Saabistin on oltava RIKAS!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Saabistin on oltava RIKAS!

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Kyllähän saabbi sopii harraste-autoksi hyvinkin....mutta EI jokapäiväiseen ajoon!! monenlaisia merkkejä on tullut kokeiltua, mutta kun on tää päähänpinttymä saabeista! Aivan kokoajan lähes päivittäin saa olla roplaamassa mitä milloinkin viat senkun siirtyy(SAAB 99-83) Olen aikaisemmin omistanut: 3kpl 99 & 2kpl 900 ja aina sama juttu kalliita vikoja! jolloin pitää hävittää. Paljon kuulee kavereilta jotka autojen kanssa pelailee että Saabeihin en enää koske! kun siinä ei mene "normaalin kaavan" mukaan mikään vika ja korjausmahdollisuus.
SAAB oli aikanaan aikaansa edellä, mutta kun katselee viimeisimmän 99:sinkin kojetaulua on se aikaansa jäljessä pahasti teknisesti, kojetaululla;lelun näköisillä tuulettimen katkaisijalla, lämppärivivustolla.
Mielestäni melko karu hintaisekseen ollut muutenkin.
En päässyt tänä vuonna SAAB-päiville, mutta minullapa on joka päivä saabisti-päivä kun tota joutuu milloin mistäkin "kutkuttelemaan"
Aina saa olla lompakko ja konepelti ammollaan...

Nyt varmaan moni ajattelee että mitäs siinä valitat sen kun vaihdat merkkiä. Mutta ei se ole niin yksinkertaista kun arvostan kuitenkin ajoominaisuuksia ja turvallisuutta ja sitten kun on tää pitkäaikainen sairaus......
Onko jollain muullakin samanliasia mietteitä? (Volvo-kerholaisten ei nyt tarvii kommentoida)
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kummaa puhetta.. Meidän perheen OGsatkut ja ysiysit on sitten varmaan ollut harvinaisia poikkeuksia, kun ei niissä ole ollut juuri mitään vikoja, jotka eivät kuuluisi osien normaalin kulumisen piiriin. Ja jokapäiväisessä ajossa ovat!

Esimerkkinä tuo mun ysisatanen, ostin sen 3.5v sitten raatona, kunnostin ja sen jälkeen sillä on vain ajettu ja viritetty minkä ehtii. Nytkään ei ole reiluun vuoteen käytännössä kosketukaan isomman coolerin, bensanpaineensäätimen, viripakoputken ja vapaavirtausputsarin asennusta lukuunottamatta.. No APC:tä on ruuvattu mutta tuskin se luotettavuuteen vaikuttaa. Katsastin sen viikko sitten ja ennen sitä kävin sutimassa hieman ruostesuojaa pohjaan, reikiä en löytänyt. Ja katsastettu puhtain paperein. Kumma homma.

Ihan vaan nippelitietona mainittakoon, että perheessä on 4 vanhaa saappia jokapäiväisessä ajossa. Tahtovat vaan jäädä huomiotta kun tulee ruuvattua noita muunmerkkisiä.. No ehkä mulla sitä huomiota riittää saapaksellekin.. ;) Ja perheen kautta on kulkenut jo useita saabeja eikä meillä nykyään saabeja olisi, jos ne olisivat olleet huonoja millään tavalla, kyllähän maailmasta erilaisia autoja löytyy!

EDIT : Jos 99:n kojetaulua pidät karuna hintaisekseen, katsopa mersun sisälle...
Reetu

saabistin oltava rikas

Viesti Kirjoittaja Reetu »

