900 Classic hankittu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Vm.-91 tai -92 lähtien on vaihdekepin nivelet/pallot teflonpäällysteiset niin vaihteet menee päälle paaljon paremmin kuin näissä vanhemmissa :D

Eikö classicissa ole tosiaan abseja kun aikoinaan isäukon vm.-93 2.1:ssä ne oli vakiona (rekisteröity 11/92)?

Menit sitten tommosen patalaiskan vaparin ostamaan turbon sijasta etkä päästäny minua parantamaan Aero-kuumetta :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Koskapa sähkölaseja ei ole, on kaiken varmin ja helpoin tapa varmistaa keskuslukon oleminen/puuttuminen katsomalla takaovien aukosta, että onko siellä kumipalje saranapuolella johtoja varten.

Informoikaa jos olen väärässä ja kaikissa on palje, vaikka johtoja ei olisikaan..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Ja johtohan voi olla poikki kuljettajanoven (auton käytetyin ovi)haitarista. Silloinhan mikään lukko ei ole mukana, kun tuo "master-lukko" ei vaikuta mihinkään. Omassani oli apukuskin puolelta johto poikki eikä ko. ovi ollut näinollen mukana. Johto oli ko. paikkaan hiukan alimittainen ja varsin kireä :roll:


Loppuvuodesta 91 ilmestyneen TM:n välissä ollut 92- mallivuoden esite kertoo, että autosta löytyy uusi "KEVYTKÄYTTÖINEN VAIHTEISTO" :wink:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Suabisti kirjoitti:Eikö noissa 16-tappisissa ruiskuissa ollut kaikissa k-lukko vakio varusteena, kun jopa -85 900i:ssä on minulla :lol:
No ei ainakaan -89 ollut ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä nuita kumipalkeita ole näkynyt ovien välissä, jos autossa ei ole ollut keskuslukkoa tai/ja sähköpeilejä. Mie korjasin äitikän ajossa olevasta 900S:stä sähköpeilien vian. Joku oli katkaissut sähköjohdot ja liittänyt ne huonosti kumipalkeen sisällä. Aika teki tehtävänsä, ja liitokset pettivät. Tuskinpa tuokaan kuskin oven kova käyttö asiaa helpotti.

Keskuslukon boksin sisällön minä korvasin omalla kytkennällä, kun ei alkanut boksiin tulla älyä pelkällä tinailulla.

Kuva
Kuva
Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Kiitoksia kaikille onnitteluista! Kyllä auton vaihtaminen aina piristää kummasti, varsinkin kun mielestään on löytänyt hyvän yksilön. Huomiseksi olisi varattu huolto, jossa säädetään pyöränkulmat, korjataan pakoputken kolinat ja tehdään koneelle Forte-käsittely.
Maikki kirjoitti:Vm.-91 tai -92 lähtien on vaihdekepin nivelet/pallot teflonpäällysteiset niin vaihteet menee päälle paaljon paremmin kuin näissä vanhemmissa :D

Eikö classicissa ole tosiaan abseja kun aikoinaan isäukon vm.-93 2.1:ssä ne oli vakiona (rekisteröity 11/92)?

Menit sitten tommosen patalaiskan vaparin ostamaan turbon sijasta etkä päästäny minua parantamaan Aero-kuumetta :wink:
Eipä ole abseja ei, oli itsellekin aikamoinen yllätys. Puuttunevat siis tuon verohelpotuksen poistumisen takia, kuten joku mainitsikin. Mun auto on rekisteröity syksyllä -93 ja on näitä väärällä puolella itämerta tehtyjä autoja.

Ei tuo nyt mikään patalaiska ole, ainakin vanhaan 8-tappiseen ruiskuun verrattuna kulkee oikein jouhevasti. :D

Eilinen ilta meni sisätilalämppäriä ja haaroitussarjaa asentaessa, tänään voisi alkaa perehtymään tuohon keskuslukon maailmaan.

Edit: Kyllä siellä menee ne kumipalkeet oviin. eli keskuslukko on todennäköisesti olemassa, mutta ei toimi.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kyllä siellä menee ne kumipalkeet oviin. eli keskuslukko on todennäköisesti olemassa, mutta ei toimi.
Itsellä on ollut kolmessa keskuslukkosaabissa ongelmana juuri tuo elektroniikka boksi. Mertmin ohjeilla, eli tinaamalla tai korvaamalla foliot johtimella vois saada toimimaan.

Mutta tarkista silti ensin sulake. Ja jos se on palanut, muista
ettei sulake suinkaan pala itsestään vaan jostain syystä :D

Townsendin sivulla on kytkentäkaavio ja liitännät. jos joutuu ihan vianhakuun ryhtymään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Onnea ja toivottavasti ei tule isompia ongelmia :D ... Oliko paha hinta? Yksityiseltä vai liikkeestä?
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

[

Menit sitten tommosen patalaiskan vaparin ostamaan turbon sijasta etkä päästäny minua parantamaan Aero-kuumetta :wink:]

vai patalaiska 8O

omalla näytin putkee kesällä vakio Mi16:selle.. :oops:
joka vissii on jonkin sortin sportti? :twisted:
ja mulla on patalaiska vakio 2.1 16v vapari....
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eihän tuo 2.1 satkuksi hassumpi ole kulkemaan. Aikoinaan tuli kokeiltua että ottaa hyvänä päivänä mittariin 200 :twisted:

Mutta jos verailukohtana on ässä modatulla APC:llä (1.1 bar ahtoja) ja BSR:n lastulla niin onhan se vähän laiska :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

niin onhan tuo 2.1 hitaan oloinen ku vertaa 9-5 aeroonkin mutta molemmat ovat mukavia perheautoja joissa suorituskykyä ihan kivasti.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Saab900i kirjoitti:Onnea ja toivottavasti ei tule isompia ongelmia :D ... Oliko paha hinta? Yksityiseltä vai liikkeestä?
Kiitoksia vain ja toivotaan juu ettei tule ongelmia. Käytin autoa juuri huollossa aamulla ja ajettavuus parani aika roimasti. Aurauskulmat olivat päin p**settä, muistaakseni toisella puolella +5,5 astetta ja toisella puolella ok +0,5 astetta. Nyt on kohdillaan ja kulkee hienosti.

Kyllähän tuosta jonkin verran joutui köyhtymään, varsinkin kun hain sen liikkeestä. Hintapyynnistä kyllä sain sentään tingittyä lähes 25% pois :D :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Palaan vielä tähän vaihteisto asiaan. Sielä kepin päässä oleva pallo on aivan samanlainen muovipallo kuin vahemmissakin <-91. Mutta se kepin yläpäänpallo on pienempi teflonpintainen pallo. Uudemmassa vaihteistossa on myös vaihteiston sisäinen keskitys joka oli vahemmassa vaihekepin yhteydessä. Luultavasti vaihteen siirtimissäkin on eroa koska ei se pelkkä teflonpallo tee noin suurta toimintaeroa.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Onnittelut Classicin hankinta!

Olisi kiva nähdä kuvat!
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No tässä olis se Classic esite.
Pahoittelen huonoa laatua.:roll:

http://kotiweb.kotiportti.fi/teme/images/esite.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin