Miksi seos ei säädy?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Miksi seos ei säädy?
Osaako raati vastata, mikä on syynä, kun ihan uudellakaan IMM.lla ei pojan pappamobiiliturbon seos säädy haluttuun arvoon, vaan on kaikilla kokeilluilla IMMuilla luokkaa 0,9-1,1
Onko ECU boksissa häikkää? IMM on ihan uusi, mutta sekään ei vaikuttanut.
Onko ECU boksissa häikkää? IMM on ihan uusi, mutta sekään ei vaikuttanut.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Miksi seos ei säädy?
lucas siis ilmeisesti kyseessä?
mistäs siihen vielä sai uuden uuden immun?
mitäs muuta kokeiltu vaihtaa?
lambaada tietysti ensimmäisenä tulisi mieleen..
poltaako CE-valoa?
mistäs siihen vielä sai uuden uuden immun?
mitäs muuta kokeiltu vaihtaa?
lambaada tietysti ensimmäisenä tulisi mieleen..
poltaako CE-valoa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Miksi seos ei säädy?
Ilmavuoto jossain ja loppuu säätövara? Koeponnistus ahtoputkistolle olisi oma seuraava askeleeni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Miksi seos ei säädy?
Ei ole Lucas.
IMM on 005 loppuinen Bosch -87 malliseen systeemiin
Jossain vaiheessa säätöjä löytyi, mutta nyt ei vaikka kuinka kiertelisi ja IMM on ihan uusi tosin 002 -loppuinen. Vaikuttaako se? Piti olla korvaava.
Miten IMM liitin tai sitten se ECU purkki?
Uusi on hieman erilainen päästään, eli voisi olla siinä ehkä vuotokohta.
Pro-Car toimitti uuden IMM:n Luulen tietäväni vuoden syynkin, mutten kehtaa sanoa ääneen.
IMM on 005 loppuinen Bosch -87 malliseen systeemiin
Jossain vaiheessa säätöjä löytyi, mutta nyt ei vaikka kuinka kiertelisi ja IMM on ihan uusi tosin 002 -loppuinen. Vaikuttaako se? Piti olla korvaava.
Miten IMM liitin tai sitten se ECU purkki?
Uusi on hieman erilainen päästään, eli voisi olla siinä ehkä vuotokohta.
Pro-Car toimitti uuden IMM:n Luulen tietäväni vuoden syynkin, mutten kehtaa sanoa ääneen.

# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Miksi seos ei säädy?
Onko kyseisessä koneessa egr-venttiili vielä käytössä? itsellä samanlainen vika korjautui vuotavien egr-venttiilin kalvon ja lämpökytkimen letkujen tulppaamisella ja egr-venttiilin tulpaamisella reijättömällä tiivisteellä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Miksi seos ei säädy?
niin onkos vika siis jo selvinnyt vai mitä tuo luulet tietäväsi syyn meinasi?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Miksi seos ei säädy?
Ei ole, mutta ei ole ehditty sitä etsiä.
Eli luulin, että syynä olisi ollut magneettiventtiili, joka on otettu pois käytöstä, mutta edelleen paikallaan, kun APC heitti ahdot pääasiassa peruspaineille. Syy lienee sähkökontakti jossain, luultavasti boksin isossa liittimessä,sitä ei ole vielä tutkittu ja voi olla, että hylätään koko APC. Systeemin W ja C on yhdistetty Turbosmartin ahtopaineensäätimellä, mutta R letku on edelleen kiinni mankussa. Ahdot on säädetty noin 1bar tasolle ja hyvin rokkaa. Tulppasin nyt R-letkun tai oikeammin tein yhdistysletkun mankun W ja C lähtöjen välille. Arvelin systeemin saavan ilmaa mankun kautta, mutta tilanne ei muuttunut.
Uuden IMM:n kara, joka tulee ilmanputsariin, on erilainen kuin vanhan "kaksiportainen", joten sen tiiviyttä nyt epäilen syyksi, mutta ensin testataan pistämällä pikkuisen painetta ahtoputkistoon. Kokeillaan sekä entisellä IMM:lla että uudella isolla O-renkaalla tiivistettynä, josko seos säätyisi. Entisellä IMM:lla seos säätyi, joten oletus on, että uuden IMM:n skarvi putsarin kanteen vuotaa. Mittauksessa vanha IMM ei säätynyt, mutta seos oli luokkaa 1,0-1,3. Tuolloin mankun C ja W olivat auki, eli ilmeisesti ilmaa meni sieltä. Millainen ilmanputsarin kansi tuolle uudelle IMM:lle kävisi? Sen kara on sama kuin vanhan pienempi halkaisijainen osa.
Tämä on tämmöistä hölmöilyä, kun ei ole kokemusta, eikä tietoa noista tsydeemeistä, mutta oppiihan tässä nyt tätäkin alaa.
Sen verran vielä, että autoon on tehty täysi kansiremppa ja vaihdettu uusi turbo syksyllä. Kansi, imusarja ja läppäkotelo ovat 2,1 i:stä. Kansi koneistettiin, venttiilit hiottiin ja kumit uusittiin yms. Käynti on erittäin tasainen ja siisti.
Jostain ilmaa karkaa systeemiin, eli sitä nyt etsitään kuumeisesti ja hyviä neuvoja oteaan vastaan....mielellään.
Eli luulin, että syynä olisi ollut magneettiventtiili, joka on otettu pois käytöstä, mutta edelleen paikallaan, kun APC heitti ahdot pääasiassa peruspaineille. Syy lienee sähkökontakti jossain, luultavasti boksin isossa liittimessä,sitä ei ole vielä tutkittu ja voi olla, että hylätään koko APC. Systeemin W ja C on yhdistetty Turbosmartin ahtopaineensäätimellä, mutta R letku on edelleen kiinni mankussa. Ahdot on säädetty noin 1bar tasolle ja hyvin rokkaa. Tulppasin nyt R-letkun tai oikeammin tein yhdistysletkun mankun W ja C lähtöjen välille. Arvelin systeemin saavan ilmaa mankun kautta, mutta tilanne ei muuttunut.
Uuden IMM:n kara, joka tulee ilmanputsariin, on erilainen kuin vanhan "kaksiportainen", joten sen tiiviyttä nyt epäilen syyksi, mutta ensin testataan pistämällä pikkuisen painetta ahtoputkistoon. Kokeillaan sekä entisellä IMM:lla että uudella isolla O-renkaalla tiivistettynä, josko seos säätyisi. Entisellä IMM:lla seos säätyi, joten oletus on, että uuden IMM:n skarvi putsarin kanteen vuotaa. Mittauksessa vanha IMM ei säätynyt, mutta seos oli luokkaa 1,0-1,3. Tuolloin mankun C ja W olivat auki, eli ilmeisesti ilmaa meni sieltä. Millainen ilmanputsarin kansi tuolle uudelle IMM:lle kävisi? Sen kara on sama kuin vanhan pienempi halkaisijainen osa.
Tämä on tämmöistä hölmöilyä, kun ei ole kokemusta, eikä tietoa noista tsydeemeistä, mutta oppiihan tässä nyt tätäkin alaa.

