2,1 OGsatkun männät 150tkm ajettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

2,1 OGsatkun männät 150tkm ajettu

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Tässä hiukan lisää vettä myllyyn 2,1 keskusteluun....
Nämä männät ovat 150tkm ajetusta 91 OG:sta.
Autoa oli aina huollettu Länkkärillä ja 65 vuotias omistaja hoiti autoa todella huolella, kunnes öljynkulutus räjähti.....

Mäntien järjestys vasemmalta oikealle: 1 -2 - 3 -4
http://www.kolumbus.fi/ilkka.langer/OG9 ... nnat.1.jpg

8O

Kuluma vain yhdellä puolella, männäntapit sun muut hilppeet priimakunnossa.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

VAU... moka mikä moka
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo ikävämpi homma tommonen. Onko kyse M1991 autosta.
Ensimmäisessä vuosikerrassa oli ilmeisesti juuri niitä "teflonpinnotteisia mäntiä"

Noh, mitä tohon mokaan tulee, niin enpä tiedä. Kyllä edelleenkin 2.0 ja 2.3 koneitakin on hajonnut. Turha väittääkkään muuta.

Mitäs nyt, toivottavasti laitetaan saabbi vielä kuntoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mutta pitää muistaa että noissa teflon männissä on pienempi kitka, ja näin ollen moottorin ei pitäisi rasittua :idea:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo siis se mäntä oli pinnoitettu PTFE:llä (teflon) ja se sitten liukeni joko bensaan tai öljyyn. En tiedä kumpaan.
Joku jolla on faktaa niin puhukoon.

Kitka oli varmasti pienempi niinkauan kun sitä riitti pinnoitteena.

Tällaista tietoa minulla on, voin olla väärässäkin. Se ken tietää varmaksi oikaiskoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Äkkiseltään näyttää siltä, että kone on ylikuumentunut.
900C -86
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tyypillinen 2.1. Hajoaa noin 150tkm kohdalla. Jos kestää sen yli niin sitten kestää vähintään sen minkä 2.0 tai 2.3 -koneetkin eli maailman tappiin asti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Kyseessä M1992 OG ja männissä ei ole teflonpintaa -merkintä 093075 sisäpuolella kaulassa kertoo ehkä vihkiytyneille enemmän kuin minulle.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt 2.1:n perusteet kehiin. Millä menetelmällä tuo iskutilavuuden nosto on tehty 2.0 koneeseen verrattuna? Männän halkaisijaa on ilmeisesti kasvatettu, mutta mitkä muut mittat on muuttuneet? Kenties Iskunpituus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Mertmi kirjoitti:Nyt 2.1:n perusteet kehiin. Millä menetelmällä tuo iskutilavuuden nosto on tehty 2.0 koneeseen verrattuna? Männän halkaisijaa on ilmeisesti kasvatettu, mutta mitkä muut mittat on muuttuneet? Kenties Iskunpituus?
Männän halkaisija on 93mm ja iskunpituus sama. Tällöin saadaan tilavuus 2119 cm3 kaksilitraisen 1985 cm3 sijaan.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Oma kesti 240...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

suorsa kirjoitti:Tyypillinen 2.1. Hajoaa noin 150tkm kohdalla. Jos kestää sen yli niin sitten kestää vähintään sen minkä 2.0 tai 2.3 -koneetkin eli maailman tappiin asti.
Niin, vaikea sanoa yksittäisistä pirsseistä, mutta oma 2.1 '93 Classic kesti mulla 240 ja nykyisellä omistalla on jo 3xx lasissa. Se piti kuulemma tehdä viime kesänä että ei voi ajaa enää 5W50:sillä Mobilelila, ne kuulemma vuotaa maahan :-) Voisko olla etta '93 ei enää ollut teflonia männissä?

Työkaverin '92 2.1 losahti aika tarkkaan 200tkm kohdalla, just tuo mäntähässäkkäkäpy. Maksoi (teetettynä) noin 2000e se korjaus.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin kaikki H-koneet vuotavat jonkunverran öljyä, se ei ole mitenkään 2.1:n erikoisuus.
Minun tiedossani on, että ensimmäisissä autoissa olis ollu niitä teflonpäälysteisiä mäntiä. M1992 autoissa ei pitäisi niitä enää olla. Osa 1991 autoistakin on korjattu takuuseen.

Kirjan "tekniset tiedot saab 900" mukaan sylinterikansikin on sama 2.0 ja 2.1 malleissa (B202 ja B212).

Itselläni on tietysti 2.1 litrainen ja mittarissa 260tkm. Toivotaan sitten, että kestää. Vaikka en helpolla usko, että nämä olis jotenkin "huonompia saabeja"

Aisaa on jauhettu täälläkin melko paljon, mutta faktat puuttuvat. Tässä topicissa on sentään noi männän kuvat. Olis kiva tietää koneen hajoamisen todellinen syy.


Tässä jotain speksejä:

Sylinterin läpimitta:
B202 90mm
B212 93mm

Iskupituus:
B202 78mm
B212 78mm

Sylinteritilavuus:
B202 1985 cm2
B212 2118 cm2

Paino:
B202 150 kg
B212 150 kg

Männäntappi on sana B201 ja B202 koneissa, mutta erilainen kuin B212:ssa. Kiertokanget ja kampiakseli on sama kaikissa.

koska kansikin on sama, niin venttiiliohjurit, -jouset, painimet sekä nokka-akselit ovat samat B202 ja B212 koneissa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Teemu kirjoitti: Kirjan "tekniset tiedot saab 900" mukaan sylinterikansikin on sama 2.0 ja 2.1 malleissa (B202 ja B212).
Tuo nyt ei ainakaan pidä paikkaansa. 2.1 kanavat huomattavasti isommat minkä kaikki nyt tietäänkin ja tästä syystä ovat haluttuja, ainakin jonkin verran. Sen sijaan "pitkälohko" 2.3 ja 2.1 kansi ovat täysin samat (sama osanro.). Muuten kyllä nuo osat sopivat ristiin.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin kirjassa on kai sitten virhe? Kerroin vain mitä siinä lukee.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Männäntappi on sana B201 ja B202 koneissa, mutta erilainen kuin B212:ssa. Kiertokanget ja kampiakseli on sama kaikissa.
Menee offtopiciin, mutta ilmeisesti 2.1-litarisen männät laittamaan B-koneen kiertokankiin, vai voiko? Tämä siksi, kun mielessä on pyörinyt moottorin viritystä vääntävämmäksi ja tuo ylikokoon porauskin on pyörähtänyt ajatuksissa. Se ku on mahdollista tehdä lohkoon koneistetuilla liekkirenkailla ja kuparisella kannentiivisteellä, kun kannentiivisteet B-moottoriin 93mm porauksella on nollassa. Niin tällä sais vähän enemmän liikkuvaa massaa koneeseen, syö käsitykseni mukaan tehoa mutta tuonee vääntöä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin