Osaamaton mutta innokas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Osaamaton mutta innokas

Viesti Kirjoittaja makelja »

Täällä yksi NG saabisti siirtyi seuraamaan myös OG palstaa.

Tuli hommattua käyttöautoksi tuommoinen valkea vuoden -88 ratsu, 900i 8v neljällä ovella varustettuna, kevesti, noin 510tkm sisäänajettuna. Pohja ja "strategiset paikat" kohtuullisessa kunnossa, pellit ovat tietenkin "pahimmista paikoista" kuin puutarhurin unelma. Menossa ei valittamista, kakkosvaihde vaatii sattumaa tai välikaasua mennäkseen silmään alas vaihtaessa, vaihteistoöljy oli melko vetisen oloista, menossa vaihtoon, vaihteensiirrintä näytti myös joku joskus korjailleen konehuoneen pään liitoskohdasta. Motin tukikumit kannattaa kuulemma myös katsoa samalla kun lootaa tyhjäilee, jospa 2. vaihde alkaisi pelittää paremmin.

Ensiavuksi (ja harjoittelukappaleeksi) hain eilen saman värisen laitteen pystyllä keulalla (-85, ~300tkm), kaasarikoneella ja päällisin puolin TODELLA siistissä kunnossa.
Tarkoitus olisi vaihtaa käyttikseen ensin ovet, ja luukut pystärin paremmin säilyneisiin. Etukaarien irroitus-/vaihtotyöhön ei taida olla mtn oikoitietä, näyttivät olevan ainakin ylhäältä pistehitsein kiinni, pohjan kiinnityksiä en ole vielä ehtinytkään katsoa.

MY85 varaosapystärin kohtalosta en nyt vielä tiedä, kun ei ole ehtinyt alle kurkkia, että onko potentiaalia kunnostaa leikkaa/liimaa/askartele opettelun ohessa. Autossa on kattoverhoilua ja vaihdelaatikkoa (pakkia) lukuunottamatta kaikki ehjää ja sisusta lähes uudenveroinen sininen/harmaa (sama väri käyttiksessäkin). Auto on ollut 95% elinajastaan Turun yliopiston rohvessoorin työsuhdeauto, joten kaikin puolin priima.

(Todennäköisesti) kesän mittaan vapautuu edukkaaseen/hae pois-hintaan pystärin ehjiä osia. Ihannetilanteessa ostajalla on aikaa purkaa (konehuoneen/voimansiirron) osia itse pois samalla kun minä kirjoitan muistiinpanoja työvaiheista kamera toisessa kädessä :lol:

Katsotaan nyt mitä tästä tulee, kyseessä on ensimmäinen satku, jolle aion tehdä muutakin kuin ajaa.
Viimeksi muokannut makelja, Ma Kesä 09, 2014 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Osaamaton mutta innokas

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

kakkosvaihde vaatii sattumaa tai välikaasua mennäkseen silmään alas vaihtaessa,
Tämä kuulostaa synkronirattaan elinkaaren päättymisestä.
Rusahtaako kakkonen jos väkisin sitä runnoo silmään..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Osaamaton mutta innokas

Viesti Kirjoittaja makelja »

Ei suinkaan, vaihtuu kyllä todella kevyesti kahdella sormella ilman ääntelyä, silloin kun onnistuu. Siksi epäilinkin, että ei vain osu kohdilleen siirtimestä tai motin liikkeestä johtuen. Laatikko tuntuu olevan ihan hyvässä kunnossa ja onhan tuosta huolta pidettykin.
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Osaamaton mutta innokas

Viesti Kirjoittaja makelja »

Pienin askelin alkuun..

http://s1153.photobucket.com/user/jaakk ... t=3&page=1

Pari kuvaa kaasarisatkusta, tais olla muutama viistostakin. Täytyy vielä käydä puhdistavalla vahalla läpi jospa loputkin pinttymät lähtis.
Näyttää kyllä koppa sen verran hyvältä, että sitä alkaa väkisinkin miettiä mitäs jos sittenkin...
..alkaisi työstämään tuosta kaasariversiosta teknisesti ehyttä peliä, taitaa olla entinen omistaja ajellu virka-autollaan vaan kaupunkiajoa, kun säästynyt suolaukselta..

Rikkinäisen vaihteiston läpikäyminen alkuun antaisi varmaan hyvin osviittaa siitä, minkälainen homma olisi tiedossa.

Vielä kun joku antaisi selkeät ja kuvalliset ohjeet siitä mistä löytää aikaa...
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Osaamaton mutta innokas

Viesti Kirjoittaja makelja »

Niin ja tosiaan jos jollakulla on kova tarve melkolailla siistille satkun korille, niin periaatteessa voi olla kaupankin tuo. Tarkoitus tuolla viistolla kuitenkin ajella päivittäin ja sitä laitella pienissä määrin vähitellen.
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
Vastaa Viestiin