Sen verran vielä, että autoon on tehty täysi kansiremppa ja vaihdettu uusi turbo syksyllä. Kansi, imusarja ja läppäkotelo ovat 2,1 i:stä. Kansi koneistettiin, venttiilit hiottiin ja kumit uusittiin yms. Käynti on erittäin tasainen ja siisti.
Jostain ilmaa karkaa systeemiin, eli sitä nyt etsitään kuumeisesti ja hyviä neuvoja oteaan vastaan....mielellään.

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Miksi seos ei säädy?
Sopiiko kysyä mihin arvoon haluaisit säätää sen tyhjäkäyntiseoksen?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Miksi seos ei säädy?
Seos on nyt tasolla 0.9 - 1,3 hieman vaellellen, mutta silloin oli mankku tulppaamatta.
Saamani tiedon mukaan noin 2 olisi hyvä.
Saamani tiedon mukaan noin 2 olisi hyvä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Miksi seos ei säädy?
Häkä (CO) arvosta vissiin puhe?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Miksi seos ei säädy?
CO -arsta kyllä. Tuollaista arvoa suositeltiin sangen paljon arvostamaltani ammattilaistaholta. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Miksi seos ei säädy?
oliko tallin ovet auki? paistoiko aurinko?, oliko ruuvari talttapää varmasti?
ei taida näistäkään kuten muistakaan olla apuja
ei taida näistäkään kuten muistakaan olla apuja

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Miksi seos ei säädy?
Liitin karannut immun liittimestä?
Entä huohotus? Onko alkuperäisessä 'suljetussa' mallissaan ja venttiilikopan tiiviste kunnossa ja myöskin se turbon imutötterö mihin huohotuksen iso letku menee ettei se falskaa.
Onko tuo tutkittu että on varmasti korvaava immu?
Vuodot ennen immua ei tietenkään vaikuta mitenkään, sama vaikka ei olisi lainkaan putsarissa kiinni.
Entä huohotus? Onko alkuperäisessä 'suljetussa' mallissaan ja venttiilikopan tiiviste kunnossa ja myöskin se turbon imutötterö mihin huohotuksen iso letku menee ettei se falskaa.
Onko tuo tutkittu että on varmasti korvaava immu?
Vuodot ennen immua ei tietenkään vaikuta mitenkään, sama vaikka ei olisi lainkaan putsarissa kiinni.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Miksi seos ei säädy?
0,9-1,3% CO on kyllä aivan hyvä tyhjäkäyntiseos katittomalle autolle. Ei sitä tarvitse yrittää väkisin paksulle säätää. Eikä etenkään uudella massamittarilla, kuluneella mittarilla rikkaammalle säätämällä voi yrittää kompensoida kuluneen aiheuttamaa laihenemista.
-002 on 240/740 volvon massamittari, mutta saattaa hyvinkin olla sähköisesti vaihtokelpoinen Saabin -005 mittarin tilalle.
-002 on 240/740 volvon massamittari, mutta saattaa hyvinkin olla sähköisesti vaihtokelpoinen Saabin -005 mittarin tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com