Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Olenkos nyt ihan hakoteillä kun käsitin että myynnissä on KAHTA erilaista lukkoa. Sitten tulee tsiljoona kommenttia missä kukaan ei kerro KUMMASTA puhutaan. Vähemmästäkin menee sekaisin ja tulee väärinkäsityksiä...

Ellen nyt ihan väärässä ole niin tuo ensimmäinen ei ole mikään LSD, vaan kulkisiko se nimellä NSD, kun taas jälkimmäinen voisi LSD ollakin? Vai miten tuo jälkimmäinen toimii, ei naksahda päälle on/off vaan sallii jotenkin luistoa vai mitä häh? Selittäkääs joku fuksumpi :D
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

qaw kirjoitti:Olenkos nyt ihan hakoteillä kun käsitin että myynnissä on KAHTA erilaista lukkoa. Sitten tulee tsiljoona kommenttia missä kukaan ei kerro KUMMASTA puhutaan. Vähemmästäkin menee sekaisin ja tulee väärinkäsityksiä...

Ellen nyt ihan väärässä ole niin tuo ensimmäinen ei ole mikään LSD, vaan kulkisiko se nimellä NSD, kun taas jälkimmäinen voisi LSD ollakin? Vai miten tuo jälkimmäinen toimii, ei naksahda päälle on/off vaan sallii jotenkin luistoa vai mitä häh? Selittäkääs joku fuksumpi :D
Joo, ihan totta, hyvä pointti.

Mulla on tuo 100% lukko. LSD:stä ei ole onneksi kokemuksia. :wink:

Ei tuosta 100% pysty sanomaan koska se menee päälle. Se reagoi vetoon eikä pyörimiseroon. Eli toisinsanoen se on päällä ennen kuin sutimista alkaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

meverkko kirjoitti:
fforslund kirjoitti:
Kapaleino kirjoitti:Joo todellakin hyvä että tulee käytännön kokemuksia maantieltä niin toivottavasti loppuu nuo turhan päiväiset pa**** jauhamiset joiltain jotka ei tiedä asiasta mitään......... Ei millään pahalla. :evil:

Toivottavasti et tarkoittanut, toll P*****, minun yksinkertaista kysymystä. :cry: Käytännön kokemuksista oltiin samaa mieltä. Kysyin siitä sillä minulla ei ole kokemusta tuollaisesta lukosta.
Vastausta odotellessa?
Tuskin Kapa ihan sinun kommenttiasi tarkoitti. Ymmärtäisin että lähinnä sitä, kun tietävät kommentoivat asiantuntevasti lukon ongelmia arkiajossa. Ilman että ovat kokeilleen ko lukkoa Saabissa.
Hyvä pointti ja asia aivan oikein ymmärretty.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hienoa ja kaunista kaikinpuolin, mutta ko. lukko ei edelleenkään ole millään tavalla TorSen-tyyppinen. Oli se sitten hyvä tai huono asia lukon käytännön käytön kannalta, niin siihen en ota kantaa kun en ole lukkoa kokeillut. Olisi kuitenkin mukavaa jos asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä (viitaten tunnettuihin käsitteisiin LSD ja TorSen). Ehkäpä tuomitsin aiemmin ko. lukon liian jyrkästi, mutta alkoi ärsyttämään nimien heittely ilmaan tuosta vain kun ne eivät kerran kyseiseen lukkoon millään tavalla liity. Enkä ole tosiaankaan ainoa jota asia ihmetytti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

jcarlson kirjoitti:Hienoa ja kaunista kaikinpuolin, mutta ko. lukko ei edelleenkään ole millään tavalla TorSen-tyyppinen. Oli se sitten hyvä tai huono asia lukon käytännön käytön kannalta, niin siihen en ota kantaa kun en ole lukkoa kokeillut. Olisi kuitenkin mukavaa jos asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä (viitaten tunnettuihin käsitteisiin LSD ja TorSen). Ehkäpä tuomitsin aiemmin ko. lukon liian jyrkästi, mutta alkoi ärsyttämään nimien heittely ilmaan tuosta vain kun ne eivät kerran kyseiseen lukkoon millään tavalla liity. Enkä ole tosiaankaan ainoa jota asia ihmetytti.
Oletpahan tässä ihan oikeassa.

Minä en ota kantaa lukon toimintaperiaatteisiin (mistä en mitään ymmärrä) enkä siihen mikä se voisi olla nimeltään. Ainoastaan siihen miten se vaikuttaa auton käyttäytymiseen ja ajoon.

EDIT:
Lisätään vielä hieman tekstiä. Minä en ole sen kummemmin sidoksissa tähän lukkoprojektiin, muuten kuin että minulla se on autossa kiinni. Myyntipuheprovisioita en saa enkä ole pyytänyt, rahaa siitä maksoin ja asennuksesta kanssa.

Yritän tässä vain hehkuttaa yhdestä ehkä harvinaisimmasta lisävarusteesta minkä tuohon satkuun voi saada, ja vielä hauskasta sellaisesta. Samalla toki kertoa käyttökokemuksiani jotka ovat aika erilaisia kuin mitä tässä viestissä aiemmin on ennustettu lukon satkulle tekevän.

