Kromimaalia vanhoihin umpioihin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Kromimaalia vanhoihin umpioihin?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tuossa huomasin ostomyyntipuolella taas yhden umpio-ostoilmoituksen..

Pystärin umpioitahan ei enää uusia saa, joten tuli mieleen, että olisikohan vanhoja mahdollista korjata?

Sitten tuli mieleen, että muistan kuulleeni juttua, että joku olisi kehittänyt "kromimaalin"..

Tuossa vähän googlettelin ja löytyi mm. tämmöinen:

http://www.finishing.com/Chemicals/alsa.html

Jos tommoisella kromimaalilla saisi heijastimen heijastamaan taas katsastusmiestä tyydyttävällä tavalla.. Maalauksessa saa kyllä olla huolellinen, ettei valokeilasta tule väärän muotoista.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Itse on ole kokeillut mutta aiheesta on ollut paljokin juttua eri foorumeissa ja ovat todenneet aina saman loppu tuloksen. Ajovaloissa ei onnistu, joku oli tehnyt sellaiseen historiikki vehkeeseen niin että oli vienyt sen kultasepälle joka oli jonkun hopea lejeeringin sinne levitelly ja siitä oli tullut kohtuullinen. Takavalojen ja muiden heijastin pintojen korjaamiseen olen joskus kokeillut ja ihan kohtuullinen on tullu joskaan ei uuden veroinen.

Joku hopea "paperi" levitelmänkin oli tehnyt ja kehui sen onnistuneen (epäilen).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllähän kromimaalia saa vaikka biltemasta...

spray purkkikamaa.

Luulisi löytyvän melkein jopka marketista...

Kännykänkuoria aikoinaan maalailtiin, ei tuntunut kuivavan koskaan...

Halpa kokeiluhan siitä tulee vaikka ei toimisikaan...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kromauttaminen olisi varma konsti, mutta kalliiksi tulee jos ei suhteita ja pieni erä....
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Toi kromimaali lupaa 95% heijastuksen, eli pinnasta pitäisi tulla about sellainen, kuin oikeasti kromattaessa.

En nyt puhu mistään vannehopeaviritelmistä! Ilmeisesti tuo on kuin "valuvaa kromia" märkänä ollessaan ja kuivuu sitten kovaksi tasaiseksi (ja ennen kaikkea kiiltävän peilimäiseksi) pinnaksi.

Tuolta löytyi vähän lisää tietoa, kun viitsin surffailla pidemmälle.

http://alsacorp.com/chrome.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

täältä löytyy kaiken näköisiä maaleja mm. kromi, candy, hohto, lämpö jne.
:arrow: http://www.customcoating.net/
kromi näytti ainakin aika hyvältä! 8)

saattanut olla joskus aikaisemminkin foorumilla...

edit: linkki korjattu

edit2: damn! :D saabracing ehti ensin.
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Voi lapset lapset. Voi aina kromata itse!
Jos on elektrolyysi tuttu, niin voipi sitä ilmiötä käyttää.
Muovipotta täyteen jotain vettä kromisulfaattia (voi pistää myös vettä ja rikkihappoa) ja sitten umpioon isketään plus-napa ja kromin lähteeseen (jokin turha krominen esine) miinus. Virtaa ja odottelua. Virta pois. Umpio valmis ja kiiltävä!

Eikä sitten tehdä, jos ei osata sopivia varotoimia! Luonnonkarsinta vie heti kokemattomat mukanaan.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kuva

http://alsacorp.com/products/fabrics/ch ... omefab.htm


Noillahan olikin mielenkiintoisia kromausideoita :D

Mikähän toi cosuklubin tekniikka oikein on ???
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kaveri aikoo tuolla menetelmällä pinnoittaa pari osaa. Saa nähdä minkänäköisen pinnan saa aikaan.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

umpiot

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Kyllähän uusiakin umpioita näkyy olevan myynnissä.
Vilkaisepa Googlesta haulla "SPEEDPARTS" ja sitten pääsivulta -produkter-EL.Hintaa tosin on n.2000Kr/kpl.
Ja unohtakaa nyt kaikki vippaskonstit ja miettikää miksi niitä valoja tarvitaan.Vankalla kokemuksella voin sanoa,että riittävän hyvin valonsädettä taittavaa peilipintaa ei kotikonstein aikaansaa.

900S
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olikos siellä pystäriin sopiviakin? Nopealla vilkaisulla en löytänyt.

Luotettavista lähteistä olen kuullut, että uudet pystykeulan lyhdyt ovat maailmasta loppuneet, korkeintaan jonkun jälleenmyyjän omaa vanhaa varastoa voi jostain päin maailmaa löytyä.

Sitten alkaakin vanhojen hyvien metsästys, tai vippaskonstien käyttäminen.

Itselläni ei ongelmaa ole, Finlandiaan oli huoltovihon mukaan edelliset vaihtaneet silloin, kun noita vielä sai, mutta ihan akateemisesta mielenkiinnosta mietin, että miksei noita uusia oikeasti peilaavia pinnoitteita voisi kokeilla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Huh huh...Siis: Kromaaminen ei tosiaan ole mikään vippaskonsti, eikä toisaalta mitään rakettitiedettäkään. Miksi ei siis henkilö hieman opiskelisi asiaa ja kromaisi itse? Vanha pinta puhtaaksi ja elektrolyysi käyntiin. Saatu pinta kiillotetaan puhtaaksi. Kestävämmän pinnan aikaansaamiseksi umpion voi ensin kuparoida.

Mikä tässä nyt oikein on niin vaikeaa? Ei se itse tekemisen kynnys voi olla niin korkea. :?
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

tknummelin kirjoitti:Huh huh...Siis: Kromaaminen ei tosiaan ole mikään vippaskonsti, eikä toisaalta mitään rakettitiedettäkään. Miksi ei siis henkilö hieman opiskelisi asiaa ja kromaisi itse? Vanha pinta puhtaaksi ja elektrolyysi käyntiin. Saatu pinta kiillotetaan puhtaaksi. Kestävämmän pinnan aikaansaamiseksi umpion voi ensin kuparoida.

Mikä tässä nyt oikein on niin vaikeaa? Ei se itse tekemisen kynnys voi olla niin korkea. :?
Juu, kyllähän noita alumiiniosien anodisointiakin ennakkoluulottomat tekevät kotona.

Ongelmana tuossa lienee se, että jos heijastimeen on syöpynyt reikiä, ei elektrolyysin avulla saa niitä umpeen?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin