900 Käsijarru

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jappp
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 13:35
Paikkakunta: Loppi

900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Jappp »

Tartteis saada auto leimalle ja täten käsijarru pelittämään, auto on suht tuore omassa omistuksessa ja aiemmalla omistajalla kuulemma jumittanut kiinni. Auto on kolmiovinen satku vm.91

http://www.skruvat.fi/Vaijeri-kasijarru-P9991.aspx
http://www.skruvat.fi/Vaijeri-kasijarru-P10128.aspx

Mistä moinen hintaero per puoli? Motonetistä tilasin yhdet ja olivat '85 satkun jarruputket. Ne kaverit osaa hommansa :D Tommoset vaijerit antaa skruvat. Muista firmoista olen katsonut ja hinnat vaihtelee sielläkin 15-50e Sopivatko nuo?

Palat on aiempi omistaja hommannut. Mutteivat ole paikallaan. Kuskin puolelta ei käsijarru ota kiinni ollenkaan ja se nippa mihin vaijeri tulee satulaan kiinni liikkuu mainiosti. Hantin puolella taasen ihan prkl jäykkä, enkä saa vaijeria vedettyä paikalleen ilman niiden irroitusta. Onko siis mekanismi jumissa vai jotain muuta kivaa päänmenoksi? Jouset siinä näytti olevan ehjät.


Hommana tuo vaikuttaisi olevan simppeli mutta vit**mainen ahtaiden rakojen ja isojen käsien vuoksi :D Säätöohjeet olen foorumilta kopioinut, epäselvää enään edellämainitut vaijerit ja palojen vaihto. Työtä varmaan helpottaa paljon kun on nosturi saatavilla :)

PS. Etsiä käytetty ahkerasti mutta suurin osa linkeistä kuolleita mitkä on varaosaliikkeisiin.
900 3D T16 '91
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiköhän siellä ole säädöt päin helvettiä.

aloita palojen vaihdolla ,uudet vaijerit helppo asentaa. sitten säätö ohjeiden mukaan.

esim rakotulkki satulaan ja vaikka rosterikapseli alle et kuulee kolahduksen ku rakotulkki irtoaa. jne jne .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla sitten noissa -90 ja -91 ässissä kässärivaijerit sellaiset joissa vielä erillinen kuoren säätösysteemi joka takapenkin alla.
Yhden ostanut ja ad-varaosissa hinta oli 45e kpl pari vuotta takaperin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Se missä jäykkä vaijjerivipu jarrusylinterissä niin siitä likeltä mutteri auki ja sen alla olevaa säätöruuvia (kuusiokolo) löysää niin pitäs vivun antaa löysiä niin että vaijjerin saa kiinni. Sitte vaan säätää silleen siitä säätöruuvista joka on sen pultin alla, eka palat kiinni levyyn jotta ei pyörä pyöri minnekkään, sitte löysää juuri senverra että pyörii vapaasti ja sama toiselle puolen. Skäppä ottaa molemmilla samaan aikaan ja pelaa hyvin.
Turbosatkuun muistaakseni uusin joskus molemmat vaijjerit mutta en muista paljonko teki..
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja stara »

molemmat versiot sopinee, mutta ainakin mulla on vakio - 91 mallissa nuo versiot, joissa on säätö takapenkin alla ( kartiomuoviholkkia kammetaan siinä ruuvarilla aksiaalisesti auki ja siitä kierretään jne)
kannattaa melkein sellaset investoida, ja varmaan nykyisetkin sellaiset ovat ?
Käsijarrun vipu pitää palauttaa suht herkästi jousen voimalla, muutoin on jotain vikaa..esim suojatulpan sisällä oleva irtonaisen palasen hammastus voi olla kärsinyt? ( sen saa helposti irti ja ulos)
Se oksa missä vaijerin vaippa on kiinni on valua ja katkeaakin suht herkästi. eli jos vaippa on jumittunut siihen pahasti kiinni niin älä hakkaa kovin suuresti, katkeaa..
Viimeksi muokannut stara, Ti Tammi 14, 2014 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hain just ad:sta nuo säädettävät vaijerit ja tippunut hinta eli 30e kpl nykyään mansikkalassa :lol: .
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Ja laita heti uutena vaijereihin automaattiöljy sisälle niin pelaa pitkään , omaani laitoin vaijerit jo yli 7 vuotta sitten ja toimii edelleen kuin uutena. :saab:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laittanu aikaisemmin grafiittipohjaista, atf löytyy myös ja vois kokeilla.
Vanhoista ei paljon jälkipolville kerrottavaa, toisesta mennyt suoraan vaijeri poikki vetäessä ja toisesta lähti satulan lukituspää kun naputin linkkua auki.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin