Huurteen poisto/ilmankierto 900
Huurteen poisto/ilmankierto 900
Mietin, että jos jollain tavalla tehostaisi ohjaamon ilman kiertoa. Tuntuu huurtuvan hytti aika nopeasti, voi tosin johtua siitä että auto on seisonut useamman kuukauden ulkona. Tänään otin sen sen käyttöön. Ongelmana on, että takaikkuna ja taka sivulasit tuppaavat huurtumaan. Olisiko vinkkejä jollakin? Ei vuoda lattialle nesteitä hanasta/kennosta ja on muuten lämmintä.
Niin ja jotenkinhan sen ilman on tultava ulos
...Kuinka helposti nuo ulostuloräppänät (4-ovisessa C-pilarissa ja combeissa sen juuressa) Tukkeutuu/menee jumiin....
Itsellä ainakin tuntuu toimivan hyvin, kun laittaa puhaltimen täysille ja menee räppänän viereen, niin kova suhina ja puhallus käy.
...Kuinka helposti nuo ulostuloräppänät (4-ovisessa C-pilarissa ja combeissa sen juuressa) Tukkeutuu/menee jumiin....
Itsellä ainakin tuntuu toimivan hyvin, kun laittaa puhaltimen täysille ja menee räppänän viereen, niin kova suhina ja puhallus käy.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Kengät tuovat myös yllättävän paljon lunta ja aiheuttavat huurtumista. Omassa SAABissa jäätyy takapuskurin alla olevat kumiläpät suojakelin jälkeen kun tulee pakkanen. Tällöin ilma yrittää poistua kuskin oven tiivisteen välistä. Suhina on voimakas. Silikoni auttaa hetkeksi. Jotenkin kuskin sivulasi huurtuu todella nopeasti. Apukuskin ikkuna pysyy kirkkaana. Ilmaa tulee suuttimista kyllä riittävästi.
Ihan pikku vinkkinä; peskää auton ikkunat silloinkin, kun ne näyttävät puhtailta sillä ne ei sitä kuitenkaan ole. Olen itte ainakin huomannut, että paskaiset lasit kerää "sinkkiä" enemmän ku puhtaat.
Sitten sedan-mallin OG900:ssa olis hyvä puhdistaa se c-pilarin verhoilun ja hattuhyllyn välissä oleva rako pölystä jne. Parantaa ilmankiertoa.
Sitten sedan-mallin OG900:ssa olis hyvä puhdistaa se c-pilarin verhoilun ja hattuhyllyn välissä oleva rako pölystä jne. Parantaa ilmankiertoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, hyviä vinkkejä noi mut mulla nyt kyl great problems. Koko puhallin hyytyi, ei pihahdustakaan enää lähde. Tais tulla puhallin tiensä päähän(400tkm). Lähti vielä pari päivää sit käyntiin kojelautaan kopauttamalla, mutta nyt ei enää sitäkään. Pitää alkaa purkamaan heti kun aikaa/paikka mis tehdä.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Takaräppänät
Joo, aika puhina kyllä käy kun laittaa puhaltimen täysille ja kuuntelee takapoistoluukun vierestä. Ainakin ilma kiertää, mutta taitaa vaatia tuon tehokkaimman puhallinnopeuden.Äkkiä tulee kuuma ohjaamoon jos takaikkunoista huuruja alkaa poistella.
Re: Huurteen poisto/ilmankierto 900
Tuplaysin lasit huurtuu kans helposti. Olen huomannut, että ikkunoiden pesu ja lattian kuivana pitäminen auttavat. Oletan, että ikkunat huurtuu niin pitkään, kun ohjaamon ilmankosteus on korkea ja lasien pinnat viileät.
"Kosteus tiivistyy rajapintoihin, joissa kylmä ja lämmin kohtaavat".
"Kosteus tiivistyy rajapintoihin, joissa kylmä ja lämmin kohtaavat".
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Takaräppänät
otin tänään takapoistoventtiilit irti. Putsailin ne ja otin pois ne kumiläpät niistäkokonaan. Ja vaihdoin uudet verkot. Samalla maalailin listat ja tulipa siistin näköiset. Täytyy vaan asennella ne paikoilleen. Nyt pitäis ilman päästä pois kunnolla hytistä.
Tuo satkun ilmanottoaukon idea on nimenomaan, ettei ajoviima vaikuttaisi siihen. Eli suunnittelussa on haettu sellainen paikka ilma-aukolle, jossa ajoviima ei lisää painetta. Onhan ihan selvästi huomattavissa, että satkun kyydissä ei ilmanpuhallusnopeus muutu ajonopeuden kanssa. Minusta erittäin mukava ominaisuus. Se nimittäin vähentää lämpösäätimen pyörittelyn tarvetta ajonopeuden muuttuessa. (Verrokkina esim. Volvo 240:ssä alkaa hirveä suhina käydä ilmasuuttimista, kun vauhti lisääntyy.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Toisaalta huonosta suunnittelusta kertoo se että koskaan et oikein tiiviiksi saa konepeltiä siihen ilmanoton kaulukseen joten kesällä satkut puhaltavat ikävästi kuumaa ilmaa sisälle.Eli siis moottorin lämpö tulee sisälle halusit tai et.Toinen ihmetyksen aihe on todella huono takalasin lämmitys,ei luulisi noin kehnoa löytyvän pohjoismaalaisesta.Mulla on kokemusta 9 eri satkusta ja kaikissa on ollut sama vika.Onhan kombissa lasi tosin iso,mutta olisi siitäkin tehokkaan saanut halutessaan.
Onkohan mieleen juolahtanut tehostaa sitä omatoimisesti? Tehoahan nostetaan esim. ajovaloissa laittamalla paksummat piuhat, jotta jännitehäviö ei olisi niin suuri. Takalasinlämmittimessäkin tuo samainen ongelma tulee aivan takuulla. Voisi olla viisasta mitata lämppärin vastuksen päiden välinen jännite. Jos se on tyyliin 2V alempi, kuin auton latausjännite, tällöin saat takalasinlämmitykseen uuttapuhtia vaihtamalla, tai korvaamalla syöttöjohtimet paksummilla. Jännitehän vaikuttaa tehoon toisessa potenssissa! esim. 10V->12V muutoksella saat 44% tehonlisäyksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01