käsijarrun kiristämistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
breuha
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 22:38
Paikkakunta: Nurmes

käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja breuha »

Kiristelin tuossa käsijarrua, tuolta kahvan luolta toisesta puolesta tuli napakka, mutta toinen puoli on ihan löysä, otin renkaan pois ja yritin avata sitä 14mm pulttia pois minkä takaa löytyy se kuusikulmalla kiristys tsydeemi, mutta eipä aukene kun pultin kanta on niin särki että 14mm avain pyörii vain yli ja 13 mm siihen ei saa menemään, onko kellään kokemuksia millä olette avanneet sitten?? tai onko vielä muita keinoja millä saa kiristettä käkkäriä kun katsastukseen taitaa olla se 50% heitto mahdollinen vielä, mutta toinen rengas menee ihan lukkoon ja toista voi pyöritellä käsin.
Saab 9000 2.3t & Saab 900 2.0t Compi Coupe. 900ng stg#
breuha
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 22:38
Paikkakunta: Nurmes

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja breuha »

Ja auto on og900 t16
Saab 9000 2.3t & Saab 900 2.0t Compi Coupe. 900ng stg#
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuumanen ??

ja käsijarrun säätö aloitetaan sieltä satuloista eikä kahvan luota.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
breuha
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 22:38
Paikkakunta: Nurmes

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja breuha »

Eipä auennut se pultti niin piti yritti säätää kahvan luolta
Saab 9000 2.3t & Saab 900 2.0t Compi Coupe. 900ng stg#
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lisää yritystä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9000:ssa on samat takajarrut kuin mv 1988-93 900:ssa, joten siltäkin puolelta löytyy paljon juttua aiheesta, mm. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=145927

Veikkaan että kahvassa ollut toisen puolen löysyys johtui siitä, ettei vaijeri ja vipu liikkuneet koko matkaa. Eli aivan aluksi kannattaa tutkia vipujen liikkuvuus sieltä satulasta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
breuha
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 22:38
Paikkakunta: Nurmes

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja breuha »

Niin ja minnekkä asti se muovisälä käkkärin kahvan ympäriltä purkautuu, jääkö se vaihekepille vai pitääkö purkaa vielä kauempaa? olisi helpompi säätä sitten siitä kahvan luolta.
Saab 9000 2.3t & Saab 900 2.0t Compi Coupe. 900ng stg#
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos satulalta ok niin muistatko onko omassasi takapenkin alla myös vaijerinsäätö mahdollisuus?
Omissa ollut molemmissä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
breuha
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 22:38
Paikkakunta: Nurmes

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja breuha »

Pitääpä tänään käydä katsamossa tänään kuha tallille eksyy, tämä on 1991 compi coupe S malli
Saab 9000 2.3t & Saab 900 2.0t Compi Coupe. 900ng stg#
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Samanlaisia ongelmia täälläkin: toisella puolella säätöruuvin tulpankanta nuljaantunut ja toisella käsijarrun vipu ei oikein palauta putsaus-, rasvaus- ja herkistelytoimista huolimatta. Taitaa olla viisainta suosiolla ottaa satulat irti ja koittaa ruuvipenkissä tehdä homma loppuun ...tai investoida uusiin/vaihtosatuloihin.

Puoltuumanen on muuten pienempi kuin 13 mm ja 9/16" suurempi kuin 14, eli ei auta tässä.
Vaijerinsäätö periaatteessa pitäisi olla kuoressa takapenkin alla '91:ssä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja mestari »

http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1 ... CFcQrQMwAQ

OHESSA KUVA TYÖKALUSTA JOLLA NE NYLPÄTYT KANNAT ON AINA LÄHTENEET AUKI OHO ähä caplslokki jäi taas päälle
no asia selvisi vissiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: käsijarrun kiristämistä

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Monesti jumineen pultin saa auki antamalla kantaan ensin melko raskaasti lekaa (edellyttäen että mahtuu hakkaamaan) ja sen jälkeen pultti lähteekin aika kevyesti auki.

Jos et saa mahtumaan lekaa mihinkään väliin tuolla etkä halua ottaa satulaa ruuvipenkkiin, koeta hitsata siihen peitetulpan kantaan. Se tekee suunnilleen saman asian. Tämän jälkeen toki pitää etsiä uudet peitetulpat kun vanha tuhoutuu tuossa.

Kaikenmaailman ruosteenirrotussprayt voi yleensä unohtaa. Soveltuvat ainoastaan halkopesän sytyttämiseen.
Vastaa Viestiin