T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Ei meinaa -84 Aero käydä niinkuin pitäisi. Tuossa on metallirunkoinen ...005 päättyinen IMMu ja suuttimet on 0280150706 beiget (Ilmeisesti orkkikset). Moottori ei käy tasaisesti. Kiihdytyksessä huomaa että rötää/nypyttää. Tasakaasulla kun ajelee niin ei huomaa mitään erikoista. Vääntöäkin löytyy ja ahtopaineet nousee orkkismittarin mukaan kelt ja pun rajalle. Auto ollut pois ajosta noin 10v. PA linjasto tyhjätty polttoaineesta hyvissä ajoin. PA pumppua ei ole vaihdettu ainakaan 15vuoteen. Mittarissa kilsoja 312000km. Päästöt oli konttorilla ok. Tulpat ja tulpanjohdot on uudet. Samoin virranjakajan kansi ja pyörijä.

Sattuisiko jollain pyörimään tuollaisia suuttimia nurkissa joilla voisi kokeilla? Tampereella ja Akaassa kuljeksin. Ja tietysti muuallakin tarvittaessa.. Ja jos lähden ostamaan uusia niin mitkähän suuttimet tuohon käy? Käytin ETSI toimintoa ja sieltä löytyi juttua että tuohon ...005 päättyiseen immuun kävisi vain nuo ...706 suuttimet.

Muitakin ideoita otetaan vastaan...

(Olis ihan kivat kelit ajella) rits..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja sarka »

Voisko olla virranjakajan alipainesäädössä vikaa? Turbomallissahan se muuttaa ajoitusta myös ahdoilla. Vai onkohan tuota säädintä ees 16-tappisissa, en ole varma...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jospa uusisit polttoainesuodattimen ensihätään. Jos linjat tyhjinä 10v, ja sitten päristämään, niin varmasti roju lähtee liikkeelle..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Samoja ongelmia tonnarissa olevan turbon motin kanssa (virranjakajalla).
Päästöt oli kohdillaan katsastuksessa pääsiäisen alla

Oireet ehkä pahentuneet talven mittaan.
Vaihdettu:
-polttoainesuodatin
-sytkäosat
-virranjakajan ajoituksen säätö ainakin liikkuu puhaltaessa...

seuraavia vaihtoehtoja omien pohdintojen pohjalta:
-bensapumppu
-puola
-lamda-anturi (kat- malli)
-....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Nyt myös puola vaihdettu :arrow: aluks tuntui lämpösellä että korjaantui, mutta iltasella huomasin että sama ongelma on edelleen.

En tiedä onko kuvitelmaa mutta tuntuu että paransi tilannetta hiemman.
kokeilu / tuntinta jatkuu....
Kipe_9000 kirjoitti:Samoja ongelmia tonnarissa olevan turbon motin kanssa (virranjakajalla).
Päästöt oli kohdillaan katsastuksessa pääsiäisen alla

Oireet ehkä pahentuneet talven mittaan.
Vaihdettu:
-polttoainesuodatin
-sytkäosat
-virranjakajan ajoituksen säätö ainakin liikkuu puhaltaessa...

seuraavia vaihtoehtoja omien pohdintojen pohjalta:
-bensapumppu
-puola
-lamda-anturi (kat- malli)
-....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Koetapa semmosta että säädät tulppien kärkivälin tilapäisesti 0.3-0.4 milliin ja jos vika poistuu niin vian lähde on sytytyspuolella ja tulee siitä että toisiojännite ei nouse tarpeeksi, että jaksaisi lyödä läpi normaalilla kärkivälillä korkeassa paineessa. Silloin vian on oltava jossain sytkän pääteaste-puola-virranjakajan kansi-lähetyssaarnaaja-tulpanjohdot-tulpat -akselilla.

Mikäli ei poistu niin vika todennäköisesti on jossain muualla, mutta ei silti sulje pois tuota yllämainittua vikaketjua.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Voisko laturin kuluneet hiilet vaikuttaa asiaan? Moottorin käydessä kun mittaa akusta niin näyttää 13,6V. Paljonko pitäisi näyttää?

Mulla alipainesäädin toimii. Kun imasee letkusta niin kierrokset nousee.

Alipaineletkut oon tarkistanut silmämääräisesti. Onko tuossa moottorille oma alipaineverkosto ja apulaitteille (vaknopsääd, ilmansuuntaus kojelaudassa) oma?

Täytyypä kokeilla tota tulppien kärkivälin säätöä...

Tosin mulla on yksi ihan selkeä vika suuttimessa. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa mutta yhden suuttimen kärkikupissa on halkeama. Kuppi tippui kannen sisään ja jäi onneksi venttiilin viereen niin sain ongittua sen imurin avulla talteen.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lämpökompensoitu säätäjä laturissa ja huono laturin rungosta jalkaan yhdistävä kaapeli on oikein oiva aisapari pudottamaan latausjännitteet alas. Immun vikaa voi testata ajamalla töpseli irti. Jos tasakaasulla ja kevyessä ajossa toimii paremmin, immu tod. näk. rikki. Ahdoille mennessä ilman immua puutuu tosi pahasti. Olen tuon joskus kokeillut.

Kipinä pitää olla hyvä että ahdoillakin on vetoja. Tänne saabistien tietoisuuteen tuomani MSD blaster 2 -puola on saanut kaikilta asentaneilta hyvää palautetta. Tyyppinro löytynee jostain haulla. Ainoa huomautus tuossa on, se pitää asentaa pystyasentoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Ei välttämättä auta tähän vaivaan, mutta kannattaa putsata kaikki maadoituspisteet moottorista ja konetilasta.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Maadoituspisteet pitäisi olla kondiksessa kun olen käynyt autoa kohtuu huolelle läpi. Samoin laturin rungon ja jalan välinen johto on ok. Paljonko laturin pitäisi ladata jos latauksen mittaa akun navoista?

Tänään ostin Bilteman strobon ja säädin sillä sytkän kohdilleen. Se oli noin 13 astetta ja säädin sen 16 asteeseen kuten korjausopas kertoo. Ja alipaineletku irti ja tyhjä käynti n 850rpm.

En tiedä mistä johtuu mutta strobon avulla vauhtipyörän merkin liikerata oli noin 0,5-1,0cm. Eli ennakko on nyt noin 16 astetta. Kertoisiko tuo merkin liikerata jostain viasta sähköpuolella? Vai onko tuo Bilteeman laatu tuollaista... Strobo maksoi 29€.

IMMun putsasin myös.

Kokeilin myös säätää tulppien kärkivälin 0,4milliin. Moottori ei käynnistynyt ton jälkeen. Säädin kärkivälin takaisin 0,6milliin. Moottori ei käynnistynyt. Johtojen tarkistus. Virranjakajassa oleva liitin ei ollut kunnolla kiinni. Oli irronnut kun jouduin ottamaan turbon putkia pois.

No, moottori käynnistyi. Pieni lenkki ja moottori kävi nyt jo paremmin mutta ei täydellisesti. Tehot tuntui olevan jossain muualla. Välijäähdyttimen klemmari oli jäänyt kiristämättä. Nyt tuli hieman tehoja lisää. Turbon potkusta ei ole tietoakaan. Hyytyy ihan totaalisesti. Vääntöä on kuitenkin hyvin. Täytyypi kokeilla Vapun aikana uudestaan toi tulppien kärkivälin säätö 0,4 milliin ja kattoo miten reagoi..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1823
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mulla on muutama "erikoisempi" vikapaikka tarjota:

-Bensapumpun jalkaan tulee sellainen siivilä, jossa on kumipalje. (Kumipalje halkeaa yleensä seisonnassa ja saa ilmaa.) Eli kun nostat bensapumpun ylös, tarkasta.
-Ohjauspainesäätimelle tulevat kaksi liitintä voivat ajan myötä haurastua. Ei välttämättä huomaa heti.
-Ilmamassamittarin liittimen sisällä johdot hapertuvat irti siitä kampaosasta. Ei ole tätäkään helpoin paikantaa.
-Virranjakajan hall-anturin töpseli voi olla huonosti kiinni tai sen johdoissa olla ongelmaa.

Siinä nyt muutama vinkki, mitä itsellä on aiheuttanut moisia ongelmia.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Oletko mitannut tulpanjohtojen vastukset? johdot kannattaa mita, niin että ovat virranjakajassa kiinni, niin tulee kannen ja johtojen liitokset myös testattua.

onhan alkuperäis merkkiset bougicorg tulpanjohdot. useimilla korkea vastuksisilla muun merkkisillä johdoilla turbo saab ei pelaa kunnolla.

