Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

teemuaula kirjoitti:No niin kiitosta ripeistä vastauksista vaan kaikille, mietin tuota pelkkää ensiövedon muutosta ku ei kiinnostais konetta nostaa pois mutta samalla vaivallahan se melkein kävis ku rupee miettimään
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=146511
Osta pois vaan tuo vaihdelaatikko ja ole jääradan kingi. :D Hammasrattaat (32/37) on teetetty ja ne maksaa suurinpiirtein sen 80€ mitä toi koko laatikko maksaa. Jokkiksessa samanlaisella laatikolla tosiaan otetaan 2. vaihteella kumilankamainen lähtö ja 3. sekä 4. vaihteet on mukavasti lähellä. Mielestäni paras välitys ilman, että itse vaihteiden välityksiin kosketaan.
#2277

kimmoa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Missä teetit noita hammasrattaita? Itseä kiinnostaisi vastaavasti seiskaa pidempi ensiövälitys että saisi moottorin kierrokset kohtuullisiin lukemiin. Säästyis bensaa ja korvat. Jos seiska on 32/25 niin voisi teettää 33/24 taikka sitten jonkin 32/20 ja lyhentää ketjuja vastaavasti että mitta passaisi...

Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Nyt on ensiövedosta alarattaan mutteri auki ja ylärattaan seekerilukko poissa. Mutta ei se ylempi ratas sieltä tipahtanutkaan käteen ?
Neuvokaa nyt vielä, miten se kammetaan pois paikoiltaan. Hyvinkin tarkkaan olisin halukas kuuntelemaan ettei enää tässä vaiheessa tulisi tehdyksi kovin suuria vahinkoja.
Koko se yläratashässäkkä rakeenteena ei katselemalla aukea eikä sitä osaa myöskään millään lailla lähteä kampeamaan.
Siis hyviä neuvoja ja opastusta olen vailla, taas.

kimmoa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos seegeri on tosiaankin otettu pois ylärattaasta niin se ratas tulee vetämällä pois paikaltaan. Ilmeisesti ajan kanssa istunut paikalleen vähän tiukemmin mutta ei se muistini mukaan ole enää millään muulla kiinni.

Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Seegeri on poissa(laatikon vieressä lattialla). Ratas kyllä heiluu lupaavasti, tosin hyvln rajoitetusti joka suuntaan. Iso laakeri näkyy rattaan kevennysaukoista ja siellä ei näy liikettä ratasta heilutellessa !
Minkälainen se rakenne siinä ratas-akseli-laakeri-runko-stefa-rakennelmassa on ? Onko jollain jonkinlaista kuvaa tms. näytettäväksi. En viitsisi turhanpäiten väkivaltaa käyttää, ellei sitten taas ole aivan pakko ?

Ps. Tunnustan kyllä jo yrittäneeni kammeta ratasta ensiövetokopan reunoihin tukeutuen kahden isohkon ruuvimeisselin avulla mutta sitten muistin hyvän neuvon joka on ollut ohjeena jo pidemmän aikaa: Mitä viisas mies nyt tekisi ?
Vaikea sanoa kun ei niitä viisaita miehiä riitä joka taloon, näköjään. Ei meillekään .

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joutunee koputtelemaan hieman. Jotenkin sellainen mielikuva oli, että segeri jää sinne rattaan sisään laakerin taakse ja piti laakeria vaihtaessa muistaa laittaa se sinne valmiiksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

No nyt on rattaatkin ketjujen kera pois paikaltaan!
Kyllä se yläratas tosiaan tuli loppujen lopuksi pois "koputtelemalla". Pistin sen kytkinakselin takaisin paikalleen ja sen kytkimenpuoleista päätä naputtelemalla se rataskin tuli lopulta pois paikaltaan. Oli vaan sen verran pitkä kaula jota pitkin se rullalaakerin sisäkehän piti kulkeutua ettei tuo vino kampeaminen tuottanutkaan tulosta.

Ja Mertmi oli oikeassa, siellä laakerin ja rattaan välissä sen paikka oli. Siis oli. Kun ei purku sovinnolla onnistunut revin kiukuissani sen seegerin siitä rattaanreiästä väkisin pihalle. Siinä tietysti tuhoutui se seeger-rengas ! Ja siitä seuraa että se laakeri pitää irrottaa siitä ylärattaasta että saa uuden lukitusrenkaan paikalleen. Kuinka helppo uudelleenasennus olisikaan ollut, jos olisi hiukan malttanut eikä olisi tuhonnut sitä valmiiksi paikallaanollutta lukkorengasta. Viisas mies ei olisi tuhonnut. Nyt tein itselleni taas lisää turhaa työtä ja kustannuksia. Mahtaako yhtä lukkorengasta edes saada, ettei vaan tarvitse ostaa koko korjaamolle tarkottettua sarjaa.

Turhalta työltä olisin säästynyt jos olisi ollut oikein hyvä halkaisukuva tms. nähtävillä. Oma ajatusmalli rakenteesta tuotti väärän työtavan ja tuhoa kohteelle. Komemus tuo osaamista.

Nyt HYVÄ NEUVO taas tarpeen. Miten sen laakerin kotikonstein saa eheänä pois sieltä rattaan sisältä. Siis sen jälkeen kun sen ulkokehäseeger on poistettu paikaltaan. Joku tekijähenkilö kun taas viitsi vastata niin säästyisin laakerin särkemiseltä ja uuden ostamisen kustannukselta.
Ei taida tulla ihan helposti ?

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuon olen kerran vaihtanut. Omatekoiset ulosvetovälineet oli käytössä. Tuosta tosin on aikaa jo kymmenen vuotta, niin ei ihan kirkkaana ole nyt mielessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Ratas on edelleen kiinni laakerissa.

Millä keinoin sen saa pois paikaltaan ilman että laakeri vioittuu käyttökelvottomaksi ?

Tuli remontissa vastaan mielenkiintoinen seikka. Saaja-autossa ei ollutkaan mutterikiinnitystä alimmaisessa ensiövedon rattaassa ?
Ohjekirjoissa ei ole annettu muuta kuin tiukassa oleva mutterikiinnitys. Minulla tuli vastaan segerlukitus siinäkin rattaassa. Onko joku erikoistapaus vai jostain vuosimallista eteenpäin oleva järkeistysratkaisu ? Kuka tietää, vaikka ei ole oleellinen asia tässä yhteydessä.

Yhtä kaikki, sen lukituksen purkaminen on sitten helppo juttu kun ensin on saanut tuon laakerihomman järjestykseen.

Siis apua kaivattaisiin hyvän työtavan löytymiseen !

SaabiSakke
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Mulla lähti tuo yläratas nätisti, mutta jeesatkaapas millä saan tuon laakerin alarattaan mutterin edestä pois hajottamatta sitä?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/696 ... 05_011.jpg
#4856
9000 vm.97 Aero Autom.
900 vm.87 T16 Cabbe

kimmoa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ite otin aikanaan alarattaan mutterin vetelemällä rälläkällä pois ne lukitut kohdat. Sehän on kolmesta paikkaa lyöty rattaassa olevaan lukkoreikään.

Mutteri on sen jälkeen edelleen käyttökelpoinen kun vaan asemoit rattaan mutteriin nähden niin että kolot sattuu rälläköimättömille kohdille.

Ja aiemmalle kysyjälle: nelivaihteisissa ja kaikkein vanhimmissa 5-vaihteisissa oli seegeri, uudemmissa mutteri. En tiedä tarkkaan milloin tuo mutteri tuli. Joskus -82-83 varmaankin.

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laitettiin segerilukitteinen ensiö mutterilliseen laatikkoon lukkoliiman kera, kun ei ollut kovinkaan mukavaa laittaa sitä ilman mitään varmistusta paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

SaabiSakke
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

kimmoa kirjoitti:Ite otin aikanaan alarattaan mutterin vetelemällä rälläkällä pois ne lukitut kohdat. Sehän on kolmesta paikkaa lyöty rattaassa olevaan lukkoreikään.
Nyt oli kyse siitä, että millä saan tuon laakerin sen mutterin edestä pois ehjänä? Mulla on tässä Alfamerin korjausopas kädessä eikä siinä näy koko lakrua.

EDIT. Eihän siinä ollutkaan kovin tiukka sovitus. Lähti parilla meisselillä kampeamalla. Todennäköisesti säilyi ehjänä, mutta taidan kuitenkin hakea uuden varuilta.
#4856
9000 vm.97 Aero Autom.
900 vm.87 T16 Cabbe

kimmoa
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ohhoh. Ei tuommoisia ennen ollut! Yhdessäkään korjaamassani lootassa ei ole ollut tuota laakeria. Onko etukannessa sille vastapesä sitten?

Eihän tuo näytä olevan millään kiinni, eli sen pitää paikallaan tiukka sovite akseliin. Ulosvetäjällä lähtee varmasti.

SaabiSakke
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Juu enskakopassa on sille vastapesä.

Ei siihen oikein mahtunu ulosvetäjä kun se poikittaispalkki on edessä. Ois pitäny nostaa konetta paljon enemmän.

Erikoinen homma, ei tosiaan näkyny Alfamerin oppaassakaan tuota laakeria.

Noh, homma hanskassa näiltä osin kuitenkin :lol:
#4856
9000 vm.97 Aero Autom.
900 vm.87 T16 Cabbe

Vastaa Viestiin