900 Classic hankittu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2043
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei ole saabien kanssa tuollaista ongelmaa ollut, mutta yhtä traktoriani on pari kertaa jotkut ohikulkijat yrittäneet ostaa omassa pihassa..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tokihan Classic on kiinnostava malli enkä ihmettele, jos hyväkuntoista halutaan yrittää ostaa. Mun Aeroa on kerran ostateltu, eli ostosreissulta autolle paaltessa oli vinkkarin välissä lappu jossa ostotarjous ja puhelinnumero. Ei tullut soitettua.

Meidän entinen Classic oli surullinen näky kun näin sen tässä pari-kolme vuotta sitten. Meiltä lähtiessä auto oli aikalailla virheettömässä kunnossa ja kunnolla tip-top puunattuna. Näin auton jotain 10v myöhemmin ja siinä oli kyllä kaikki päältäpäin kauheassa kunnossa. Puskurien listat puuttui, yks osa puskuria puuttui kokonaan. Maali näytti huonolta ja jotain kolhua/naarmua oli kyljessä. Sisälle en iljennyt edes kurkata.
Tuollainen surettaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jännä juttu tuo, omaakin ex 900 Turboa (siistissä kunnossa, auton nähneet kyllä tietävät) yritettiin muutaman kerran ostatella kun sillä olin liikenteessä kaupungilla. Nyt kuitenkin kun sitä viimekesänä oikeasti olin myymässä ei tuntunut kiinnostusta olevan :lol:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Ostin juuri Saabin jossa 2.1 kone, abs, nahkasisustus, vakkari, autom. Laatikko ja autom. Tihkukytkin pyyhkijöille. Vuosimalli käsittääkseni -92. Onko tää nyt sitten classic ?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mun muistin mukaan Classicit oli 1993 mallia? Onko ns 9000:n penkit?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Joo vähän sainkin jo selvyyttä eli vakkari+tihku on jälkiasennettuja ja auto vuosimallia -93. Classic tekstejä ei Ole. Mistä muualta erottaa onko classic vai ei?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos siinä on ABS-jarrut niin sitten ei ole Classic.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Ok, no sitten tämä ei ainakaan ole classic. Kiitos tiedoista.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja b20 »

http://www.jus.liitin.net/SaabM1993Classic.pdf

Taisi olla suurin ero tarrat+erikoispenkit(verhoilu)+nahkaratti/vaihdekeppi yms.. Toki harvinainen malli ...
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja molby »

Entä nuo ABS jarrut, oliko ne jossain vakiona vai sai halutessaan lisävarusteena. Monia olen nähnyt mutta harvassa ABS, itsellä yksi 900 2.0 I16 5d -91.
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja keisari »

Itellä on toi -92 ässä. Siinä ei ole ABS, vaikka minulla on vaikka mitä varusteita! 8O Hinnastossa samalta vuodelta niin Aerossa on ABS ja Täyspaine turbossa :?
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Marko A »

1992 valmistus siirtyi kokonaan Ruotsiin, veroetu poistui ja hinnassa nostopainetta. Pudotettiin arvokkaampia varusteita pois. Myös Aerosta karsittiin juttuja.

Meillä oli '93 Classic ilman ABS:a ja on ollut 1991 i16 5d ABS:lla. Samaten tossa meidän 1991 Aerossa ABS:t.

Erikoispenkit on paras tunniste Classicciin jos ne tekstit on hävinneet kyljistä. Hieno kangas ja ns turbon ( 9000:n ) penkkimalli. "Pyöreät" toppaukset.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Tuosta satkun keskuslukosta... nyt oon talvea käyttänyt vm93-og:n keskuslukon kunnostukseen.
Siitä löytyi kolme toisistaan erillistä samanaikaista vikaa:
a. Keskusyksikkö hengetön (vaihdoin uuteen "SPAL"-merkkiseen yleisyksikköön, toimii tilalla hyvin)
b. Takaluukun moottori mykkä
c. Kuskin oven avainkytkinyksikkö rikki.
Yleisin vika on risa keskusyksikkö. Suosittelen vaihtoa uuteen, esim. em.merkkiseen.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja Kupari »

keisari kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2019 17:42
Itellä on toi -92 ässä. Siinä ei ole ABS, vaikka minulla on vaikka mitä varusteita! 8O Hinnastossa samalta vuodelta niin Aerossa on ABS ja Täyspaine turbossa :?
Mulla ollu -90 ja -91 ässät niin molemmissa oli abs- jarrut ja ihan perusvarustellut muuten.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
99Koupe
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 10:59

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja 99Koupe »

Pientä muistelua 900:n lootan muutoksista ja käytettävyydestä:

Vaihteiston sisällä tapahtui eniten hyvää vuonna 1989, jolloin hammaspyöriä ja pääakselin laakerointia peräpäästä
vahvistettiin. Ryhmäakselin laakerointia päivitettiin myös. Hammaspyöristä ei päällepäin mitään ihmeitä näy,
leveyskin on samaa luokkaa. Hammasprofiilileja ja moduleita on kuitenkin muutettu, eikä vaihtokelpoisuutta
vanhempiin ole.

1991 tehtiin viimeiset päivitykset sisäkaluihin. Tärkeimmät muutokset liittyivät vaihteiston käytettävyyden parantamiseen.
Synkronirenkaiden ja kytkentäkehien halkaisijaa kasvatettiin niin suureksi kuin mahdollista. Siirtohaarukoiden "sormia"
piti kaventaa, että isommat renkaat mahtui paikalleen. Usein kuulee väitteen, että sormien kavennus johtuu hammas-
pyörien leventämisestä, mutta tämähän ei pidä paikkaansa.

Siirtokehien kytkentähampaiden viisteiden kulmaa loivennettiin helpomman kytkeytymisen toivossa. Siirtohaarukoiden
kitkoja vähennettiin muuttamalla 1-2 haarukan kannatustanko "uivaksi" ja 3-4 haarukan laakerointipituutta lisättiin.

Jossain vaiheessa 91-92 myös vaihteistoöljyn tyhjennystulppa poistui, koska peräkoppaan lisättiin suodatin ja Saab oli
sitä mieltä, ettei öljyä tarvitse suodatuksen vuoksi vaihtaa koskaan.

Olen kasannut näitä lootia sekä vanhemmilla että uudemmilla sisuskaluilla, enkä mitään kovin suuria eroja ole havainnut.
Loota on melko kankea niin vanhoilla kuin uusillakin synkroilla, ainakin jos vertaa vaikka jonkin japsin huippusulaviin
ja kevyisiin laatikoihin. Mutta se jotenkin kuuluu Saabiin... :)
Vastaa Viestiin