Tässä hiukan lisää vettä myllyyn 2,1 keskusteluun....
Nämä männät ovat 150tkm ajetusta 91 OG:sta.
Autoa oli aina huollettu Länkkärillä ja 65 vuotias omistaja hoiti autoa todella huolella, kunnes öljynkulutus räjähti.....
Kuluma vain yhdellä puolella, männäntapit sun muut hilppeet priimakunnossa.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Mutta pitää muistaa että noissa teflon männissä on pienempi kitka, ja näin ollen moottorin ei pitäisi rasittua
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Joo siis se mäntä oli pinnoitettu PTFE:llä (teflon) ja se sitten liukeni joko bensaan tai öljyyn. En tiedä kumpaan.
Joku jolla on faktaa niin puhukoon.
Kitka oli varmasti pienempi niinkauan kun sitä riitti pinnoitteena.
Tällaista tietoa minulla on, voin olla väärässäkin. Se ken tietää varmaksi oikaiskoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tyypillinen 2.1. Hajoaa noin 150tkm kohdalla. Jos kestää sen yli niin sitten kestää vähintään sen minkä 2.0 tai 2.3 -koneetkin eli maailman tappiin asti.
Kyseessä M1992 OG ja männissä ei ole teflonpintaa -merkintä 093075 sisäpuolella kaulassa kertoo ehkä vihkiytyneille enemmän kuin minulle.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Nyt 2.1:n perusteet kehiin. Millä menetelmällä tuo iskutilavuuden nosto on tehty 2.0 koneeseen verrattuna? Männän halkaisijaa on ilmeisesti kasvatettu, mutta mitkä muut mittat on muuttuneet? Kenties Iskunpituus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Nyt 2.1:n perusteet kehiin. Millä menetelmällä tuo iskutilavuuden nosto on tehty 2.0 koneeseen verrattuna? Männän halkaisijaa on ilmeisesti kasvatettu, mutta mitkä muut mittat on muuttuneet? Kenties Iskunpituus?
Männän halkaisija on 93mm ja iskunpituus sama. Tällöin saadaan tilavuus 2119 cm3 kaksilitraisen 1985 cm3 sijaan.
suorsa kirjoitti:Tyypillinen 2.1. Hajoaa noin 150tkm kohdalla. Jos kestää sen yli niin sitten kestää vähintään sen minkä 2.0 tai 2.3 -koneetkin eli maailman tappiin asti.
Niin, vaikea sanoa yksittäisistä pirsseistä, mutta oma 2.1 '93 Classic kesti mulla 240 ja nykyisellä omistalla on jo 3xx lasissa. Se piti kuulemma tehdä viime kesänä että ei voi ajaa enää 5W50:sillä Mobilelila, ne kuulemma vuotaa maahan Voisko olla etta '93 ei enää ollut teflonia männissä?
Työkaverin '92 2.1 losahti aika tarkkaan 200tkm kohdalla, just tuo mäntähässäkkäkäpy. Maksoi (teetettynä) noin 2000e se korjaus.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Niin kaikki H-koneet vuotavat jonkunverran öljyä, se ei ole mitenkään 2.1:n erikoisuus.
Minun tiedossani on, että ensimmäisissä autoissa olis ollu niitä teflonpäälysteisiä mäntiä. M1992 autoissa ei pitäisi niitä enää olla. Osa 1991 autoistakin on korjattu takuuseen.
Kirjan "tekniset tiedot saab 900" mukaan sylinterikansikin on sama 2.0 ja 2.1 malleissa (B202 ja B212).
Itselläni on tietysti 2.1 litrainen ja mittarissa 260tkm. Toivotaan sitten, että kestää. Vaikka en helpolla usko, että nämä olis jotenkin "huonompia saabeja"
Aisaa on jauhettu täälläkin melko paljon, mutta faktat puuttuvat. Tässä topicissa on sentään noi männän kuvat. Olis kiva tietää koneen hajoamisen todellinen syy.
Tässä jotain speksejä:
Sylinterin läpimitta:
B202 90mm
B212 93mm
Iskupituus:
B202 78mm
B212 78mm
Sylinteritilavuus:
B202 1985 cm2
B212 2118 cm2
Paino:
B202 150 kg
B212 150 kg
Männäntappi on sana B201 ja B202 koneissa, mutta erilainen kuin B212:ssa. Kiertokanget ja kampiakseli on sama kaikissa.
koska kansikin on sama, niin venttiiliohjurit, -jouset, painimet sekä nokka-akselit ovat samat B202 ja B212 koneissa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Teemu kirjoitti:
Kirjan "tekniset tiedot saab 900" mukaan sylinterikansikin on sama 2.0 ja 2.1 malleissa (B202 ja B212).
Tuo nyt ei ainakaan pidä paikkaansa. 2.1 kanavat huomattavasti isommat minkä kaikki nyt tietäänkin ja tästä syystä ovat haluttuja, ainakin jonkin verran. Sen sijaan "pitkälohko" 2.3 ja 2.1 kansi ovat täysin samat (sama osanro.). Muuten kyllä nuo osat sopivat ristiin.
Teemu kirjoitti:Männäntappi on sana B201 ja B202 koneissa, mutta erilainen kuin B212:ssa. Kiertokanget ja kampiakseli on sama kaikissa.
Menee offtopiciin, mutta ilmeisesti 2.1-litarisen männät laittamaan B-koneen kiertokankiin, vai voiko? Tämä siksi, kun mielessä on pyörinyt moottorin viritystä vääntävämmäksi ja tuo ylikokoon porauskin on pyörähtänyt ajatuksissa. Se ku on mahdollista tehdä lohkoon koneistetuilla liekkirenkailla ja kuparisella kannentiivisteellä, kun kannentiivisteet B-moottoriin 93mm porauksella on nollassa. Niin tällä sais vähän enemmän liikkuvaa massaa koneeseen, syö käsitykseni mukaan tehoa mutta tuonee vääntöä.