Og ahtaa liikaa.
Og ahtaa liikaa.
Satkuun vaihdettiin kaikki apulaitehihnat korjaamolla, ja nyt pitävät eivätkä huuda. Ajeltuani korjaamolta kotiin huomasin uuden vian:
Kun polkaisee kaasun pohjaan, niin moottori ahtaa yli punaisen puolenvälin ja sen jälkeen nykäisee voimakkaasti ja meno lakkaa. Ilmeisesti siis ylipainekytkin lopettaa riemun suojellakseen konetta.
Kaikki letkut konehuoneen puolella näyttäisivät olevan paikallaan.. Autoon vaihdettiin myös akku taannoin, joten periaatteessa olisi mahdollista että APC-boksi olisi saanut jännitepiikin ja olisi rikki. Se ainakin olisi helppo vaihtaa ja kokeilla toimivalla väistyisikö vika sellaisella.
Sattuisiko kellään olemaan Lahdessa tai lähistöllä turbosatkua, josta voisi kokeilla boksia autooni?
0405937881 /Seppo
Kun polkaisee kaasun pohjaan, niin moottori ahtaa yli punaisen puolenvälin ja sen jälkeen nykäisee voimakkaasti ja meno lakkaa. Ilmeisesti siis ylipainekytkin lopettaa riemun suojellakseen konetta.
Kaikki letkut konehuoneen puolella näyttäisivät olevan paikallaan.. Autoon vaihdettiin myös akku taannoin, joten periaatteessa olisi mahdollista että APC-boksi olisi saanut jännitepiikin ja olisi rikki. Se ainakin olisi helppo vaihtaa ja kokeilla toimivalla väistyisikö vika sellaisella.
Sattuisiko kellään olemaan Lahdessa tai lähistöllä turbosatkua, josta voisi kokeilla boksia autooni?
0405937881 /Seppo
Viimeksi muokannut SeppoP, To Tammi 29, 2015 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
kokeilitko napata magneettiventtiilin johtoa irti?
jos irrotus ei muuta asiaa mihinkään suuntaan niin vika ei ole apc:ssä.
jos irrotus ei muuta asiaa mihinkään suuntaan niin vika ei ole apc:ssä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Menee peruspaineille, samoin jarrulla, joten boksi lienee ainakin jossakin määrin järjissään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
voisiko hukkaportti olla jumissa? joskus on niinkin käynyt
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Todennäköisesti ei koska tippuu peruspaineille em. testeillä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
totta muuten. Joo eipä se jumissa voi olla. eikös siinä ole myös paineanturi ylipainekatkaisijan rinnalla. Vika siinä?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Paineanturin vastusarvo paineettomana 10 (+3-5) Ohm, ja paineen ollessa laskemassa alaspäin ja anturia koputellen pitäisi 0,6 bar kohdalla olla 88 (+-5) Ohm.
Paineanturin arvon saa mitattua irrottamalla APC-boksin liittimen ja mittaamalla koskettimien 23 ja 10 väliltä.
http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm
http://www.thesaabsite.com/FAQ--turbo-c ... rs%29.html
Paineanturin arvon saa mitattua irrottamalla APC-boksin liittimen ja mittaamalla koskettimien 23 ja 10 väliltä.
http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm
http://www.thesaabsite.com/FAQ--turbo-c ... rs%29.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Ruuvasin APC-boksin orggisasetuksiin, ja samat oireet jatkuvat yhä. Käänsin ylipainekytkimenkin ääriasentoon, mutta silti ahtaa liikaa ja fuel cut tulee. Paineanturin mittailen kunhan ehdin. On vaan inhottavassa paikassa tuo mötikkä, mikäli vaihtaa pitää..
Jos jollain varmasti toimiva APC-boksi olisi, niin sellaista kyllä kokeilisin, eli tarjotkaa nyt kokeiltavaksi vaikka vähän vähän muualtakin Etelä-Suomesta..
Jos jollain varmasti toimiva APC-boksi olisi, niin sellaista kyllä kokeilisin, eli tarjotkaa nyt kokeiltavaksi vaikka vähän vähän muualtakin Etelä-Suomesta..
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Sitä ylipaine kytkintä tässä tapauksessa ei kannata kamalasti säädellä, ennenkuin löytynyt syy miksi ahtaa liikaa. Tulee konerikko äkkiä jos ahtaa isolla kädellä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
En saa arvoa kun mittailin nastojen 10 ja 23 väliltä. Menin tän kuvan kaavion mukaan: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... liitin.jpg Onko kyseessä oikeat nastat?
Mistä piuha anturille menee? Onko mahdollista että piuha olisi mennyt poikki laturinhihnojen katkeamisen seurauksena?
Tai sitten se paineanturi on mennyt rikki. Mistähän saisi toimivan?
Ylipainekytkin meni noin 1/4 kierrosta kireämmälle. Ei hirmusti kyllä vaikuttanut fuel cut -kohtaan. Tuskin yhtään.
Mistä piuha anturille menee? Onko mahdollista että piuha olisi mennyt poikki laturinhihnojen katkeamisen seurauksena?
Tai sitten se paineanturi on mennyt rikki. Mistähän saisi toimivan?
