99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Moro! Juurikin sain eilen hierottua kauppaa ysiysistä ja alustavat kaupat teimmekin. Pari ongelmaa ilmaantui esiin kaupanteon yhteydessä.
99:ssä ilmenee seuraavanlaista ongelmaa: joskus sillointällöin 99 hävittää sytytyksensä lämmetessään. Käytimme ostohetkellä autoa n. puolisen tuntia tyhjäkäyntiä. sähköflekti pyöri hienosti, kone kävi hienosti pidemmän aikaa, kunnes yhtäkkiä vaan, plöts... ja ei käyntiin. otettiin tulpanjohto irti katottiin iskeekö kipinää. ei kipinää, sytytyspuolalle tuli virtaa, virranjakajassa kaikki näytti olevan kunnossa. Ei vaan suostunut lähtemään. odoteltiin ja näpläiltiin niitä johtoja ja liittimiä, mitkä menee johonkin kampaliittimeen käytiin crc:llä läpi.
Sitten vihdoin ja viimein suostui saamaan sytkänsä takaisin. Ja tämä ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta.
Nyt onko kuitenkin niin, että sytytyksen häviäminen ja moottorin tai.... virranjakajan lämpötila vaikuttaisi tähän asiaan. Mikä hitto siellä voi olla?? Ja vaikuttaisi sellaiselta vialta, mikä on todella häilyvän pieni, joku pikku asia, mutta kun ei tiedä mikä ja hiton ärsyttävää istua siellä tienposkessa ja ventata, että sytkä tulee takaisin.
Muuten kaikin puolin 99 on hienossa kunnossa ja menee heittämällä museoon. Hieno pirssi ja tuo hyvää mieltä.
Joku 99 saabisti tietää takuuvarmasti mistä viasta on kysymys ja osaa minua evästää asiassa. Kiitoksia jo etukäteen.
99:ssä ilmenee seuraavanlaista ongelmaa: joskus sillointällöin 99 hävittää sytytyksensä lämmetessään. Käytimme ostohetkellä autoa n. puolisen tuntia tyhjäkäyntiä. sähköflekti pyöri hienosti, kone kävi hienosti pidemmän aikaa, kunnes yhtäkkiä vaan, plöts... ja ei käyntiin. otettiin tulpanjohto irti katottiin iskeekö kipinää. ei kipinää, sytytyspuolalle tuli virtaa, virranjakajassa kaikki näytti olevan kunnossa. Ei vaan suostunut lähtemään. odoteltiin ja näpläiltiin niitä johtoja ja liittimiä, mitkä menee johonkin kampaliittimeen käytiin crc:llä läpi.
Sitten vihdoin ja viimein suostui saamaan sytkänsä takaisin. Ja tämä ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta.
Nyt onko kuitenkin niin, että sytytyksen häviäminen ja moottorin tai.... virranjakajan lämpötila vaikuttaisi tähän asiaan. Mikä hitto siellä voi olla?? Ja vaikuttaisi sellaiselta vialta, mikä on todella häilyvän pieni, joku pikku asia, mutta kun ei tiedä mikä ja hiton ärsyttävää istua siellä tienposkessa ja ventata, että sytkä tulee takaisin.
Muuten kaikin puolin 99 on hienossa kunnossa ja menee heittämällä museoon. Hieno pirssi ja tuo hyvää mieltä.
Joku 99 saabisti tietää takuuvarmasti mistä viasta on kysymys ja osaa minua evästää asiassa. Kiitoksia jo etukäteen.
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Heittäisin arvaamalla että puolavika
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
pidetääs mielessä. Mistä alkuperäiset varaosat, noin yleisesti, esim. puola? Museokuntoisenahan tää pitää ehdottomasti pitää
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Mainitset kampaliittimen, mahdatko tarkoittaa 99 vm. -84:ää, jossa on kärjetön sytytys ja sytytyksen pääteaste rintapellissä? Puolan ohella toinen vikamahdollisuus on se pääteaste.
