satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Hei, onnistuuko neliöruuvin irroitus ilman erokoistyökalua? Kommenttia
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onnistuu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

nalleolut kirjoitti:onnistuu.
tongeillako ajattelit?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

et kysyny millä aukeaa.

kokeileppa vaikka ihan räikällä.

neliöreikähän siinä on ja räikässä neliö joka sopinee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Viime viikonvaihteessa tuon kanssa teutaroin. Virallinen neliökolohylsy meinasi ruveta kääntymään poikittain, mutta putkitongeilla tuo sitten aukesi juuri ja juuri. Tuon kokoiseen proppuun olisi kyllä saanut laittaa jonkun 17mm kuusiokolon, pienempi on aika lujilla.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Pienemmällä kannalla ehkä estetään ylikiristys. Halvempaa hajottaa tuo proppu kun halkaista koko loota. Ei tarvinne hampaat irvessä kiertää kiinni jos jonkinnäköinen tiiviste tallessa/kunnossa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Jos en väärin muista niin 3/8 tuuman räikkä siihen sopii?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Joo 3/8" räikkä sopii. Mää hajotin pari omatekoista työkalua ja yhen 1/2"-->3/8" adapterin, kun väänsin pitkällä varrella. Sitten sain pitkät putkipihdit ja niillä aukes.
Saabiton mies since 7/2022
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

kiitos paljon, noilla pääsen alkuun. Kävin ostamassa prikan, ne sano, että koko on sama kuin öljypohjassa. Pitääkö paikkaansa
Liikaaa romua
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2197
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla on kyllä hämärä mielikuva ettei tuossa mitään tiivistettä olisi. On vain kartiopultti se proppu.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:kiitos paljon, noilla pääsen alkuun. Kävin ostamassa prikan, ne sano, että koko on sama kuin öljypohjassa. Pitääkö paikkaansa
Ei jaksa muistaa. Kaks vuotta sitte vaihdoin öljyt. Mistä liikkeestä ostit kun tiesivät noin sanoa?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei siinä vaihteistopuolen propussa mitään rikkaa ole. Proppu on kartio joka tiivistää itse itsensä. Älä vaan väännä sitä liian tiukkaan ettei halkea koko vaihteiston kuori. Teoriassa se ainakin on halkaistavissa, tiedä sitten riittääkö käsivoimat siihen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.

Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mulla ei edellisessä satkussa ollut kupariprikkaa välissä, mutta ei tihkunutkaan. Ilmeisesti tuo on aika tiivis vaikka tiiviste puuttuisikin. Mutta ei siinä montaa senttiä menetä, vaikka siihen tiivisteen hakisikin ja sitten voi olla satavarma ettei vuoda :) Vuosimallia -89.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

No nyt alkaa sytyttää kun jus:n kuvat näki. Taisipa mullakin rikka olla ja ehkä uusinkin sen silloin ku öljyt vaihdoin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin