Käsijarrun säätö ei pysy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja harkon »

Säätö neuvoja toki löytyy ja homma on "hanskassa" ja suoritettu useasti viimeisen päälle oikein :D , mutta onko vinkkejä miten ne saisi pysymään kuukautta kauemmin?
Ostin viime syksynä leimalle lopulta uudet satulat Biltemasta ja sama jatkuu, kuukauden tmv. on napakka ja sitten on kahva kattoa kohti ja ei enää pidä. Kässäri käännöksiä ja muuta rälläystä en enää 15 vuoteen ole havainnut. Pihassa 5 vuotta seisseessä satkussa kässäri on aina vaan tikissä, kun muutaman kuukauden välein sitä liikuttelen!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja sarka »

Faija laittoi säätöruuvin tulppapulttiin reiän, M5 kierteen sekä sopivan pituisen teräväpäisen kierretangon lukkomutterilla, joka toimii rajoittimena. Ei ole tarvinnut sen jälkeen enää jatkuvasti säätää.

Usein tähän ongelmaan liittyy se, että säätötappi (booritappi) pääsee ulos reiästä. Liekö sitten varsinainen syypääkin. Joissakin satuloissa se pysyy paikoillaan lukkorenkaalla, biltsun satuloissa milloin milläkin tai ei millään.

Tuon rajoittimen kanssa siis ensin säädetään jarrut kuten tavallista, ja sitten modifioitu tulppa paikolleen. Sievästi kierretanko säätötappia vasten ja lukitaan mutterilla. Jos painat säätötappia sillä kierretangolla niin jarrut menee ihan juntturiin.

Edit: kyseessä oli siis tonnarin jarru, uudemmissa satkuissahan on samanlaiset. Tonnaripuolelta voi löytyä muitakin ratkaisuja.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja stara »

jos tuollaista vaivaa, niin toimiskohan sellainen viritys, että panee sopivan puristusjousen ( esim kuivamustekynän vieterin sopivasti lyhennettynä) sinne sisään, vai meneeko juntturaan? olis meinaan helpompi duunata jousi kuin porailla ja kierteittää.
joskus on kirjoiteltu, jotta sen säätöpalan boorit ovat olleet rikki/ murtuneet...
pistin sellaisen talteen rikkomastani satulasta...( kässävaijerin varsi poikki, kun pikkasen hakkas ) :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja harkon »

sarka kirjoitti: Edit: kyseessä oli siis tonnarin jarru, uudemmissa satkuissahan on samanlaiset. Tonnaripuolelta voi löytyä muitakin ratkaisuja.
No kas, Eipä osannut sieltä etsiä, kun ei tule siellä käytyä, patentti hommia tuntuu olevan. Mietitään paras ja odotellaan inspiraatiota...
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vie ne satulat takuuseen takaisin jos kerran alle vuoden vanhat. satuloissa se vika on jos vaijerien säädötkin kohdallaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kokemusta kahden kappaleen verran noista bilteman takasatuloista ja eihän niillä sitä käsijarrua saanut pitämään millään. Vaikka kuinka sääti kohdilleen, niin kuitenkin käsijarru antoi myöden eikä ottanut napakasti kiinni.

Toisaalta joillakin taas pelannut käsijarru moitteettomasti noilla bilteman satuloilla. Omat kokemukset 2009 hujakoilta, liekö satuloiden valmistaja vaihtunut ennen sitä.
Ainakin Vesa Pohjalainen kirjoitteli hyvistä kokemuksistaan Bilteman satuloiden kanssa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja harkon »

Ehkä ne takuuseen tietenkin saisi, mutta muuttuuko paremmaksi tiedä sitten. Kova homma ainakin olisi. Säätämisen jälkeen on kyllä hyvä kässäri sen aikaa mitä pysyy, aikalailla sitten hetkessä lörpähtää totaalisesti. Täytyy tutkia vanhoja satuloita, mikä olisi kenties ratkaisu ongelmaan
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, avaa vanha ja katso onko joku lukitus. 4 mm kuusiokoloavaimella saa sen hammastetun nappulan sieltä pois. sitten vertaa uuteen. jne..jos vaikka sen palan vaihdolla selviää. jos hammastus ehjä, niin kokeile jousikikkaa. ei paljoa hommaa teetä ainakaan nuo jutut.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja sarka »

Frostwind kirjoitti:Kokemusta kahden kappaleen verran noista bilteman takasatuloista ja eihän niillä sitä käsijarrua saanut pitämään millään. Vaikka kuinka sääti kohdilleen, niin kuitenkin käsijarru antoi myöden eikä ottanut napakasti kiinni.

Toisaalta joillakin taas pelannut käsijarru moitteettomasti noilla bilteman satuloilla.
Itellä on kolmet satulat pelannut oikein hyvin useamman vuoden. Nyt parissa autossa kiinni olleista vuonna 2008 ostetuista satuloista toisessa oli säätö karannut... Näkyy tosin nyt taas pysyvän, kun sääti uudelleen.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo, kyllä ne säädöt ovat pysyneet ja ottavat muutenkin tosi hyvin. Jotain Kiinan kamaahan ne kai ovat, joten isossa maassa on isot toleranssit. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja harkon »

Nyt on taas säädetty, vaijerit oli ok! Ruuveja sai pyörittää heti jotakin viisi kierrosta ennenkuin tarrasi kiinni, eli löystyneet taas oli. Pistin sinne nyt nuo mainitut kuulakärkikynän jouset pultin alle, nöyrä kiitos jos sillä pitempään pysyy! aika näyttää. Aavistuksen jäi huonosti toinen puoli pitämään, ja alkuun jäi toinen puoli jumiinkin, mutta rupesi sitten kyllä palauttamaankin. Hintaa tuli neljä kynää, pirun vikkeliä pikku jouset liekkö eilisellä jaloviinan ja saunan yhdistelmällä jotain tekemistä...
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Käsijarrun säätö ei pysy

Viesti Kirjoittaja harkon »

Päivitellääs ajankuluksi tämä. Eli Jussina säädetty känkkä piti jousipatentista huolimata, ehkä viikon ja annoin olla tähän asti kunnes leimalle marssittiin. Pikaisesti säätö ja äkkiä konttorille. Tulos hylky takajarruista, oikea käyttöjarru ja kässäri liian heikko ja "käppä" tietty myös jumitti testerissä.
No kotona uudet palat ja parempi perehtyminen, vasen puoli hyvä, oikeaa ei enää saanut edes säädettyä ( hammastus tuntui säätöruuviin rikkinäiseltä). Motonetista siihen "vaihtolaite " jossa lukikin jo saab ja oli heti paremman oloinen asentaa ja säätää. Viikko meni ennenkuin ehtisin konttorille ja bilsun satula vasemmalla piti taas säätää :) . Leima tänään tuli hyvät oli kunnes taas bilsu luovuttaa, mutta jos toinen sentään vaikka pitäisi ens leimalle asti! Kilsojakaan ei bilsun satuloille tullut vuodessa, kun 6000....
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Vastaa Viestiin