Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Viesti Kirjoittaja illias »

EDIT: Otsikko muutettu, koska asialla ei ollut käynnistyksen eston kanssa mitään tekemistä.

Moro,

Olen ausseissa ja ostin täältä 87 vuosimallin og900 aeron. Manuaali ja kaikilla mausteilla. Hieno auto kertakaikkiaan.

Tässä Saabissa on jälkiasennettu(repeller-merkkinen) varashälytin / käynnistyksen esto. Avainta mulla ei siihen ole, ja myyjä sanoi että sitä ei ole kytketty.

Aloin sitten irrottaan koko mötikän, ja mitä tapahtuikaan. Laitoin akun kiinni, niin autoon tuli virrat ja avain pyörii virtalukossa tyhjää ilman mitään vastusta. Virrat saa pois vain akun kengän irrottamalla.

Hyviä ideoita odotellessa....
Viimeksi muokannut illias, To Joulu 12, 2013 05:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistyksen esto / Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tuolla ole mitään tekemistä käynnistyksen eston tai hälyttimen kanssa, paitsi että mm. Käynnistäminen on estynyt.

Lukkosylinterin alta on katkennut virtalukon pohjalle liikkeen välittävien rattaiden tartuntakynnet. Keppikonsoli vaihtoon, rattaiden korjaussarjaa ei oikein ole enää tarjolla.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=73483

Vai kokeilitko kääntää avainta starttiasentoon asti, olisiko hälyn sähköt jotenkin solmussa ja sen takia meni virrat päälle virtalukosta riippumatta. Jos noin olisi, pitäisi startti avaimesta onnistua silti.

Meneekö vaihdekepin pakkilukko päälle?
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Käynnistyksen esto / Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Viesti Kirjoittaja illias »

Kattelinkin jo tuota toista topiikkia.

Kääntelin avainta joka asentoon, mutta se pyörii vapaasti ja lähtee irti missä asennossa tahansa.

Pakkilukko toimi aluksi kun ostin auton, mutta pian sen jälkeen on avain irronnut missä asennossa tahansa.

Melkoinen yhteensattuma kyllä, että tuo avaimen vapaaliike alkoi juuri silloin kun olin ottanut hälyttimen pistokkeen irti - laitoin akun kengän kiinni ja menin autoon laittamaan virtoja päälle.

Ilmeisesti kuitenkin on niin, että tuota avaimen vapaaliikettä ei mikään sähköinen operaatio ole saanut aikaiseksi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistyksen esto / Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Viesti Kirjoittaja jus »

Avain irtoaa joka asennossa: kuluneet haitat lukkosylinterissä, kulunut avain

Avain pyörii vapaasti, ei starttaa, ei mene virrat päälle/pois: kynnet poikki

Avaimen kääntymiselle ei ole toimivassa autossa muuta mekaanista rajoitetta kuin pakkilukko, pakki pitää olla kunnolla päällä ennen kuin avaimen saa käännettyä nolla-asentoon. Jos vaihteensiirtotanko on väärin säädetty, voi saada avaimen nollille pakin ollessa "hilkulla". Siitä voi tulla seurauksena sitten vastusta kääntäessä seuraavalla kerralla virtoja päälle, pakki pitäisi taas olla kunnolla kytkettynä.

Jos avainta vääntää väkisin pakkilukon jarrutellessa, ne kynnet lukkosylinterin alta menevät poikki. Auto on sinulle uusi, mutta onko OG-satku/99/90 pakkilukko ja virtalukon logiikka muuten tuttu?

Ajonestot katkovat releillä yleensä starttiherätettä, sytytystä ja bensansyöttöä, yhdessäkään en ole tavannut mekaanista avaimen kääntymistä estävää solenoidia tms.

Tuolla toinenkin viestiketju samasta aiheesta, kuva virtalukon rattaista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 99#p822099
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Käynnistyksen esto / Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Viesti Kirjoittaja illias »

Kaippa se on mahdollista, että joku koeajaja tai jopa minä itse olen tuon rikkonut väkisin vääntämällä. Mulla on aiemminkin ollut og satku ja 99, mutta niissä tuo avain on irronnut jo ostettaessa joka asennossa. Tässä yksilössä tosiaan alkuun toimi, ja olinkin varsin hämilläni. Muutaman kerran aloin kiskomaan avainta irti ennenkuin hokasin että se on unohtunut laittaa pakille.

Ei auta kuin korjata. Motonetin valikoimassa ei enää korjaussarjaa näyttänyt olevan. Olisi kyllä kiva vaihtaa uudet osat, kun tuo auto varmasti tulee pidettyä itsellä hamaaseen loppuun saakka.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Avain pyörii tyhjää virtalukossa

Viesti Kirjoittaja illias »

Otin tuon nyt irti ja lukkosylinterin pohjassa olevassa hahlossa oli pari kynsimäistä metallinpalasta irrallaan. Jenkeistä näyttäisi saavan korjaussarjaa vielä: http://www.eeuroparts.com/Parts/7360/Ig ... t-9337445/
Vastaa Viestiin