lämmöt katoaa..sisältä
lämmöt katoaa..sisältä
siis koneen lämmöt käyttäytyy lähes normaalisti nousee puoleen väliin ja samantien lämmitys laite alkaa puhaltaa kylmää.ja lämpöä alkaa tulla sisälle taas kun kone jäähtyy mittarin mukaan 1/4 osaan.tosin lämpö on haaleaa. ja kyseessä on 2.1 16v vapaasti hengittävä -92 900 i.hieman painetta kuten kuuluukin olla jäähdytys järjestelmässä eikä ole keittänyt..vielä.
mikä mättää?
eikä näyttäisi olevan liemet sekaisin.
olisiko kenno tukossa nesteet eivät ole kaikkein kirkkaimmat?
mikä mättää?
eikä näyttäisi olevan liemet sekaisin.
olisiko kenno tukossa nesteet eivät ole kaikkein kirkkaimmat?
Onko jäähdytysnestettä tarpeeksi? Sisälämppärin kenno on "ylimpänä", joten sieltä loppuu neste ensimäisenä.
Jos tämä on ok, niin sitten vaan termostaatin ja nesteiden vaihtoon (ilmaus). Ensiksi tietysti kannattaa huuhdella järjestelmä hyvin. Termostaatiksi kelpaa vain alkuperäinen, maksaa 14e.
Jos tämä on ok, niin sitten vaan termostaatin ja nesteiden vaihtoon (ilmaus). Ensiksi tietysti kannattaa huuhdella järjestelmä hyvin. Termostaatiksi kelpaa vain alkuperäinen, maksaa 14e.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Juu ton unohdinkin...tästä on ollu puhettamikkoimp kirjoitti:oliko noissa uusimmissa joku letku systeemi mikä yhdistää lämppärille menevät putket?
ja se temppuili ettei kiertänyt vesi oleenkaan kennon läpi..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2587
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
no niin
nyt olisi systeemi putkitettu ilman moista venttiiliä vaan edelleen kabiini pysyy kylmänä. ja kennosta laskettu mennen tullen vettä läpi.mutta 4 tonnii kierroksia alkaa tulla lämmintä lasille? ja molemmat vesiletkut mitkä tulee tulipellin läpi ovat aivan kuumat joten vesi kiertää.
Sehän on mahdotonta että kuumavesi kiertää eikä tule lämmintä,siis jos puhallin pelaa.
Täytä jäähdytysjärjertelmä täyteen anna käydä korkki auki ja avaa kennolta paluuletku konehuoneenpuolelta,pitäs tulla kuumaa vettä kun ilmat on tullu ensin pois.Siis jos hana on auki eikä kenno ole tukossa.
Sulla on ilmaa systeemissä tai vesipumppu on mallia peltipyörätarvike..
Ei siellä kierrä vesi jos ei tule kuumaailmaa lämppäristä.Vesi ei kierrä jos on ilmaa tai pumppu viallinen,hihnat löysällä,termari rikki,kannentiivistevika siinä ekat tarkistus kohteet mitä tuli mieleen.
Täytä jäähdytysjärjertelmä täyteen anna käydä korkki auki ja avaa kennolta paluuletku konehuoneenpuolelta,pitäs tulla kuumaa vettä kun ilmat on tullu ensin pois.Siis jos hana on auki eikä kenno ole tukossa.
Sulla on ilmaa systeemissä tai vesipumppu on mallia peltipyörätarvike..
Ei siellä kierrä vesi jos ei tule kuumaailmaa lämppäristä.Vesi ei kierrä jos on ilmaa tai pumppu viallinen,hihnat löysällä,termari rikki,kannentiivistevika siinä ekat tarkistus kohteet mitä tuli mieleen.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
haiskahtaa vähän siltä että sulla on se sekottaja jotenkin rikki tai jumissa. Kun käännät sitä, onko se normaalin jäykkä / tuleeko kylmällä kanssa ulkoilman kylmyistä ilmaa? Jos hana on löysä, se on saattanut irrota kiinnikkesitään sieltä tulipellin sisäpuolelta...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
hana.aa
sekoittaja toimii normaalisti,kääntyilee ainoastaan oikealla alueella eli ei vivut irti? kääntää kylmälle ja virtaus ilma kylmenee.
paikallaan käyden lämmöt nousee puoleen väliin ja flekti hörähtelee aika ajoin,kaikki vesiletkut niin kuumat ettei voi pitää kättä päällä,myös MOLEMMAT lämmityslaitteen kennolle menevät letkut.ja puhaltimesta tulee melkein kylmää. ja ajossa koneen lämpö tippuu (mittarin mukaan) ja samalla lisääntyy lämpimän ilman määrä?!?!?!eikä mitää muutosta vaikka muutin tuossa välillä vesien virtaus suuntia lämppärin kennossa.l letkujen paikkoja.ja kun tuossa päivällä laskin vettä tuosta kennosta läpi ei sieltä tullut edes tummaa vettä ja vesi virtasi läpi aivan kuin ei olisi mitää estettä.
paikallaan käyden lämmöt nousee puoleen väliin ja flekti hörähtelee aika ajoin,kaikki vesiletkut niin kuumat ettei voi pitää kättä päällä,myös MOLEMMAT lämmityslaitteen kennolle menevät letkut.ja puhaltimesta tulee melkein kylmää. ja ajossa koneen lämpö tippuu (mittarin mukaan) ja samalla lisääntyy lämpimän ilman määrä?!?!?!eikä mitää muutosta vaikka muutin tuossa välillä vesien virtaus suuntia lämppärin kennossa.l letkujen paikkoja.ja kun tuossa päivällä laskin vettä tuosta kennosta läpi ei sieltä tullut edes tummaa vettä ja vesi virtasi läpi aivan kuin ei olisi mitää estettä.
lämppäri puhetta
satuin lukemaan keskustelua ja huomasin puhetta ja pukinaa lämppärin letkujen välissä olevasta'' bleeder vallvesta''.itselläni cabrioletissä on sellainen paikallaan.kerran uusittu syystä että tiputti ulospäin nestettä.auto on lämmin kuin sauna ja lämpenee nopeasti jopa -30c vaikka hana on noin vähän yli puolessa säädössä. Ei niitä osia kannata sieltä heti taka mehtään nakella(vaikka apc: systeemin saakin)......?
Minulla oli vastaava ongelma 900 T16 automaatissa, hiukan sapetti kun lämpimäksi talviautoksi kehuttu saabi piti kuskin jäässä Koneessa lämmöt muuten ihan OK kaikin tavoin, ei mitään ihmeellistä, lämpöä ei vaan enää tullut kun lämpömittari nousi 1/2 nurkille... Ja tässä ei ollut mitään ihmeellisiä lisäventtiilejä koneen ja hanan välissä, ihan suorat letkut, ja hana vaihdettiin, ei vaikutusta... Nyt olis hyvä hetki vaihtaa vesipumppu jos siinä voisi olla vikaa... Koneella ei ole ajettu kun 95tkm
Hmm, tulikin mieleen... Onkohan sekin vaihdettu, eli voisiko olla joku laatuvapautettu tarvikepumppu kyseessä? Tarvii tutkia!
Hmm, tulikin mieleen... Onkohan sekin vaihdettu, eli voisiko olla joku laatuvapautettu tarvikepumppu kyseessä? Tarvii tutkia!
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
olisiko näin
sain tuossa käsiini satkun korjausoppaan ja siinä on kuvattu jäähdytys järjestelmä...
ja sitä silmäiltyäni tovin huomaan että kun lämmityslaitteen hana on kiinni vesi kulkee takaisin toista putkea eli kierto jatkuu vesi vain palaa aikaisemmin konehuoneen puolelle jolloin MOLEMMAT lämmityslaitteen vesiletkut ovat kuumat.
Kysymys kuuluu: pääsekö tuon hanan kimppuun muuten kuin purkamalla kojelaudan?se ei ilmeisesti aukea täysin auki?
ja puretaanko ylä- vai alapuoli vai kenties molemmat osat kojelaudasta?
ja sitä silmäiltyäni tovin huomaan että kun lämmityslaitteen hana on kiinni vesi kulkee takaisin toista putkea eli kierto jatkuu vesi vain palaa aikaisemmin konehuoneen puolelle jolloin MOLEMMAT lämmityslaitteen vesiletkut ovat kuumat.
Kysymys kuuluu: pääsekö tuon hanan kimppuun muuten kuin purkamalla kojelaudan?se ei ilmeisesti aukea täysin auki?
ja puretaanko ylä- vai alapuoli vai kenties molemmat osat kojelaudasta?
Tuli vaan mieleen että, oletko ilmannut sen järjestelmän kunnolla
Eli keula niin ylös että termostaatti kotelon ilmaus ruuvi on oltava ylempänä kun lämmityslaitteen kenno sitten auto kaymään ilmaus ruuvi auki ja lämppäri täysille käytellään niin kauan ettei ilmaa tule voi välillä sulkea ruuvin ja sitten taas hetken päästä auki.
Kyllä pitäis alkaa lämmintä tulemaan ( ehkä )
Eli keula niin ylös että termostaatti kotelon ilmaus ruuvi on oltava ylempänä kun lämmityslaitteen kenno sitten auto kaymään ilmaus ruuvi auki ja lämppäri täysille käytellään niin kauan ettei ilmaa tule voi välillä sulkea ruuvin ja sitten taas hetken päästä auki.
Kyllä pitäis alkaa lämmintä tulemaan ( ehkä )
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.