Olipa kumpi vaan, ehjää alkuperäistä osaa purkuautosta tilalle, tarvikemallin puolat ja pääteasteet voi jättää suosiolla kauppaan. Aiheuttavat vaan ongelmien uusiutumista.
Olipa kumpi vaan, ehjää alkuperäistä osaa purkuautosta tilalle, tarvikemallin puolat ja pääteasteet voi jättää suosiolla kauppaan. Aiheuttavat vaan ongelmien uusiutumista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Juurikin 84-vuosimallinen kärjettömällä sytkällä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Juu. Käytiin pääteastekin crc:llä läpi, mahdollisien kontaktiongelmien tiimoilta. Sen jälkeen käytettiin sitä taas 10 minuuttia, käyntiin lähdettyään, ei ehtinyt sammahtaa toistamiseen.
Mikähän siellä pääteasteessa, jos se nyt on se vika, voi olla tämän ongelman aiheuttaja.
Mitattiin kylläkin puolalta lähtikö virtaa virranjakajalle. Kyllä lähti, vaikkakin ei käynnistynyt.
Mikähän siellä pääteasteessa, jos se nyt on se vika, voi olla tämän ongelman aiheuttaja.
Mitattiin kylläkin puolalta lähtikö virtaa virranjakajalle. Kyllä lähti, vaikkakin ei käynnistynyt.
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Pääteaste sisältää puolijohteita, elektroniikkaa. Elektroniikka voi vanhetessaan pätkiä, ei sitä sen paremmin tarvitse alkaa diagnosoida, kun pääteastetta ei kuitenkaan saa korjattua.
Puolan kuntoa voi arvioida mittaamalla moottorin lämpimäksi käytön jälkeen puolan ensiö- ja toisiokäämin resistanssit ja vertaamalla ohjearvoihin.
Mittaa lämpimäksi ajetun puolan ensiökäämin vastus liittimien 1 (-) ja 15 (+) väliltä. Vastuksen pitää olla 0,52-0,76 Ohm.
Mittaa toisiokaamin vastus liittimen 1 (-) ja korkeajänniteliitännän väliltä. Vastuksen pitaa olla 2,4-3,5 k0hm.
Sytytysjohtojen resistanssit 2 - 4 kOhm, puolan johto 0,5 - 1,5 kOhm.
Lähde: Saab 99 -84 korjaamokäsikirja "Årsmodelländringar 1984".
Puolan kuntoa voi arvioida mittaamalla moottorin lämpimäksi käytön jälkeen puolan ensiö- ja toisiokäämin resistanssit ja vertaamalla ohjearvoihin.
Mittaa lämpimäksi ajetun puolan ensiökäämin vastus liittimien 1 (-) ja 15 (+) väliltä. Vastuksen pitää olla 0,52-0,76 Ohm.
Mittaa toisiokaamin vastus liittimen 1 (-) ja korkeajänniteliitännän väliltä. Vastuksen pitaa olla 2,4-3,5 k0hm.
Sytytysjohtojen resistanssit 2 - 4 kOhm, puolan johto 0,5 - 1,5 kOhm.
Lähde: Saab 99 -84 korjaamokäsikirja "Årsmodelländringar 1984".
Viimeksi muokannut jus, To Helmi 13, 2014 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
kiitoksia vastauksista jus! Mun täytyy alkaa metsästää keski-Suomen alueelta asiallista purkaamoa. ellei vika ole mahdollisesti jo korjaantunut. Voipi olla, että kyllä sen pääteasteen vaatii.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
sytytysmoduuli nimellä pitäisi löytyä ainakin kaksi nettipurkaamon kautta. toinen 83 vuosimallisesta ja toinen 84.
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Puhdistitko modulin pohjan? Minulla useamman vuoden "ei käynnistynyt sopivan lämpimänä" -vika ei ole ilmennyt sen jälkeen, kun irroitin modulin ja jäähdytyslevyn, putsasin vastinpinnat ja taisin vielä laittaa jotain piitahnaa johonkin väliin. Väli oli täynnä ilmeisesti jotain valkoista oksidia. Kyse oli siis dynaamisesta (pätkivästä) maadoituksesta. Ilmeni kylläkin satkussa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Tahna menee ajan myötä huonoksi, ja jos sitä yksikköä käyttää irti niin aina pitäs laittaa uus tahna väliin. Se rupee ylikuumenemaan ja todnäk joku suojapiiri katkoo pois päältä sitten. Ei siellä oo paljo muuta kuin pari tehotransistoria ja signaalivahvistin sisällä...HEV kirjoitti:Puhdistitko modulin pohjan? Minulla useamman vuoden "ei käynnistynyt sopivan lämpimänä" -vika ei ole ilmennyt sen jälkeen, kun irroitin modulin ja jäähdytyslevyn, putsasin vastinpinnat ja taisin vielä laittaa jotain piitahnaa johonkin väliin. Väli oli täynnä ilmeisesti jotain valkoista oksidia. Kyse oli siis dynaamisesta (pätkivästä) maadoituksesta. Ilmeni kylläkin satkussa.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Tuossa on ilmeisesti hall-anturijakaja ja Boschin 7-nastainen moduuli. Ainakin itselläni oli tuollainen systeemi samanlaisessa autossa aikanaan. Jos näin on, ei kannata käydä hakemassa vanhaa moduulia romuttamolta koska uusikaan ei maksa paljoa Bosch-liikkeessä. Täyttää täysin alkuperäisen määritelmän.
Itselläni oli tuossa autossa vialla virranjakajan Hall-anturi, joka aiheutti juuri kuvatunlaista vikaa.
Itselläni oli tuossa autossa vialla virranjakajan Hall-anturi, joka aiheutti juuri kuvatunlaista vikaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Helmi 13, 2014 09:49
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Kiitoksia kaikille infosta! Katson nuo kaikki läpi mitä ehdotitte.
puolan arvot
hall-anturi
sytytysmoduulin uusinta
jonkinasteinen pasta estämään ylikuumenemista.
Sen verran kettumainen vika, että perheen kanssa ei viiti istua kököttää tienlaidassa ja odotella viilenemistä. Alkaa kersa huutaa ja sen jälkeen emäntäkin.
Täytyy tsekata.
puolan arvot
hall-anturi
sytytysmoduulin uusinta
jonkinasteinen pasta estämään ylikuumenemista.
Sen verran kettumainen vika, että perheen kanssa ei viiti istua kököttää tienlaidassa ja odotella viilenemistä. Alkaa kersa huutaa ja sen jälkeen emäntäkin.
Täytyy tsekata.
Re: 99:stä häviää sytkä kun kone on kuuma. Missä vika??
Sytkäpuolen ongelmat ovat juuri näitä on/off -tyyppisiä. Tyypillistä myös se, että lämmetessään alkaa temppuilla. 99 -80 petrossa oli samanlainen ongelma, tosin siinä jakaja oli induktioanturilla. Sammui aina lämmettyään ja toimi taas vartin päästä. Vika oli sytkän ohjausboksissa.
Nykyisessä 900i16:ssa oli myös vastaavaa katkomista ja sammuilua, jonka aiheuttajana oli viallinen EZK-yksikkö. Hankalinta on yleensä vikapaikan löytäminen, kokeilemalla palikka kerrallaan. Tähänkin ehdin kokeeksi vaihtaa puolan, kampiakselin anturin ja MAFin. Lopulta EZK-boksin vaihto poisti käyntiongelmat. Samalla loppui CE-valon vilkuttelu kylmällä koneella.
Nykyisessä 900i16:ssa oli myös vastaavaa katkomista ja sammuilua, jonka aiheuttajana oli viallinen EZK-yksikkö. Hankalinta on yleensä vikapaikan löytäminen, kokeilemalla palikka kerrallaan. Tähänkin ehdin kokeeksi vaihtaa puolan, kampiakselin anturin ja MAFin. Lopulta EZK-boksin vaihto poisti käyntiongelmat. Samalla loppui CE-valon vilkuttelu kylmällä koneella.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD