikin ahtoa alkaa olemaan jo siin rajoilla, että palaa männät. Tosin jos ehdointahdoin haluaa koneensa hajottaa, niin siitä vaan. Helpommin sen saa rälläkällä kyllä tohjoksi.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Joo,puhuin kylläkin autoista yleensä enkä pelkästään saabeista.Ahdin tässä on vakio t03 eikä se jaksa varmaankaan antaa yli kiloa kierroksilla.Todennäköisesti tässä on ylipainekytkin ohitettu kojelaudan alta ja siksi se käyttäytyy noin.Eli en ole hakemassa mitään 1.4 kilon paineita vaan haluan edelleenkin että nostaisi paineita enemmän kuin sen PERUSPAINEEN 0.5 joka kyllä selviää jos viitsii lukea alkuperäisen viestini.Ja sen saabistien ihannoiman apc:n voi tästä mun autosta huoletta irroittaa,ei se taida muutenkaan toimia.Mm.jarrupolkimen painaminen ei katkaise ahtoja peruspaineelle,siis jos vedättää alle 3000rpm jolloin tuo laite ahtaa.tuomas kirjoitti:No ensinnäkin ne ennen apc-purkkia olevat koneet olivat 7,2:1 puristussuhteella, joten se ei nakuttanut niin paljon vrt 8,5 APC-keksintöön.
-tuomas-
Eli sulla tuomas on omakohtaisia kokemuksia koneen räjäyttämisestä/mäntien sulattamamisesta?Eli kerros vähän lisää tapahtumista mullekin-paljonko ahdot ja bensanpaineet jne.
No ahdot olivat 1,4 baaria ja bensanpainetta about 5baria. Silti meni 2 mäntää paskaksi. Ja tämä oli vielä lh-jetillä, 16v kannella ja tonnarin välijäähyllä, mikä on moninkerroin parempi viritysalusta kuin k-jetti ilman cooleria.
Kerropas mulle joku auto missä on k-jetillä otettu 1baria ahtoa vakiona?
-tuomas-
Kerropas mulle joku auto missä on k-jetillä otettu 1baria ahtoa vakiona?
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Kiitos jesi, nyt tiedän senkin
Mutta kuitenkin se APC-purkki on siihen pistetty jostain syystä tehtaalta, ja veikkaan että siellä on sitä mietitty hetken kauemmin ja paremmalla tietotaidolla kuin sinä. Veikkaan kyllä, että turhia osia ei mikään järkevä tehdas autoihinsa pistä, kun kuitenkin tuo purkki ei varmasti ihan ilmainen ole ollut.
-tuomas-
Mutta kuitenkin se APC-purkki on siihen pistetty jostain syystä tehtaalta, ja veikkaan että siellä on sitä mietitty hetken kauemmin ja paremmalla tietotaidolla kuin sinä. Veikkaan kyllä, että turhia osia ei mikään järkevä tehdas autoihinsa pistä, kun kuitenkin tuo purkki ei varmasti ihan ilmainen ole ollut.
-tuomas-
Viimeksi muokannut tuomas, Ma Tammi 03, 2005 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Miksei se apc estänyt tuhoutumista?tuomas kirjoitti:No ahdot olivat 1,4 baaria ja bensanpainetta about 5baria. Silti meni 2 mäntää paskaksi. Ja tämä oli vielä lh-jetillä, 16v kannella ja tonnarin välijäähyllä, mikä on moninkerroin parempi viritysalusta kuin k-jetti ilman cooleria.
Kerropas mulle joku auto missä on k-jetillä otettu 1baria ahtoa vakiona?
-tuomas-