og 900 kansiremontti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Terve!

Kannentiiviste vuotaa ja viikonloppuna olisi tarkoitus uusi vaihtaa.
Kannentiivisteitä olen muihin moottoreihin vaihtanut mutta muutama kysymys vaivaa.

Tulisiko kannenpultit uusia?
Onko erling kansipahvi toimiva?
Minkälainen aika tuohon "jälkikiristämiseen" olisi sopiva?

Kyseessä B212 -92 aj 380tkm. Kansi on oikaistuna odottamassa asennusta.

-Terv Vesa
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Kannenpultit kannattaa uusia, pulttisarja muistaakseni jossain 30€ tienoilla ja toi elringin tiiviste aivan käypänen. Tuota jälkikiristyshommaa olen itsekin miettinyt koska oma korjaamo käsikirja antaa ainakib202 motille semmoset tiedot että ensin vedetään momenttiin sen jälkeen kone lämpimäksi ja sitte 90 astetta kun kone on jäähtynyt, autodata taas sanoo että asteet voi vääntää kylmiltään.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kiristys riippuu pulteista.

ETSI:llä löytyy paljon lisää infoa.

tl:dr laakista momenttiin mikäli pulttien kanssa ei muuta ohjetta.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7502
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

tl:dr

tuo ei auennnut :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^too long, didn't read = liian pitkä, en lukenut.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pultit ei mene näissä miksikään, toki ne voi verrata toisiinsa että ovat samanpituisia. Elring on kärkimerkkejä kansipahveissa (ellei jopa _se_ originaali). Venttiilikopan tiivisteet kannattaa ostaa marmorilta ja kiristysjärjestys jostain kirjasta+oikea kiristysmomentti, niin ei ala ikävästi vuotamaan muuten niin hyvin sujuneen rempan jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900uki
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 09:55

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja 900uki »

Lainaan ketjua kun samoja ongelmia.

Eli jäähdytinnesteen paisuntasäiliöön ilmestynyt mustaa mönjää pinnalle, paine järjestelmässä ok.
Öljypuolella ei merkkejä vedestä eikä öljy "lisäänny", öljynpainemittari rauhaton tasavauhtisessa ajossakin mutta paine pysyy 3-4.

Kansipahvi taitaa vuotaa vai mistä muusta voisi johtua?
Vielä kuitenkin pienessä nurkka-ajossa ja seuranta päällä.
9-5 2,0t 2004 B205E
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

samoja oireita ja kannentiivistettä vaihdan juuri. vapari 93 2.0
yks pultti oli ruosteenruskea muut öljyiset. mistä johtuu? tosi tiukassa oli.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

CHEVY2.8D kirjoitti:samoja oireita ja kannentiivistettä vaihdan juuri. vapari 93 2.0
yks pultti oli ruosteenruskea muut öljyiset. mistä johtuu? tosi tiukassa oli.
Vettä ja öljyä päässyt pultin reikään,ja kun asentaa kantta paikalleen niin
ilmalla pultin reiät puhtaaksi ettei jää öljyä vettä reikään.
ja jos vielä olisi sopiva kierretappi niin kierteet puhtaaksi ja lopuksi ilmalla
ja lopuksi tippa kaks öljyä pultin kierteisiin niin kiristyvät herkästi oikeaan momenttiin.
noin olen itse tehnyt ja on toiminut.
Ari 1622
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

DIggItaLLr kirjoitti:Kiristys riippuu pulteista.

ETSI:llä löytyy paljon lisää infoa.

tl:dr laakista momenttiin mikäli pulttien kanssa ei muuta ohjetta.
Sanomattakin toivottavasti selvä että kiristys ohjeen mukaan ja oikeassa järjestyksessä :o


Joissain lievissä vuotoepäilyissä on tilanne saattanut korjaantua uudelleen kiristämällä:
Lämpösellä koneella löysää pultin kerrallaan ja kiristää ohjeen mukaan.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

milläs tavalla 16valve kansi halkeaa? kuulemma näin käy jos ei ole ilmattu siitä termarikotelon venttiilistä.

onko siis kansikin pahvin lisäksi sökö? kun yks saabtietäjä sanoi ettei ne kannet miksikään mene.

tuossa ois yks kansi joka ainakin pitää läpätä. kun laittaa nurinpäin ja palotilat naftalla täyttää niin reunimmaiset palotilat tyhjenee parissa tunnissa. Näkyisko säröt ja missä kohtaa niitä olisi jos on?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Ehkä näkyy, ehkä ei. Käy koeponnistuttamassa ja tutkituttamassa jossakin niin saat varmuuden.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Enpä olisi kuullut että saabin kannet halkee,eihän se kyllä mahdottomuuskaan ole,
enneminkin pahvivikoja kuin halkeemisia.
chevy2,8D.lle venttiilit valskaa siellä kannessa jos nafta tyhjenee palotilasta.
Ari 1622
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: og 900 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

joo tuota läppäystä siihen kanteen oon tekemässäkin.

3 ensimmäistä pyttyä, jokaisessa taaempi imuventtiili valskaa (paperitollo venttiilin varteen kiinni, näkee mitkä kastuu) = karstaongelma? 10tkm etanoliajo ei o puhdistanu. kuulin nyt jälkikäteen että hukkasi öljyä paisuntasäiliöön jo edellisellä omistajalla.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Vastaa Viestiin