Satkun sisälämmönkierron ihmettelyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Satkun sisälämmönkierron ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja solex »

Vähän taustaa. Kyseinen härpäke toimi, siis lämpisi hienosti ennen kuin lämppärin hana sanoi sopimuksensa irti viime talvena. Hana tuli vaihdettua ja sen jälkeen tulikin sitten kohtuu viileä "koppi". Uusi "ominaisuus" jäi kun tuli sitten luontevasti vaihdettua toiseen vähän paremin lämpiävään satkuun kun sellainen pihasta löytyi sopivasti. Kesällä asiaan ei tullut tavetta kiinnittää huomiota mutta nyt kun alkaa kelit mennä pakkaselle niin toi lämppärikin alkaa tunua tarpeelliselta varusteelta.

Sitten itse asiaan. Satkun kojelaudan päissä oleviin yläpuolisiin suuttimiiin jotka ovat aina auki ilma kulkee lämppärin kennon kotelon alapuoleta samoin kuin jalkatilaan eteen ja taakse. Nämä toimivat, siis lämmintä tuuppaa. Sen sijaan kojelaudan alempiin säädettäviin suuttimiin ja tuulilasille meneviin suuttimiin tulee ainostaan haaleata ilmaa vaikka lämppäri olisi täysillä ja lisäksi aika pienellä paineella. Ilmeisesti läppärin kennon yläpuolella on jonkinlainen läppä joka säätelee näiden kahden edellisen toimintaa ja on mennyt väärään asentoon. Olenko oikeilla jäljillä? Ja jos olen niin pääseekö ko. läppään käsiksi yläpuolelta purkamalla kojetaulunnahkan vai onko mentävä alapuolelta ja irroitettava kenno? Lisäominaisuutena muuten keskikonsoli ja tuhkakuppi lämpiävät mukavasti.
Vastaa Viestiin