8v turbon polttoainepaineet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

8v turbon polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja kms »

Olen ymmärtänyt, että vakio K-jetissä polttoaine ei riitä kun n.190hv tehoihin. Ilmeisesti kuitenkin suuttimet pystyisivät tuottamaan enemmän, mutta nähtävästi poilttoaineen painetta ahdolla korottava systeemi ei pysy mukana. Kö?

Eikö K-jettiin voisi helposti laittaa ihan "Vakio" virikaupasta ostetun turboon tarkoitetun polttoainepaineen tasaajan ja heittää alkuperäisellä riistaeläintä?

Alkuperäisessähän on tietysti kylmäkäynnistykseen osallistuva systeemi, mutta mitä sitten vaikka kone hiukan nykisi kylmänä? :?:

Vai olenko aivan pihalla? :?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

En välttämättä tajunnut ehdotustasi oikein, mutta k-jetissä bensan määrää säätelee määräjakaja. Tuo jakaja on juuri se "pullonkaula" systeemissä. Muista myös, että ilmamäärämittari huonontaa virtausta jo n. 10%.

Jos korvaisit koko systeemin esim. megasquirtilla, suorituskykyyn olisi mahdollista saada huomattavampaa muutosta. Nämä asiat ainakin tarvitset megasquirtin lisäksi t8 koneeseen. Itse megasquirt 120e (partcolta tilattava rakennussarja). B-koneen imusarja + bensakisko ja pa paineen säädin, sähkösuuttimet, johdotus yms. Listasta varmaankin puuttuu vielä tarvittavia osia, mutta eipä tullut tähän hätään mieleen :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Aihetta sivuten mitenkäs jos laittas jostai porchest tai isommasta audist ton k-jetin jakajan ja tulppais ne ylimmääräiset lähöt (jos on sellasii) ni eik siin sit pitäs riittää toi soppa pitemmälle ku 190hp?
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Juu MegaSquirt on tuttu laite, mutta tahtoo pitää systeemin yksinkertasena.

Olin/olen siinä uskossa ettei määräjakaja ole pullonkaula kuin vakiobensanpaineilla.
Turbossahan on siinä termarikotelon vieressä olevassa warm up regulator:issa (En tiedä möykyn suomenkielistä nimeä) kalvo johon johdetaan ahtopainetta ja tämä värkki rikastaa/nostaa polttoainepainetta ahdolla.

Näinollen tuntuisi loogiselta, että jos nostaisi polttoainepainetta enemmän, niin ei kone ainakaan kävisi laihalla.


:?:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohjauspaineensäädin/venttiili on tuon värkin nimi, joka rikastaa seosta. Sitä on tiemmä jotkut säätäneet, mutta kuulemma on aika hankalaa saada kohdalleen, varsinkaan niin että seokset pysyisivät koko kierrosalueella järkevinä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Silläpä juuri ajattelin, jos mötikän korvaisi RuiskuTurboon tarkoitetulla bensapaineensäätimellä.
Eivät montaa euroa maksa...
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

K-jetronicin järjestelmäpaineen säädin on määränsäätimen kanssa samoissa kuorissa ja se loota termarin luona on ohjauspaineen säädin, joka säätää ilmamäärämittarin lätkän vastapainetta ja siten vaikuttaa syötetyn bensan määrään. Kylmänä vastapaine on pienempi ja silloin samalla ilmamäärällä lätkä nousee enemmän ja ruisku syöttää enemmän bensaa. Samoin suuremmilla ahtopaineilla ja taas lämpimänä päinvastoin.

Se loota ei siis suoraan säädä ruiskutettavan bensan painetta.

Lainaus täältä http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm, en ota asiasta mitään vastuuta: "Bensanpaineen noston voi tehdä järjestelmäpaineensäätimen jousen alle laitettavalla jousella. 2mm paksuinen jousi nostaa painetta noin 10psi"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

samppa kirjoitti:"Bensanpaineen noston voi tehdä järjestelmäpaineensäätimen jousen alle laitettavalla jousella. 2mm paksuinen jousi nostaa painetta noin 10psi"
Prikka sinne pitää laittaa eikä jousi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

joo, en tiijä sitten, että käviskö jousiprikka
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Millin prikka on todettu hyväksi. Paineet nousee n. 6bar tienoille ja sen orggis pumppu vielä kestää.
Aki Peltola #1132
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...Ahaa... :)
No nyt alkaa homma hahmottua.

Kiitos!!!
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:twisted:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
penaa
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 17:59
Paikkakunta: pk-seutu

Viesti Kirjoittaja penaa »

Onkos muuten 0 438 100 057 turbo 99:n määräjakaja? ainakin googlen mukaan pitäisi olla?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

penaa kirjoitti:Onkos muuten 0 438 100 057 turbo 99:n määräjakaja? ainakin googlen mukaan pitäisi olla?
On.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Func
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 12, 2005 17:01
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Func »

Voiskos tuota ohjauspainensäädintä käyttää vaparin k-jetissä ja toimiiko se periaatteessa kaikkien boschin k-jettien kanssa (esim audi)?

En ole koskaan nähnyt tätä mötikkää (ja miten se kytketään määräjakajaan), joten löytyskö jostakin kuvia tästä turbon K-jet ruiskusysteemistä?
Vastaa Viestiin