juu ei onneksi ole tuommoisia kokemuksia mulla on ollu 900 saabeja useita ja viimeisin nyt viidesvuosi menossa ei vikoja normaalit huollot ja pakoputki.vetonivelet meni mutta oma vika ku kumit hajos enkä joutanu muka vaihtaan ei muita remontteja ole ollut. On ollu myös volvoja ja niiden kans meni hermot aina joku paikka hajos mutta kai näissä autoissa on yksilöitä joka merkeissä. ite ole saabiin tyytyväinen ja jatkossa pysyn merkissä :)
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Njoo, aika provolta haiskahtaa....
Niinkuin 9-5T sanoi, heitä rautalangat ym. kestävät korjauskomponentit vitikkoon.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Eiköhän yskäyskää vain alkanut sapettaa syyläriin uppoava rahasumma.
Itse huomannut ihan samaa, kyllä tulee manattua saabia, kun sitä korjaa, mutta pakko sille on antaa anteeksi kun taas pääsee ajamaan, ja turbo ensimmäisen kerran puhaltaa, nyyh.
Saabilla on kaksi luonnetta, niinkuin naisella kahdet huulet, toisilla suututtaa toisilla lepyttää,
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Armas_Ahtopaine
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Armas_Ahtopaine »

Kyllähän se on niin että jos kulutusosia kun vertaillaan niin ysiysin hakkaa oikeastaan vain kuplavolkkari....:) Eli varaosaa saa lähes kenkien hinnalla, ja hajottamot ympäri suomenniemeä on pullollaan perusosaa saabeihin..... Mistä siis poru.... Kallista se ei todellakaan ole.....

Ja tuo korjaaminen on jo sinälläänkin helppoa 99:n ikäluokan autoihin. Ainut mitä pitää purkaa pois edestä on konepelli ja se on ainakin mun mielestä aika vähän.... :lol: Työkalutkin on vielä työkaluja, eikä erikoistyökaluja... Lisäksi kytkin, laturi, startti on niin helposti käsillä, että korjaamon setäkin tekee sen vaihdon melkeinpä kaffee tunnilla.... Nykyajan autoista kun samassa ajassa saa vasta kyseisen laitteen näkyviin.... :P

Mielestäni saabissa on käyttövarmuus ja turvallisuus ihan omaa luokkaansa..... Muistuupa mieleeni eräskin *****kylmä talvi koulupojan elämässä...... Koulun loputtua oli mahtavaa hypätä koslaan, vetästä ryyppyvaijeria parimetriä pitkälleen ja herättää kiesi henkiin niin, että lumi putosi varmasti myös viereisten autojen katoilta..... Samaan aikaan esim. alfojen omistajat etsivät lämpöisempää paikkaa soitella isille, joka tulisi hakemaan, kun oma kiesi ei sanonut 8 tuntia seisottuaan enää mitään , kun avaimesta käännettiin.... :lol:

Tuttava piirissä on kokeiltu ns. "tiiliskivi kaasupolkimella kikkaa"..... 99 huuti punaisenas ja huom. vasta noin 3 min kohdalla katkesi veivi....... :lol:
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Tulipa hyvä olo, kun en ole ainoa joka on saanut nauttia ainoasta autosta, joka lähtee käyntiin pakkasilla.
Naurettavat "tuning" c*rollat ym. losottavat akun tyhjäksi jo toisella starttauksella, kun meikäläinen pyöräyttää hiukan myllyä ja vapari turisee jo mukavia... :)
Ja lämmintä on, t-paidassa tulee ajeltua monesti.
Olen huomannut että monet autoilijat käyttää pipoa tai toppatakkia vielä ajaessaankin, ihmettelen vain että miksi?? :?:
Kylmäkö?
Satkussani on lämmin kölliä, ja takissa ja pipossa on nihkeä olla.
Kesällä liian kuuma, musta auto kun on 8)
Ilmanvaihto pelaa, avattavien takatuuletusikkunoiden ansiosta (2d coupe, ei compi)
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Hieman offtopikkia..Täytyy nyt vähän antaa tunnustusta vanhalle Carinalle (Ta-12) ja sen 18-R koneelle, jonka vanha Corona luovutti aikanaan..oli pakkanen mikä tahansa, aina lähti laakista käyntiin ilman lämmitystä :).Lämmintä tosin riitti vain silloin, jos oli pukeutunut turkishaalariin :lol:
Corvette C5
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

