Keskikonsolista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja sarka »

Olis taas ajankohtaista irrotella tuo keskikonsoli, kun pitää vaihella virtalukko.

Onko siihen joku oikea tekniikka, jolla se lähtee repimättä tuolien välistä? Uudemmissahan tuo muovi on kapeampi ja näyttää lähtevän ottamalla sieltä... Näissä vanhoissa on tähän asti irroitus mennyt aina ähisemiseksi ja kiroiluksi. :lol:

Sen lisäksi että penkit ahdistaa, on aina joko väärä vaihde päällä, avain lukossa tai sitten käppärin kahva tiellä. :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Jos et muuten onnistu niin teetätät yhden ylimääräisen avaimen ja nimeät sen työkaluksi jolla kääntelet virtalukkoa.
Siis katkaiset avaimen pään poikki johon vaikka hitsaat jatkokappaleen sitä toimitusta varten.(vaikka meisseliin)
Muutenhan siinä joutuu kädet venymään sinne alapuolelle ja ronkkimaan avainta.
En ole ainakaan keksinyt helpompaa keinoa sehän on juuri kuvaamaasi touhua muuten.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös kuskin penkin kuitenkin mielellään irrota jo siksi, että saa lukkosylinterin vapautusnipukan painettua alakautta, keppikonsolia irrottamatta?

Vai meinasitko, että mieluummin annat penkkien olla paikallaan ja ruuvaat keppikonsolin irti lattiasta ja sitten ähräät lukkosylinteriä irti?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja sarka »

Pyörittelin yhtä vanhaa keppikonsolia kartanolla ja siinä ajattelin että sitä mahtuisi painamaan irroittamatta, eikös se reikä osoita takaviistoon kuskin suuntaan? Ehkä helpointa heivata kuskin penkki pihalle lukon vaihdon ajaksi.

Lukko tulikin jo tänään, huomenna varmaan ois vaihdon aika.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suosiolla kannattaa ottaa kuskin jakkara pois toimituksen ajaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja jus »

Irrotusreikä on kuskin puolella konsolin alapuolella, siitä koukkupäisellä langalla painamalla saa lukkosylinterin irti.

Konsolin sivulla siinä sylinterin lukitustapin kohdalla on tehtaan jäljiltä tulppa. Tulppaa ei tarvitse porata pois kuin hätätapauksessa, silloin kun ei ole avainta ja sylinteri irrotettava väkisin (eikä kiinnosta porata sylinteriä murusiksi).

Toki jos autossa kiinni olevasta konsolista on jo tulppa porattu pois, voi hyödyntää sitä, silloin ei penkkiäkään välttämättä tarvitse irrottaa.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja sarka »

Eihän se taas ihan heittämällä mennyt.

Kuskin penkin paiskasin suosiolla ulos, muovit lähti jopa ihan kohtuullisella voimankäytöllä sitten. Tietysti toinen penkin ruuveista lensi penkin kipatessa jonnekkin, josta sitä ei löytynyt. Ja näyttipä olevan kierteetkin vastakappaleista irti, eli kokoonpannessa sitten mutterit alapuolelle...

Lukkopesä ei mutkaisella parin-kolmen millin rautalangalla sörkkien sanonut mitään. Eli keppikonsoli irti - aina niin mukava homma, vaikka sopiva avain löytyykin. Porasin sitten aiemmin mainitun tulpan pois kyljen puolelta, eikä tappia näkynyt! Paljastuukin, että reikä on täynnä jotain metallista moskaa, joka hieman lisää porailemalla lähti omille teilleen. Lukkopesä lähti sitten ihan sievästi irti... :roll:

Kokoonpanovaiheessa unohtui tietysti virtalukko väärään asentoon -> vaihde vapaalla koko ajan eikä avaimesta onnistu kääntää ollenkaan. Eli keppikonsoli uudelleen irti.

Vaihdekepinkin voi näköjään laittaa väärään asentoon, jolloin katoaa keskitys kepistä :lol:

Noh, nyt kaikki lukot toimii hienosti, lukkosarjasta kiitos Mertmille. Virtalukon huollatin vielä Mikkelissä, sarjoitus 35e + avain koodin perusteella 10e.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Keskikonsolista

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Meinasin jo kirjottaa et miten voi olla niin vaikeaa kun itellä mennyt se < 5min irrottaessa mut sitte tajusin et taitaapi vanhemmissa olla joku vähän paskamaisempi systeemi :-D
Vastaa Viestiin