99 - Paleltaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Sopivasti talven kynnyksellä ilmeni seuraavanlainen ongelma: puhaltaa sisään ainoastaan kylmää. Tarkistettuja asioita:
- Jäähdytysnestettä on tarpeeksi
- Vipu on asennossa "winter"
- Sisältä säädettäessä tuntuu selvä vastus, mutta asennosta riippumatta lopputulos on sama
- Olen ilmannut järjestelmän kahteen kertaan molemmista ruuveista ilman vaikutusta

Aina silloin tällöin hönkäsee hetkellisesti vähän lämpimämpää, mutta mistään lämpimästä ei edelleenkään voi puhua. Ideoita? Ehdotuksia?
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pyydä kaveria kääntämään lämpönamikkaa ja katsele taskulampulla jarrutehostimen takaa, liikkuuko vaijeri hyvin. Kennon vivun näkee, kun ottaa sitä suojaavan peitekuoren pois. Peitekuoren kiinnitysruuviin pääsee muistaakseni käsiksi jarrutehostimen vasemmalta puolelta.
Se lämmityksen ja tuuletuksen säätöpaneeli on tosi surkeaa tekoa ja siellä voi hyvin joku muovilipare olla pettänyt, jonka vuoksi vaijerit ei enää liiku kunnolla. Vaijerit on myös fiksusti kiinnitetty sähköteipillä kojelaudan runkoon, eli teipin vanhetessa vaijerit pääsevät liikkumaan vapaasti, eikä säätönamikan kääntö enää välitä liikettä lämmityskennon vivulle.
Jos vaijerit toimivat oikein, niin sitten voi olla kennon termostaatin kapillaari tukossa. Se onkin jo vähän hankalampi korjattava, mutta jotain säätöjä sillekin on.

Täällä jotain juttua asiasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ri#p225454
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tilanne siis on, että en ole esim. tällä viikolla koskenut säätönupikkaan kertaakaan ja 20 km työmatkalla saattaa, hyvällä tuurilla, hönkäistä pari minuuttia hieman ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa sisään. Näin kävi mm. tänään. Vaijerivikaan en siis jaksa uskoa, joskin senkin voi tarkistaa.
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Numba »

Kerran olen puhdistanut sen muovilaatikon siitä winter/summer-säätövivun takaa. Siellä oli vain koivun siemeniä hiukan liikaa, ei läpät sulkeutuneet kunnolla. En muista kuinka kylmältä auto tuntui, mutta se raaka ilma kylmentää varmasti. Ne vesiputket ilmeisesti lämpenevät, eli vesi kiertää?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

siis kiertäähän sulla kuitenkin se neste siellä, ettei ole järjestelmä jäätynyt? Eli moottorin lämmöt ei myöskään nouse punaiselle? Onko jäähdyttimen kennolle menevä vesiletku kuuma?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kyllä se liemi siellä kiertää. Ajaessa saattaa neula nousta vähän yli puolivälin, kunnes termarin auetessa putoaa taas vähän sen alle. Myös ilmatessa ulos roiskiva neste on lämmintä, muttei polta lämppärin luona sormia.

Täytynee tuossa joskus vapaa-ajan koittaessa avata se luukku ja kurkata, mitä kaikkea siellä tapahtuu ja ei tapahdu.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos neste tosiaan roiskii, niin sitten vaikuttaa siltä, että järjestelmässä on ilmaa. Kyllä sieltä pitäisi ihan tasainen noro tulla, kun on saanut ilmat ulos.
Häviääkö jäähdytysnestettä minkä verran, eli joudutko usein lisäämään?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 - Paleltaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Valitettavasti 99:ssä lämmön tulo loppuu aika pian, jos jäähdytysjärjestelmään tulee ilmaa/kaasua jostain. Kansivika, pahvi vika tms. on todennäköinen. Lisää nestettä ja ilmaa lämmityslaite. Toimii jonkin aikaa, kunnes taas lämmöntulo loppuu... :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin