900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja carbu »

Onko Saab 900 -88 (takakäsijarrulla) napojen irrotus mahdollista ilman, että laakerit pitää uusia? Pitäisi koneistaa vanhan (104,3 mm) mallisten 900 vanteiden pulttijako toisten reikien rinnalle, että saa aluvanteet alle. Tarkka koneistus on helppo homma, mutta tuo osien irrotus ja kiinnitys on vielä kysymysmerkki.

Alfamerin korjauskirjan mukaan ainakin takapäästä riittäisi, kun vetäisi ulosvetäjällä laakereineen irti ja suojaisi sen koneistuksen ajaksi? Etupäässä sitten pitää alkaa ensin vetoakseleitakin irrottelemaan?

Jos on käytössä lämmin talli ja roplausvälineet niin kuinka suuri homma on kyseessä?

Linkkien alla kuvat alfamerin oppaasta.

http://ctrlv.in/280239
http://ctrlv.in/280240
http://ctrlv.in/280241
http://ctrlv.in/280242

Nämä pitäisi siis saada alle, mutta auto on puoli vuotta liian uusi. :x
http://ctrlv.in/280243

Vanteisiin pitää etsiä tai koneistaa tasakantaiset pultit ja valita sen perusteella kierrekoko. Tiedän, että nämä on alkuperäisesti kiinnitetty mutterilla.
Viimeksi muokannut carbu, Ti Tammi 07, 2014 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus.

Viesti Kirjoittaja sarka »

Noinkohan siihen napaan mahtuu toisia reikiä... :roll:

Käytä jarrulevyä irti ja päätä sitten rupeetko tuohon urakkaan vai hommaatko sopivat vanteet, kyllä niitä on markkinoilla sopivaan hintaankin :wink:

Edit: Vaihtoehtonahan olis jarrujen/napojen downgreidaus vanhalle jaolle, mutta siinä ei liene paljon mieltä... Nuo vanhat jarrut kun ovat kalliit, tehottomat vinkujat. Eikä sillä pääse sitten kylkimyyryssäkään :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus.

Viesti Kirjoittaja rr »

Oisko helpompi koneistaa noihin vanteisiin kartiopultille sopivat teräsholkit 108 jaolle?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus.

Viesti Kirjoittaja carbu »

Molemmat navat ovat kuitenkin nelijakoiset joten kyllä siihen pitäisi toiset reiät mahtua ~90 asteen kulmaan vanhoihin nähden. Pulttijaon muutoshan ei ole järin suuri, 104,3 -> 108.

Tuli myös mieleen, että voisi koneistaisi vanteista reikiä hieman soikeaksi, mutta ei ole enää lailliset ja tasakantaista pultteja vaikea löytää järkihintaan. Voisihan samalla koneistaa vanteeseen 60 asteen kartion 108mm pulttijaon kohdalle tai vaihtoehtoisesti tehdä soikeaan reikään sopivaan epäkeskon holkki -> kartio -adapterin alumiinista/teräksestä. Työstövehkeet on kyllä kunnossa, joten en pitäisi tätäkään ihan mahdottomana tekona. Työmäärä olisi ainakin kokonaisuutena pienempi, koska keskiöitä ei tarvitsisi lähteä irrottamaan.

http://www.ebay.co.uk/itm/20-ALLOY-WHEE ... 0521992885

Saappi on hyvässä hapessa ja kaipaa kesäksi hyväkuntoisia klassikkovanteita alle. :)

Edit. Hirsch, sinulla tulikin samansuuntaisia ajatuksia. Voiko kartion koneistaa suoraan vanteeseen, vaikka se ei tulisikaan aivan reiän keskelle?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja jus »

Takanapojen irrottamiseen ei välttämättä tarvita edes ulosvetäjää, parhaassa tapauksessa mutterin irrottamisen jälkeen voi vain vetää sormin navan akselilta.

Etunapaa ei saa irrotettua olka-akselista ilman, että jossain vaiheessa tulisi painettua laakerikuulia vasten, periaatteessa siis laakeri aina tuhoutuu napaa irrottaessa.

Navoissa on pulttien kohdalla paksunnokset. Jos teet uuden jaon 90 astetta siirrettyyn kohtaan, reikä osuu navan laipassa ohuempaan kohtaan.

Kuva Kuva

Oletko varma, että haluat noin kapeat vanteet kesärenkaille?
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 07, 2014 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja rr »

Riittääkö työstövara, jos poraa 108:n reiät 114,3 jaolle ja laittaa pultin? Siihen saa alkuperäisen laippamutterin suoraan.

http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=251
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja carbu »

Teräksisten talvivanteiden 108mm jaolla pitäisi kuitenkin mennä vielä alle, joten reikiä ei kannata alkaa turmelemaan ja toisaalta jus'in kuvista näkyy, että materiaalinpaksuus heikkenee kulmaan poratessa.

Nyt kun kuitenkin demosin tuota valssien reiän levittämistä 108 milliseksi ja kartion poraamiseksi niin näyttää, että se on järkevin ratkaisu. Pultti kuitenkin kiristyy kartiota vasten ja suurin osa kartio pinta-alasta säilytetään. Kyse on kuitenkin 1,85 millistä per reikä. Samalla rengas keskittyy varmasti oikein. Siihen sitten tuollaiset ohuen kannan pultit niin ei tarvitse alkaa mutterin koloja levittelemään.

http://ctrlv.in/280320

Onko 5 tuumaiset sitten liian ohuet? En edes tiedä minkä levyiset peltivanteet siinä on tällä hetkellä alla. Autolla tulee ajettua kuitenkin ikää kunnioittaen. Ei ole turbo vaan 4 vaihteinen kaasari... Netin mukaan alkuperäiset peltivanteet ovat -87-93 5,5*15", eli puoli tuumaa leveämmät.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Alakuperäiselle kysyjälle pikku täsmennys. Kun olet puhunut noista pulttijaoista. Niin vanhempi jako on 4x114,3mm (4x4,5"). 104,3mm lienee jossain kohtaa tullut virheellinen tieto. Eli jos vielä levennät vanteiden reikiä ulospäin, ne eivät käy täydelisesti mihinkään Saabiin.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Jalkapallovanteisiin kuuluu holkkimutterit, ei mitään kartiojuttuja. :lol:
Toiseksi tuo on sellaista ranetusta että huhuh........... :twisted:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Vielä oikeammin laippamutterit... Itsellä oli kanssa noita aikoinaan kun Saabeja harrastin ekan kerran. Silloin oli kaikki halvemmat autot vielä vanhalla jaolla.

Ja olen itsekin lukenut tätä ketjua ja miettinyt että voiko vanteita enää vaikeammin autoon hommata....
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja carbu »

Hyvä kuntoiset vanteet olisi halvalla tarjolla ja mielelläni vähän harrastelisin, jotta saisin ne alle. Toiset mitkä voisi kelpuuttaa olisi aerot, mutta ne näyttää olevan hinnoissa. Kuitenkin nuo soccerballit nyt kaikessa erilaisuudessaan on alkanut kiinnostamaan vielä enemmän, harmi vaan, että on vähän vanhempaan autoon tarkoitettu vaikka 900 alkuperäisvanteet ovatkin. Koululla on hyvät laitteet ja mahdollisuus tehdä, niin miksei sitä vähän aikaa kuluttaisi. Kuitenkin turvallisuus tietysti ensisijainen asia, joten siksi pitää tarkkoin miettiä toteutus. En ole poraamassa käsiporalla vähän sinnepäin reikiä. :wink: Ensiksi tuli mieleen, että keskiön koneistus olisi parempi, koska luulin, että se on valmistettu tasapaksusta aineesta.

