katsastus..
katsastus..
-88, 900i pomppasi oikean etuiskarin lautasesta. Onko tuo minkälainen operaatio tälläiselle mopoajan asentajalle? P.S. Inssi hakkasi ja paukutti pohjaa siihen malliin, että tulin jo sanoneeksi, että kyllä sieltä varmaan reikä löytyy kun teet sen ensin.
Saabiin vain takajouset vaihtaneena en voi satavarmasti sanoa, mutta golf II:sen McPhersoneiden kanssa pärjättiin ihan ok. Ei ne alustahommat koskaan kivoja ole, mutta kyllä tuo kotimieheltä onnistuu jos on työkalut ja hermot kunnossa. Vinkkinä kannattaa hakea uudet osat tai kunnostaa käytetyt valmiiksi. Huonoja käytettyjä ei kannata laittaa, mutta peltipuhtaaksi harjattuna ja massattuna on ainakin meillä kestänyt.
Syksyllä oman satkun katsastuksessa kerroin että pohja on ehjä. Inssi totesi vain, että pakko on kokeilla. Sanoin, että: "jos lyöt kovaa, niin mä lyön sua".
Syksyllä oman satkun katsastuksessa kerroin että pohja on ehjä. Inssi totesi vain, että pakko on kokeilla. Sanoin, että: "jos lyöt kovaa, niin mä lyön sua".

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Homma voi viedä hetken aikaa. Tarviit vain jousipuristimen/puristimet.
Elikkä, kyseinen nurkka ylös, rengas irti. Sitten vain puristimilla jousi kasaan. Jos autossa on orkkisjouset, niin etujousi on melko pitkä ja vaatii kohtuu paljon puristusta, että sen saa tulemaan ulos. Toki, hommaa helpottaa loppuvaiheessa juuri sen jousen aluslautasen irroitus(pultin poisto). Jousi tulee mukana ulos, kun irroitat sen aluslautasen. Sitten vaan uusi lautanen tilalle, pieni kampeaminen paikalleen, mahdollisesti myös uusi pultti ja lukkomutteri. Ja lopuksi puristimen/puristimien vapautus hitaasti. Kannattaa varmistaa, että jousi tulee oikeaan asentoon sekä alhaalla että ylhäällä, jossa sillä on kuminen tuki. Olikohan tuossa kaikki. Ei millään tahdo muistaa kaikkea, vaikka juuri viime kesänä laitoin Lesjöforsin madallussarjan alle. Muut oikaiskoon sitten.
Niin ja ei sitten kannata hommata mitään käytettyä osaa tilalle, uutta kehiin vain. Motonetistä uudet ei muistaakseni maksa 16€:a enempää/kpl. Ja kun on yhden nurkan harjoitellut, niin samalla höyryllä kannattaa tehdä se toinenkin.
Matti
Elikkä, kyseinen nurkka ylös, rengas irti. Sitten vain puristimilla jousi kasaan. Jos autossa on orkkisjouset, niin etujousi on melko pitkä ja vaatii kohtuu paljon puristusta, että sen saa tulemaan ulos. Toki, hommaa helpottaa loppuvaiheessa juuri sen jousen aluslautasen irroitus(pultin poisto). Jousi tulee mukana ulos, kun irroitat sen aluslautasen. Sitten vaan uusi lautanen tilalle, pieni kampeaminen paikalleen, mahdollisesti myös uusi pultti ja lukkomutteri. Ja lopuksi puristimen/puristimien vapautus hitaasti. Kannattaa varmistaa, että jousi tulee oikeaan asentoon sekä alhaalla että ylhäällä, jossa sillä on kuminen tuki. Olikohan tuossa kaikki. Ei millään tahdo muistaa kaikkea, vaikka juuri viime kesänä laitoin Lesjöforsin madallussarjan alle. Muut oikaiskoon sitten.
Niin ja ei sitten kannata hommata mitään käytettyä osaa tilalle, uutta kehiin vain. Motonetistä uudet ei muistaakseni maksa 16€:a enempää/kpl. Ja kun on yhden nurkan harjoitellut, niin samalla höyryllä kannattaa tehdä se toinenkin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tuo jousikupin vaihto on tosiaan aika operaatio ei kannata ihan kepsuilla puristimilla edes ryhtyä yrittämään kun jousi on todellakin pitkä.
Emännän 89 satkusta inssi raakkas taka iskarin, käsijarrun ja päästöt.
No on tässä kuukaus aikaa laittaa.
Emännän 89 satkusta inssi raakkas taka iskarin, käsijarrun ja päästöt.
No on tässä kuukaus aikaa laittaa.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Muisti palailee pätkittäin...
Jeps, mullakin oli käytössä 3 kpl puristimia, joista aloitin kahdella ja sitten kun puristusvara läheni loppuaan, niin vaihdoin ensin toiselle puolelle jousta uuden puristimen jatkamaan siitä, mihin vanha jäi ja sitten siirsin sen vapautuneen puristimen taas toiselle puolelle jatkamaan... oli hidasta hommaa. Ja kun puristimien kierre oli vielä niin helkkarin tiheetä. Vaikeaa tämän enempää neuvoa kirjallisesti, kyllä sen kokeilemalla huomaa, miten kannattaa ne puristimet sijoitella jne.
Lesjön etujouset oli muuten helppo laittaa paikalleen, ei tarvinnu kun pikkasen puristaa, niin sinne meni. Olihan nuissa melkonen pituuserokin lattialla
Matti
kas, pääsin Airoksi
Jeps, mullakin oli käytössä 3 kpl puristimia, joista aloitin kahdella ja sitten kun puristusvara läheni loppuaan, niin vaihdoin ensin toiselle puolelle jousta uuden puristimen jatkamaan siitä, mihin vanha jäi ja sitten siirsin sen vapautuneen puristimen taas toiselle puolelle jatkamaan... oli hidasta hommaa. Ja kun puristimien kierre oli vielä niin helkkarin tiheetä. Vaikeaa tämän enempää neuvoa kirjallisesti, kyllä sen kokeilemalla huomaa, miten kannattaa ne puristimet sijoitella jne.
Lesjön etujouset oli muuten helppo laittaa paikalleen, ei tarvinnu kun pikkasen puristaa, niin sinne meni. Olihan nuissa melkonen pituuserokin lattialla

Matti
kas, pääsin Airoksi

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
[quote="G-mies"]Muisti palailee pätkittäin...
Jeps, mullakin oli käytössä 3 kpl puristimia, joista aloitin kahdella ja sitten kun puristusvara läheni loppuaan, niin vaihdoin ensin toiselle puolelle jousta uuden puristimen jatkamaan siitä, mihin vanha jäi ja sitten siirsin sen vapautuneen puristimen taas toiselle puolelle jatkamaan... oli hidasta hommaa. Ja kun puristimien kierre oli vielä niin helkkarin tiheetä. Vaikeaa tämän enempää neuvoa kirjallisesti, kyllä sen kokeilemalla huomaa, miten kannattaa ne puristimet sijoitella jne.
Lesjön etujouset oli muuten helppo laittaa paikalleen, ei tarvinnu kun pikkasen puristaa, niin sinne meni. Olihan nuissa melkonen pituuserokin lattialla
Matti
Tuossa hommassa on meillä onneksi paineilma vehkeet niin ei tartte hikipäässä vääntää
kas, pääsin Airoksi
[/quote]
Jeps, mullakin oli käytössä 3 kpl puristimia, joista aloitin kahdella ja sitten kun puristusvara läheni loppuaan, niin vaihdoin ensin toiselle puolelle jousta uuden puristimen jatkamaan siitä, mihin vanha jäi ja sitten siirsin sen vapautuneen puristimen taas toiselle puolelle jatkamaan... oli hidasta hommaa. Ja kun puristimien kierre oli vielä niin helkkarin tiheetä. Vaikeaa tämän enempää neuvoa kirjallisesti, kyllä sen kokeilemalla huomaa, miten kannattaa ne puristimet sijoitella jne.
Lesjön etujouset oli muuten helppo laittaa paikalleen, ei tarvinnu kun pikkasen puristaa, niin sinne meni. Olihan nuissa melkonen pituuserokin lattialla

Matti
Tuossa hommassa on meillä onneksi paineilma vehkeet niin ei tartte hikipäässä vääntää


kas, pääsin Airoksi

Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mitenkäs jos tunkkaa ensin toisella tunkilla kulman ilmaan, fillari irti ja sitten tunkkaa toisella tunkilla tukivarresta ylöspäin. Sitten vaan puristin paikoilleen kun jousi on jo jonnin verran kasassa, kummasti vähentyy puristimen ruuvaaminen
Näin ainakin itse tuli toimittua palloniveltä vaihtaessa (runkopalkki ei kestänyt jousikuormaa, joten joutui puristamaan jousen läjään...)

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kiitoksia..
..neuvoista
Kai tuo täytyy itse koettaa, kun sopivasti tuli duunipaikkaan hallitilaa, jossa voi autoaan huoltaa.

No laitetaan tämän saman otsikon alle omat ongelmat katsastukses....
Eli käväsin katsastamassa saabin tässä pari viikkoa sitten ja vikaa löytys sen verran että kässärin ollessa päällä vasen pyörä ei lukkiudu ollenkaan.
Oliskohan se vaijeri vaan löysällä tai poikki? Ja jos on löysällä niin onkohan paha homma vaihtaa uus vaijeri tilalle? Jos se on löysällä vaan niin se säätöhän on aika yksinkertainen juttu, ilmeisesti.
Niin ja mullahan on 900i -88. automaatti. Kässäri vaikuttaa takapyöriin??
Eli käväsin katsastamassa saabin tässä pari viikkoa sitten ja vikaa löytys sen verran että kässärin ollessa päällä vasen pyörä ei lukkiudu ollenkaan.

Oliskohan se vaijeri vaan löysällä tai poikki? Ja jos on löysällä niin onkohan paha homma vaihtaa uus vaijeri tilalle? Jos se on löysällä vaan niin se säätöhän on aika yksinkertainen juttu, ilmeisesti.

Niin ja mullahan on 900i -88. automaatti. Kässäri vaikuttaa takapyöriin??
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Ei insinööria saa lyödä sekin on pohjimmiltaan ihminen,katsokaa vaikka sen jalanjälkeä,samanlainen kuin ihmiselläkin.
Mites Teknikot sitten? Niitäkin on aikapaljon Kats.asemilla
Mites Teknikot sitten? Niitäkin on aikapaljon Kats.asemilla
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015