Olen uusi saabin omistaja ja olen ollut kaikin puolin tyytyväinen noinkin iäkkään auton toimintaan.
Mutta eilen tapahtui seuraavaa: Ajelin töihin normaalisti. Pysäköidessäni saabini esiintyi n 3-5 sekunnin jälkikäynti. Kun starttasin uudestaan tämän jälkeen moottori kävi 3:lla pytyllä.
No, töihin oli kiire ja töiden jälkeen ei sitten tapahtunutkaan mitään:ei edes luvannut. Kolmella pytyllä käymisestä päättelin, että tulpissa vikaa, mutta kun vaihdoin ei auttanut. Ei edes lupaa.
Haisis munkin nenään polttoainepulalta.... Haiseeko löpö kun sahaat käyntiin. Jos ei niin letkut irti ja pumpun tuottoa tarkastamaan... Onko tulpat märät sahauksen jälkeen... Jos ja kun lähtee käymään niin onko toiminta normaalia, yskiikö, kiihtyykö, jne...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Haisis munkin nenään polttoainepulalta.... Haiseeko löpö kun sahaat käyntiin. Jos ei niin letkut irti ja pumpun tuottoa tarkastamaan...
- - - Ei viimeisellä kerralla haissut
Onko tulpat märät sahauksen jälkeen... Jos ja kun lähtee käymään niin onko toiminta normaalia, yskiikö, kiihtyykö, jne...
- - - Tulpat oli normaalit, kun vaihdoin uusiin, eli kuivat ja karstattomat. Käynti on ollut tähän asti täysin normaalia, mitä nyt tulee siihen, että ryyppy täytyy olla melko pitkään päällä.
Kiihtyykin ihan kait normaalisti (kun ei oo kokemusta muista saabeista...)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Onkos sulla siinä kaasarin vieressä sitä höyrystinventtiiliä (semmonen läpinäkyvä muovipurkki, mihin tulee 3 letkua) Jos se on täynnä bensaa niin pumpussa ei ole vikaa.
Jos tämä on kunnossa, niin tulpanjohtoja lähtisin seuravaksi tutkimaan.
Mittaa nyt aluksi niiden resistanssit ja jos ei tehoa, niin sitten tarkista puolankin resistanssit.
Jatkossa ei niistä kaasarin uusista osista ainakaan haittaa ole. Ysikymppiin uusin suuttimen,
neulan ja uimuriventtiilin. Osien hinta tulee nopeasti takaisin bensakuluissa Osat saat tietty motonetistä
No niin, aamu nauraa illan töille! Kävin hinausauton kanssa valmistelemassa Saabia kotiin hinattavaksi. Tarkastin vielä vinkkien mukaisesti polttoainepumpun yms.:
Pakosarjan päällä oleva letkuliitos oli pois paikaltaan eli "pullahtanut" ylös. Samoin kaasarista lähtevä pienempi-läpimittainen kumiletku oli poikki letkun juuresta.Ao pikkuviat korjattua starttaus ja saabi yskien käyntiin! Tarkastin vielä muutkin kumiletkut ja lähes kaikissa eriasteisia vaurioita tai väljyyksiä. Ei muuta kuin tarvikekauppaan ostamaan ao läpimittaisia letkuja ja vaihtamaan letkut uusiin.
Suosittelen kyllä muillekin veteraanien omistajille tarkistamaan näiden lukemattomien eri letkujen kunnon. Jälkikäyntikin hävisi saman tien.
Todella paljon kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille. Korjaamolaskun voi nyt sijoittaa vaikka saabin uusittaviin osiin!
Letkut tuppaa pullahtelemaan ulos jos on jälkikäyntiä. Kannattaa sammuttaessa aina varmistaa että ryyppy ei ole päällä, niin ei jälkikäyntiriski ole niin iso.
Ja kannattaa samalla hommata merkkiliikkeestä alkuperäisvaraosana se läpivientikumiholkki venttiilikoppaan. Motonet/Biltemakumit menevät öljystä ihan veltoksi jopa alle vuodessa, ja taas alkaa letkut pullahdella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00