Tarkistin tuon vanteen pulttijaon joskus kuukausi sitten, niin se muistui sitten kymmenellä väärin. Tein uuden kuvan, jossa jako oli oikeaan suuntaan ja ja näyttää siltä, että ei niitä kartioita kannata vanteisiin porata, koska tällöin yksi sivu jää ilman kontaktia.

http://ctrlv.in/280718

Vanhempi keskiöhän oli puolituumaisella kierteellä, mutta näytti siitä kuitenkin menevän 14 millinen pultti lävi. Tarkemmat mitat vannetta kosken olen laittanut kuvan mukaan, kun ei ole nyt vannetta käsissä.

Kun pyörän kiinnitys on nyt ollut alkujaankin napakeskittyvä ja tasaisilla pulteilla niin voisin tehdä 6 milliä paksut teräsprikat, joissa kartioporaus niinkuin hirch ehdottikin. Levittää sitä vanteen porausta 3 milliä jyrsintapilla kohti pyörän keskustaa. Sitten alumiinista tai muovista sorvilla keskiöspacer 65.1 millistä 71.5. Prikka toimii aivan kuten laippamuttereiden prikat kiristysmielessä, joten kiinnitys on yhtä tukeva kuin alkuperäinenkin.

http://ctrlv.in/280795
http://ctrlv.in/280794

Aikaahan tuohon saattaa pari työpäivää mennä ja valmistusmateriaaliin kulua muutama kymppi, mutta kai se on sitä harrastamista... Keskiösuojat ovat myös ilmeisesti kateissa, kai sellaisetkin saisi Saab tekstillä suhteellisen helpolla sorvattua automaatilla. Kunhan nyt ensin saisi vanteet alle. :)

Edit. Äskeisessä kuvassa oli contraintit väärin. Pultti upposi prikan pinnan sisään.
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Tämähän näyttää ihan mielenkiintoiselta. Ilmoitteleppa minkalaiseen ratkaisuun lopulta päädyt.

Mulla tekis mieli saada tuohon Cabbeen alle tonnarin aerot. Cabbessa vanhempi 114,3 jako. Eli sama tilanne, mutta toisinpäin.

Ainahan voisin pistää etunavat ja taka-akselin vaihtoon, mutta haluaisin kuitenkin säilyttää tuossa museointimahdollisuuden - alkuperäiskuntoinen kun on. Toki saattaa olla, ettei se museointia estä.

Siltikin, olisi kivempi olla mulkkaamatta autoa ja mulkata vain niitä vanteita.
Saabiton mies since 7/2022
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja rr »

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja carbu »

SaabiSakke kirjoitti:Tämähän näyttää ihan mielenkiintoiselta. Ilmoitteleppa minkalaiseen ratkaisuun lopulta päädyt.

Mulla tekis mieli saada tuohon Cabbeen alle tonnarin aerot. Cabbessa vanhempi 114,3 jako. Eli sama tilanne, mutta toisinpäin.

Ainahan voisin pistää etunavat ja taka-akselin vaihtoon, mutta haluaisin kuitenkin säilyttää tuossa museointimahdollisuuden - alkuperäiskuntoinen kun on. Toki saattaa olla, ettei se museointia estä.

Siltikin, olisi kivempi olla mulkkaamatta autoa ja mulkata vain niitä vanteita.
Tässä tilanteessa joutuu tosiaan keskireikää avartamaan myös, koska vanhemman keskiö on paksumpi. Tosin itse joudun tekemään nuo spacerit, niin tiedä sitten kumpi lopulta olisi nopeampi homma.

Täytyypä päivitellä kevään aikana mitä tulee tehtyä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 -88 pyöränapojen irrotus / vanteiden pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi vaihtoehto on koneistaa adapterit jotka siis pultataan uppokantaruuveilla napoihin ja adapterissa on 45 asteen kulmassa kierteet halutulla vanteen jaolla. Tuo jalkapallovanne jää tosi sisään pyöräkaareen, niin sekin ulkonäköseikka samalla korjautuu. Harmi että tuo vanne on vain 5" leveä. 185/65r15 pullottaa jo aika rumasti tolla vanteella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin