saab 90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

saab 90

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

minkälainen on saab 90?
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Auto
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

onkse kevyempi ajaa ku 900 ja viekö vähemmän bensaa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja jus »

90 on aina kaasarilla ja ilman ohjaustehostinta.
900 voi olla kaasarilla, mekaanisella ruiskulla, sähköruiskulla, jopa turbolla. 8- ja 16-venttiilisenä. Ja tehostimella tai ilman.

Tarkenna minkälaiseen satkuun haluat verrata? Mitä tarkoittaa kevyempi ajaa?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja ristos »

Lueppa Saabistista! Siellä on hyviä kertomuksia tästä mallista. Lisäksi voit hyvin seikkaperäisesti tutustua aiheeseen tuolta projekti-sivuilta! Siis tietoa reilusti tarjolla!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

ainaki ku ostin 2.1 saab 900 nii oli kaupungis aika kankee ja kytkin tosi raskas, mut moottoritiellä tosi hyvä. nii et onkse niin raskaan tuntunen kaupungis se 90 ja paljoko vie bensaa??
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja molby »

90 on erilainen ajettava kuin og900, 90 lyhyempi keula, 900 ohjaustehostimella kevyempi käänneltävä ja ajettava. 90 joutuu enemmän ajamaan kaasun ja ajolinjojen mukaan. kulutus 90, matka-ajossa 8 l, kaupungissa 10 l ja ylikin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

90 saab vie pensaa saman verran mitä vastaava 900 saab kaasutin moottorilla.
kytkin on myös niin ikään sama molemmissa koska tekniikaltaan auto melko lähellä toisiaan.

jos aikaisemmassa 900:sessa mitä olet ajanut oli raskas kytkin, niin siinä todennäköisesti oli jotain vikaa, sillä saabin kytkin kunnossa ollessaan on lähes yhtä kevyt painaa kuin kaasupoljin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja jus »

Kytkimen keveyteen/raskauteen vaikuttaa kytkinlevyn kuluneisuus. Periaatteessa 90 ja 900 kytkin on samat, turbomallissa tosin isompi levy ja kenties asetelma, mutta ei tee poljintuntumaa olennaisesti raskaammaksi. Levyn kuluminen saa asetelman levyjousen käpälät irrottamisen kannalta epäedulliseen asentoon, siitä johtuu raskas kytkin. Lisäksi kytkintuntumaan vaikuttavat kytkinnesteet, letkun kunto, polkimen varren välykset jne.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos ohjauskulmat on siinä autossa kunnossa nin pitäs olla kevyt käsitellä kaupungissa. vanhemmat vaativat 98 tankkiin ja uudemmat menee jo 95: sella eli kannattaa katsoa ostaessa missä säästää
vakiovikojahan niissä on sitten kuten kaikissa muissakin kulkineissa mutta ne avautuu oston jälkeen paremmin ja puhtaammin kun on omakohtaista kokemusta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja molby »

aihetta sivuten, 99 on 99 kertaa parempi ajettava kuin 90. suurin syy on kaasutin, zenit-strömberg on kuin jänis, notkea ja vauhdikkaampi ajettava, kun taas 90 pierupurkki on kuin käsijarru koko ajan päällä, etana.
asian voi kokea samalla erolla, kun lykkää tyhjiä kottikärryjä versus kottikärryt täynnä betonia.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja sarka »

molby kirjoitti:aihetta sivuten, 99 on 99 kertaa parempi ajettava kuin 90.
Mites näissä massat kohtaa, olettaisin että noppa on raskaampi?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

molby kirjoitti:aihetta sivuten, 99 on 99 kertaa parempi ajettava kuin 90. suurin syy on kaasutin, zenit-strömberg on kuin jänis, notkea ja vauhdikkaampi ajettava, kun taas 90 pierupurkki on kuin käsijarru koko ajan päällä, etana.
Kaasutin vaihtui Pierburgiin vasta vuosimallissa 1987 eli enemmistö 90:istä (mv 85 ja mv 86) on Strombergilla. Mutta ohjeenmukainen seossäätö laiheni useampaan kertaan 80-luvun aikana, tämä ehkä vaikuttaa kulkuhaluihin enemmän kuin kaasarin merkki.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Keskeistä on se, mihin vertaa. Siskoni kävi autokoulun 1990-luvulla BMW 3 compactilla, jossa toki jo silloin oli ohjaustehostin. Kortin saatuaan kun sai alleen Saab 90:n, niin kyllä ekassa risteyksessä kirosanat lenteli ilmassa eikä vastaantulijoiden kaistakaan tahtonut riittää :D
(Totuttuaan kyllä oppi tykkäämään ja arvostamaan.)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: saab 90

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noh, meikäläisellä on varmaan tähän jotain sanottavaa.

En tiedä mitä arvoja haet autosta, mutta mitä nopalla (saab 90) tarjottavana ovat: nostalgisuus, jämäkkyys, hauskuus, luotettavuus, yksinkertaisuus. Kaupungissa ja parkkeeratessa "raskas" ajaa verrattuna uudempiin autoihin tai tehostimella varustettuun satkuun, mutta totta puhuen normaalivartaloisella miehellä ei ole ongelmaa nopalla sompaillessa. Maantiellä ajaessa tehostamaton hammastanko-ohjaus on mukavan tarkka ja tunnokas. Kyyti on muutenkin junamaisen tasaista ja mukavaa. Myös mahtava talviauto. Jumiin ei ole jääty ja tiellä on pysytty.
Moottorin kunnossa ollessa pellin alta löytyy noin sata heppaa, mitään repiviä kiihdytyksiä moottori ei tarjoa kaasutinteknologian vuoksi, mutta kiihdytyskaistalta pääsee mukavasti liikenteen mukaan, kiihtyy kahdeksastakympistä ja satasesta ihan mukiinmenevästi ohitustilanteissa ja moottori on mukavan vääntävä. Sympaattinen murina ja voimansiirron ulina ovat nostalgiaa parhaimmillaan. Samoin se tehostamaton ohjaus. Moottori itsessään on perus saabin 2 litrainen 8v kaasutinmoottori, kunnossa ollessaan ei vaadi kuin perushuoltoa. Manuaaliryypyn ansioita käynnistyy varmasti kovallakin pakkasella. Kulutus on myös ihan kohtuullinen mikäli moottori on kunnossa, matka ajossa 7 ja kaupungissa 10 tai päälle. Vaihtelee hyvin paljon kesän ja talven sekä ajotavan mukaan. Puhun siis omasta kokemuksesta.
Miinuksia moottorissa ovat heikko sylinterikansi, halkeaa herkästi mikäli auto pääsee keittämään. Moottori myös tykkää myös useasti vuotaa öljyä öljypohjan ja jakokopan välistä. Toimii kyllä, kunhan joskus muistat lisätä öljyä etkä keitä moottoria. Ostaessa kannattaa nostaa ylös moottoriöljyn mittatikku ja katsoa huohottaako moottori. Myös jäähdytysneste paljastaa orastavan kansivian.
Vaihdelaatikko on mukavan tuntuinen ja välityksetkin ihan järkevät. Jos mikään vaihde ei ulise epänormaasti ajaessa mutta vaihteissa tuntuu kuitenkin pientä kanitusta, homma hoituu todennäköisesti keppilinjan säädöllä, vaihdekepin pohjan vaihdolla tai keppilinjan keskittäjäjousen vaihdolla. Kuluvat ajan myötä. Näillä korjauksilla oma loota haki taas toimintansa kohilleen.
Ulkonäöltään ysikymppi on "erilainen". Alkuun 99+900 yhdistelmä voi olla outo silmään, myönnän joskus oudoksuneeni sitä ihan tosissaan. Nykyään se näyttää aivan mahtavalle. Sisätiloiltaan saab 90 on tosi samanlainen kuin 99, takapenkkiläisillä on enemmän tilaa kuin ysiysissä ja konttikin on isompi ja järkevämpi. Parhaimmillaan kyytiin mahtui 28" kokoinen mummopyörä purkamatta ja takaluukkukin meni kiinni. Takapenkki vain piti kaataa. Kojelaudassa on tyyliä ja on toiminnoiltaan todella johdonmukainen, kojelauta on 99 mallista peritty. Ainoana lisänä radiokonsoli.
Miinuksia sisustasta: Materiaalit ovat ajalle herkkiä, sivuverhoilut ovat monesti repeilleet ja haalistuneet ajan myötä, kattoverhoilu roikkuu saabimaiseen tapaan yleensä ja hattuhylly on pahvia, useasti pudonnut konttiin revettyään. Ei kestä isoja ja painavia kaiuttimia. Jos silti löydät hyvän yksilön, sisustasta kannattaa pitää huolta, kunnossa ollessaan todella tyylikäs ja mukava. Jos sisustan entisöinti tuntuu luonnistuvan, laita mulle YV:tä, olen hoitanut moisen projektin omaan autoon.
Yhtenä miinuksena ilman kierto ohjaamossa. Kesällä ilma nimittäin EI KIERRÄ. Mutta ei kierrä muissakaan OG saabeissa joita ei ole varustettu POP UP takasivuikkunoilla tai kattoluukulla. Itse ratkaisin kesäkelien kuumuusongelmat POP UP takasivuikkunoilla. Asennus ei ole vaikeaa ja siihenkin löytyy vinkkejä meikäläiseltä.
Maalipinnoista: Metallivärisiä kannattaa välttää jos vaan voi, lakka hilseilee irti ajan myötä. Ellet sitten löydä todella hyväkuntoista, ja siinäkin tapauksessa suosittelen vain kesäajoa ja todella huolellista huolenpitoa.
Turhia sähköhärpäkkeitä autossa ei ole, joten sähköt ovat melko simppelit ja vikavapaat. Itsellä ei ole moisia ongelmia pahemmin ollut, ainoastaan puhaltimen katkaisija ja pitkien viiksi kärsivät kosketushäiriöstä. Kontaktisprayta ja uusi katkaisija, done.
Ajovalot ovat järkevät ja asiallisen tehokkaat, pimeillä syyskeleillä hieman kaipaa lisäpitkiä. Ei ole vaikeat asentaa.
Pyyhkijät ovat monesti aivan ala-arvoisen huonot. Huono pyyhkivyys johtuu kuoleentuneesta pyyhkijänvarren jousesta, senkin elvyttämiseen löytyy kikka. Korjauksen jälkeen pyyhkii oikein mallikkaasti.
Perinteiset ruostepaikat: Kontin pohja, takakaaret, ovien alalaidat, kotelot, tunkin kiinnityspisteet, taka-akselin pannat, bensakorkin luukku, vetaritunnelit. Nämä on hyvä tarkistaa oston yhteydessä. 84-85 vuosimallin autot ovat yleensä kovapeltisimpiä.

Siinähän niitä tulikin. Lyhyesti omalla tavallaan todella hieno, luotettava ja arvostettava autovanhus. Ja kohta harvinainenkin. Hienolla yksilöllä saa varmasti juttuseuraa huoltamolla ja ihailuja. Ja tienpäälle jätti ainoastaan kerran, sekin omaa tyhmyyttä kun pääsi kaasuttimen vaimenninöljy loppumaan. Lisää öljyä ja meno jatkui. :)
Vastaa Viestiin