SAAB 900 vaihelaatikon viat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sepe90
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:44

SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja sepe90 »

joo elikkä itselläni olisi tuossa keväällä oottamassa tuommoinen kiva saab 900 combi vm-90 vaihelaatikon projekti. auto vetäisi ajaessa ihan matka ajossa 5 vaihe silmässä jumiin kokonaan. elikkä sammui sain käyntiin ja vapaalle sen. vaihteet ei kuitenkaan lähteneet pelaamaan normaalisti. 3 saatiin silmään ja kun autoa otti eteen päin niin aukamoista kolinaa piti,sen jälkeen ei mennyt mikään vaihe silmään yrittäää kuitenki vähän vetää,mutta kuuleee jo äänestä,että jokin pyörii tyhjää.
Elikkä oisko kellään tietoa missä on vika ja onko vaikea korjata.
Ois tiedossa jo halvalla tutulta siihen loota,niin kannattasko se vain vaihtaa siihen?
Ja miten lootan irroitus muuten sujuu?? saako alakautta pois? vai pitääkö koko moottori irrottaa?
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

sepe90 kirjoitti:Ois tiedossa jo halvalla tutulta siihen loota,niin kannattasko se vain vaihtaa siihen?Ja miten lootan irroitus muuten sujuu?? saako alakautta pois? vai pitääkö koko moottori irrottaa?
Todennäköissesti helpoimmalla pääset kun vaihdat uuden laatikon, jos sulla kerta sellanen ois lakkarissa odottelemassa. Riippuen taas mikä siellä laatikossa ääntelee. viisaammat kertokoot.

eihän itse vaihdelaatikon vaihto ole kovin monimutkainen juttu, mutta moottori tulee irroittaa. Ohjeita löytyy etsi palkin takaa.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja mestari »

tere

ettei vaan olisi ajettu ilman jölyjä
toinen vaihtoehto olisi jotta perän kissapyörä joka on ympäiröivään valuun laakeroitu, murtui eli vaihtoon menisi koko setti

kytkin sietää irroitella ennen koneen nostoa on helpompi jälkipeli
alapallot kannattaa irroitella ennenkuin konepellin avaa jos ne ei lähde irti nin homma tyssää siihen

joskus joutunut rälläkällä korjaamossakin irroittaa alapalloja

sit jos ne irtoaa ilman kirosanoja loppu onkin ns yhtä juhlaa
ainoa on kartiotappi jos se on uutta mallia, vaikea irroittaa ilman erik työkalua
tai saa sen jos toinen pitää painavaa rautakankea konehuoneesta vastaan ja toinen vetää isolla lekalla alhaalta kartiotappiin

mutta lyönti täytyy olla lyönti eikä mitään taputtelua
kannataa ennen remanssia varata vaikka saab 96 kartiotappi vaihto osaksi jonka saa irti ilman kikkailuja (löytyy suoraan varastosta ainakin yksi)

konehuoneen pesu olisi must ennen purkamista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sepe90
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:44

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja sepe90 »

kyllä koneessa oli öljyä,joku tuttu arveli että laatikko vois lähteä irti ilman moottorin irroitusta jos moottoria kääntäs vähän korvakoitten varassa... en tiedä onnistaako. kokeneemmat kertokaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin koneessa mutta mites siellä laatikossa

jos se tuttu noin väittää niin sillä täytyy olla omakohtaista kokemusta että irroitelee lootan siinä ihan konehuoneesta käsin tosin :D

ota veikkonen mies tekemään se ja varaudu kameran kanssa napsimaan kuvasarjaa miten se tehdään.
pojat kyllä vaihtoi aikoinaan koneen 99:n loota paikallaan heh
itse en näe mitään järkeä moisessa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja stara »

hyviä ohjeita noi mestarin, mutta alapallot >>siis ymmärränkö palloniveletkö ?? no joo kyllähän nekin voi herkästi tuskaa tuottaa. mäkin kerran konttasin koko päivän kun en saanut alapallon pultteja ulos, pantaraudalla vänkäsin varmaan 1000 kilon voimalla ja välillä työkalua paransin. en älynnyt ottaa koko alatukivartta pois ja mennä prässille.
laatikkoa ei todellakaan kannata yrittää korjata, on se niin monimutkainen kapistus. yleensä joku laakerikireys menee pieleen tai jää vuotoja tai joku osa on viimeisillään ja sitä ei huomata ja kaiken kukkaraksi maksaa työ maltaita ja osia vaikeampi/ kalliimpi saada kuin koko laatikko.
sitäpaitsi vaatii ainakin virallisesti erikoistyökaluja
-------------------------
mestari kirjoitti:tere
alapallot kannattaa irroitella ennenkuin konepellin avaa jos ne ei lähde irti nin homma tyssää siihen

joskus joutunut rälläkällä korjaamossakin irroittaa alapalloja
ainoa on kartiotappi jos se on uutta mallia, vaikea irroittaa ilman erik työkalua

konehuoneen pesu olisi must ennen purkamista
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin, ensimmäiselle kysyjälle siis 900:n vaihteisto vaihdetaan silviisiin, että koko voimapaketti irroitetaan ja sitten irroitetaan moottori siitä laatikon selästä. Ei sitä moottoria oikein millään opilla voi jättää sinne moottoritilaan lootan vaihdon yhteydessä, koska vaihteiston kuori toimii öljypohjana ja ositttain myös moottorinkorvakkonakin. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sepe90
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:44