OFF TOPIC:
Onkohan satkuni varusteiltaan harvinainen: AC, tasauspyörästön lukko, ABS jne.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

jcarlson kirjoitti:Hienoa ja kaunista kaikinpuolin, mutta ko. lukko ei edelleenkään ole millään tavalla TorSen-tyyppinen. Oli se sitten hyvä tai huono asia lukon käytännön käytön kannalta, niin siihen en ota kantaa kun en ole lukkoa kokeillut. Olisi kuitenkin mukavaa jos asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä (viitaten tunnettuihin käsitteisiin LSD ja TorSen). Ehkäpä tuomitsin aiemmin ko. lukon liian jyrkästi, mutta alkoi ärsyttämään nimien heittely ilmaan tuosta vain kun ne eivät kerran kyseiseen lukkoon millään tavalla liity. Enkä ole tosiaankaan ainoa jota asia ihmetytti.
Jos herra on hyvä ja käy katsomassa ensimmäisen viestin niin jupinan alkaessa muutin tuota nimitystä enkä ole sen jälkeen maininnut ainakaan takoituksella sitä T merkkisenä lukkona sen on tehneet tässä viesti ketjussa jotkut toiset.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Anteeksi oli käynyt yksi lipsahdu nyt sekin on korjattu :oops:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo ihan sama, kommentoin aikoinaan asiasta kun siitä nimenomaisesti kysyttiin. Nyt vain kun tuli puhe tuosta turhanpäiväisestä paskanjauhamisesta asiasta mitään tietämättömiltä niin piti selventää että mistä oli kyse.

Minun puolestani asia on loppuunkäsitelty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Vieläkös näitä olisi jollain tallella?
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja T16 »

Niin, muakin kiinnostaisi vieläkö näitä on saatavana tai koska tehdään lisää ?
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Moro!

Kiinnostuin ensimmäisen tyypin lukosta. Onko niitä vielä saatavilla ja mikä on lukon toimintaperiaate? Osat ovat yksinkertaisen näköisiä.

Kiitos vastauksista!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Olen purkanut harjoittelu- ja opiskelumielessä muutaman OG:n lootan ja samalla ottanut perät sivuun tutkiakseni ja sovitellakseni tuota yksinkertaisempaa palalukkoa.

Tuli vaan havaittua niinkuin myös myöhemmin näistä ketjuista myös luin että tuon perän johon lukon meinaa asentaa pitää olla jostain vanhemmasta laatikosta. Näissä vanhemmissa on erona ainakin ohuempi tasauspyörästön akseli. Tuo lukko ei siis sovi noihin periin mitä nyt on irti. (Tosin näihin lukkoa ei pitänytkään lopullisesti asentaa kun ovat maanneet pihalla lootan öljytila täynnä vettä.)

Seuraava toimenpide onkin katsoa löytyykö pihan nurkalta loota jossa vanhempi pieni perä ja tarkastaa diffin akselin paksuus. Jos vanhemman perän meinaan asentaa niin siitä sitten pähkäilemään että miten ne perän välykset säädettiinkään ja miten se uudemman lootan pikkuratas sopiikan vanhemman perän lautaspyörään (saako edes sotkea?).

Vai vaihtaako lootan alkuperäinen lautaspyörä/hammaskehä lootan pikkurattaan kaveriksi?

Vai koneistaako lukkoon reikä isommalle akselille? (riittääkö materiaalivahvuus?)

Mites muut lukon OG:hen asentaneet ovat homman hoitaneet? Minkä mallisesta laatikostaoikea perämurikka löytyy? Oletteko murehtineet hammaskosketuksia ja perän välyksiä yms.?

Tässä vielä muistin virkistämiseksi mistä kyse:
Perämurikka, lukko ja tasauspyörästön ylimääräiset pikkurattaat

Lukko ja tasauspyörästön akseli, ei mahdu tappi reikään

(Vai onko käynyt niin että mulla on sittenkin tonnarin perän palalukko?)
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Hyviä kuvia!

Kyselin tässä taannoin samaa, että saako perän lautaspyörää vaihtaa ilman että koskee pinioniin. Ja yleinen mielipide oli, että parina pitäisi vaihtaa. Hämärän muistikuvan mukaan tosin vaihdoin joskus tiheämmän perävälityksen ilman muita muutoksia. En ainakaan itse huomannut sivuääntä. Helpointa lienee kuitenkin pitää lautaspyörä ennallaan.

Sitä kuinka lukko sopii paikoilleen ja voiko reikää suurentaa, varmaan parhaan vastauksen voi lukon tekijä antaa.

Onko muuten mitään ohjetta, kuinka tiukkaan nuo lukon mutterit kuuluu vääntää?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Seuraava ehjä asennettava loota on löytynyt tallin nurkasta. Sattui olemaan -83 autosta joten siinä on vanhempi pienellä akselilla oleva tasauspyörästö.

Jokos joku kertoo kuinka tiukkaan nuo lukon mutterit tulee ruuvata?

Saa antaa muitakin vinkkejä ja ohjeita asennukseen. Tai jos joku edes selventää toimintaperiaatetta niin saattaisi helpottaa muttereiden kirraamista oikeaan tiukkuuteen. Aika hämärältä toimintaperiaate ainakin vaikuttaa kun pakettia kädessä pyörittelee.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Ei taida olla kiristyksestä kokemuksia kellään??
99:ssä on tuollainen ja taisi jäädä liian löysälle kun ei oikein pelitä mielestäni....
ps. tekeekö näitä joku vielä tai olisiko jollain ylimääräistä myytäväksi?

jos ei enää valmisteta niin lainaisiko joku edes niin voisi teettää muutaman pulikan...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vastaa Viestiin