Tulpan oikea kärkiväli on t16 moottoriin 0,6 mm.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

kimmoa kirjoitti:Koetapa semmosta että säädät tulppien kärkivälin tilapäisesti 0.3-0.4 milliin ja jos vika poistuu niin vian lähde on sytytyspuolella ja tulee siitä että toisiojännite ei nouse tarpeeksi, että jaksaisi lyödä läpi normaalilla kärkivälillä korkeassa paineessa. Silloin vian on oltava jossain sytkän pääteaste-puola-virranjakajan kansi-lähetyssaarnaaja-tulpanjohdot-tulpat -akselilla.

Mikäli ei poistu niin vika todennäköisesti on jossain muualla, mutta ei silti sulje pois tuota yllämainittua vikaketjua.
Tämä vielä testaamatta
Mertmi kirjoitti:Lämpökompensoitu säätäjä laturissa ja huono laturin rungosta jalkaan yhdistävä kaapeli on oikein oiva aisapari pudottamaan latausjännitteet alas. Immun vikaa voi testata ajamalla töpseli irti. Jos tasakaasulla ja kevyessä ajossa toimii paremmin, immu tod. näk. rikki. Ahdoille mennessä ilman immua puutuu tosi pahasti. Olen tuon joskus kokeillut.

Kipinä pitää olla hyvä että ahdoillakin on vetoja.
Huomenna haen uuden säätäjän laturiin. ilman IMMua en ole testannut vielä. Puolan mittaus myös listalla.
tuomjussi kirjoitti:Ei välttämättä auta tähän vaivaan, mutta kannattaa putsata kaikki maadoituspisteet moottorista ja konetilasta.
Nämä asiat ok.
Suabisti kirjoitti:Mulla on muutama "erikoisempi" vikapaikka tarjota:

-Bensapumpun jalkaan tulee sellainen siivilä, jossa on kumipalje. (Kumipalje halkeaa yleensä seisonnassa ja saa ilmaa.) Eli kun nostat bensapumpun ylös, tarkasta.
-Ohjauspainesäätimelle tulevat kaksi liitintä voivat ajan myötä haurastua. Ei välttämättä huomaa heti.
-Ilmamassamittarin liittimen sisällä johdot hapertuvat irti siitä kampaosasta. Ei ole tätäkään helpoin paikantaa.
-Virranjakajan hall-anturin töpseli voi olla huonosti kiinni tai sen johdoissa olla ongelmaa.

Siinä nyt muutama vinkki, mitä itsellä on aiheuttanut moisia ongelmia.
Nämä myös työlistalla.
antti.hakamaa kirjoitti:Oletko mitannut tulpanjohtojen vastukset? johdot kannattaa mita, niin että ovat virranjakajassa kiinni, niin tulee kannen ja johtojen liitokset myös testattua.

onhan alkuperäis merkkiset bougicorg tulpanjohdot. useimilla korkea vastuksisilla muun merkkisillä johdoilla turbo saab ei pelaa kunnolla.

Tulpan oikea kärkiväli on t16 moottoriin 0,6 mm.
Nämäkin työlistalla. Tulpan johdot on uudet bougicorgit. Tulppien kärkiväli on nyt 0,6mm.

Aika paljon näyttäisi olevan mahdollisia vikapaikkoja.

Kiitos vinkeistä :) Kiva kun on vapuksi ohjelmaa..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: T16 vm -84 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Mike Hunt kirjoitti:Voisko laturin kuluneet hiilet vaikuttaa asiaan? Moottorin käydessä kun mittaa akusta niin näyttää 13,6V. Paljonko pitäisi näyttää?

Mulla alipainesäädin toimii. Kun imasee letkusta niin kierrokset nousee.

Alipaineletkut oon tarkistanut silmämääräisesti. Onko tuossa moottorille oma alipaineverkosto ja apulaitteille (vaknopsääd, ilmansuuntaus kojelaudassa) oma?

Täytyypä kokeilla tota tulppien kärkivälin säätöä...

Tosin mulla on yksi ihan selkeä vika suuttimessa. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa mutta yhden suuttimen kärkikupissa on halkeama. Kuppi tippui kannen sisään ja jäi onneksi venttiilin viereen niin sain ongittua sen imurin avulla talteen.
Tuo latausjännite normaali tyhjäkäynnillä, kierroksilla pitäs olla joku 14.3V
Ari 1622
Vastaa Viestiin