Ylipainekytkin meni noin 1/4 kierrosta kireämmälle. Ei hirmusti kyllä vaikuttanut fuel cut -kohtaan. Tuskin yhtään.
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Minulla on ylimääräinen anturi mikäli vaan jostakin löydän. Hyvässä tallessa siis. Kannattaa myös kurkata, ettei edellisessä remontissa ole piuha irronnut anturin liittimestä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
No tänään sitten mittailin nastoja uudelleen, ja ilmeisesti osuin nastaan asti, kun nastojen 10 ja 23 väliseksi vastukseksi tulikin juuri normiarvoihin sopiva 7,9 ohm. Paineella en ole vielä kokeillut.
Miten putkiin saisi pumpattua painetta? Mistä letkusta tai aukosta kannattaisi yrittää?
Miten putkiin saisi pumpattua painetta? Mistä letkusta tai aukosta kannattaisi yrittää?
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Onnistuisikohan paineistus niin, että irrotat imusarjalta rintapellin läpi mittaristolle ym. menevän letkun, laitat letkuun klemmarilla kiinni polkupyörän venttiilin, sitten pumppailet pumpulla painetta. Ahtomittarista voi arvioida painetta suurin piirtein, olikohan punaisen alueen alareuna noin 0,7 bar ja fuelcutin 1,1 bar jossain kolmasosa punaisella.
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Hmm.. Taisi löytyä ongelmaan järkeenkäyvä selitys! Luulisin että asia on näin:
Tämä kuva ei ole omasta autostani, mutta selventää asiaa:
https://lh3.googleusercontent.com/-0FLl ... Module.jpg
Kun korjaamolla vaihdettiin kaikki apulaitehihnat, niin todennäköisesti siellä on revitty tuota konehuoneesta mittaristoon menevää letkua, jolloin painetunnistimelle menevä letku on mennyt lyttyyn ja saa siis liian vähän painetta. Ylipainekatkaisin tunnistaa silti paineen normaalisti, kuten myös mittariston ahtopainemittari.
Huomenna asia toivottavasti selviää lopullisesti, kunhan vain saan purettua auton alaverhoilun ja pääsen näkemään tilanteen.
Tämä kuva ei ole omasta autostani, mutta selventää asiaa:
https://lh3.googleusercontent.com/-0FLl ... Module.jpg
Kun korjaamolla vaihdettiin kaikki apulaitehihnat, niin todennäköisesti siellä on revitty tuota konehuoneesta mittaristoon menevää letkua, jolloin painetunnistimelle menevä letku on mennyt lyttyyn ja saa siis liian vähän painetta. Ylipainekatkaisin tunnistaa silti paineen normaalisti, kuten myös mittariston ahtopainemittari.
Huomenna asia toivottavasti selviää lopullisesti, kunhan vain saan purettua auton alaverhoilun ja pääsen näkemään tilanteen.
Re: Og ahtaa liikaa. Kellään lainata toimivaa APC-boxia (Lahti)?
Voi ei.
Ei sittenkään. Letkut oli ihan paikallaan ja toimivassa asennossa. Mittailin kuitenkin pyöränpumpulla pumppaillen vielä sen paineanturin, joka sekin näyttäisi toimivan oikein. Keltaisen ja punaisen rajalla vastusarvo oli noin 100 ohm, ehkä pikkuisen alle. Ja tosiaan paineettomana 7,9 ohm.
Nyt alkaa pian huumori loppumaan tän systeemin kanssa. Kaikki mahdolliset paikat on tsekattu ja silti ahtaa liikaa. Magneettiventtiili toimii oikein, kiihdyttäessä jarrua painettaessa paineet putoavat peruspaineille, eli siis hukkaporttikin toimii. Näyttää siis siltä, että APC ei jostain syystä vain toimi, eli boksi olisi todellakin hajalla.
Kertokaa nyt ihmeessä, mikäli keksitte vielä jotain paikkoja, joita voisi tsekata.
Missä se APC:n käyntinopeusanturi on ja voisiko se aiheuttaa tällaista ongelmaa?
Ei sittenkään. Letkut oli ihan paikallaan ja toimivassa asennossa. Mittailin kuitenkin pyöränpumpulla pumppaillen vielä sen paineanturin, joka sekin näyttäisi toimivan oikein. Keltaisen ja punaisen rajalla vastusarvo oli noin 100 ohm, ehkä pikkuisen alle. Ja tosiaan paineettomana 7,9 ohm.
Nyt alkaa pian huumori loppumaan tän systeemin kanssa. Kaikki mahdolliset paikat on tsekattu ja silti ahtaa liikaa. Magneettiventtiili toimii oikein, kiihdyttäessä jarrua painettaessa paineet putoavat peruspaineille, eli siis hukkaporttikin toimii. Näyttää siis siltä, että APC ei jostain syystä vain toimi, eli boksi olisi todellakin hajalla.
Kertokaa nyt ihmeessä, mikäli keksitte vielä jotain paikkoja, joita voisi tsekata.
Missä se APC:n käyntinopeusanturi on ja voisiko se aiheuttaa tällaista ongelmaa?