Markkanenn kirjoitti:kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
Oletko laskenut vai mutupohjaltako pädet?
En päde. Laskettu on. Ohessa sinullekin esimerkki:
Alavieskasta tenu 1.12 litra (saattoi olla kalliimpaakin kun viimeksi katsoin), kulutus 11.5 sataselle kuten yllä eräs kirjoittaa. Kulut 12.88e/100km
Ylivieskasta pensa 1.50 litra ja kulutus ylläolevan kokemuksen mukaan 9l/100km. Kulut 13.5e/100km
Vuodessa ajetaan 20000 eli 200 sataa kilsaa. Tuolla erotuksella "säästö" 124e. Jos markkakaan pitää investoida autoon tuon viinan polttamiseksi niin eihän siitä saa ikinä rahojaan takaisin. Lisäksi ihanuutena on puolittainen toiminta (kylmäkäynnistykset) ja huomattavasti tihentynyt tankkausväli. Lisäksi tuossa ei ole otettu huomioon sitä että tenua ei saa lähellekään joka asemalta ja monesti sen hakumatka itsessään muodostuu jo niin pitkäksi, että säästö menee siihen.
Bensankulutuksena 9l/100km on ainakin yläkanttiin, jos ajaa maantiepainotteista ajoa. Tenulla en osaa sanoa meneekö maantielläkin tuo 11.5 vai meniskö silloin vähemmällä.
Ja toiselle kirjoittajalle: lämpöarvoero ei kuittaudu koskaan sama mikä on se kuormitusaste. Jostainhan se voima on sinne moottoriin saatava, tarvittiin sitä sitten vähän eli paljon. Jos se kuittautuisi niin silloinhan kannattaisi polttaa moottorissa vettä jos ajaa vain kevyellä kuormalla. Puunpolttoympyröissä veden poltolla onkin aina raportoitu kaikkein korkeimmat hyötysuhteet...