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja sepe90 »

kiitos kaikille vastauksista! apua oli ja selventää tilannetta kovasti.
Harmi vain että en vielä pääse korjailemaan satkua huonojen kelien (pakkasten) takia,koska ei ole itselläni oikein lämmintä hallia eikä tiloja,keväällä kuitenki pääsen korjailemaan katoksessa ja kun on plussan puolella,niin ei näpitkään ja järki jäävy :D
Onneksi on toinen saab 900 tosin hiaman vanhempi ja kaasari malli käytösssä ja ikäisekseen uskomattoman hyvässä kunnossa :)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu kyllähän ne alapallot sitten saa tukivarren kanssa, mutta on varauduttava sitten siihen että voi joku alatukivarren pultti lyödä läp lekkeriä. ja homma tyssää taas siihen.
korjaamolla kun vaihtelevat noita palloja niin eivät laittele turhia vaseliineja niihin reikiin tahi pultteihin
omissa autoissa ne kyllä lähtee kivuttomasti :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, en olis ikuna uskonu, jotta voivat pallonivelen pultin niin hyvin jämähtää n. 15 vuoden kuluessa (- 89 satku oli kyseessä). ehkä ollu toleranssi sovitteessa tiukempi alunperin? orkkispallot ne oli varmaan, pikkasen eri laatua kuin tarvikkeet :evil:
ajalta jolloin kumikin oli vielä kumia :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

89-mallin 900 Saabista hävisi kesken ajon veto siten, että ainoastaan viitosvaihde toimii. Kaikilla muilla vaihteilla moottori pyörii vaan tyhjää ja kepistä voi käydä vaihdekaavion läpi ilman kytkintä ilman rutinoita. Laatikon sisään menevä vaihteensiirtoakseli liikkuu normaalisti.

Onko viitosvaihde jotenkin suora eli vaihteisto olisi siten rikki, ettei momentti vaan mene läpi asti muilla vaihteilla?
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Vitonen on suora, muut vaihteet menee sivuakselin kautta. Joku ratas rikki tai voi kai sieltä lukkorengaskin karata? On tullut viimeaikoina perehdyttyä hieman noiden sielunelämään.. Saa tarjota rikkinäisiä lootia jos nurkissa pyörii :wink:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Kiitti! Haulla löysin Jampan kirjoituksen:

"kuulostaa että sivuakseli ei pyöri jostain syystä. vika pitäisi löytyä sieltä etummaisen luukun takaata. joko se yhdistysholkki on siirtynyt(lukkorengas pettäny ja holkki siirtynyt. ei paha korjata jos tämä on vikana) tai sitten boorit mennyt joko siitä holkista,hammasrattaasta tai sivuakselista."

Eli voisi olla mahdollista jopa korjata, mutta kai koneen joutuu nostamaan pois kuitenkin?

Tällä ei ole koskaan vedetty mitään ja kilometrejä on kuitenkin alta 200 tuhatta siistiä ajoa, joten ihmettelisin vähän poorien hajoamista.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Jos se lukkorengas on karannut, niin sen pystyy käsittääkseni korjaamaan avaamalla laatikon kyljestä etummaisen luukun apukuskin puolelta. Ei tarvitse konetta nostella.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Juho80 kirjoitti:Jos se lukkorengas on karannut, niin sen pystyy käsittääkseni korjaamaan avaamalla laatikon kyljestä etummaisen luukun apukuskin puolelta. Ei tarvitse konetta nostella.
Joo käytettiin tämä sitten merkkikorjaamollakin, kun olin auton vitosella ajellut siihen lähistölle muiden vaihteiden häviämisen jälkeen. Sanoivat jotta kone pitää nostaa pois ja kustannuksia tulee epämääräinen summa, kun työtä on äärettömästi. Tuotiin auto sitten kotiin ja avasin tuon luukun. Rengassokka siinä näkyi olevan siirtynyt. Sokan saisi helposti paikalleen, mutta vaihdettua ei saa purkamatta kaikkea. Sokka ei varmaan pysyisi urassaan, kun se on aika pyöreä. Miten noita on korjattu? Rautalangalla? Pari letkuklemmaria akselin ympärille peräkkäin pitäisi paikallaan, mutta ei mahdu pyörimään, kun vitosen siirtohaarukka tulee siihen lähelle. Pellistä voisi taivuttaa pari senttiä pitkän putken siihen ja hitsata sauman kiinni, kun on hyvin näkösällä kyllä.
Vastaa Viestiin