LUX ryppyilee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

LUX ryppyilee

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro ja hyvää uuden vuoden alkua kaikille rasvanäpeille.

Niin, tuossa kävin heittämässä lenkin tovin aikaa hommatun LUXin kanssa.
Talliin vietyäni käytin sitä jonkin aikaa ja sammuttaessa ihan "huvikseen" polkaisin pikaiseen kaasua. Tämän jälkeen alkoi kone huutaa, jättäen siis kaasun päälle. Ei ihan täysille, mutta kuitenkin.
En sitä sen enempää vielä ole tutkinut, mutta ei auttanut vaikka yritin konehuoneen puolelta kaasuvipua heti vaijerin päästä kääntää. Se auttaa kyllä, niin kauan kun siitä kiinni pitää, mutta heti irti päästettäessä nousee kierrokset.

Autohan on 8V ruisku tupro.

Pitää vielä polkimen päästä katsoa, ettei vaan ole hypännyt sieltä vaiska jotenkin pois tms.

Kerro, mitä tsekata, kiitos. Aivan uusi juttu mulle...

-H-
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hmm ekana tulee mieleen se hemmetin dash pot, eli hidastusventtiili. Josko se jumittaa eikä päästä kaasuläppää kiinni?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla on joskus päässyt hyppäämään vaijeri pois sieltä urasta. Silloin jää huutamaan.
900C -86
jus
"Saabisti"

Re: LUX ryppyilee

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti: mutta ei auttanut vaikka yritin konehuoneen puolelta kaasuvipua heti vaijerin päästä kääntää. Se auttaa kyllä, niin kauan kun siitä kiinni pitää, mutta heti irti päästettäessä nousee kierrokset.
Voisiko olla kaasuläpän palautusjousi poikki? Palautuuko normaalisti jos irrotat vaijerin?

Tai onko autossa cruise - ehkä cruisen ketju on mennyt jotenkin sotkuun siellä polkimen päässä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Jos tarkoittanette sitä uraa siinä imusarjan päässä, niin siitä se ei ainakaan ole hypännyt pois.

Epäilen itsekin sitä lärpäkettä siinä kaasuvaijerin päässä, konehuoneen puolella. Eikös se ole juuri se dash pot??? Sylinterimäinen häzzäkkä.
Saanko sen jotenkin auki/ purettua?

Tuli vain mieleen, että se kaasuläpän "pyörittäjä", missä siis vaiska on kiinni, ei ota nyt kiinni siihen venaan.

Pitää kokeilla irroittaa kaasuvaijeri ja sitten käynnistää. Jos huutaa, niin sitten on varmaan imupuoli auki ja sieltä se jousi kuntoon. Ei ole cruisea...

Katsotaan, kiitos vinkeistä.

-H-
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tuota ufonnäköistä hidastusventtiiliä saa avattua, kun on prässätty peltikuoret umpeen. Tai ei ainakaan saa enää takaisin kiinni. Tuntuisi kummalliselta että vika olisi kiinni tuossa vaimentimessa, noista vaan yleensä menee kalvo rikki niin etteivät vaimenna enää mitään, jumittamista en ole tavannut. Ja kirjoitit ettei läppäakselin päässä oleva vaijeriuralla oleva levy edes ota kiinni vaimentimeen...

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Aivan,

En tosiaankaan ole vielä tsekannut sitä mahdollisuutta, että polkimen päästä se vaijeri olisi jotenkin hypännyt. En muista miten se siellä kiinni. Eikös se ole joku U- palikka ja sokka tjsp???

-H-
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olisko sinne vaijeriin päässyt kosteutta joka sitten aiheuttaisi ruostumista,
ja vaijerin hirttämistä.
Tai sitten lattiamatto osuu kaasupolkimeen... 8O

Siinä kaasuvaijerin päässä on S kirjaimen muotoon taivuteltu rautalangan
pätkä, ja polkimen päässä on ainoastaan reikä siinä tangossa.
Tämä mutka rauta osaa hyvinkin jäädä vinoon ja vaijeri kiristyy..
Ja polkimessakin on palautusjousi..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Dänx bro!

Mä tutkin nyt viikonloppuna. Pakko päästä kuuntelee suhinaa taas 3000rpm jälkeen :D

-H-
Eski
"Saabisti"

Re: LUX ryppyilee

Viesti Kirjoittaja Eski »

hessu75 kirjoitti:Talliin vietyäni käytin sitä jonkin aikaa ja sammuttaessa ihan "huvikseen" polkaisin pikaiseen kaasua.
Vanhalla turbolla ei muuten kannata polkaista sammutettaessa kaasua, koska tällöin turbo jää pyörimään ilman öljynpainetta...

Asiaan: minunkin lumihangessa seisovassa T8-Luxissa jäi kierrokset huutamaan pienen kaasuttelun jälkeen, kun kävin käyttämässä sitä tässä eräänä päivänä. Tosin minulla rauhoittui, kun voitelin tuon "vaijerilevyn" ja vaimentimen jousihässäkän crc:llä.

Tulevana viikonloppuna olisi muuten tarkoitus purkaa tuo minun Lux, joten T8-harrastajille on tulossa varaosia tarjolle :P

Eski
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Kiitos Eski,

Pitää kokeilla kanssa vähän herkistellä sitä kaasuvipua...

On muuten AIVAN samanlainen LUX sun sivuilla!!

Nätti. Harmi vaan ,että sulla on menossa se osiksi. Käy niin kuin minulle. Palasiksi ja loput paaliin. Mulla on kanssa niin mätä toi kori, että ihan turha alkaa sitä hitsaamaan. Menee ikä ja terveys.

Nahat ja kaikki sähköherkut tuohon mun toiseen prokkikseen. Kuin myös turpo tekniikka...

-H-
JVee
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja JVee »

Kun rupeatte pilkkomaan LUXejanne niin täällä olisi henkilö, joka olisi mahdollisesti kiinnostunut varaosista. Itsellä 83-Lux täysin purettuna, kori kyllä mätä mutta kyllä siitä vielä peli tulee..
Eski
"Saabisti"

JVee kirjoitti:Kun rupeatte pilkkomaan LUXejanne niin täällä olisi henkilö, joka olisi mahdollisesti kiinnostunut varaosista. Itsellä 83-Lux täysin purettuna, kori kyllä mätä mutta kyllä siitä vielä peli tulee..
Minun Luxin purkutalkoot alkaa huomenna, joten laita yv:llä tai spostilla viestiä mitä tarvitset...

Minun Luxissa on kyllä ihan asiallinen kone, lähtee käyntiin hyvin, vaikka on seisonut koko talven ja käy kylmänäkin tosi nätisti. Mitä nyt kesällä kerkesin sillä muutaman tuhat kilsaa ajamaan, niin eipä tuo öljyäkään syönyt juuri lainkaan. Turbo kyllä ulvoo aika miehekkäästi :P Eihän siinä ole mittarissakaan kuin 270K, joten ei sen koneen nyt ihan loppu pitäisikään olla...

Eski
Eski
"Saabisti"

Lux on nyt palasina.
Osista laitoin ilmoituksen myyntipalstalle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14495

Kuvia löytyy osoitteesta http://www.eikiinnosta.net/kuvat/lux

Eski
Vastaa Viestiin