900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Äsken kävin katsastamassa auton ja ei päässyt päästöistä läpi kun HC-pitoisuus aivan liian korkea tyhjäkäynnillä (805) sallittu 100. Sitten kun kierroksilla kokeiltiin niin meni läpi. Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Mites muut arvot oli?
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
CO: joutokäynti 0,48 kierroksilla 0,13
HC: 805 90
Lambda: 0,99
CO2: 12,80 14,30
O2: 1,69
HC: 805 90
Lambda: 0,99
CO2: 12,80 14,30
O2: 1,69
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
happea on myös liikaa, eli vuotaako pakoputki jostain? hc- on liikaa jopa katalysaattorittomaan autoon eli vika on jossain muussakin kuin pelkässä katalysaattorissa.
käykö moottori tasisesti?
oletko koska viimeksi uusinut sytytystulpat, virranjakajan kannen ja pyörijä?
onko tulpan johdot minkä kuntoiset?
kannattaa katsoa myös mahdolliset imuvuotopaikat.
onko moottorin ce-valo palanut joskus?
käykö moottori tasisesti?
oletko koska viimeksi uusinut sytytystulpat, virranjakajan kannen ja pyörijä?
onko tulpan johdot minkä kuntoiset?
kannattaa katsoa myös mahdolliset imuvuotopaikat.
onko moottorin ce-valo palanut joskus?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Putki saattaa hiukan vuotaa, kieltämättä moottori ei käy ihan normaalisti (yskii välillä), mutta se auttoi kun putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän. Tulpat olen vaihtanut muutama tuhat km sitten johdoista en tiedä. CE-valo on kerran hetkellisesti palanut. Kun ajoin auton rampille niin huomasin bensansuodattimen jälkeisen letkun olevan kääntynyt mutkalle ja saattaa olla, että epätasainen käynti johtuu siitä. Pitää se nyt ainakin ensitilassa vaihtaa, mutta voisiko olla, että kone alkaa olla jo väljä kun on sillä rullattu jo 330tkm.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Tähän saadaan vastaus viimeistään neljänteen päivään ensi kuuta mennessä ku mää vien oman 332tkm ajetun 2.1:ni katsastukseen.maza94 kirjoitti:mutta voisiko olla, että kone alkaa olla jo väljä kun on sillä rullattu jo 330tkm.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Kato suuttimet ja mittaa puristuspaineet.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Ei vasta sisään ajettu saabin kone ole kyllä väljä. jos kone kerran yskiin, niin vaihda ne tulpan johdot, jakajan kansi ja pyörijä nyt ensi tilassa. eivät maksa paljon.
jos käynti normalisoituu, niin vie johonki korjaamoon päästö mittaukseen aja kone kunnolla lämpimäksi ennen sitä. jos katalysaattoriin on päässyt paljon palamatonta polttoainetta voi se olla ottanut siitä siipeensä ja on myös vaihto kunnossa.
koskaan ei pitäisi huonosti käyvällä katalysaattori autolla ajaa, sillä vaurioitetaan katalysaattori pitemmän päälle ja viasta tulee vain kalliimpi.
jos käynti normalisoituu, niin vie johonki korjaamoon päästö mittaukseen aja kone kunnolla lämpimäksi ennen sitä. jos katalysaattoriin on päässyt paljon palamatonta polttoainetta voi se olla ottanut siitä siipeensä ja on myös vaihto kunnossa.
koskaan ei pitäisi huonosti käyvällä katalysaattori autolla ajaa, sillä vaurioitetaan katalysaattori pitemmän päälle ja viasta tulee vain kalliimpi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Pitää toivoa, että halvalla korjauksella toimisi, mutta pahaa pelkään... Ei koko autonkaan arvo ole tällä hetkellä katin hintainen Noh tietääpä tästä lähtien tämänkin. Kiitokset vastauksista.
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
maza94 kirjoitti:Pitää toivoa, että halvalla korjauksella toimisi, mutta pahaa pelkään... Ei koko autonkaan arvo ole tällä hetkellä katin hintainen Noh tietääpä tästä lähtien tämänkin. Kiitokset vastauksista.
no hyvä että joku sitten edes yrittää alle satasen autoa katsastaa eikä suoraan laita paaliin.
esim tässä katti 90e
http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Omat arvot vertailukohdaksi
900 turbo 16v vm84
ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47
NYT korjauksen jälkeen
CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
900 turbo 16v vm84
ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47
NYT korjauksen jälkeen
CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Liikaaa romua
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Voisko vertailukohdaksi vielä kertoa mitä korjaus sisälsi? Sun auto on ilmeisesti ilman kattia joka selittää korkeammat päästöt?SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:Omat arvot vertailukohdaksi
900 turbo 16v vm84
ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47
NYT korjauksen jälkeen
CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Minulla -91 T16:ssa ollut viime katsastuksessa (tyhjäkäynnillä):
- CO%: 0.03
- CO2: 15.2
- HC ppm: 24
- O2: 0.1
- Lambda 1.00
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
Soakki kirjoitti:Voisko vertailukohdaksi vielä kertoa mitä korjaus sisälsi? Sun auto on ilmeisesti ilman kattia joka selittää korkeammat päästöt?SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:Omat arvot vertailukohdaksi
900 turbo 16v vm84
ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47
NYT korjauksen jälkeen
CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Jep näin on. -> auto tutulle huoltamolle huoltoon, huolto sisälsi moottorin säätämisen, hinta 30e
Liikaaa romua
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
no tossahan on köyhän kukkarollekin sopivan hintainen katti. kiitti!no hyvä että joku sitten edes yrittää alle satasen autoa katsastaa eikä suoraan laita paaliin.
esim tässä katti 90e
http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
joo ei näitä kyllä pysty paaliihin laittaa on Saabit niin luotettavia ja hyviä autoja.
Omat arvot vertailukohdaksi
900 turbo 16v vm84
ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47
NYT korjauksen jälkeen
CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Tuli tosta vielä mieleen, että mun ekas saabis oli HC-arvo yli 6000 niin siinä kohtaa ajattelin, että v***t. Paalihin en ole sitäkään värkkiä laittanut.
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea
maza94 kirjoitti:no tossahan on köyhän kukkarollekin sopivan hintainen katti. kiitti!no hyvä että joku sitten edes yrittää alle satasen autoa katsastaa eikä suoraan laita paaliin.
esim tässä katti 90e
http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
joo ei näitä kyllä pysty paaliihin laittaa on Saabit niin luotettavia ja hyviä autoja.
Omat arvot vertailukohdaksi
900 turbo 16v vm84
ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47
NYT korjauksen jälkeen
CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Tuli tosta vielä mieleen, että mun ekas saabis oli HC-arvo yli 6000 niin siinä kohtaa ajattelin, että v***t. Paalihin en ole sitäkään värkkiä laittanut.
Mut säädönjälkeen kukkuu hyvin
Liikaaa romua