OG 900 ja etanoli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

2t vehkeissä ei oikei passaa etanolia käyttää, ku saattaa viina huuhtoa öljyn pois kampiakselilta ja sen jälkee ei oo kovin pitkäikäne vehje. Onhan niitä toki etanoliin sekoittuvia öljyjä mutta maksavat enemmän kuin normibensa ja tavan 2t öljy. Jotenkin en jaksa uskoa että biltsun öljy sekoittuis Re85 tai edes voitelisi normibensankaan kanssa hyvin mutta äkkiäkös joku pellepeloton tuon koittaa sekoittamalla Re85 ja biltsun öljyä johonkin astiaan ja katsomalla seuraavana päivänä miltä näyttää.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

saisko 8venttiilisessä sille kylmäkäynnistyssuuttimelle jonkin pulssiohjauksen virranjakajalta ja miten se ois fiksuinta toteuttaa?

t
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt kun aikaa on mennyt ja etanoli tullu tutksi Saabisteille niin onkos joku jatkanut Re85 kokeiluja satkun kanssa?

Omaan 2.1 16v satkuun olisi suunnitteilla ahdin ja myös etanoli on ollut mielessä.
Kuinka hyvin -92 satku sietää letkujen jne osalta viunaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no tuo mun ostamani saab 99 jossa vuoden vuoden 92/93 t16 tekniikka ni tankissa oli etanolia. eli kyllä sillä on ajettu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Aika pitkältihän satkun polttoainelinja on polyamidiputkea joten sen suhteen ei isoa ongelmaa pitäisi olla. Konehuoneessa ja mahdollisesti tankilta korin sisään menevistä letkuista löytyy perinteistä letkua jotka toki olisi hyvä vaihtaa varmasti etanolia sietäviin.

Satkun moottoriohjaukset ovat sen verta antiikkista ja suljettua järjestelmää, että ns. flexfuelia toteuttaessa on turvauduttava kolmannen osapuolen lisäpalikoihin tai perehdyttävä moottorinohjaukseen sen verta syvällisesti, että saa vaihdettua Trionicin tai vastaavan modernimman ohjausjärjestelmän koneeseen. Toki bensanpaineen nostolla saa jonkinmoisen täysetanolikoneen tehtyä, mutta varsinkin turbon kera kuulostaa aika riskialttiilta puuhalta, ihan jo sen takia, että e85 ei ole tasalaatuista ympäri vuoden.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja marvi »

viewtopic.php?f=11&t=97143

Tuossa topicissa on aihetta käsitelty myös, alkuperäisosat kestää etanolin. Hauskin satku on ollut ehdottomasti etanolikäyttöinen.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Trionic 5.5 palikat jo suurimmilta osin hommattu. Joten softapuoli onnistuu helposti :D

Toi on hyvä uutinen että alkuperäisosat kestää pääosin hyvin etanolia, pari letkua nyt vaihtaa helposti.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja patse »

Turboon tehty muunnos ja vähän enemmänkin.

Saab 900S Turbon muunnos RE85-polttoaineellesopivaksi
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Saab.96 kirjoitti:
La Syys 21, 2019 17:32
Trionic 5.5 palikat jo suurimmilta osin hommattu. Joten softapuoli onnistuu helposti :D

Toi on hyvä uutinen että alkuperäisosat kestää pääosin hyvin etanolia, pari letkua nyt vaihtaa helposti.
Nostetaanpas tätä.

Vieläkö Trionic -konversioon löytyy helposti osia? DI-kasetteja näkyy olevan myynnissä vähän kaikkialla, mutta kuinkas muut osat, esim. johtosarjat? Yksi asia mikä mietityttää on tuo kampiakselin asentotunnistus, jonka Trionic tarvitsee. Joissakin satkuissa, kuten omassa allekirjoituksen vastaavassa, on kampiakselin asentotunnistin valmiiksi, jota EZK käyttää. Miksei se käy Trionicin kanssa?

Edit: typo
1991 900i 2,1l
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja dappercom »

huttuded kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 18:34
...Yksi asia mikä mietityttää on tuo kampiakselin asentotunnistus, jonka Trionic tarvitsee. Joissakin satkuissa, kuten omassa allekirjoituksen vastaavassa, on kampiakselin asentotunnistin valmiiksi, jota EZK käyttää. Miksei se käy Trionicin kanssa?
EZK:n käyttämä liipaisinpyörä on 2-0 -mallinen, eli 2 hammasta/pulssia kierrokselle. EZK ei tiedä moottorin tarkkaa positiota vaan vain saa referenssipulsseja, jotka ovat tieto siitä koska pitää sytyttää. Näihin referenssipulsseihin sitten oletettavasti on säädetty jotain offsettiä (ennakkoa tms.) EZK ei tiedä millä kierroksella syklin sisällä ollaan, joten se toimii hukkakipinällä.

Trionic ja DI/APC taas käyttää 60-2 -mallista liipaisinpyörää, eli 60 hammasta, joista kaksi uupuu. Tiheän pulssijonon ja puuttuvien hampaiden avulla Trionic pystyy päättelemään moottorin kulloisenkin position kierroksen sisällä melko tarkasti. Lisäksi sytytyskasetilta saatava kunkin sylinterin ionisaatiomittaustieto auttaa päättelemään kummalla syklin kierroksella kulloinkin ollaan. Trionic ei siis suoraan käytä hampaita sytytyksen referenssipulsseina vaan päättelee niistä position ja sytytystä ajetaan position pohjalta.

Eli siis lyhyesti: Erilaiset liipaisinpyörät ovat syynä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Pitää vielä tutkia olisiko tuo Trionic-konversio täysi itsemurha ja satkun pyhäinhäväistystä.
1991 900i 2,1l
Hanna T
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 08:30

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Hanna T »

Harkinnassa vm. -92 OG900. Mitä pitää tehdä että saa kulkemaan bioetanolilla JA bensalla? Kuten 9-5 vm 2002 teki. Se oli tosin jo alusta alkaen tehty flexifuel-autoksi ja vain softa piti ohjelmoida, mitään lisäpalikoita ei tarvittu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos satkussa katti on vaarassa niin voisiko pakoputkeen laittaa y haaran kuten saab 96 2 tums sport systemissä ja siihen joku oras valves eli kun ajetaan viinalla käännetään se ennen kattia suoraan putkeen ja kerran vuodessa leimalle mennessä käännetään katin kautta kulkemaan pakokaasut :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin