OG 900 ja etanoli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Jeps,

Ehkä E85:llä saattaa ihan 100% maantieajossa noin kymppiin päästä satasella. 10,4 l/100km on muistaakseni pienin kulutus tankillisella ollut minulla.

Toki täällä oli 98:n hinta kesällä jopa yli 1.80e, samalla kun E85 oli 1,09e :)

Toki kulutuksiin sitten vaikuttaa paljon sitten juuri millaisia ne päivittäiset ajot ovat.

Ehkä tässä talvikäytössä suurimmaksi E85:n aiheuttamaksi haitaksi kuitenkin sanoisin että sitä joutuu kylmäkäynnistyksissä / kylmällä koneella ajon yhteydessä öljyn joukkoon, ja jos ei aja välillä konetta kunnolla lämpimäksi niin saattaa jopa aiheuttaa ongelmia. Tämä jälleen mutulla mutta ainakin tuolla tonnaripuolella oli porukka huomannut samanlaista. Efektiä varmaan saa vähennettyä huolellisella esilämmityksellä.

Keskustelua kannattaisi jatkaa refuel ketjussa.

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

kimmoa kirjoitti: Ja toiselle kirjoittajalle: lämpöarvoero ei kuittaudu koskaan sama mikä on se kuormitusaste. Jostainhan se voima on sinne moottoriin saatava, tarvittiin sitä sitten vähän eli paljon. Jos se kuittautuisi niin silloinhan kannattaisi polttaa moottorissa vettä jos ajaa vain kevyellä kuormalla. Puunpolttoympyröissä veden poltolla onkin aina raportoitu kaikkein korkeimmat hyötysuhteet...
bensa-auton hyötysuhde osakuormalla on olennaisesti heikompi kuin dieselillä. esim tyhjäkäynnillä käydessä dsl vie ehkä n 1L/h mut bensavehkeellä menee moninkertaisesti.

jos lyöt bensa auton perään asuntovaunun niin kulutus pomppaa helposti tuplaksi mutta dsl:ssä saattaa pysyä melko samana.kulutus. oma kokemus 123 mersusta.

eikös energiamäärä järjestys ole etanoli - bensa - dsl / litraa kohti? eli etanolilla on siis päinvastainen ero kuin on bensalla ja dieselillä. eli etanolilla ei kannata ajella traileri perässä eikä kaupunkiajoa, mutta dsl on parhaimmillaan noissa molemmissa?

miksei noiden og saabien keskustelua etanolikäytösssä voi pitää tällä tavoin erillään? kysehän on eritason puuhastelusta kuin esim trionic jossa hoituu asia ittestään...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se moottorien hyötysuhde nyt ihan noin mene..

Etenkin autojen ottomoottoreissa on kyllä huono hyötysuhde osakuormalla vrt. diesel, yksi tärkeimmistä syistä on ilmamäärän kuristus kaasuläpällä koska ottomoottori on tarkka palotilan kokonaislambdalle, dieseli ei. Täyskuormalla etenkin isomman kokoluokan moottoreissa ero tasoittuu ja ottomoottori menee jopa dieselistä ohi hyötysuhteessa.

Ottomoottori on edelleen ottomoottori kävi se sitten bensalla tai etanolilla, lähinnä etanolin etuna on nopeampi palamisnopeus ja korkea oktaaniluku etenkin höyrystymisen jäähdyttävän vaikutuksen vuoksi. Korkealla kuormalla hyötysuhde on bensaa parempi, pienillä kuormilla ei juuri eroa.

Sen sijaan kylmällä moottorilla etanolia kuluu enemmän kuin bensaa, johtuen pääasiassa epätäydellisestä höyrystymisestä. Kylmärikastusta tarvitaan pakkasilla moninkertaisesti ja isompi osa polttoaineesta päätyy suoraan pakoputkesta pihalle palamattomana tai männänrenkaiden ohi öljypohjaan.

Lämpöarvojen ero bensa vs. e85 on 40%, mutta käytännössä hyötysuhde paranee etanolikäytössä (etenkin turbomoottorissa, kun sytytysennakkoa voidaan kuormituksessa lisätä) sen verran että kulutusnousu on 30-40% haarukassa. Lyhyessä pätkäajossa kylmällä moottorilla etanoli ei kannata, kaikissa muissa tilanteissa kannattaa kunhan litrahinnassa on vähintään 40% eroa etanolin hyväksi.
Hyötysuhteen parantuminen johtuu ihan termodynamiikasta, lämmönvapautumisen muoto muuttuu edullisemmaksi kun palamisnopeus on korkeampi ja kun ennakko on optimaalinen (oktaaniluvun takia bensalla ei aina voi optimiksi säätää, etenkään ahdetussa).

Lämpöarvo per litra on dieselissä hieman bensaa korkeampi kyllä (n. 10%), kiloissa itse asiassa toisinpäin, mutta dieselin tiheys on bensaa suurempi.

Vaunua hinatessa on moottorikohtaista miten se kulutus nousee, ei dieselillä tässä sinänsä mitään etua ole jos verrataan vääntävään ja edes jotenkin moderniin bensakoneeseen (iso vapari tai turbo - ja W123 mersu on museokamaa), jota ei tarvitse huudattaa kierroksilla. Etanolikäyttöinen turbomoottori lienee parhaimmasta päästä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

mulla on ilmanputsari käännetty ottamaan haitariputken kautta ilmaa puskurin alta, kyl tuo patopaine jonkunverran kompensoi sitä kaasuläpän kuristuksen huonontamaa palotilan täyttymistä, tuli jo kakarana mopossa testattua käytännön kokeissa,

jos alipaine vaihtuu vähän pienemmäksi ylipaineeksi niin onhan se jo merkittävä muutos...

k-jetronikilla oli selvä ero vastavalla järjestelylllä kun nopeus nousi yli 90kmh, säätää seosta rikkaammallekin kaiketi, etanolilla toimi puhtaasti 70% seoksella.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin siellä imusarjassahan on aina sama paine kun pyydät kaasupolkimella samaa tehoa ja kuristat kaasuläpällä sinne sellaisen alipaineen että lambda on 1.
Toki pieni ilo on jos ennen kaasuläppää siellä on "ilmaiseksi" tehty ylipaine. Mutta ihan toimintaperiaatteesta se johtuu että imusarjassa on väkisin osakuormalla alipaine bensamoottorissa. Voihan sen kuristuksen tietysti imuventtiililläkin tehdä mutta efektiivinen puristussuhde on väkisin matala kuristetun täytöksen vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

tosta modifikaatiosta vielä kun itsellä on kylmäkäynnistyssuutin rinnankytketty katkaisijan yli ykköspytylle. niin eikös se lamda vastaavasti säädä laihemmalle jos menee isomman suuttimen takia yli sen 25% kuin mitä optimi etanolilla ajaessa on? 15% puoleen ja toiseen? toimii aika nätisti matkassa 80 rajotuksilla se 9-10L useamman tankkauksen keskiarvo ja ce valo ei pala. mut palas jos ei ois tota patopaine ahtamista...

koemielessä vitosella nykimättä tasamaalla 60kmh 2 hengen kuormassa. bensalla nykisi.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän lambdasäätö sitä kokonaisseosta korjaa laihemmalle jos meinaa mennä rikkaammalle kuin lambda 1 johon säätö tähtää. Sen saavuttamiseksi tarvitaan +40% polttoainetta ja pitempiaikainen korjausvara on yleensä +25%. Tuo kun ylittyy niin CE syttyy.

Jos se imuputken sijoitus estää CE:n palamisen niin se pikemminkin jostain syystä rikastaa seosta, kenties massamittarin alkaa näyttää yläkanttiin. Vanhemmitenhan massamittarit kuluu siten että näyttävät alakanttiin ja lambda joutuu korjaamaan sitä eli tuo voi osittain kompensoitua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

vahajub
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moe!

Mitä minä olen ymmärtänyt tuosta re85 polttoaineesta niin sillähän ei haeta mitään säästöjä tms, vaan puhtaampia päästöjä...ja maailma pelastuu :wink:
Jäsen 4448
900 2.1 3D-92./ 9-5 2.0 SE -99. Chrysler grand voyager 3.3 -02

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pienempiä fossiilisia CO2 päästöjä etenkin joo, samoin vähemmän öljyrahaa arabeille, enemmän jätteen hyödyntämistä, enemmän tehoa/vääntöä turbomoottoreihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:Pienempiä fossiilisia CO2 päästöjä etenkin joo,
Pistetäänpä tämän jcarlsonin viestin jatkeeksi vielä sekin, että etanolille pystyy konverteeraamaan jopa ruohonleikkurinkin jos halua riittää, siitähän ne päästöt vähenee vähän pirusti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

oksasilppurissakin tekumseh huolii paksumpaa karahkaa kitaan kun on etanolia tankissa, vaatii tosin bensaa käynnistykseen mut suurin osa suursäkkiin puhalletusta hakkeesta on kyl sit etanolilla tuotettua...
eikä tule pää kipeäksi bensankatkusta. :lol: päältäajettavasta tais palaa venttiili, hyvin se silläkin pelas mut ois pitäny älytä ruuvailla seosta.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

kimmoa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mopon vauhdin aiheuttama patopaine on jotain reilut 10Pa, et huomaa sitä ajossa kyllä mitenkään. Tunne on ihan psykosomaattista perua. Lisäksi, jos kaasarissa on ylipaine, bensaa tulee suuttimesta vähemmän kun sen bensan tulo suuttimesta perustuu paine-eroon. Saat kaupan päälle vielä laihan seoksen joka todennäköisesti vain vähentää sitä tehoa.

Puutarhakoneessa minäkin oon viinaa käyttänyt, kun saa mukavamman katkun pakokaasuihin eikä tuu kaali niin kipeäksi kun leikkaa ruohoa. Tehoa on kyllä vähemmän, kun moottoriin menee sama määrä polttoainetta ja lämpöarvo tippuu sen 40%. En siis niele tuotakaan väitettä että silppuri antais viinalla enemmän tehoa, ellet sitten ole säätänyt sitä viinalle. Noita pienkoneiden kaasuttimia vaan ei yleensä voi säätää, ainakaan yhtäkään noita ei ole voinut mitä mun omistuksessa on.

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

kimmoa kirjoitti: En siis niele tuotakaan väitettä että silppuri antais viinalla enemmän tehoa, ellet sitten ole säätänyt sitä viinalle. Noita pienkoneiden kaasuttimia vaan ei yleensä voi säätää, ainakaan yhtäkään noita ei ole voinut mitä mun omistuksessa on.
Jees ei niitä paljoa pysty säätelemään, mutta suuttimia pystyy aina poraamaan isommaksi ja se riittää koneen toimimiseen paremmin ja myös käyntiin saamiseen.

EDIT: tässä hieman neuvoa kaasutin moottorin fixaukseen, sori vaan et se on ruotsiksi, mutta en löytänyt samaa härmäksi.

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

kimmoa kirjoitti:Mopon vauhdin aiheuttama patopaine on jotain reilut 10Pa, et huomaa sitä ajossa kyllä mitenkään. Tunne on ihan psykosomaattista perua. Lisäksi, jos kaasarissa on ylipaine, bensaa tulee suuttimesta vähemmän kun sen bensan tulo suuttimesta perustuu paine-eroon. Saat kaupan päälle vielä laihan seoksen joka todennäköisesti vain vähentää sitä tehoa.

Puutarhakoneessa minäkin oon viinaa käyttänyt, kun saa mukavamman katkun pakokaasuihin eikä tuu kaali niin kipeäksi kun leikkaa ruohoa. Tehoa on kyllä vähemmän, kun moottoriin menee sama määrä polttoainetta ja lämpöarvo tippuu sen 40%. En siis niele tuotakaan väitettä että silppuri antais viinalla enemmän tehoa, ellet sitten ole säätänyt sitä viinalle. Noita pienkoneiden kaasuttimia vaan ei yleensä voi säätää, ainakaan yhtäkään noita ei ole voinut mitä mun omistuksessa on.
mulla oli joskus appiukon ex-turbovolvo josta oli tosin mulle tullessa kiinnileikannut ahdin poistettu mut sama vaakasolexzenith tjsp siinä oli vaparinakin ja tuskin oli edes neulan korkeutta vaihdettu...

eikös semmoinen luistikaasari niinkuin mopossakin kuitenkin perustu virtausmäärään ja sen aikaansaamaan kuristuskohdan aerosoli imuun suuttimesta tai miten se asia hienosti kuuluu sanoa...
kyl se 28v sitten uus vakioraisu kulki 45 mut reilun skoopin rakentelemalla nopeus oli sen mittari 60:n ja hakkas viisari toppariin samaa tietä ajellessa. kyl tota ittekin ihmettelin. oisko tuossa se palotilan täyttö ollu jostain kuristetusta kaasarista johtuen vähän huononsorttinen vakiona. ei silloin edes meteli kasvanu eli ei ollu imuäänenvaimennusta poistettu ja psykologinen meteli=teho ilmiö jäi saavuttamatta... :roll:

toi silppurin säätöhän tapahtuu kuristusläpän ja jonkinsortin säätösuuttimen (kaasarin pohjassa) avulla. eikös etanolilla vääntömomenttia väitetä paremmaksi?

yhellä tutulla on bensakasi ja iso holley jenkkifarkussa ja ajelee kohtuullisella etanolikulutuksella vaikka yleensä sanotaan että ei se toimi noissa kaasarivehkeissä tai 1-pisteruiskuissa kun imusarja ei jaa ainetta tarpeeksi tasaisesti... kuinkahan se bensalla sit toimii?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

isotpojat väitti että etanolia voi käyttää moottorisahassa, että se halvin bilteman 2t öljy sekottuu hyvin etanoliin. enpähän heti usko tuota, kun tietää noi sahojen kiinnileikkautumis taipumukset liiankin hyvin. :roll:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

Vastaa Viestiin