Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
mites kun kansiremppa menossa kasausvaiheessa ja ei meinaa saada nokkaratasta akselille, niin onko kellään hommaan mitään vinkkejä?
2 jakopään pulttia ovat vielä irti, mutta tuntuu ettei menisi niidenkään laiton jälkeen akselille toi ratas.
voiko ton ketjun vaikka pyöräyttää kiristimeltä pois asennuksen ajaksi ja laittaa sitten takaisin vai meneekö enää takaisin?
OG900 -89 ohc-kone kyseessä, apua kaipaillaan pikaisesti.
2 jakopään pulttia ovat vielä irti, mutta tuntuu ettei menisi niidenkään laiton jälkeen akselille toi ratas.
voiko ton ketjun vaikka pyöräyttää kiristimeltä pois asennuksen ajaksi ja laittaa sitten takaisin vai meneekö enää takaisin?
OG900 -89 ohc-kone kyseessä, apua kaipaillaan pikaisesti.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
eli kiristintä ei ole vapautettu edes remontin alussa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
kiilasin ruuvimeisselin kahvapään kiristimien väliin korjauskirjan (alfamer) ohjeen mukaisesti.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
Alfamerin kirjan ohje taitaa koskea vanhanmalista kiristintä. Uudemmissa on palautumisen estävä hammastus ja lukituskynsi. Kynsi pitää painaa vapaaksi niin että kiristimen saa painettua sisään ja ketjun löysälle.
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
OHC-koneen kohdalla lukee näin:
6 irroita nokka-akselin ketjupyörä:
1980 asti:Ketjupyörä on ensin kiinnitettävä erityiseen kiinnikelevyyn, jottei se pääse liikkumaan. Mikäli ketjupyörä pääsee siirtymään alaspäin, lukkiutuu kiristin uuteen asentoon, eikä ketjupyörää enää saada paikalleen. Tällöin on moottori irroitettava kiristimen asetusta varten.
1981 alkaen: Vapauta ensin ketjun jännitys. vanhemmissa malleissa tämä tapahtuu sopivan koukun avulla ja uudemmissa (1984 alkaen) työntämällä esim. ruuvitaltan kahvapää ketjun väliin kiristimen kohdalle. Älä pyöritä akseleita ketjun ollessa irti, ettei mäntä osu venttiiliin.
Minun järkeni mukaan pitäisi mennä tuon -84 alken ohjeen mukaan, mutta ei meinaa homma onnistua, onko tuossa sitten joku virhe vai muuttuiko ohje vielä uudemmissa siten, ettei se enää päde -89 mallissa?
Ja jos tuo nyt pitää tehdä toisella tavalla jos joku viitsisi selittää homman perusteellisesti ja laittaa ehkä jonkun kuvan.
Pisti myös silmään ohjeessa tuo "Älä pyöritä akseleita ketjun ollessa irti, ettei mäntä osu venttiiliin." Onko kirjassa mahdollisesti OHCin ja DOHCin ohjeet sekoittuneet, OHChan tarkoittaa yhdellä nokka-akselilla olevia koneita...
6 irroita nokka-akselin ketjupyörä:
1980 asti:Ketjupyörä on ensin kiinnitettävä erityiseen kiinnikelevyyn, jottei se pääse liikkumaan. Mikäli ketjupyörä pääsee siirtymään alaspäin, lukkiutuu kiristin uuteen asentoon, eikä ketjupyörää enää saada paikalleen. Tällöin on moottori irroitettava kiristimen asetusta varten.
1981 alkaen: Vapauta ensin ketjun jännitys. vanhemmissa malleissa tämä tapahtuu sopivan koukun avulla ja uudemmissa (1984 alkaen) työntämällä esim. ruuvitaltan kahvapää ketjun väliin kiristimen kohdalle. Älä pyöritä akseleita ketjun ollessa irti, ettei mäntä osu venttiiliin.
Minun järkeni mukaan pitäisi mennä tuon -84 alken ohjeen mukaan, mutta ei meinaa homma onnistua, onko tuossa sitten joku virhe vai muuttuiko ohje vielä uudemmissa siten, ettei se enää päde -89 mallissa?

Ja jos tuo nyt pitää tehdä toisella tavalla jos joku viitsisi selittää homman perusteellisesti ja laittaa ehkä jonkun kuvan.
Pisti myös silmään ohjeessa tuo "Älä pyöritä akseleita ketjun ollessa irti, ettei mäntä osu venttiiliin." Onko kirjassa mahdollisesti OHCin ja DOHCin ohjeet sekoittuneet, OHChan tarkoittaa yhdellä nokka-akselilla olevia koneita...
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
muutaman tunnin odottelin, jos joku neuvoisi lisää ja sitten nostin uusavuttoman takapuoleni penkistä ja kävelin talliin.
hammastus ja toi kiila näkyivät selvästi, kun taskulampulla katsoin. eiköhän tämä tästä kiitos jus:ille.
Kuuluuko muuten jakopään pulttien alle prikkoja tai jotain, kun eivät meinaa mennä loppuun asti vai pitääkö vain vääntää voimalla?

hammastus ja toi kiila näkyivät selvästi, kun taskulampulla katsoin. eiköhän tämä tästä kiitos jus:ille.
Kuuluuko muuten jakopään pulttien alle prikkoja tai jotain, kun eivät meinaa mennä loppuun asti vai pitääkö vain vääntää voimalla?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
mitä meinaat jakopään pulteilla? nokkapukkien pultteja? niiden alle ei ainakaan kuulu, nehän ovat jo itsessään semmoiset prikan muotoiset alapäästä.. jos eivät nätisti mene kiinni niin kyllä jokin on pielessä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
jakopään puolelle kannen alapuolelle meneviä meinasin, taisivat olla väärät pultit mitä sinne mallailin...
Rataskin meni hyvin ku kärkkäinen pyörähti. 5min ihmetteli mite me oltiin kavereitten kaa tehty ja pisti rattaan akselille.
Rataskin meni hyvin ku kärkkäinen pyörähti. 5min ihmetteli mite me oltiin kavereitten kaa tehty ja pisti rattaan akselille.

"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Nokkarattaan laitto nokka-akselille?!
Siinä on voitu akselipakettiin laskea myös kampura. Sitäkin pyörittämällä saa männän osumaan venttiiliin, jos jakoketju puuttuu.LeKe96 kirjoitti: Pisti myös silmään ohjeessa tuo "Älä pyöritä akseleita ketjun ollessa irti, ettei mäntä osu venttiiliin." Onko kirjassa mahdollisesti OHCin ja DOHCin ohjeet sekoittuneet, OHChan tarkoittaa yhdellä nokka-akselilla olevia koneita...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla