OG 900 ja etanoli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Ajelin tässä taas neljänsadan kilometrin lenkin vanhaa ja sairasta äitimuoria moikkaamaan. Matkalla tuli mieleen,että se voisi onnistua halvemmallakin.Käsittääkseni 8v OG900 toimisi vallan mainiosti etanolillakin,mutta kylmäkäynnistys ja muukin polttoaineensyöttö tarttis hieman säätöä ensin.
Nyt jo taitaa kylmäkäynnistyksen suuttimessa olla jotain pielessä,kun kylmänä lähtee kyllä käyntiin,mutta ei kestä ajaa ennenkuin konetta on hieman lämpimämmäksi käyttänyt.
Tarttis varmaan ruiskulle tehdä jotain ja myöskin kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Onkos kellään hyviä vinkkejä? Autohan on M1990 900i kat. Ja todennäköisesti 150-160t ajettu. Toissa keskiviikkona (24-vuotispäivänään) huomautuksitta katsastettu :)
Pelle
Saab 9000 CD 2,3TA -91
Saab 9000 CD 2,0TA -89
Saab 900i 8v -89

Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2052
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Taitaa kaikista Saabin koneista epätoivoisin saada toimimaan E85:lla olla juuri tuo i8 kat. Laihalle ei saisi mennä ettei katti paistu mutta vaikeaa voi olla saada systeemi virtaamaan kolmanneksen enemmän soossia samoista suuttimista ja kylmäkäynnistysrikastukset kuntoon.
9-3 2.0tA -99

Pelle
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Yksi kaverini ajoi koko viime talven 600000 ajetulla Volvo 740 kaasarivehkeellä puhtaalla RE85:llä.Lohkolämppäriä käyttäen ei tullut ongelmia. Kylmäkäynnistyksessä ei vaan tuntunut ryyppyvaijerissa pituus riittävän :)
Toinen tuttu taas ajelee vanhalla pösöllä,olisko 106,ostaen kympillä bensaa ja kahdella kympillä RE85:ttä. Kolmas kaveri osti jonkun muutossarjan Mondeoon ja ajelee tyytyväisenä,kesäisin ajelee myös jenkki-Fordillaan pelkällä RE85:llä.

Saabiko olisi muka huonompi tässä suhteessa?
Pelle
Saab 9000 CD 2,3TA -91
Saab 9000 CD 2,0TA -89
Saab 900i 8v -89

marvi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja marvi »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=97143 tuolla on aihetta fiilistelty melko paljon.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5283
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja mestari »

markkaikana kaveri tankkasi 100 mk pensaa diesel autoon ja illalla kun tankki laskettiin tyhjäksi lupauduin huolehtimaan pensa/diesel sotkusta ja heitin kuupan tankin piri pintaan ainetta ja laskin korvat luimussa tankillisen ja voidaan sanoa että auto kyllä kuuulosti käyntiääneltään kuin diesel nakutti aivan äärimm.

seuraavaan tankilliseen heitin vähän bensaa kyytipojaksi
kolme tankillista ajoin blandiksella ilman muuta havaittavaa ongelmaa

meniskö nykysaabilla enää moinen? :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Hessu kirjoitti:Taitaa kaikista Saabin koneista epätoivoisin saada toimimaan E85:lla olla juuri tuo i8 kat. Laihalle ei saisi mennä ettei katti paistu mutta vaikeaa voi olla saada systeemi virtaamaan kolmanneksen enemmän soossia samoista suuttimista ja kylmäkäynnistysrikastukset kuntoon.
ottaa katin pois välistä ja tankkaa vaan puolet re85. ja kylmäkäynnistyssuuttimelle painonappi rinnalle.

noin tullu päästeltyä vastaavalla 380tkm ajetulla vm 89 vuoden aikana jotain 20000km ja kesäsin menny kyl varmaan 70% tenulla matkassa, vedin ilmanoton putken puskurin alta aattelin että jos patopaine aukasisis alumiiniläppää pikkusen enemmän, tuntuu ainakin meno köykäseltä. kulutushan ei matkassa päätä huimaa. varmaan maksanu saapit jo ittensä pois tenuajolla.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

Pelle
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Ei kai kattia niin vaan saa pois välistä ottaa,kun se kumminkin lukee rekisteriotteessa?
Pelle
Saab 9000 CD 2,3TA -91
Saab 9000 CD 2,0TA -89
Saab 900i 8v -89

mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei saa ottaa pois, ja ei se varmaan ilman sitä leimastakaan läpi mene...
tuo mekaaninen ruisku katilla on juuri se kaikkein huonoin yhdistelmä omille virittelyille, jotenkin se jollain tahtiventtiilillä on toteutettu se sen ruiskun säätö muistaakseni..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu

kimmoa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
Oletko laskenut vai mutupohjaltako pädet?

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19831
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuningaskuluttajassa oli tänään juttua että

keskiverto kulutuksella 20tkm vuodessa ajava säästää n.300e vuodessa ajamalla e85 polttoaineella vrt 95:seen.

eli kuukautta kohti ei juur mitään ja varsinkin kun ei e85 tarjoavaa asemaa ole lähellä.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

marvi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja marvi »

Päivää kohden säästö on vielä pienempi. Jos jollekkin tuo 300 euroa/vuosi on ylimääräistä niin mielelläni keksin käyttöä ko. rahalle. :mrgreen:
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
mittasin 390tkm ajetun 16v og900 93vm kulutukseks 9L luokkaa. aika vaikee päästä johonkin 6L bensakulutukseen satkulla?

varmaan ei vaparilla kannata jos on auto täynnä kaaleja ja peräkärry peräs mut yksin ajellessa rauhallisessa vauhdissa lämpöarvon ero häviää kevyellä kuormituksella, vai oonko vääräs?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Soakki »

CHEVY2.8D kirjoitti:
kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
mittasin 390tkm ajetun 16v og900 93vm kulutukseks 9L luokkaa. aika vaikee päästä johonkin 6L bensakulutukseen satkulla?

varmaan ei vaparilla kannata jos on auto täynnä kaaleja ja peräkärry peräs mut yksin ajellessa rauhallisessa vauhdissa lämpöarvon ero häviää kevyellä kuormituksella, vai oonko vääräs?
Aika mataliin kulutuksiin oot päässyt. Itellä ässä vienyt satasella keskimäärin bensalla 8.5-9l ja etanolia vie 11-11.5l. Auto siis 900s -91. -431 suuttimet, ennakko 22 ja ahdot 1 bar.

kimmoa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Markkanenn kirjoitti:
kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
Oletko laskenut vai mutupohjaltako pädet?
En päde. Laskettu on. Ohessa sinullekin esimerkki:

Alavieskasta tenu 1.12 litra (saattoi olla kalliimpaakin kun viimeksi katsoin), kulutus 11.5 sataselle kuten yllä eräs kirjoittaa. Kulut 12.88e/100km

Ylivieskasta pensa 1.50 litra ja kulutus ylläolevan kokemuksen mukaan 9l/100km. Kulut 13.5e/100km

Vuodessa ajetaan 20000 eli 200 sataa kilsaa. Tuolla erotuksella "säästö" 124e. Jos markkakaan pitää investoida autoon tuon viinan polttamiseksi niin eihän siitä saa ikinä rahojaan takaisin. Lisäksi ihanuutena on puolittainen toiminta (kylmäkäynnistykset) ja huomattavasti tihentynyt tankkausväli. Lisäksi tuossa ei ole otettu huomioon sitä että tenua ei saa lähellekään joka asemalta ja monesti sen hakumatka itsessään muodostuu jo niin pitkäksi, että säästö menee siihen.

Bensankulutuksena 9l/100km on ainakin yläkanttiin, jos ajaa maantiepainotteista ajoa. Tenulla en osaa sanoa meneekö maantielläkin tuo 11.5 vai meniskö silloin vähemmällä.

Ja toiselle kirjoittajalle: lämpöarvoero ei kuittaudu koskaan sama mikä on se kuormitusaste. Jostainhan se voima on sinne moottoriin saatava, tarvittiin sitä sitten vähän eli paljon. Jos se kuittautuisi niin silloinhan kannattaisi polttaa moottorissa vettä jos ajaa vain kevyellä kuormalla. Puunpolttoympyröissä veden poltolla onkin aina raportoitu kaikkein korkeimmat hyötysuhteet...

Vastaa Viestiin