sananvapaus

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Sain näköjään muutamat takajaliolleen.. tarkennen hieman. Eli kaikilla ei ole varaan moneen autoon niinkuin teillä näköjään on uusiakin (mulle 90 luvunkin uusia) niin et jos yks pettää otetaan toinen käyttöön. mutta kun on suurimman osan ajasta työtön ja joutuu valitsemaan ruokakassin ja varaosien väliltä, niin kyllä sapettaa. Nytkin sain työtarjouksen, mutta saab ei ole yhteistyöhaluinen niin se siitä keikasta taas. Tiedoksi sille joka kehui halvaksi varaosia: ainakaan täältä porista ei enää saa varaosaliik. näinkään vanhaan enää osia!! Saab likkeestä kyllä saa, mutta ne hinnat ei paljon naurata, ja hajottamoista ei enää säilötä näin vanhoja osia paljoakaan ja keväällä laitoin käytetyn syylärin, jonka sain minua paljon auttavalta saabistilta ja se olikin kuin uusi, mutta nyt vuotaa eli mitäpä tästä opimme? emme mitään tämä ei ollut opetustarina, mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa,(romikset) mutta kun ei aina varaa siihen uuteenkaan.
Tiedoksi vielä että näin naisena olen kyllä kiinnostunut tekniikasta ja jotkin pikkuroplaukset onnistuu, mutta siihen se tekniikka kiin.jääkin..
Parhaiten muuten 13:toista autostani minua palveli Ford fiesta-84.
Huonoiten Wv passat-77 (2vk)
Anteeksi nyt vielä jos pahoitin jonkun mielen, mutta tämähän on keskustelupalsta eikös niin!?
Hyvää päivänjatkoa kaikille!! :wink:
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: sananvapaus

Viesti Kirjoittaja Hallu »

yskäyskä kirjoitti:Sain näköjään muutamat takajaliolleen.. tarkennen hieman. Eli kaikilla ei ole varaan moneen autoon niinkuin teillä näköjään on uusiakin (mulle 90 luvunkin uusia) niin et jos yks pettää otetaan toinen käyttöön. mutta kun on suurimman osan ajasta työtön ja joutuu valitsemaan ruokakassin ja varaosien väliltä, niin kyllä sapettaa. Nytkin sain työtarjouksen, mutta saab ei ole yhteistyöhaluinen niin se siitä keikasta taas. Tiedoksi sille joka kehui halvaksi varaosia: ainakaan täältä porista ei enää saa varaosaliik. näinkään vanhaan enää osia!! Saab likkeestä kyllä saa, mutta ne hinnat ei paljon naurata, ja hajottamoista ei enää säilötä näin vanhoja osia paljoakaan ja keväällä laitoin käytetyn syylärin, jonka sain minua paljon auttavalta saabistilta ja se olikin kuin uusi, mutta nyt vuotaa eli mitäpä tästä opimme? emme mitään tämä ei ollut opetustarina, mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa,(romikset) mutta kun ei aina varaa siihen uuteenkaan.
Tiedoksi vielä että näin naisena olen kyllä kiinnostunut tekniikasta ja jotkin pikkuroplaukset onnistuu, mutta siihen se tekniikka kiin.jääkin..
Parhaiten muuten 13:toista autostani minua palveli Ford fiesta-84.
Huonoiten Wv passat-77 (2vk)
Anteeksi nyt vielä jos pahoitin jonkun mielen, mutta tämähän on keskustelupalsta eikös niin!?
Hyvää päivänjatkoa kaikille!! :wink:
Heh, no jopas jotain, en olis ihan heti tuon"niccistä" naiseksi mieltänyt :wink:

"Mimmi": ä ekaks aattelin naiseksi mutta sekin on mies (ainakin niin sanoo) :lol:

Onnea työnhankintaan, toivotaan että saappikin on yhteistyöhaluinen :!:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Yksi hyvä lääke jatkuvaan "roplaukseen" olisi hankkia joku teknisesti hyvä varaosa-auto, saattaa saada jopa ilmaiseksi.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Rutiköyhä saabisti...

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

:roll:

Vai on saabistin oltava rikas;-) Ei helkkari, jos mä rikas olisin, olis mulla noiden 16 saabin sijaan pihalla pari S 500 mersua ja jokunen 750 BMW sekä tietty muutama Porche ja Ferrari... :wink:

No joo Saabismi on sairaus, mut on mulla ollu joskus W 124 mese sekä 540 Bmw ja pakko on vaan todeta et Saabi on hauskin ajaa... Ja vaikka totta onkin, et mul on tällä hetkellä huoltoa odottelemassa 9000CD 2,3T (kone levis totaalisesti) 900 Aero (venttiilit sulanu) 900 Turbo IC 8 (syö öljyä 25litraa/100km) ja pari muutakin saabia levinnyt... En ikinä luopuisi saabismista... Nyt ajan lähinnä 900i special saabilla (mun eka saabi ja se ei sit ole ikinä jättäny tielle!) ja sit entisöintiä odottelevalla 900 CD:llä sekä tietty klassisella 99Gl saabilla, mut ei siihen tarvita ku pari uutta moottoria lahden takaa ja turbohirviöt on taas tiellä... Heh... :P

Eikä Saabit lopun perin kalliita ole, valtio ja vakuutus yhtiöt tällä harrastuksella rahastaa... Kymmenen kilvissä olevaa autoa maksaa joka vuosi 850e veroa, katsastukset tekee pakokaasu testeineen varmaan jotain 500e/vuosi ja sit jos jokaisen auton pitää kokoajan vakuutettuna menee siinä iloisesti joku 5000 - 6000 euroo /vuosi mut ei mul koskaan oo ollu 4 autoa enempää ajossa, muut on seisonnassa, jne... No joo... Kukin taaplaa tyylillään, mut kyl esim Mersun varaosat on huom kalliimpia ku saabin...

SAAB rulez 8)
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mimmi kirjoitti:93 t sportille:

Enhän ole koskaan väittänyt olevani mies tai nainen, nicci vain sattuu olemaan nuorimman koiran nimi.
Parta kylläkin kasvaa naamassa (Potkuhousullakin, vaikka nicci sanoisi muuta). En vain aikoinani jaksanut vääntää mistään autosta tms. mitään, joten otin "hieman hämäävän" koiran nimen käyttöön.

Mukavia ajoja SAABilla.
Okei, "Parainen Mimmi" 8O , asia selkee :D

Totto puhuen oon aatellut että olis pitäny ottaa niciksi joku muu ku auton nimi, koskaan ei tiedä jos auto muuttuu ja nicci onkin roskis kamaa, sitä ei vissiinkait voi "lennossa" vaihtaa :?:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

6 kpl on ollut ysisatasia, nytkin yksi. Hankintahinnat ovat vaihdelleet vanhoissa markoissa välillä 1500 - 50 000 mk. Kaikissa on ollut tasaisesti ropellettavaa. Kilometrit hankittaessa ovat vaihdelleet välillä 180 000 - 330 000. Kokemusta on myös 99:stä ja 96:sta.

Vaikka Saab onkin paras kaikista, niin ei se totuuden nimissä mikään kovin vähävikainen peli ole. Kaikenlaista pientä ja keskihintaista tuppaa olemaan ja ne samat viat toistuvat joka autossa jos vähänkin pidempään tai enemmän ajaa. Aika samasta muotista ovat valetut. Mikä on toisaalta hyvä, osaa katsoa oikeat paikat ostaessa.

Minä pidän Toyotaa ykkösautona, koska se on joka päivä ajossa ja muutenkin kovassa käytössä. Eikä mitään ylimääräistä ole. Jos Saabin laittaisi samaan asemaan ja haluaisi sen olevan yhtä varman, joutuisi laittamaan rahaa ainakin toisen mokoman enemmän hankintaan, joten pitäydyn Saabismissani edelleen tässä kakkosautoluokassa, kunnes saan tarpeeksi palkkaa ja lapset lentää ulos kodista omaan pesään (palataan asiaan n. 20 vuoden päästä...)

Ja yskäyskälle, hankkiudu eroon siitä 99:n ropposesta ja hanki 900. Lämmitysjärjestelmä, jarrut, alusta ym. aiheuttavat huomattavasti vähemmän harmeja kuin tuo 99. Ja sama pätee 90 Saabiin. Jostain kumman syystä näin on ollut ainakin meikäläisen suvussa ja tuttavapiirissä.

Still, Saab Rules.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin