saab 900 v-86 lopetti starttaamisen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
artsi j
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 20:05

saab 900 v-86 lopetti starttaamisen

Viesti Kirjoittaja artsi j »

Olen uusi saabin omistaja ja olen ollut kaikin puolin tyytyväinen noinkin iäkkään auton toimintaan.

Mutta eilen tapahtui seuraavaa: Ajelin töihin normaalisti. Pysäköidessäni saabini esiintyi n 3-5 sekunnin jälkikäynti. Kun starttasin uudestaan tämän jälkeen moottori kävi 3:lla pytyllä.

No, töihin oli kiire ja töiden jälkeen ei sitten tapahtunutkaan mitään:ei edes luvannut. Kolmella pytyllä käymisestä päättelin, että tulpissa vikaa, mutta kun vaihdoin ei auttanut. Ei edes lupaa.

Mistä lähden hakemaan vikaa? :?:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ihan kuin olisi polttoainepula?
900C -86
artsi j
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja artsi j »

Niin... Tankissa on kyllä bensaa abaut 20 litraa ja sen kyllä pitäisi riittää noinkin janoiselle!

Entäs se kuuluisa saabin kaasarin kalvo tai neula?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannattaa katsoa myös virranjakajan kansi ja pyörin jos olisivat viallisia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
artsi j
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja artsi j »

Kerkesin nekin tsekkaamaan. -> OK

Kerran aikaisemminkin pakkasilla teki saman sillä erotuksella, että lohkolämmitimen jälkenn lähti kuin "palmun alta"
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Minkälaisella polttoainevehkeillä saabisi on...

Haisis munkin nenään polttoainepulalta.... Haiseeko löpö kun sahaat käyntiin. Jos ei niin letkut irti ja pumpun tuottoa tarkastamaan... Onko tulpat märät sahauksen jälkeen... Jos ja kun lähtee käymään niin onko toiminta normaalia, yskiikö, kiihtyykö, jne...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
artsi j
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja artsi j »

Minkälaisella polttoainevehkeillä saabisi on...

--- Ei turboa eli ihan perinteinen kaasari

Haisis munkin nenään polttoainepulalta.... Haiseeko löpö kun sahaat käyntiin. Jos ei niin letkut irti ja pumpun tuottoa tarkastamaan...

- - - Ei viimeisellä kerralla haissut


Onko tulpat märät sahauksen jälkeen... Jos ja kun lähtee käymään niin onko toiminta normaalia, yskiikö, kiihtyykö, jne...

- - - Tulpat oli normaalit, kun vaihdoin uusiin, eli kuivat ja karstattomat. Käynti on ollut tähän asti täysin normaalia, mitä nyt tulee siihen, että ryyppy täytyy olla melko pitkään päällä.

Kiihtyykin ihan kait normaalisti (kun ei oo kokemusta muista saabeista...)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onko bensapumppu tarkistettu?
Entä puola?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
artsi j
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja artsi j »

Puola lienee kunnossa kun antaa kunnolla kipinää, mutta pensapumppu...
Mitenkä ton bensan saannin sais selville yksinkertaisimmin?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onkos sulla siinä kaasarin vieressä sitä höyrystinventtiiliä (semmonen läpinäkyvä muovipurkki, mihin tulee 3 letkua) Jos se on täynnä bensaa niin pumpussa ei ole vikaa.

Jos tämä on kunnossa, niin tulpanjohtoja lähtisin seuravaksi tutkimaan.
Mittaa nyt aluksi niiden resistanssit ja jos ei tehoa, niin sitten tarkista puolankin resistanssit.

Mittausarvot:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13537

Jatkossa ei niistä kaasarin uusista osista ainakaan haittaa ole. Ysikymppiin uusin suuttimen,
neulan ja uimuriventtiilin. Osien hinta tulee nopeasti takaisin bensakuluissa :D Osat saat tietty motonetistä

Vanha linkki kaasarien korjauskäsikirjoihin:
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko ilmanputsarille menevän huohottimen letkun liitos venttiilikopassa paikallaan? Ja kaikki muutkin letkut paikallaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
artsi j
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja artsi j »

:D VIKA LÖYTYI !!!!

No niin, aamu nauraa illan töille! Kävin hinausauton kanssa valmistelemassa Saabia kotiin hinattavaksi. Tarkastin vielä vinkkien mukaisesti polttoainepumpun yms.:

Pakosarjan päällä oleva letkuliitos oli pois paikaltaan eli "pullahtanut" ylös. Samoin kaasarista lähtevä pienempi-läpimittainen kumiletku oli poikki letkun juuresta.Ao pikkuviat korjattua starttaus ja saabi yskien käyntiin! Tarkastin vielä muutkin kumiletkut ja lähes kaikissa eriasteisia vaurioita tai väljyyksiä. Ei muuta kuin tarvikekauppaan ostamaan ao läpimittaisia letkuja ja vaihtamaan letkut uusiin.

Suosittelen kyllä muillekin veteraanien omistajille tarkistamaan näiden lukemattomien eri letkujen kunnon. Jälkikäyntikin hävisi saman tien.

Todella paljon kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille. Korjaamolaskun voi nyt sijoittaa vaikka saabin uusittaviin osiin!
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hieno homma!

Taas yksi onnellinen saabi(sti) tienpäällä.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Letkut tuppaa pullahtelemaan ulos jos on jälkikäyntiä. Kannattaa sammuttaessa aina varmistaa että ryyppy ei ole päällä, niin ei jälkikäyntiriski ole niin iso.

Ja kannattaa samalla hommata merkkiliikkeestä alkuperäisvaraosana se läpivientikumiholkki venttiilikoppaan. Motonet/Biltemakumit menevät öljystä ihan veltoksi jopa alle vuodessa, ja taas alkaa letkut pullahdella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin