99 - Paleltaa
99 - Paleltaa
Sopivasti talven kynnyksellä ilmeni seuraavanlainen ongelma: puhaltaa sisään ainoastaan kylmää. Tarkistettuja asioita:
- Jäähdytysnestettä on tarpeeksi
- Vipu on asennossa "winter"
- Sisältä säädettäessä tuntuu selvä vastus, mutta asennosta riippumatta lopputulos on sama
- Olen ilmannut järjestelmän kahteen kertaan molemmista ruuveista ilman vaikutusta
Aina silloin tällöin hönkäsee hetkellisesti vähän lämpimämpää, mutta mistään lämpimästä ei edelleenkään voi puhua. Ideoita? Ehdotuksia?
- Jäähdytysnestettä on tarpeeksi
- Vipu on asennossa "winter"
- Sisältä säädettäessä tuntuu selvä vastus, mutta asennosta riippumatta lopputulos on sama
- Olen ilmannut järjestelmän kahteen kertaan molemmista ruuveista ilman vaikutusta
Aina silloin tällöin hönkäsee hetkellisesti vähän lämpimämpää, mutta mistään lämpimästä ei edelleenkään voi puhua. Ideoita? Ehdotuksia?
Re: 99 - Paleltaa
Pyydä kaveria kääntämään lämpönamikkaa ja katsele taskulampulla jarrutehostimen takaa, liikkuuko vaijeri hyvin. Kennon vivun näkee, kun ottaa sitä suojaavan peitekuoren pois. Peitekuoren kiinnitysruuviin pääsee muistaakseni käsiksi jarrutehostimen vasemmalta puolelta.
Se lämmityksen ja tuuletuksen säätöpaneeli on tosi surkeaa tekoa ja siellä voi hyvin joku muovilipare olla pettänyt, jonka vuoksi vaijerit ei enää liiku kunnolla. Vaijerit on myös fiksusti kiinnitetty sähköteipillä kojelaudan runkoon, eli teipin vanhetessa vaijerit pääsevät liikkumaan vapaasti, eikä säätönamikan kääntö enää välitä liikettä lämmityskennon vivulle.
Jos vaijerit toimivat oikein, niin sitten voi olla kennon termostaatin kapillaari tukossa. Se onkin jo vähän hankalampi korjattava, mutta jotain säätöjä sillekin on.
Täällä jotain juttua asiasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ri#p225454
Se lämmityksen ja tuuletuksen säätöpaneeli on tosi surkeaa tekoa ja siellä voi hyvin joku muovilipare olla pettänyt, jonka vuoksi vaijerit ei enää liiku kunnolla. Vaijerit on myös fiksusti kiinnitetty sähköteipillä kojelaudan runkoon, eli teipin vanhetessa vaijerit pääsevät liikkumaan vapaasti, eikä säätönamikan kääntö enää välitä liikettä lämmityskennon vivulle.
Jos vaijerit toimivat oikein, niin sitten voi olla kennon termostaatin kapillaari tukossa. Se onkin jo vähän hankalampi korjattava, mutta jotain säätöjä sillekin on.
Täällä jotain juttua asiasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ri#p225454
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 - Paleltaa
Tilanne siis on, että en ole esim. tällä viikolla koskenut säätönupikkaan kertaakaan ja 20 km työmatkalla saattaa, hyvällä tuurilla, hönkäistä pari minuuttia hieman ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa sisään. Näin kävi mm. tänään. Vaijerivikaan en siis jaksa uskoa, joskin senkin voi tarkistaa.
Re: 99 - Paleltaa
Kerran olen puhdistanut sen muovilaatikon siitä winter/summer-säätövivun takaa. Siellä oli vain koivun siemeniä hiukan liikaa, ei läpät sulkeutuneet kunnolla. En muista kuinka kylmältä auto tuntui, mutta se raaka ilma kylmentää varmasti. Ne vesiputket ilmeisesti lämpenevät, eli vesi kiertää?
Re: 99 - Paleltaa
siis kiertäähän sulla kuitenkin se neste siellä, ettei ole järjestelmä jäätynyt? Eli moottorin lämmöt ei myöskään nouse punaiselle? Onko jäähdyttimen kennolle menevä vesiletku kuuma?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 - Paleltaa
Kyllä se liemi siellä kiertää. Ajaessa saattaa neula nousta vähän yli puolivälin, kunnes termarin auetessa putoaa taas vähän sen alle. Myös ilmatessa ulos roiskiva neste on lämmintä, muttei polta lämppärin luona sormia.
Täytynee tuossa joskus vapaa-ajan koittaessa avata se luukku ja kurkata, mitä kaikkea siellä tapahtuu ja ei tapahdu.
Täytynee tuossa joskus vapaa-ajan koittaessa avata se luukku ja kurkata, mitä kaikkea siellä tapahtuu ja ei tapahdu.
Re: 99 - Paleltaa
Jos neste tosiaan roiskii, niin sitten vaikuttaa siltä, että järjestelmässä on ilmaa. Kyllä sieltä pitäisi ihan tasainen noro tulla, kun on saanut ilmat ulos.
Häviääkö jäähdytysnestettä minkä verran, eli joudutko usein lisäämään?
Häviääkö jäähdytysnestettä minkä verran, eli joudutko usein lisäämään?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 - Paleltaa
Valitettavasti 99:ssä lämmön tulo loppuu aika pian, jos jäähdytysjärjestelmään tulee ilmaa/kaasua jostain. Kansivika, pahvi vika tms. on todennäköinen. Lisää nestettä ja ilmaa lämmityslaite. Toimii jonkin aikaa, kunnes taas lämmöntulo loppuu... ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01