Motonetin kaasarin huoltosarjojen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Motonetin kaasarin huoltosarjojen erot

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Kyselin tätä jo aiemmin jonkun toisen viestiketjun jatkona, mutta laitan vielä uudestaan, kun remontille varattu aikaslotti lähesty uhkaavasti... :?

Eli yritin tässä ottaa selvää noista Motonetin korjaussarjoista, kun halvempi Pierburgiin olisi ~33eur ja kalliimpi ~100eur. Halvemmassa sarjassa on käsittääkseni seosneula ja -suutin, uimuriventtiili, kalvo, ja pohjan tiiviste. Mutta mitä ihmettä kalliimmassa sarjassa on lisää, jotta hinta on saatu kolminkertaiseksi? Ilmeisesti koho, kalvon jousi, ja loput tiivisteet, mutta eihän näistä nyt millään saa ~67eur lisää hintaa? Vai onko niin, että tuossa olisi mukana kaikki mahdolliset kuluvat osat ja pikkunippelit kaasarin täydellistä korjaamista varten?

Olisiko kenelläkään kokemusta tuon kalliimman sarjan sisällöstä? Hintaero on aika huomattava, joten saako tuolle vastinetta?

Ihmettelen vielä vähän sitä, että itse kohoa ei kai ole halvemmassa sarjassa mukana, vaikka ne käsittääkseni imevät ajan mittaan itseensä bensaa, mikä vaikeuttaisi seoksen säätämistä.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Eikös kannattaisi käydä ihan paikanpäällä katsomassa niitä paketteja? Kun näyttää siltä, että vantaalla pidät majaa, niin motonettikin on varmaan ihan siedettävän matkan päässä.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En muista minkä sarjan ostin omaan, joka on tosin Strömberg, mutta siinä oli vain kaikki tiivisteet ja kohokammion neulaventtiili. Neulan ostin erikseen Motonetista ja sarjasta puuttuvat kaasuläpän akselin stefat tilasin Kaasutinexpertiltä. Yksi mikä kans puuttui tuosta sarjasta oli By-pass-venttiilin kalvo, mutta olin vaihtanut sen aiemmin uuteen, Kaasutinexpertiltä sai erikseen By-passin korjaussarjan.

Isä laittoi omaansa Kaasutinexpertiltä tilatun Pierburgin korjaussarjan, mukana taisi olla roppakaupalla osia. Niin, tämä korjaussarja laitettiin yhden huollon yhteydessä ja isä kehuskeli alaväännön, käynnistyvyyden jne. parantuneen.

Suosittelen kyllä kaasuttimen huoltoa. Paranee käynti ja auton käyttö muutenkin, ja ennen kaikkea menee paremmin säätöihin ja on mukava ajaa laillisissa säädöissä, kun esim. ei nyi pintakaasulla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

tuomas kirjoitti:Eikös kannattaisi käydä ihan paikanpäällä katsomassa niitä paketteja? Kun näyttää siltä, että vantaalla pidät majaa, niin motonettikin on varmaan ihan siedettävän matkan päässä.

-tuomas-
Joo, kannattaisi toki. Kaasarin sisälmykset on mulle kalvoa lukuunottamatta uusi juttu. Periaatteessa tiedän nämä normaalit kuluvat osat juuttuvakurkkuisessa, mutten ole koskaan Pierburgia purkanut ja kasannut. En varmaan osaisi tunnistaa kaikkia osia, joten tiskillä olisi mahdoton selvittää onko sarjassa kaikki osat, vai pitääkö hommata jotain muualta. Remontti pitäisi perinteisesti hoitaa viikonloppuna yhdessä päivässä, joten silloin ei juuri mahdollisesti puuttuvia stefoja tms. järjesty. Ja eikä juuri mikään hatuta enempää kuin auton kasaaminen takaisin vanhoilla kuluneilla osilla, jotta pääsee tallilta kotiin. 8O Mulla on kyllä speksit Saabin Pierburgista pdf:inä, mutta vaikuttaa siltä, ettei siinä olisi kaikkia vaihtokelpoisia osia listattu.

Että sellainen meriselitys tällä kertaa... :)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Motonetin kaasarin huoltosarjojen erot

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Josko ketään kiinnostaa, niin tämäkin on nyt selvitetty. Kalliimpi Motonetin myymä huoltosarja on Pierburgin oma ja näyttää sisältävän liki kaikki kaasarin vaihtokelpoiset osat mitkä keksin kuvien perusteella, plus muutamia tuntemattomia. :-) Eiköhän niillekin paikka löydy kunhan saa huollon tehtyä.
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Kaasarin huolto

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Itsellä tuli aikanaan jälkikäyntiä ja ei muutenkaan olleet päästöt kohdillaan. Irrotin kaasarin ja putsailin sen keittiön rasvan poistoaineella ihan kirkkaaksi.
Netistä tais löytyä pdf-dokumentti kaasarin purkamisesta ja loppupeleissä eipä tohon mitään dokkaria ois tarvinnu. Sinänsä simppeli vehe.
En vaihtanut kalvoa enkä muitakan osia, koska ne olivat ihan kondiksesssa.Kävin säädättämässä vain kaasarin huollon jälkeen. Lisäsin kertakäyttö bensan suodattimen ennen bensapumppua polttoaine tankilta tulevaan letkuun. Eipä pääse paska kulkeutumaan kaasariin ja pysyy säädössään.Hyvin on toiminu eikä nyi.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Re: Motonetin kaasarin huoltosarjojen erot

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

okaalto kirjoitti:Josko ketään kiinnostaa, niin tämäkin on nyt selvitetty. Kalliimpi Motonetin myymä huoltosarja on Pierburgin oma ja näyttää sisältävän liki kaikki kaasarin vaihtokelpoiset osat mitkä keksin kuvien perusteella, plus muutamia tuntemattomia. :-) Eiköhän niillekin paikka löydy kunhan saa huollon tehtyä.
Hyvä tietää. Tuo täytyy laittaa sisuksiin sitten, kun /jos tarvitsee. Nyt pelittää hienosti. Ekan kerran kaasari-Saabissa ikänä ei tarvinnut ennen katsastusta kajota säätöihin, arvot oli vimpan päälle ja pysyneet näköjään syksyn säädön jälkeen siinä missä pitääkin. Seurattiin vaan katseella ja printattiin todistus. Heh, tähän asti on aina CO:t olleet jossakin 5:n korvilla kun vuosi katsastusten välilllä on kulunut. Kaipa sekin on tälläisen vähän ajetun pelin etuja, no, onhan siellä uutta osaa kyllä autoliikkeen jäljiltä kun Toyota-huollon tumpelot olivat vaihtaneet varmuuden vuoksi vähän enemmänkin osia kaasuttimeen.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin